:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BATMAN, THE - TRAINING FOR POWER
BATMAN, THE - TRAINING FOR POWER
Bespreking door: Hans - Geplaatst op: 2006-05-18
SERIE
Er zijn weinig superhelden die al zoveel heruitgevonden zijn als Batman. De meeste comics blijven, afgezien van uiterlijke verfijningen en persoonlijke interpretaties, steeds hetzelfde en bouwen voort op wat de fans zo aanspreekt in het origineel. Batman daarentegen durft nogal veranderen, de ene keer met al meer succes dan de andere. Het aantal verschillende interpretaties van mulitmiljardair Bruce Wayne in zowel stripvorm als op het witte doek als op televisie is haast niet meer te tellen. De mate van succes van elke intepretatie varieert dan ook sterk. Tot op heden is de filmversie van Burton zowat de norm wat betreft Batman-films (al was Batman Begins ook wel veelbelovend), op animatiegebied is er één van de beste tv-animatieseries ooit: Batman - The Animated Series. Deze laatste weet, nog beter dan de filmversies, de ware essentie van Batman in beeld te brengen. Koppel de prachtige scenario's aan excellente voice-acting, aan prachtige orchestrale muziek en aan stijlvolle animatie en je krijgt een waar meesterwerk te zien. Kers op de taart is de vlekkeloze integratie van hypermoderne technologie in een Gotham City dat net uit een jaren 30 / 40 film van James Cagney of Edward G. Robinson lijkt te zijn gegrepen. Kortom: Batman TAS is de heilige graal van de Batman-animatie.

Na Batman TAS kregen we Batman Beyond, een serie die eigenlijk wel een beetje ondergewaardeerd werd. In Batman Beyond is Bruce Wayne met pensioen gegaan en heeft hij de Batman-fakkel doorgegeven aan een jongere en bekwamere medewerker. Dit gegeven doet op zich wel wat vreemd aan, maar alle elementen die Batman TAS zo schitterend maken zijn wel aanwezig.

Anno 2004 werd er een nieuwe Batman tv-animatieserie gelanceerd, getiteld: "The Batman". Je zou zo de indruk krijgen dat dit de ultieme Batman zou moeten worden. Wel zorgwekkend was het feit dat men met deze serie een jong(er) publiek zou willen gaan aanspreken. Heden ten dage staat de vermelding van een jonger publiek spijtig genoeg maar al te vaak gelijk aan ronduit slechte animatie, die onder het mom van "een bewuste stijlkeuze" eigenlijk gewoon abominabel slecht is. Getuige daarvan misbaksels als daar zijn Star Wars Clone Wars (en ondergetekende is wel degelijk Star Wars-liefhebber), Powerpuff Girls, Samurai Jack en noem zo maar op. Klassieke, 2D, animatie wordt tegenwoordig herleid tot een hallucinant goedkoop medium dat, aan dit tempo, binnen de kortste keren een ander woord zal worden voor slecht. Dat is een erg spijtige zaak wetende dat 2D-animatie het summum van de animatiekunst is, 3D-animatie moet op dit moment nog steeds bewijzen dat het even goed is en kan zijn dan de toppers uit het verleden van de traditionele animatiefilm. We hebben het dan over de Disney-classics stal, The Pink Panther, de Looney Tunes, Tom & Jerry en zovele andere legendes van het geanimeerde filmdoek. Ook meer recentelijk werden er nog knappe staaltjes 2D-werk afgeleverd, denk maar aan tv-reeksen als daar zijn Futurama, Batman TAS, Justice League en zelfs The Simpsons (over de verhaallijn is enige discussie mogelijk, de animatie is echter van topniveau).

We vragen ons af wie deze "The Batman" zou moeten bekoren? Eerst het goede nieuws: de animatietechniek is van een degelijk niveau, fouten wat betreft perspectief, vloeiheid van beweging en dergelijke meer waren niet terug te vinden. Dan nu het slechte nieuws. De Batman die we te zien krijgen is simpelweg Batman niet meer, de hele essentie van het personage Batman wordt vervrongen tot een arrogant jong kerreltje dat achter de stoute jongens aangaat. Een van die stoute jongens moet zowat de slechtste vertolking van The Joker tot op heden zijn. Deze Joker is nog het best te omschrijven als een psychopatische Bob Marley met Michael Jackson-allures... simpelweg onvoorstelbaar hoe men dit personage verkracht heeft. Het is overduidelijk dat men bij deze serie het manga / animegenre heeft proberen naäpen, ik zeg wel proberen. Ondergetekende is dan wel geen echt liever van manga of anime, hij ziet wel in dat er een enorm verschil is tussen kwaliteitsfilms als daar zijn Spirited Away en andere animatiefilms van bv. Miyazaki. Deze mogen dan stillistiche gezien niet in de smaak van deze reviewer vallen, maar ze zijn wel kunstig gemaakt. The Batman kunnen wij echter niet aanraden aan mensen die vlak gegeten hebben, een zwakke maag hebben, last hebben van evewichtsstoornissen of lijden aan epilepsie. Voor het geval het nog niet duidelijk was: men maakt van flitsende beelden en hypersnelle bewegingen te pas en te onpas gebruik. Misschien dat men al die animatiefilms en strips uit Japan toch maar eens iets beter onder de loupe zou moeten nemen, want dan zou het misschien, we benadrukken misschien, toch opvallen dat dit daar toch wel vooral functioneel gebruikt wordt en niet omdat het "cool" zou zijn.

