HENRY OF NAVARRE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2012-10-25
TV-SERIE
In d
eze tweedelige miniserie draait alles om de strijd tussen katholieken en protestanten in de 16de eeuw. Sinds Luther z’n academische stellingen tegen de pauselijke aflatenpolitiek op de kerkpoort in Wittenberg spijkerde (31 oktober 1517), is de geest definitief uit de fles en verspreidt de nieuwe leer zich als een vuurtje vanuit de Duitse gebieden over het hele continent. In Frankrijk en Spanje bieden de katholieken de meeste weerstand, maar in Parijs kunnen ze niet voorkomen dat de zgn. Hugenoten een belangrijke machtsfactor worden. De gematigde Catharina de Medici, weduwe van Hendrik II, zwaait er de plak als regentes en doet er alles aan opdat de Franse troon in handen van haar drie zonen zou blijven. Maar het zit Catharina niet mee, want haar oudste zoon die in 1559 z’n vader opvolgt als Frans II, sterft al in 1560. Haar tweede zoon overlijdt eveneens en dus valt de troon aan de jongste die als Karel IX koning van Frankrijk wordt. Maar net zoals z’n oudste broer is Karel een zwakke vorst en moet hij het opnemen tegen de radicale edelman François de Guise, geliefd bij de Parijse bevolking, die het koningschap ambieert.
Omstreeks dezelfde tijd voorspelt Nostradamus aan Hendrik, de 10-jarige zoon van koning Hendrik II van Navarra, een grootse toekomst: hij zal ooit koning van Frankrijk worden, een verrassende mededeling, want het koningshuis van Navarra belijdt het protestantisme en in het grote noordelijke buurland heeft nog nooit een protestant op de troon gezeten. De jonge Hendrik krijgt een militaire opleiding, wordt een vooraanstaand krijgsman en volgt z’n vader in 1572 op als Hendrik III van Navarra. Ondertussen is Karel IX in Parijs in een onhoudbare situatie terechtgekomen en om de dreiging van de Guises af te wenden beraamt z’n moeder Catharina een huwelijk tussen haar dochter Margaretha van Valois en de inmiddels 19-jarige protestantse koningszoon Hendrik van Navarra. Die bekeert zich tot het katholicisme en het huwelijk wordt in Parijs ingezegend. Catharina kan evenwel niet voorkomen dat François de Guise en z’n medestanders nog tijdens het huwelijksfeest (in die dagen duurde zo’n festiviteit makkelijk een paar dagen) massaal Hugenoten vermoorden in de zgn. Bartholomeüsnacht (24 augustus 1572). Het geweld slaat over naar de steden en het platteland en naar schatting 30.000 protestanten worden omgebracht. In het Louvre ontsnapt Hendrik van Navarra met een paar medestanders aan de slachting, maar hij wordt er nog jaren gevangen gehouden. Uiteindelijk weet hij te ontsnappen tijdens een jachtpartijtje en zet de strijd tegen de katholieken vanuit LA Rochelle voort. Als Karel IX in 1584 zonder mannelijke opvolger overlijdt, valt de Frans troon volgens de Salische Wet aan Hendrik van Navarra als afstammeling van de dertiende-eeuwse koning Lodewijk IX. In Parijs is hij evenwel persona non grata omdat hij (opnieuw) protestant is. Er volgt een jarenlange en bitsige strijd om de macht die in 1589 wordt beslecht in het voordeel van Hendrik van Navarra die meteen de protestanten in heel Frankrijk gelijke rechten geeft. Maar daarmee is de kous niet af, want de katholieke meerderheid legt zich bij de feiten niet neer en roept de hulp in van Spanje. Dat is een streep door de rekening van Hendrik die het strijdgewoel grondig beu is, maar zich geconfronteerd ziet met een nieuwe grote oorlog.
Henry of Navarre is gebaseerd op de gelijknamige historische roman van de Duitse schrijver Heinrich Mann over een protestantse edelman die niet aan het hem voorspelde lot kan ontsnappen en koning van Frankrijk wordt. Manns hoofdpersonage is een kerel zonder grootse ambities die vaststelt dat hij niet vrij is om te doen wat hij zelf belangrijk vindt. Er wacht hem een grote taak in den vreemden, terwijl hij zich eigenlijk goed voelt in z’n kleine koninkrijkje in de Pyreneeën tussen mensen die z’n taal spreken en z’n cultuur delen. Uiteraard raakt hij betrokken in de oorlogen tussen katholieken en protestanten en hij beseft dat de prijs die het volk betaalt voor het gekibbel van Kerk en adel veel te hoog is. Wat onderscheidt ons nog van de moorddadige katholieken?, vraagt hij bijna wanhopig aan z’n medestanders als hij de ravage ziet die z’n eigen troepen in een dorp hebben aangericht: de bevolking is er uitgemoord en de huizen zijn er in brand gestoken. Eens aangekomen in het Louvre voor z’n huwelijk met de dochter van Catharina de Medici merkt Henry de Navarre dat er in de Parijse krabbenmand geen plaats is voor vriendschap en eerlijkheid: iedereen bespioneert er iedereen en macht schijn eenieders ultieme doel te zijn. Het is niet meteen de plaats waar hij zich thuis voelt of de rest van zijn dagen wil slijten, maar in die kwestie zal de geschiedenis voor hem een beslissing nemen.
