Regie: Robert Altman
Met: Elliott Gould, Nina van Pallandt, Sterling Hayden
Hoe minder je van het (soms ingewikkelde) verhaal weet, des te beter. Altman nam niet alleen een loopje met Bracketts scenario (ook al voelde ze zich erdoor vereerd), ook mengt de filmmaker met alle plezier verschillende verhaallijnen door elkaar waardoor de kijker als het ware zelf een beetje detective wordt door de verschillende puzzelstukjes bij elkaar te zoeken. Het is geen lichte opdracht, maar het loont! De rol van Marlowe wordt schitterend vertolkt door Elliot Gould, die net daarvoor al met de grote Ingmar Bergman in The Touch mocht samenwerken. Zoals Altman het maar al te graag doet, stelt hij meerdere malen de Amerikaanse samenleving in vraag waardoor ook de gelijkenis met Martin Scorsese alsmaar groter wordt.
BEELD EN GELUID
Wie de releases van Arrow een beetje kent, weet dat dit niet een label is dat zo maar wat oude krakers op een Blu-ray gooit om poen te scheppen. Vaak zijn deze nieuwe uitgaves echte hebbedingen die naast een heleboel extra's, ook een volledig gerestaureerd beeld hebben gekregen. In het geval van The Long Goodbye is het de legendarische Vilmos Zsigmond zelf die de supervisie over dat project kreeg. Natuurlijk oogt de film nu en dan een heel klein beetje gedateerd, alhoewel dat net zijn charme is, maar storingen zie je nooit. Het geluid is een opgepoetst 2.0 Dolby-spoor zonder de minste ruis en voorzien van een heerlijke score van grootmeester John Williams.
EXTRA'S
The Long Goodbye vind je in verschillende versies. Hoe duurder die is, des te meer extra materiaal je krijgt. De uitgave die wij hebben is de standaardversie met daarop de twee meest essentiële documentaires. Eentje is een interview met Vilmos Zsigmond waarin hij het zowel over de originele als over de opgepoetste versie heeft waaraan hij meewerkte. Het is natuurlijk een nogal technische uiteenzetting, maar cinefielen die maar weinig weten over cameratechnieken zullen ongetwijfeld hun hartje ophalen aan Rip van Marlowe waarin Altman gedurende een klein halfuurtje zelf zijn meesterwerk belicht. Altman spreekt over de cast en de soms moeilijke omstandigheden zoals bijv. de discussies met de producenten.
CONCLUSIE
Over deze film zijn er al ontelbare schrijfsels gepubliceerd en iedere recensent ontdekt elke keer wat anders, toch blijft de essentie dat The Long Goodbye een brok verplichte cinema is voor ieder zichzelf respecterend cinefiel.
• Rip Van Marlowe An interview with director Robert Altman and star Elliott Gould
• Vilmos Zsigmond Flashes The Long Goodbye An interview with the legendary cinematographer