KU'DAMM '63
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2022-11-28
SERIE
Helga
von Boost (Maria Ehrich). Monika
Franck (Sonja Gerhardt). Eva
Fassbender (Emilia Schüle). De drie dochters van Caterina Schöllack (Claudia Michelsen) zijn uiteindelijk alledrie getrouwd geraakt, maar geen van de drie kan met een voorbeeldig huwelijk uitpakken. Berlijn is van aanschijn veranderd sinds de Muur dwars door de stad is getrokken, en bezoekers van het westen een visum nodig hebben voor het oosten - die van het oosten geraken gewoon niét in het westen. En tot overmaat van ramp wordt moeder Caterina op kerstavond 1962 ook nog eens overreden door een bus. Ze overleeft het, maar haar
dancing days zijn over, en ze moet voor de rest van haar leven met een korset rondlopen dat wel iets wegheeft van een middeleeuw harnas.
Helga moet nog altijd voor de buitenwereld geheim houden dat haar man Wolfgang (August Wittgenstein) homo is, en die laatste moet uitgerekend als procureur mannen die het met andere mannen doen, vervolgen. Wanneer één van die gearresteerde mannen in een cel zelfmoord pleegt, worstelt Wolfgang met het idee om uit de kast te komen, en in Oost-Berlijn op zoek te gaan naar zijn vroegere minnaar Hans Liebknecht (Andreas Pietschmann). Die is uit de balie gegooid nadat Helga hem bij de Stasi heeft verklikt, en intussen begint Helga zelf een stomende relatie met de nieuwe Argentijnse tangoleraar Armando (Giovanni Funiati), die feitelijk een illegaal in het land verblijvende Italiaan blijkt te zijn. Het huwelijk staat dan ook op barsten.
Monika is getrouwd met Joachim (Sabin Tambrea), maar hun poging om een kind te krijgen, eindigt in een miskraam. Joachim krijgt daarvan een behoorlijke knak, en ook het besturen van het wapenfabriek dat hij van zijn vader geërfd heeft, bezorgt hem kopzorgen, zo erg zelfs dat hij de hand aan zichzelf slaat. Monika heeft intussen geprobeerd om een liedje te schrijven voor het Eurovisiesongfestival, voor de Duitse deelneemster Hannelore Lay (Helen Schneider), maar die presenteert het nummer alsof ze het zelf geschreven heeft. Wanneer een andere kandidate uit de voorronde afvalt wegens plagiaat, neemt Monika de vrijgekomen plaats in, en probeert met een ander lied Lore Lay de loef af te steken. Freddy (Trystan Pütter) is teruggekeerd uit Londen om Monika na de dood van haar man bij te staan, en het is maar de vraag of hij voor haar ook in Berlijn zal blijven. Hij krijgt alleszins een hoop antisemitische onzin te verwerken wanneer onbekenden zijn club kort en klein slaan. Tevens staat ook plots Fritz Assmann (Uwe Ochsenknecht), de biologische vader van Monika, weer aan de deur van de dansschool, en die merkt tot zijn grote vreugde dat hij een kleindochter heeft. Maar is het wel zo verstandig om zomaar ongevraagd in haar leven binnen te vallen?
Eva heeft haar man, Jürgen, nog steeds in de tang omdat ze over een audio-opname beschikt waarop te horen is hoe hij haar aftuigt. De vrijgave van de opname zou de reputatie van de professor onherstelbaar besmeuren, en Eva gebruikt dat als hefboom om een peperdure en nauwelijks renderende kunstgalerij open te houden. Haar moeder vindt het welletjes geweest, en ze steelt de band, waardoor Eva haar pressiemiddel kwijt is en van het ene op het andere moment op straat staat. Uit pure armoede keert ze terug naar haar man, maar dát is een bijzonder slecht idee.
Na
Ku'damm '56 en
Ku'damm '59 krijgen we het (voorlopig) laatste deel van de besognes van de familie Schöllack en hun dansschool Galant. In plaats van de gebruikelijke drie afleveringen van 90 minuten krijgen we in
Ku'damm '63 evenwel zes afleveringen van drie kwartier, wat netto natuurlijk niets uitmaakt, maar het is een beetje een stijlbreuk - ook hebben de afleveringen niet langer titels, maar nummers. Dit terwijl de afleveringen in de mediatheek van ZDF wél in drie delen gepresenteerd staan. Het verhaal voelt evenwel nog niet af, en ZDF heeft al concrete plannen voor een vierde seizoen, ditmaal met als achtergrond de studentenprotesten van de jaren '60. Het epos van Annette Hess spint zich verder uit volgens de lijnen die in de eerste twee seizoenen zijn uitgezet, maar er zit minder samenhang tussen de verhaallijnen, en sommige plotelementen, zoals de zelfmoord van Joachim, zijn niet zo duidelijk uitgewerkt. Dat alle drie de vrouwen Schöllack uiteindelijk hun man zullen kwijtraken, staat een beetje in de sterren geschreven, maar getuigt ook wel een beetje van gebrek aan inspiratie.
Toch willen we iedereen van harte de drie series aanbevelen als het betere Europese drama, tevens een mooi tijdsdocument over het
Wirtschaftswunder en de naoorlogse Duitse geschiedenis, bekeken door de bril van de gewone
Fritz met de pet.
BEELD EN GELUID
In tegenstelling tot de vorige seizoenen, staan nu alle afleveringen op één schijf gepropt. Hier en daar heeft dat wel tot gevolg dat de compressie niet optimaal is en er artefacts ontstaan bij gekartelde randen. De kleuren zijn echter mooi en fris en leveren een mooie kijk op de jaren '60 in Berlijn, waarbij ook het vuil en de smerigheid van het oostelijke deel niet verborgen worden. De voorbereidingen voor het Eurovisiesongfestival van '64 worden met de nodige kitsch weergegeven, en de Dolby Digital 5.1-band weet een mooie atmosfeer te creëren, waarbij vooral de wilde feestjes in Freddy's club swingen als een tiet.
EXTRA'S
De disk start nog maar eens op met een ergerlijke
cross-promotionele trailer.
CONCLUSIE
Ku'damm '63 is het derde, maar naar we vernemen nog niet het laatste, deel van deze familiekroniek over een alleenstaande moeder met drie dochters die het, laten we het simpel houden, niet getroffen hebben in hun respectievelijke huwelijken. Nog van dat, ZDF!