BOURNE LEGACY, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2013-02-07
FILM
De CIA zit met de handen in het haar wanneer er op Youtube een filmpje opduikt waarin de wetenschappers verantwoordelijk voor het omstreden project Treadstone en die van het nog niet in de media gelekte project Outcome samen gemoedelijk causerieën uitwisselen. Project Outcome is een project waarbij soldaten door middel van biochemische stimuli intelligenter en sterker zijn geworden, om ze vervolgens in te zetten voor gelijk welk vuil werkje. Leider van het project Eric Byer (Edward Norton) heeft geen andere keuze dan de tactiek van de verschroeide aarde toe te passen en met de meest radicale middelen al wie op de hoogte was van het project uit te schakelen vooraleer de pers er lucht van krijgt. Helaas mispakt hij zich aan agent Aaron Cross (Jeremy Renner), die op het nippertje de moordaanslag overleeft. In het laboratorium waar de chemische versterkende drugs worden aangemaakt, heeft men ook een pion, doctor Donald Foite (Zeljko Ivanek), die plots in een opwelling al zijn collega's neerschiet en vervolgens zelfmoord pleegt. Maar ook daar zit er een zwakke plek in het raderwerk: Foite heeft een ziekelijke seksuele obsessie voor zijn collega Marta Shearing (Rachel Weisz), die het er tegen de lijn van de verwachtingen in levend van afbrengt. Het ergste wat er kan gebeuren, gebeurt ook: Aaron Cross contacteert Marta Shearing, met de bedoeling een bijkomende dosis van de versterkende chemicaliën toegediend te krijgen, en weet haar op het nippertje te redden van een commando dat haar komt elimineren. Ze beseffen dat de enige kans die ze samen maken is om stante pede naar Manila te reizen, waar de drugs in kwestie in een laboratorium aangemaakt worden. Ideaal zou zijn dat Aaron een injectie zou krijgen met de stamcellen van het virus dat gebruikt wordt om de chemicaliën in het lichaam te krijgen, omdat dan de veranderingen in zijn gestel onomkeerbaar zouden worden. Byer ziet de bui echter hangen en stuurt een meedogenloze killer uit een ander
dark ops-project op het tweetal af: Larx 3 (Louis Ozawa Changchien). Aaron en Marta moeten dan ook rennen voor hun leven om Larx voor te blijven.
Waarschijnlijk draait Robert Ludlum bij de aanblik wat ze met zijn geesteskindje hebben gedaan zich zo snel rond in zijn graf dat er een magnetische storing ontstaat in de aardatmosfeer. Niet dat
The Bourne Legacy een slechte film is, maar om deze prent, die gepresenteerd wordt als een
sidequel - zich tegelijkertijd met
The Bourne Ultimatum afspelend - te koppelen aan de
Bourne-franchise, door af en toe eens een foto van Jason Bourne te tonen, een bijzonder ongeloofwaardige McGuffin uit de kast te halen om de twee projecten met elkaar te verbinden en een paar acteurs als Scott Glenn en Joan Allen boven te halen die respectievelijk vijftien en tien seconden in beeld zijn, dat riekt naar
piggybacking. Hetzelfde werd overigens eertijds gezegd over
Live Free Or Die Hard, waarvan het scenario oorspronkelijk compleet niets met de franchise te maken had. Het grote verschil is echter dat bij deze laatstgenoemde film Bruce Willis als de gangmaker van de reeks wel present was, terwijl Matt Damon voor deze film wijselijk paste. Met een grote kans zou deze weliswaar fraai afgewerkte thriller als dertien in een dozijn en zonder referenties naar de Bournefilms roemloos ten onder zijn gegaan in het overaanbod van
CIA-conspiracy-films en zou er wellicht geen haan naar gekraaid hebben. Het laten opdraven van Edward Norton als gepensioneerde kolonel (!) is compleet ongeloofwaardig, en Jeremy Renner heeft misschien in
The Avengers bewezen dat hij een aardig potje kan knokken, maar het charisma van Matt Damon heeft hij compleet niet. Rachel Weisz blijft nog redelijk overeind; met films als
Agora bewijst ze dat ze een integere actrice is, maar af en toe moet er
Mummy-gewijs ook brood op de plank komen. De makers gaven overigens in de pers toe dat het hun natte droom is om in de toekomst een film te draaien met Damon én Renner. Ik weet niet echt of ik hier blij om moet worden.
