FUZZ (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2022-09-30
FILM
Fuzz uit 1972 is zo’n film waar meer leuks over te vertellen valt dan er te zien is. In feite was het niet meer dan een dwaas vehikel voor Burt Reynolds, die op dat moment één van de grootste Amerikaanse supersterren aan het worden was. Wie niet hoog oploopt met Reynolds zal meer dan eens de tanden knarsen bij het zien van deze film, want je krijgt bijvoorbeeld de man (met snor!) als non te zien. Kwestie van onopvallend te zijn terwijl je iemand in de gaten moet houden. Op papier is het allesbehalve grappig, maar op je televisiescherm al evenmin.
Op de filmaffiche ligt Burt Reynolds languit naakt op een tapijt, maar gelukkig zijn we daar gespaard van gebleven, want het was niet meer dan een verwijzing naar een foto die hij in datzelfde jaar voor Cosmopolitan Magazine maakte. Roger Ebert gaf de film dan wel de volle duimen, alleen is het ons niet geheel duidelijk waarom. De film speelt zich af op een politiebureau waar Reynolds één van de agenten is. Het lijkt wel of je een aflevering van
De Kolderbrigade ziet, maar dan op zijn Amerikaans.
Het politieteam van Boston moet allerlei misdaden zien op te lossen, helaas zijn het er zoveel in anderhalf uur tijd dat er nauwelijks plaats is voor het uitdiepen ervan. Zo lopen er twee tieners rond die het ontzettend leuk vinden om landlopers in de fik te steken. Reynolds, die zich niet alleen als non moest camoufleren maar ook als dakloze, is één van hun slachtoffers. De acteur liep bijna ernstige brandwonden op aan zijn gezicht terwijl hij zijn eigen stunt deed toen hij in brand wordt gestoken. De vlammen van zijn mouw sloegen van zijn met asbest gevoerde jas per abuis over naar zijn gezicht. In de jaren '70 was iedereen dan ook wel een beetje Tom Cruise.
Verder loopt er ook een verkrachter rond, en om die te snappen wordt Raquel Welch aangeworven als lokaas. Welch, die Burt Reynolds kende van de western
100 Rifles uit 1969, was helemaal niet blij dat ze opnieuw met hem de affiche moest delen. Reynolds zou tijdens de opnames van de western heel wat ongepaste opmerkingen hebben gemaakt, en Welch wilde alleen maar meedoen in
Fuzz als ze geen scènes met Reynolds had. Welch kreeg 100.000 dollar voor negen dagen werken, en normaal was er een scène voorzien waarin de actrice in haar beha en slipje in een herentoilet zou rondlopen, maar Welch weigerde dit. In de plaats daarvan toont ze haar middelvinger wat wellicht de meest bekende scène uit de film is.
Het team heeft nog een andere misdaad op te lossen, en dat is een kaalkop met een gehoorapparaat opzoeken die vooraanstaande politici ontvoert. Wij gaan het niet doen, maar door de onkunde wordt de plot eigenlijk al in de opening credits weergegeven, waardoor elke spanning dan ook zoek is. De regie lag trouwens in handen van Richard A. Colla, die vooral in TV-series te zien was. Zo was hij bij de Amerikanen enorm bekend als Tony Merritt uit
Days Of Our Lives. Als regisseur maakte hij een paar afleveringen van
Battlestar Galactica,
McCloud,
Miami Vice en
MacGyver. Er was sprake van dat hij in 1971 achter de camera’s mocht staan voor
Sometimes A Great Notion, maar uiteindelijk viel de regiekeuze op hoofdrolspeler Paul Newman. Behalve het feit dat deze film leuke straatbeelden van '70s-Amerika oproept, en omdat het altijd wel leuk is om naar Raquel Welch te kijken, kunnen we maar weinig redenen bedenken waarom je deze film zou moeten zien.
BEELD EN GELUID
Wij vonden Fuzz voor een habbekrats op de Duitse markt, wat een cover met de titel
Auf Leisen Sohlen Kommt Der Tod oplevert. Het gaat om een release van Koch Media die voorzien is van Engelse ondertitels. Het beeld is doorgaans piekfijn, alleen is dit wel een zeer kleurloze film die allesbehalve uitnodigend werkt.
EXTRA’S
Het enige wat je hier terugvindt als extra is een
trailer.
CONCLUSIE
Op het hoesje lees je dat
Fuzz één van de beste films uit de jaren '70 met Burt Reynolds is. Prietpraat, wel is dit een vreemd zooitje waarbij de makers een vreemde humor hebben, zoals Burt Reynolds als non of Raquel Welch die in een slaapzak ligt te rampetampen met haar politie-collega zodat de verdachte die ze volgt haar niet opmerkt. De enige reden om deze film van je watchlist af te vinken is omdat hij in bepaalde middens gekend staat als cult, ook al verdient deze film niet echt deze titel.