Het scenario van Jo Baier volgt redelijk trouw de roman van Heinrich Mann en het moet gezegd: die nam destijds al een loopje met een aantal historische feiten om dramatische redenen, waarin hij wordt gevolgd door de regisseur. Zo was de derde zoon van Catharina de Medici bijv. nauwelijks 10 jaar oud toen hij de Franse troon besteeg – waardoor z’n moeder het regentschap kreeg toegewezen – en niet de volwassen kerel die u in de serie te zien krijgt. Maar die keuze is duidelijk geïnspireerd door de wens om het historische verhaal niet té ingewikkeld te maken. Om dezelfde reden laat Jo Baier z’n hoofdpersonage na de ontsnapping uit het Louvre naar Navarra terugkeren, terwijl Henry de Navarre zich in werkelijkheid bij z’n geestesgenoten in La Rochelle aansloot om van daaruit de strijd tegen de katholieken voort te zetten.
De bij ons zo goed als onbekende Julien Boisselier (Je Vais Bien, Ne T‘en Fais Pas (2006) neemt de rol van hoofdpersonage Henry de Navarre voor z’n rekening. Het duurt even voor de kijker de Fransman te zien krijgt, maar het klikt bijna meteen, want Boisselier legt eenvoud en directheid in de rol die de aandacht trekt en die de toeschouwer aan z’n personage bindt. Die band blijft overigens tot op het einde van de film overeind, ook al wijdt Jo Baier in de tweede helft van deel 1 van deze serie te veel aandacht aan de kuiperijen van de oudste zoon van Catharina de Medici, waardoor de figuur van Henry iets te lang naar de achtergrond verdwijnt. Deel 2 van Henry de Navarre is trouwens een stuk sterker en plaatst de hoofdfiguur weer helemaal in het midden van de actie. De historische Bartholomeüsnacht van augustus 1572 komt uitvoerig aan bod in de serie, maar jammer genoeg beperkt de regisseur z’n aandacht (in navolging van Mann) tot de gebeurtenissen binnen de muren van het Louvre, terwijl de meerderheid van de protestantse slachtoffers in de Parijse binnenstad en in andere grote Franse steden vielen, waardoor het hele voorval een beetje op een fait divers lijkt, terwijl het wel degelijk van wezenlijk belang is geweest voor de politieke evolutie in Frankrijk op het einde van de 16de eeuw.
Voor de rest geen grote namen in deze miniserie, zij het wél wat acteurs die u eerder aan het werk kon zien in succesvolle Europese films: Ulrich Noethen (Heinrich Himmler uit Der Untergang, 2004) als de compleet geschifte Franse koning Karel IX, Devid Striesow (Die Fälscher, 2007) in een kleine rol als Henri de Valois, voorts Joachim Król (Lola Rennt, 1999), de Spaanse acteur Roger Casamajor (El Laberinto del Fauno, 2006), Sven Pippig (Vier Minuten, 2006), de Zwitserse actrice Sandra Hüller (Anonyma – Eine Frau in Berlin, 2008) en een uitstekende Hannelore Hoger, een actrice die in Duitsland vooral bijval geniet wegens haar optreden in tv-films, als Catharina de Medici.
BEELD EN GELUID
Henry of Navarre is een donkere film met lange schaduwen. Van pracht en praal is er in de 16de eeuw nog geen sprake. Het Louvre – de belangrijkste locatie in deze miniserie – is niet meer dan een grauwe en vochtige burcht met kale, nauwelijks aangeklede of ingerichte vertrekken. Catharina de Medicis oudste zoon Frans lijkt meer op een haveloze landloper dan op de koning van een groot en machtig land en Henry van Navarra en z’n officieren zitten heel vaak onder het bloed en slijk van het slachtveld. Het kleurenpalet gaat van zwart (kleren van Catharina) over grauw (Louvre en slachtveld) tot alle tinten van bruin. Af en toe is er ruimte voor wat geel en groen in een romantische scène, maar die zijn eerder zeldzaam. Het beeld is altijd scherp zonder ongerechtigheden en een goed zwartniveau.
Voor de soundtrack tekende Hans Zimmer en dan weet u wat u mag verwachten, nl. heroïsche strijdmuziek en welluidend sfeergeluid met af en toe een dromerig intermezzo, die uitstekend tot hun recht komen via de surround.
Op een Bavaria-productie verwacht je een Engelse of Duitse geluidsband, maar het is verrassend genoeg een Franse en dat terwijl releasemaatschappij JustBridge de dvd in een eentalig Engelse plastic inschuifhoes stopt. Maar gezien de actie zich voor 100 procent in Frankrijk afspeelt, kunnen we ons met die keuze verzoenen.
EXTRA’S
Geen
CONCLUSIE
Liefhebbers van historische kostuumdrama’s waarin de nadruk ligt op politieke afrekeningen en gewelddadige gevechtsscènes tussen middeleeuwse legers, komen weer helemaal aan hun trekken in deze miniserie over het leven van Henry de Navarre. Veel geweld, bloed en modder, afgewisseld met politieke intriges en af en toe een snuifje romantiek, het zijn de hoofdingrediënten waarmee Jo Baier u drie uur lang probeert te boeien en wat ons betreft is hij daar meer dan behoorlijk in geslaagd.
Studio:
JustBridge
Regie:
Jo Baier
Met:
Julien Boiselier, Joachim Król, Andreas Schmidt, Roger Casamajor, Armelle Deutsch, Chloé Stefani, Sven Pippig, Sandra Hüller, Hannelore Hoger, Ulrich Noethen, Devid Striesow, Adam Markiewicz, Gabriela Maria Schmeide, Christine Urspruch, Martha Calvó
Beeldformaat:
1:85.1 PAL
Geluid:
Frans Dolby Digital 5.1
Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
-