DVDInfo.be >> Bespreking >> DEAR DAVID
DEAR DAVID (BLU-RAY)
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2024-07-03
Dear David is alweer zo’n titel die rechtstreeks op Blu-ray wordt gedumpt zonder dat iemand ooit al van de film heeft gehoord. Gelukkig maar dat dit anno 2024 nog kan, want we zien al genoeg titels die alleen maar in de streamingmeuk opduiken, maar of dat nu ook een goede film oplevert?

Dear David is een Amerikaanse bovennatuurlijke horrorfilm, gemaakt in 2023 en geregisseerd door ene John McPhail, het soort regisseur van wie duidelijk is dat hijzelf zijn Wikipedia-pagina heeft opgesteld en dat is nooit een goed teken. Dit is een vooroordeel dat met deze film overigens jammer genoeg nog maar eens gestaafd wordt. De premisse is nochtans interessant, en gebaseerd op een Twitter-bericht van ene Adam Ellis waardoor hij meer dan 1 miljoen volgers kreeg. Wat die Ellis kan op sociale media moet ik ook op filmvlak kunnen, moet John McPhail hebben gedacht, en via een aangepast scenario en de back-up van New Line Cinema dat de rechten op het verhaal verwierf, werd de film een feit.

De film begint in 1996 met een proloog waarbij David gepest wordt met een tekening. Ook in 2017 houdt het treiteren niet op, want twee tieners dringen de chatroom van David binnen om hem te pesten. De afloop is fataal, want later die avond wordt één van de pestkoppen vermoord. Adam Ellis (Augustus Prew), die bij BuzzFeed als journalist werkt, vraagt aan zijn baas om het voorval dieper uit te pluizen, maar voor hij het weet zit de kerel letterlijk en figuurlijk middenin een horrorverhaal.

Voor de goede verstaander is Dear David de zoveelste geestenfilm die door zijn beperkt budget beroep moet doen op slechte CGI of jump scares die niks kosten zoals een schommelstoel die van zichzelf begint te bewegen. Met dat laatste is er niks mis, tenminste als het in goede handen zit. Kijk naar The Conjuring, waarbij James Wan de touwtjes in handen heeft, met als gevolg een concept dat goed werkt. Met John McPhail aan roer heb je dat nooit en grijp je uit verveling eerder naar je smartphone omdat je hersenen smeken om wat beters. Daarbij komt nog het feit dat men zoals te verwachten viel niet de beste acteurs voor dit horrorgeval kon vinden, en je weet meteen dat Dear David het soort filmpje is waaraan je je geen tweede keer wil wagen.

Puur technisch bekeken is deze film vrij goed, maar alles is zo goedkoop gemaakt dat het allemaal wat lelijk oogt, zeker wat de special effects betreft. Helaas is dat nu eenmaal het lot dat heel wat van dit soort horrortitels beschoren is. Desalniettemin blijft het met de duimen omhoog zitten dat een maatschappij de moeite doet om dit soort kleine titels een kans te geven op fysieke media.

Dear David is het soort van horrortitel waarvan je denkt “nou, wat moet ik er nu mee doen?” Ondermaats acteerwerk, een verhaal dat je al zo vaak zag en op de koop toe ziet het er allemaal wat lelijk uit.

Regie: John McPhail
Met: Augustus Prew, Andrea Bang, René Escobar Jr., Cameron Nicoll, Justin Long

4/10