Qua artdesign is The Batman ook al niet om over naar huis te schrijven. Je zal ons nooit, maar dan ook nooit, een kwaad woord horen zeggen over de Originele Star Trek-serie ... maar wanneer we een zogenaamd semi-futiristische versie van Batman te zien krijgen waarin de technologie even sci-fi achtig is als de sets van Star Trek TOS, waar de politie er uitziet alsof ze weggelopen zijn uit het tijdsvlak van Disney's Atlantis The Lost Empire (de gelijkenis in outfit is echt zorgwekkend), maar de auto's vierkantige resultaten zijn van een misluke autorally-experiment dan durven we toch stellen dat er iets fundamenteel misgelopen is tijdens het creatieve proces dat dit monste het levenslicht deed zien. Batman & Robin (de comedy-Batmanfilm met George Clooney) is een meesterwek vergeleken met dit onding, in die film had men tenminste min of meer begrepen wie of wat Batman is en hoe Gotham in elkaar zit.

Het is natuurlijk maar al te gemakkelijk om deze serie te promoten als zijnde gericht op een jonger publiek: een erg zielige poging om een pijnlijk gebrek aan kwaliteit te proberen verdoezelen. We stellen ons ook serieus de vraag of de bedoelde kinderen dit wel zo leuk vinden? Was er uberhaupt al iets mis met Batman TAS dat het ongeschikt zou maken voor kinderen, iets dat het nodig maakt dat de Frankenstein van de animatie verwekt werd? Batman TAS was en is een plezier om te bekijken dus doe zowel uzelf als zoon- of dochterlief een plezier: koop Batman TAS en vergeet maar erg snel dat dit gedrocht bestaat.

AFLEVERINGEN
The Bat In The Belfry
De allereerste aflevering, we maken dus kennis met de "nieuwe" Batman, excuus "The Batman". Het blijkt ondertussen 3 jaar te zijn sinds Batman voor het eerst uitvloog en speciaal voor die verjaardag maakt de Joker zijn intrede. Kwestie van niet té origineel te zijn vat deze het plan op om heel Gotham van een (on)gezonde portie lachgas te voorzien.

Traction
Drie gangsterbazen beramen een plan om voor eens en altijd af te rekenen met The Batman. Ze huren daartoe Bane in, één of ander mislukt experiment uit het Amazonewoud dat dankzij een onbekende substantie in een "lean, mean, killing machine" veranderd. Eigenlijk een beetje te lean en mean, want het geheel wordt zo overdreven dat het bijna hilarisch is.

Call Of The Cobblepot
Cobblepot, dat zou bij de meeste Batman-liefhebbers wel al een belletje moeten doen rinkelen, niemand minder dan The Penguin dus. Via een reeks overvallen wil deze zich terug een plaatsje tussen de "nouveau-riche" kopen en dat staat The Batman natuurlijk niet aan.

BEELD EN GELUID
Slechts een goed uur beeldmateriaal op een single layer schijfje. Dat zou er dus niet al te slecht mogen uitzien. Toch slaagt men er in om het geheel voor een dergelijke recente reeks slechts een acceptabele visuele transfer te geven. De beschikbare ruimte wordt zelfs niet ten volste benut ! Grootste struikelblokken zijn de aliasing, die bij momenten uitermate storend is, en de veelvuldig toegepaste edge enhancement. Zelfs compressieartefacten zijn merkbaar aanwezig, zij het wel in mindere mate. Het is erg teleurstellend dergelijke dingen te moeten vaststellen bij een transfer van een serie die nog geen 2 jaar oud is. Op auditief vlak is er niet echt iets mis met de geluidstrack, alles is vrij van ruis en foutjes, maar het geheel klinkt wel erg saai en ongeinspireerd. Van het orchestrale van Batman TAS is compleet niks terug te vinden in deze serie. Bij momenten krijg je zelfs de indruk dat men enkel en alleen geluid heeft gebruikt omdat het moeilijk anders kon.

EXTRA'S
Building the Batman is verondersteld een korte featurette te zijn omtrent het op poten zetten van de serie, spijtig genoeg is het eerder een slecht samengesteld en veel te lang reclameblok. Tot slot zijn er nog een aantal Trailers en een The Batman: Junior Detective Challenge, een leuke interactieve quiz... yeah right. Niet echte veel extra's met andere woorden, al stellen we ons wel de vraag of dat niet eerder een reden tot gejuich is.

CONCLUSIE
Je vraagt je bij momenten af wie dit nu wil bekijken, wetende dat er een serie is die zo beschamend beter is, nl. Batman TAS. Ook op technisch vlak en qua extra's is deze release een tegevaller. Kort samengevat: wanneer men voor een lagere prijs 4 DVD's van de beste Batman-animatieserie ooit (en één van de beste Batman-versie in het algemeen) kan aanschaffen dan zou het maar al te gek zijn om dit onding in huis te halen.


cover



Studio: Warner

Regie: Seung Eun Kim, Brandon Vietti, Sam Liu
Met: Rino Romano, Alastair Duncan, Steve Harris, Ming-Na

Film:
2/10

Extra's:
2/10

Geluid:
7/10

Beeld:
6/10


Regio:
2

Genre:
Superhelden

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2004

Leeftijd:
6

Speelduur:
60 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
7321931753487


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0
Frans Dolby Surround 2.0
Spaans Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Hebreeuws, Arabisch
Extra's:
• Building the Batman,
• The Batman: Junior Detective Challenge,
• Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij