DVDInfo.be >> Bespreking >> MAY DECEMBER
MAY DECEMBER (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2024-07-02
Julianne Moore en Natalie Portman in één film, dat moet toch voor vuurwerk zorgen, niet? Dat doet het zeker en tel daar ook nog eens het regiewerk van Todd Haynes bij op, de man van het bejubelde Carol alsook Dark Waters, en je weet meteen dat je een film in huis hebt die zijn mannetje staat. Of in dit geval zijn vrouwtje...

Aan de basis van deze bijna Oscarwinnende film ligt een heus schandaal dat smeekte om ooit eens verfilmd te worden. Gracie (Julianne Moore) haalde destijds alle boekjes omdat ze twintig jaar heeft moeten brommen omdat ze een relatie aanging met de toen dertienjarige Joe. Hoe immoreel het ook is, blijft de relatie toch standhouden en hoewel vrij getroubleerd, leeft Grace nog altijd samen met Joe (Charles Melton). Een ideaal uitgangspunt voor Hollywood om dit echt gebeurde schandaal in film om te zetten, en daarom wordt de actrice Elizabeth Berry (Natalie Portman) naar het huis van Grace gezonden. Door middel van pure method acting leert de actrice er alles over het schandaal en het personage dat zij moet spelen, met als prangende vraag of hun relatie gestoeld is op misbruik of liefde.

Puur voyeurisme dus, maar wie denkt dat May December de zoveelste schandaalfilm is, is bij Haynes aan het verkeerde adres. Integendeel, Haynes behandelt het thema op een bijzonder intrigerende wijze zonder gratuit te gaan. Haynes zoemt duidelijk op twee thema’s in. Enerzijds op het feit hoe de relatie na al deze jaren verder verloopt en hoe het gezin omgaat met het feit dat een Hollywoodactrice hun leven overhoop haalt en er op uit is om hun meest innerlijke geheimen te ontfutselen om er zelf mee op de rode loper te kunnen paraderen.

Zo’n aanpak kan alleen maar lukken als je de juiste mensen aan boord hebt. Het zal niemand verbazen dat dit perfect geleverd wordt door zowel Julianne Moore als Natalie Portman, die in May December misschien één van haar meest gewaagde vertolkingen neerzet. Maar naast de twee actrices schittert ook Charles Melton, die we al eerder aan het werk zagen in Bad Boys For Life en net als het personage van Portman heel ver gaat in zijn method acting. De acteur kwam immers bijna twintig kilo bij om zo zijn verwarde personage meer brio te geven en dat lukt hem aardig. Joe weet dat zijn eigen leven om zeep is en wordt geconfronteerd met zwarte gedachten, maar binnen in hem schuilt nog de hoop om aan zijn eigen kinderen een betere toekomst te verschaffen en vooral de jeugd die hijzelf heeft gemist. Door de hoge hype die er destijds heerste, is May December misschien een tikkeltje teleurstellend voor sommigen, want dit is zeker niet het beste werk van Haynes. Daarvoor bekijk je maar beter de Douglas Sirk-hommage Far From Heaven (met alweer Julianne Moore) of Carol, maar Haynes heeft als geen ander het beste uit zijn acteurs weten te persen, waardoor dit zwaarmoedig drama alsnog de stempel van must-see verdient.

Deze release kwam na een triomf op diverse festival uit bij The Searchers op Blu-ray. Zoals vaak zijn we nu ook weer zeer tevreden over dit schijfje dat zo goed als geen fouten bevat. De detaillering is niet altijd even haarscherp, maar gelet op de kleine prijsjes die het label vraagt zijn geld dubbel en dik waard.

Er staan geen extra’s op deze disk.

In May December wordt op een vrij serene, maar doortastende manier een choquerend onderwerp aangesneden dat perfect wordt gedragen door de tandem Julliane Moore / Natalie Portman.

Studio: The Searchers