Regie: Taylor Hackford
Met: Jason Statham, Jennifer Lopez, Michael Chiklis, Wendell Pierce, Nick Nolte
FILM
Parker (Jason Statham) mag dan een crimineel zijn, hij heeft wel een geweten: hij steelt alleen van de rijken en hij doet altijd exact wat hij zegt. Na de succesvolle overval op een kermis, wordt Parker door zijn kompanen gevraagd om mee te doen aan een veel grotere operatie, maar hij moet daarvoor wel zijn deel van de huidige buit afstaan als startkapitaal voor de volgende job. Parker kiest echter eieren voor zijn geld en dat valt niet zo goed bij zijn medeplichtigen die hem dan ook neerschieten en voor dood achterlaten. De film zou nogal kort zijn mocht het hierbij blijven, dus wordt Parker gevonden door een familie die hem naar het ziekenhuis brengt waar hij opgelapt wordt en ontsnapt vooraleer de politie hem kan ondervragen. Serieus gepikeerd besluit Parker om wraak te nemen en hij achtervolgt zijn voormalige bendeleden naar Palm Beach waar ze een grote juwelenroof gepland hebben. Met de hulp van een lokale vastgoedmakelaar (Jennifer Lopez) plant Parker tot in de puntjes hoe hij hen te pakken zal krijgen…
Parker is gebaseerd op het boek Flashfire van Donald E. Westlake (onder het pseudoniem Richard Stark) en als het personage je nogal bekend voorkomt, dan is dat niet louter verbeelding. Westlake’s werk is al eerder verfilmd, maar het hoofdpersonage kreeg meestal wel een andere naam; zo was Mel Gibson in Payback de crimineel Porter, en Lee Marvin mocht zichzelf Walker noemen in Point Blank. En dat zijn dan maar twee van de vele verfilmingen met dit personage. Deze keer mag de man zich gelukkig bij zijn echte naam laten aanspreken.
Alhoewel, gelukkig? Deze nieuwste verfilming van een film over Parker slaagt ondanks een toch wel stevige cast (Statham, Lopez, Michael Chiklis, Wendell Pierce, Nick Nolte) weinig meer dan zowat elke andere film in dit genre. Statham wordt in de val gelokt, gaat op zoek naar wraak en gedurende de hele tijd hebben we het idee dat we Parker zouden kunnen vervangen door zowat eender welke andere film met Statham in de hoofdrol. Jennifer Lopez moet ervoor zorgen dat het niet té generiek wordt, maar de scènes waarin ze toenadering zoekt tot Parker lijken serieus geforceerd en komen niet geloofwaardig over. Ook van de tegenstanders moet je trouwens niet veel verwachten, want als er in Hollywood effectief een blauwdruk bestaat voor hoe je een slechterik speelt, dan wordt die tot op de letter nauwkeurig gevolgd.
BEELD EN GELUID
Qua beeld en geluid doet Parker het dan wél weer goed. Sommige scènes hebben een nogal harde witte achtergrond (zoals de openingsscène op de kermis), maar het werkt wel redelijk goed. Aan detail is geen gebrek, de gebruikte kleuren zijn goed, terwijl we ook over de zwartwaarden absoluut niet klagen. De DTS-HD 5.1-track is eveneens van hoge kwaliteit met een wijd palet, duidelijke dialogen en een goed gebruik van effecten en hun plaatsing. De surroundspeakers en subwoofer worden perfect gebruikt om het nogal generische materiaal in de film wat op te leuken.
EXTRA'S
De extra’s beginnen met een audiocommentaartrack van regisseur Taylor Hackford, die niet echt veel soeps is, gevolgd door een 7 minuten durende making-of genaamd “Bringing the Hunter to Life: The Making of Parker”. Zoals verwacht is dit vanwege de duur niet echt een bijdrage om over naar huis te schrijven en dat kan ook gezegd worden van “Who is Parker?”, dat 3 minuten duurt en waarin cast & crew nog maar wat meer informatie spuien over de personages.
CONCLUSIE
Parker is een redelijk generieke actiefilm die het vooral moet hebben van een paar leuke actiescènes, maar hij slaagt er niet in om je aan het scherm te kluisteren. Op geen enkel moment zorgt regisseur Taylor Hackford voor een snijdende spanning, voor originaliteit of diepgang: het gebruik van overzichtsbeelden van steden waarin tekst verwerkt is, herkennen de fans van de tv-serie Fringe overigens maar al te goed, en voor de rest flashbacks die niets toevoegen aan het verhaal. Nee, geef ons dan maar Payback met Mel Gibson in de hoofdrol!