:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> COBAIN, MONTAGE OF HECK
COBAIN, MONTAGE OF HECK
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2015-06-10
DOCUMENTAIRE
Helden getuigen zelden. Het is de titel van een liedje van Herman van Veen en het slaat op mannen en vrouwen die in oorlogssituaties hun leven riskeren voor de goede zaak of voor mensen in nood, en die daarover nooit getuigenis afleggen, die deden wat ze meenden te moeten doen en er voor de rest het zwijgen toe doen. Politieke leiders en revolutionairen worden vaak als helden vereerd, ook al hebben ze in vele gevallen nooit heldendaden verricht, of stonden ze aan de foute kant en worden ze door minstens een deel van de wereldbevolking voor criminelen versleten. Ook de entertainment business heeft z’n helden, hoewel er vaak sprake is van culturele iconen die men nauwelijks van heldendaden kan verdenken. John Lennon en Bono behoren tot die groep, en uiteraard ook Madonna en Lady Gaga, als sterke vrouwen die ontelbare tienermeisjes inspireren. Nirvana-boegbeeld Kurt Cobain heeft die status in de voorbije 25 jaar ook verworven, maar volgens de definitie van Herman van Veen is hij geen held, want uit de erfenis van Cobain blijkt dat hij z’n meest intieme zielenroerselen probleemloos neerschreef. Zijn notities zijn als de spiegel van een getormenteerd leven dat in niets lijkt op de mythevorming die nog tijdens z’n leven gestalte kreeg. Voor regisseur Brett Morgen waren ze Gefundenes Fressen om een realistisch portret van Kurt Cobain samen te stellen.


 

Kurt Cobain was een erg actieve kleuter. Al heel vroeg voerde hij toneeltjes op voor z’n familieleden en ging hij tekenen en muziek maken. Z’n vader Don had het er moeilijk mee en toen Kurt 9 was gingen ze ouders uit elkaar. Hij nam het z’n moeder kwalijk en werd opstandig en ten einde raad schoof ze hem af naar z’n vader. Maar ook in het nieuw samengestelde gezin vond de jonge Cobain z’n draai niet en dus kwam hij bij een oom, vervolgens bij z’n grootouders en ten slotte opnieuw bij z’n moeder terecht. Hij kreeg problemen op school, ging weed gebruiken en raakte op het slechte pad. Punkmuziek bracht uiteindelijk een oplossing, want daarin kon hij zich helemaal uitleven. We speelden in mijn kamer en waren in de wolken als er twee vrienden kwamen luisteren, ook al vonden ze het misschien slecht, zegt hij over die periode. Gedurende een zekere tijd trad het kwartet onder de naam Nirvana op in clubs en achterafzaaltjes, maar Kurt Cobains ambitie lag elders: hij wilde succesvol zijn, ook al ontkende hij dat in interviews uit die vroege periode en beweerde hij dat alleen de muziek telde.

 

In 1989 – twee jaar na de oprichting van de band – verscheen Nirvana’s debuutalbum Bleach dat resulteerde in een Amerikaanse en later een Europese tournee. Toen hij me de demo van het vervolgalbum liet horen, wist ik dat de grote doorbraak op handen was, zegt Kurts moeder Wendy O’Connor, maar ik wist ook dat hij daar niet klaar voor was… Met de single Smells Like Teen Spirit uit het album Nevermind (1991) brak Nirvana internationaal door en groeide in geen tijd uit tot één van de belangrijkste rockformaties in Amerika en Europa. Kurt Cobain, die al sinds vele jaren last had van maagpijn, was ondertussen van weed naar heroïne gesukkeld. Hij ontmoette Courtney Love en trok zich ter gelegenheid van hun huwelijk voor een half jaar terug uit de muziekwereld. De geboorte van hun dochtertje Frances – waarover heel veel is geschreven omdat Courtney Love tijdens haar zwangerschap heroïne was blijven gebruiken – bracht de rockzanger aanvankelijk voldoende afleiding waardoor hij z’n donkere mijmeringen tijdelijk opzij kon zetten, maar tijdens een verblijf in Rome (1994) deed hij een zelfmoordpoging (hij vermoedde terecht dat Love een overspelig avontuurtje op het oog had) en kort nadien werd hij in z’n huis in Seattle dood aangetroffen. Hij werd 27 jaar oud.

 

Aan de hand van persoonlijke aantekeningen van de artiest, brengt regisseur Brett Morgen het leven van Kurt Cobain in deze meer dan 2 uur durende documentaire in kaart. Hij kreeg de steun van diens dochter Frances en bijgevolg kon hij rekenen op de medewerking van Cobains beide ouders, z’n stiefmoeder, z’n zus én Courtney Love, die hem vrije toegang gaf tot het Cobain-archief en die zich op geen enkel moment met de inhoud van de documentaire heeft bemoeid, wat wellicht een zeldzaam fenomeen is, want we zien het Yoko Ono bijv. niet doen met betrekking tot het leven en werk van John Lennon. Het resultaat is een eerlijke en wellicht zeer waarheidsgetrouwe film waarin informatieve, leuke, grappige en pijnlijke scènes elkaar afwisselen. Ik wil geen negatief beeld van Kurt Cobain ophangen, zegt de regisseur over de documentaire, maar ik heb ook niet geprobeerd om het allemaal veel leuker te maken dan het in werkelijkheid was. Hij doorprikt op die manier uiteraard de heldenstatus en vooral de mythe die in de loop van meer dan 2 decennia om de figuur van Cobain is geweven, en het is wellicht allemaal een beetje ontnuchterend voor Cobain- en Nirvana-fans, maar de getuigenissen en notities bevestigen wel de geruchten en negatieve commentaren die in de loop der jaren over Kurt Cobain en Courtney Love in de Amerikaanse pers zijn verschenen, zij het dat Brett Morgen ze ontdoet van de schandaalsfeer en de sensatiezucht van roddelbladen die alleen maar meer exemplaren aan de man/vrouw willen brengen.

 

Ik heb mij laten inspireren door de Pink Floyd-film The Wall, zegt de regisseur, waarin gekozen is voor een snelle opeenvolging van allerlei soorten materiaal. En inderdaad, Cobain, Montage Of Heck is een zeer beeldrijke documentaire waarin een beperkte selectie interviews wordt afgewisseld met homevideo’s van de Cobains, concertfragmenten uit de begintijd en uit de latere succesperiode, schetsen en tekeningen van Kurt Cobain waarin via CGI op een ingenieuze manier beweging is gebracht, prachtige animaties van de Nederlandse duizendpoot Hisko Hulsing om de autobiografische teksten van Cobain te illustreren, beeldmateriaal over de Amerikaanse samenleving waarin de tijdsgeest wordt opgeroepen en andere kunstzinnige beeldsequenties om een beeld te schetsen van de artistieke bezigheden en interesses van de muzikant. En uiteraard is er ook handig gebruik gemaakt van de muziek van Nirvana, vanaf de beginperiode op de kamer van Cobain, tot het laatste optreden in Rome. In het Cobain-archief vond de regisseur ook meer dan honderd ouderwetse cassetjes met demo’s, verhaaltjes en geluidseffecten die Cobain in de loop van vele jaren in z’n eentje had opgenomen, en die gebruikt hij als auditieve rode draad in de documentaire. Naar eigen zeggen genoot Brett Morgan het volste vertrouwen van Courtney Love in zake de samenstelling van de film en dat vertrouwen heeft de regisseur niet geschaad.

 
BEELD EN GELUID
Cobain, Montage Of Heck bevat materiaal uit meer dan 5 decennia en dat betekent dat de kwaliteit van beeld en geluid zeer sterk varieert. De recente interviews zijn uiteraard perfect, de opnamen uit de jaren zestig zijn korrelig en vaak een beetje beschadigd, de concertopnamen zijn niet altijd scherp en bevatten soms weinig of net te veel kleur, de animaties en de opnamen van tekeningen en schetsen zijn dan weer uitstekend van kwaliteit en uiteraard geldt hetzelfde voor het geluid. Allemaal typisch voor dit soort documentaires en acceptabel.
 
EXTRA’S
Uit het lange Interview met Don Cobain – Kurts vader – ziet u de eerste (niet gemonteerde) vijf minuten, waarin hij vertelt dat z’n zoon een moeilijk kind was dat z’n zusje en broertje plaagde en zich niet kon aanpassen aan de nieuwe gezinssituatie. Hij was artistiek begaafd, maar dat soort mensen is vaak ook wat moeilijk, zegt hij, Kurt was een rebel. In Interview met de Regisseur vertelt Brett Morgan over zijn aanpak en over de (uitstekende) samenwerking met de familie van Kurt Cobain, dankzij de tussenkomst van z’n dochter Frances, zegt hij met nadruk, want mocht Courtney Love of iemand anders uit Kurt Cobains omgeving het initiatief hebben genomen, dan had een deel van de geïnterviewde familieleden z’n medewerking beslist geweigerd. Ter afsluiting is er nog de Trailer.

 
CONCLUSIE
Ook als u niet meteen geïnteresseerd zou zijn in het leven en/of de muziek van Nirvana en Kurt Cobain, bevelen we u deze documentairefilm toch graag aan, want veel meer dan een ode, is Cobain, Montage of Heck het intens portret van een man die z’n demonen uiteindelijk niet onder controle heeft gekregen.



cover




Studio: Universal

Regie: Brett Morgen
Met: Don Cobain, Jenny Cobain, Kim Cobain, Courtney Love, Tracey Marander, Krist Novoselic, Wendy O’Connor

Film:
8/10

Extra's:
4/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Documentaire

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2015

Leeftijd:
12

Speelduur:
132 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5053083026103


Beeldformaat:
1.78:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Deens, Fins, Duits, Italiaans, Noors, Pools, IJslands, Portugees, Zweeds, Turks, Roemeens, Russisch, Hongaars, Grieks, Arabisch, Engels CC
Extra's:
Interview met Don Cobain
• Interview met de Regisseur       
• Trailer

Andere recente releases van deze maatschappij