BEELD EN GELUID
We mogen op Universal opnieuw rekenen voor een goede technische behandeling van het materiaal. We krijgen een scherp beeld met goed contrastniveau en een kleurpalet dat voornamelijk in grijs en blauw is uitgevoerd, waarmee - alweer - aansluiting wordt gezocht bij de vorige delen uit de reeks. De tinten zijn over het algemeen donker, wat onder meer maakt dat de Filippijnen in de film een niet helemaal geloofwaardige bleekheid vertonen. De jachtige scènes waarbij Cross en Shearing in Manila op een brommer achtervolgd worden tonen geen zwaktes ondanks de vele snelle camerawisselingen. De transfer zelf is onberispelijk en bevat nagenoeg geen fouten; wie eens wil vergelijken kan de bijgeleverde dvd eens in de speler steken en het zelf constateren. Een opmerking die ik toch wens te maken over het DTS-HD MA 5.1-geluid is dat de explosies en de vuurgevechten veel te luid staan in verhouding tot de dialogen. Er is zoiets als ambiance en er is ook zoiets als te veel ambiance; subtiliteit stond duidelijk niet in het verlanglijstje voor de audiomixers.
EXTRA'S
Universal gebruikt tegenwoordig standaardmenu's die er allemaal min of meer hetzelfde uit zien, met popupschermen aan de linkerkant, en dat is op deze
The Bourne Legacy niet anders. In tegenstelling tot de vele backcatalogustitels is er hier wél bonusmateriaal voorzien. Eerst en vooral hebben we het dan over een
audiocommentaartrack door regisseur Tony Gilroy, co-auteur Dan Gilroy, editor John Gilroy, director of photography Robert Elswit, second unit director Dan Bradley en productiedesigner Kevin Thompson. Veel diepgang is er niet in terug te vinden, en de combinatie van vele sprekers en gebrek aan Nederlandse ondertiteling maken dat je hier snel bij gaat afhaken. Er zijn
3 verwijderde scènes (6:48) aanwezig die niet echt relevant zijn voor de plot, en die je kan bekijken met of zonder commentaar. In de documentaire
Re-Bourne (6:11) proberen de makers vooral elkaars pluimen te strijken én een verantwoording te vinden waarom ze hun wagonnetje aan de Bourne-locomotief hebben trachten te hangen.
Enter Aaron Cross (7:12) toont ons acteur Jeremy Renner, die er op staat om al zijn stuntwerk zelf te doen. In
Crossing Continents: Legacy on Location (8:22) zien we hoe de crew het ijskoude Canada en het redelijk zwoele Manila met elkaar verenigen.
Man vs. Wolf (4:36) toont ons dat voor de scène waarin Aaron Cross het hoofd moet bieden aan een roedel wolven een kruising tussen wolven en honden werd gebruikt, afgewisseld met animatronische dieren. Op de scènes met de wolven zijn de makers blijkbaar trots, want in de
Wolf Sequence Test (1:39) kan je de storyboards er nog eens op naslaan.
Moving Targets: Aaron and Marta (6:11) gaat over de vraag in hoeverre de personages van Jeremy Renner en Rachel Weisz naar elkaar toegroeien naarmate de film vordert; en natuurlijk is een making of-sectie niet compleet zonder een bijdragen over de stunts met de achtervolging per motorfiets,
Capturing Chaos: The Motorbike Chase (7:49).
Nog even opmerken dat de steelbook van deze release plaats biedt voor drie disks, maar dat er maar twee (een DVD en een Blu-ray) inzitten. We vermoeden de digitale kopie op het laatste nippertje is afgeblazen.
CONCLUSIE
In plaats van met een originele, nieuwe franchise op de proppen te komen moest en zou deze film aan de
Bourne-trilogie worden vastgekoppeld. Een dergelijke
mariage de raison loopt veelal uit op een echtscheiding, en veel liefde is er tussen het koppel alvast niet verloren.