DVDInfo.be >> Bespreking >> GODZILLA X KONG - THE NEW EMPIRE
GODZILLA X KONG - THE NEW EMPIRE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2024-08-19
Kong komt vanuit de Holle Aarde naar het aardoppervlak omdat hij een ontstoken tand heeft. Dr. Andrews (Rebecca Hall) kan via haar pleegdochter Jia (Kaylie Hottle) telepatisch met de aap communiceren, en de avontuurlijke Trapper (Dan Stevens) wordt erbij gehaald om de tand uit te trekken. Het gevaar bestaat echter dat Kong weer in contact komt met Godzilla, want de vorige confrontatie was laten we zeggen een kluif voor de verzekeringsmaatschappijen. Godzilla heeft zich intussen te ruste gelegd in het Colosseum in Rome. Weliswaar heeft de Titan enkele bedreigingen voor de mensheid afgewend, zoals de Titan Scylla, maar het centrum van Rome ziet er intussen uit als een oorlogszone. Hoe het komt dat de pers vergoelijkend spreekt over Godzilla is ons een raadsel, maar ze doen het wel.

Omdat er schijnbaar een noodsignaal wordt uitgestuurd vanuit de Holle Aarde, gaan dr. Andrews, Jian Trapper en blogger Bernie Hayes (Brian Tyree Henry), die door zijn volgers wordt uitgelachen omdat hij geen bewijs van de Holle Aarde-theorie kan voorleggen, op expeditie. Het grondstation van de Monarch-organisatie in de Holle Aarde is uitgemoord door iets wat kennelijk nog een stuk groter is dan Kong. De expeditie stuit op de resten van de beschaving van de Iwi, waar Jia toe behoort, die de Titans aanbidden als de hoeders van de mensheid.

Kong trekt zich intussen na zijn bezoek aan de tandarts terug in de Holle Aarde, op zoek naar soortgenoten, die blijkbaar nóg dieper in de plooien van de aarde verscholen zitten. Die liggen echter onder de knoet van Skar King, een nog grotere aap, die de ijstitan Shimo in zijn macht heeft. Nadat die laatste Kong aan de arm heeft verwond, moet die wel op de vlucht. Kong zal daarom nog eens de krachten moeten bundelen met Godzilla en een herboren Mothra om Skar King in te maken.

De spektakelfilm Godzilla X Kong: The New Empire is al de vijfde in de franchise, en eerlijk gezegd is deze film ook weer een doordrukje van alle voorgaande films in het universum, waarin Godzilla en Kong een potje gaan knokken met enkele soortgenoten, en de menselijke acteurs er intussen voor spek en bonen bijlopen. De film moest overigens opboksen tegen het onverwachte succes van de Japanse film Godzilla: Minus One die onverwacht een succes bleek op de streamingsdiensten, waarbij we toch moeten toegeven dat de Japanners iets meer feeling hebben met de grote hagedis. Liefhebbers van het genre komen echter ruimschoots aan hun trekken, en ten opzichte van de vorige film lijkt de puinhoop die Godzilla veroorzaakt in Rome iets realistischer in beeld gebracht. Nochtans gorgelt Godzilla met radioactiviteit alsof het cola zero is, en er wordt niet gekeken op een vernietigde kerncentrale meer of minder. Wat nog maar eens onderstreept wat voor een wetenschappelijke nonsens het allemaal is. Vermakelijk, maar nonsens.

Warner begint af te stappen van sets waarin zowel de 4K als de Blu-ray zitten. Als u toch per se de beide schijven wil, dan moet u de (duurdere) steelbook aanschaffen. Inhoudelijk maakt het niet zó veel uit, want al het bonusmateriaal staat op de beide schijven. De 4K-presentatie is behoorlijk goed, en voor één keer is de hogere resolutie niet van die aard dat je té goed ziet welke shots er fake zijn. De film is ook een stuk meer helder dan zijn voorgangers, waardoor details beter uit de verf komen. Ook de weidse shots van de Holle Aarde zijn zeer mooi en bijvoorbeeld de panbewegingen met de vliegende reptielen die er door de lucht suizen, zijn mooi afgewerkt. Dat het bovendien een triple layer-schijf is, biedt niets dan voordelen. We krijgen ook nog eens een tot in de puntjes verzorgde Engelse Dolby TrueHD Atmos 7.1.4-track die identiek is aan die op de Blu-ray (dat was ooit wel eens anders) en die geen minuut rust biedt, met stijlvolle soundscapes in elke scène waarin twee of meer Titans elkaar op de bek slaan, en een op zware synthesizers gebaseerde score vna Tom 'Junkie XL' Holkenborg, die tegenwoordig de hofleverancier is voor deze franchise. Vooral het slotgevecht waarbij alle Titans elkaar partij geven, is demowaardig.

We vangen deze uitgebreide bonussectie aan met een audiocommentaar door regisseur Adam Wingard, visuele effecten-supervisor Alessandro Ongaro, productiedesigner Tom Hammock en editor Josh Schaeffer, die het vooral over de technische merites van de film hebben, goed wetende dat het verhaal zelf weinig tot niets om het lijf heeft. GxK: Day of Reckoning (5:58) vertelt ons waar deze film in de franchise past. Evolution of the Titans bevat twee featurettes: Godzilla Evolved (5:33) over de oversized hagedis en From Lonely God to King (5:44) over de oversized aap. Dan volgen twee featurettes Into the Hollow Earth. De eerste, Visualizing Hollow Earth (5:46) verkent de locaties onder het aardoppervlak en Monsters of Hollow Earth (5:40) biedt een overzicht van de inwoners ervan. We krijgen hier vooral veel visuele effecten te zien. Dan worden The Battles Royale één voor één afgevinkt: A Titanic Fight Among the Pyramids (5:30), The Zero Gravity Battle (5:03) en The Titans Trash Rio (5:22) tonen met veel special effect-shots hoe de iconische locaties één voor één tot schroot worden herleid nadat de Titans op hun destructieve pad zijn langsgeweest. De twee volgende featurettes volgen de regisseur. The Intrepid Director: Adam Wingard: Big Kid (3:43) toont ons hoe Wingard zo blij als een kermisvogel is als hij als fanboy van het eerste uur met zijn levensgroot speelgoed kan uitpakken, en in Set Tour (3:44) neemt hij ons mee op de set. The Imagination Department (3:47) toont ons de twee titulaire protagonisten in diverse stadia van afwerking, met tekeningen en maquettes. The Monarch Island Base: Portal to Another World (5:32) toont ons het oorspronkelijke concept langswaar de Titanen en de mensen van de éne wereld naar de andere kunnen reizen. The Evolution of Jia: From Orphan to Warrior (5:58) focust op de kindactrice in de film, en Bernie's World: Behind the Triple Locked Door (3:28) toont ons het appartement van onze favoriete vlogger, waar blijkbaar in de laatste tien jaar geen poetsvrouw is langsgeweest.

Kortom, een leuke selectie extra's, maar één grote featurette was misschien handiger en diepgravender geweest. Wat Peter Jackson kan...

Het grote publiek zal wellicht lak hebben aan de zoveelste Kaiju-film, en ook deze Godzilla X Kong: The New Empire is vooral voer voor de doorwinterde liefhebber van grote beesten. De plot van de film stelt niks voor, maar de vechtscènes zijn puntgaaf, en staan dan ook nog eens op een uitstekende UHD.

Regie: Adam Wingard
Met: Rebecca Hall, Brian Tyree Henry, Dan Stevens, Kaylee Hottle, Alex Ferns, Fala Chen, Rachel House, Ron Smyck, Chantelle Jamieson, Greg Hatton, Kevin Copeland, Tess Dobré, Tim Carroll, Anthony Brandon Wong, Allan Henry

7/10

7/10

10/10