DOBERMANN
Bespreking door: Steve - Geplaatst op: 2003-01-05
FILM
De succesvolle en charismatische bankovervaller Dobermann (Vincent Cassel) en zijn kleurrijke bende criminelen plannen een groots opgezette bankoverval. Hun plannetje lijkt wonderwel te slagen. Maar dan komt de barbaarse en gewelddadige politieagent Christini (Tchéky Karyo) op de proppen en deze is vastbesloten om Dobermann en zijn bende te stoppen...
Tussen 1981 en 1985 schreef schrijver Joël Houssin een serie bestaande uit negentien pulpromans over een sympathieke en charismatische bankovervaller Dobermann. De Franse Nederlander Jan Kounen, die voorheen de wereld verblijd had met enkele bizarre kortfilms, zag er wel brood in om daar zijn eerste langspeelfilm uit te distilleren. Met een budget van 33 miljoen Franse frank in de buidel en een vers conservenblik topacteurs als Vincent Cassel (La Pacte Des Loups, Les Rivières Pourpres), Tchéky Karyo (Bad Boys, Kiss Of The Dragon) en Monica Bellucci (Irréversible, Malena) in de hand ging regisseur Kounen aan de slag. Het opnemen van de film liep niet geheel zonder incidenten, want tijdens het draaien van één van de vele schietscènes dook er plots een idioot op die zelf op de aanwezige toeschouwers begon te schieten. Misschien was het een verontwaardigde Franse filmcriticus die het maar niets vond dat er ook eens een echte commerciële film werd afgeleverd in het kunstzinnig gezinde Frankrijk. Want zo waren de meeste gevestigde critici totaal niet te spreken over Dobermann en het extreme geweld dat in de film zit. Tot groot plezier van Kounen. Want hoe meer kritiek er gespuid werd, hoe meer toeschouwers er enthousiast naar de vertoning van Dobermann trokken. Uiteindelijk gingen er bijna 800.000 naar Dobermann kijken. De film was dus een succes, maar was dit een verdiend succes? Wat ons betreft wel. De acteerprestaties zijn van de bovenste plank. Maar niet alleen de acteerprestaties zijn de moeite, vooral de vormgeving is om van te smullen. De ingenieusheid en originaliteit van de film knalt letterlijk van het scherm af. Zo pakt regisseur Kounen uit met een resem verbluffende beeldmontages en camerastandpunten. Ook de aanwezige speciale effecten zijn dik in orde, zo zijn de openingcredits (wat ons betreft kanshebber van de meest originele openingcredits ooit!) volledig in prachtige CGI (Computer Generated Images). Het is tevens een verademing dat de vele spectaculaire actiescènes eens geen zoveelste “John Woo”-kopieën zijn, maar stuk voor stuk bestaan uit de eigen prettig gestoorde stijl van Kounen. Overgiet tenslotte het geheel met stijlvolle belichting en een beenharde soundtrack. Het enige waar we wat kritiek op kunnen hebben is misschien het wat simpel uitgevallen script, maar dit wordt dan weer ruimschoots opgevangen door de messcherpe satire en de geslaagde zwarte humor dat erin verwerkt zit. Soit, u zal ondertussen al wel doorhebben dat wij totaal ondersteboven waren van dit geslaagd stukje Franse actiecinema. Toch moeten we zeggen dat niet iedereen dit soort ‘over-the-top’-film (lees: overdreven) zal weten te appreciëren, maar voor iedereen die houd van allerhande exploitation, comic books en niet alledaagse cinema zal met volle teugen genieten van deze Dobermann. Een aanrader!
BEELD EN GELUID
Het anamorfische 2.35:1 beeld is scherp met een bevredigend contrast. Ook het zwartniveau en het schaduwdetail zijn goed te noemen. De gebruikte print is ziet er proper uit, maar bevat toch enkele kleine vuiltjes en beschadigingen. Er is af en toe wat minieme filmgrain aanwezig en we hebben ook enkele kleine digitale compressiefoutjes kunnen waarnemen. De aanwezige kleuren zijn mooi en helder. Een goede beeldkwaliteit. Ook op het gebied van geluid worden we in de watten gelegd. Zo krijgen we niet alleen een sterke Franse Dolby Digital 5.1-track voorgeschoteld, maar ook een fantastische Franse DTS-track. De Franse Dolby Digital 5.1-track klinkt lekker met veel detail en richting. De muziek en de effecten komen goed tot hun recht. De dialogen op hun beurt zijn goed te verstaan en klinken natuurlijk. Storingen of ruis hebben we niet tegengekomen. Hoe goed de Dolby Digital 5.1-track ook mogen klinken, de DTS 5.1-track geniet toch onze voorkeur. Deze klinkt duidelijk voller en gedetailleerder.
EXTRA’S
Filmmaatschappij De Filmfreak heeft deze uitgave verzorgd met enkele puike features. De allereerste en meest waardevolle is de leuke en informatieve documentaire The Making Of Dobermann. Deze 21 minuten durende feature verschaft ons een schat aan informatie over de productie. We krijgen een zéér ruime blik achter de schermen en regisseur Kounen en hoofdacteur Vincent Cassel komen tussen de beelden door eens aan het woord. Vervolgens hebben we de originele bioscooptrailer en 6 pagina’s tekst (liner notes) door Oliver Kerkdijk. Tenslotte hebben we nog vier kleine fotogalerijen (posters, storyboards, kostuumontwerpen en een allegaartje aan afbeeldingen van Dobermann).
CONCLUSIE
Dobermann is een spectaculaire actieknaller van de Franse Nederlander Jan Kounen (The Adventures of Mike S Blueberry). De film kende slechte kritieken (wegens het vele geweld), maar kende vrij veel succes. De DVD-uitgave van De Filmfreak heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Ook is de schijf gezegend met enkele leuke en informatieve extra’s. Een topper. Deze DVD is los te krijgen of samen met de DVD "Jan Kounen 4 Films".
Studio:
Filmfreaks
Regie:
Jan Kounen
Met:
Vincent Cassel, Tchéky Karyo, Monica Bellucci, Antoine Basler, Dominique Bettenfeld, Chick Ortega, Romain Duris, Stéphane Metzger, Francois Levantal, Pascal Demolon, Marc Duret
Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL
Geluid:
Frans DTS 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Documentaire Making Of
• Bioscooptrailer
• Liner Notes
• 4 fotogalerijen