:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> KING KONG
KING KONG (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2023-03-10
FILM
New York, vlak na de grote beurscrash. Terwijl in de sloppenwijken de mensen knus en gezellig bij elkaar hokken in een kartonnen doos met een golfplaat op, en de revueartiesten optreden voor een nagenoeg lege zaal (tenzij dan, crisis of geen crisis, één welbepaald genre binnen de revue waar volk blijft op afstromen; hint: het heeft iets met blote tetten te maken), probeert de gesjeesde filmproducer Carl Denham (Jack Black) tevergeefs zijn laatste nieuwe natuurdocumentaire - uren en uren aan slaapverwekkende beelden - te slijten aan een studio, vooral hopende dat de onnozelaars van Universal (!) zo dom gaan zijn om nog langer geld in zijn bodemloze put te pompen. Carl ziet het groots en wil een duur project opzetten waarbij hij met de crew naar Singapore wil afreizen om op locatie te gaan filmen. De studio denkt er echter een beetje anders over - hun visie is dat Denham zo snel mogelijk in een dwangbuis moet worden gestoken - en wanneer Carl in zijn wanhoop ervandoor gaat met de reeds geschoten rollen film, sturen de studiobonzen de politie op zijn dak. Carl is echter een doorgewinterde scammer, en hij heeft zelfs voor de deuren van een burlesque house een graatmagere, verhongerende actrice, Ann Darrow (Naomi Watts) opgepikt om als femme fatale in zijn productie te schitteren, naast de omhooggevallen rotte peer Bruce Baxter (Kyle Chandler), die van mening is dat de nulmeridiaan door zijn aars loopt. Met scenarist Jack Driscoll (Adrien Brody), die hij met een ongelofelijke smoes op het schip heeft gelokt, en met zijn assistent Preston (Colin Hanks) kiest hij het ruime sop op de schuit van kapitein Englehorn (Thomas Kretschmann), nog zo'n goedgelovige sukkel die noodgedwongen de ongedekte cheques van Carl als betaling heeft aanvaard.




Wanneer op volle zee de kapitein echter te horen krijgt dat er tegen Carl een arrestatiebevel is uitgevaardigd, beslist hij om rechtsomkeert te maken. Ver terug geraakt hij niet, want zijn kompas draait dol, hij loopt in de mist op de klippen, en nog vooraleer hij het woord kabeljauwskelder heeft kunnen uitspreken, heeft Carl een reddingsbootje gekaapt om met zijn crew te gaan filmen op een nabijgelegen eiland. The show must go on, no matter what price. De eerste van een reeks afschrikwekkende ontmoetingen op het eiland is er één met een stam volledig politiek incorrecte inboorlingen, die blijkbaar allemaal zeer goede klanten zijn van de lokale piercing-shop. Ze kunnen ei zo na de bemanning offeren, wanneer de kapitein alsnog voor zichzelf heeft uitgemaakt dat hij het niet over zijn hart kan krijgen om zijn passagiers aan hun lot over te laten, den braaven mensch. Met man en macht wordt er gewerkt om het schip terug vlot te krijgen, maar de onfortuinlijke avonturiers krijgen het onverwacht bezoek van enkele van de inboorlingen, die Ann ontvoeren om te offeren aan Kong, hun godheid. Carl en enkele anderen besluiten om haar terug te halen, zij het dat Carls motieven minder altruïstisch zijn dan ze schijnen, en het hem nog altijd te doen is om zo veel mogelijk spectaculaire beelden te schieten. Naast een onophoudelijke reeks ontmoetingen met brontosaurussen, tyrannosaurussen, waterslangen, gigantische insecten en vleesetende planten, waarbij de bemanning zorgvuldig uitgedund wordt, worden ze geconfronteerd met wat ze zelf bestempelen als het achtste wereldwonder: een gigantische gorilla (Andy Serkis) die intussen een merkwaardige affectie heeft ontwikkeld voor zijn speelpopje Barbie, pardon, Ann.




Enfin, de afloop van het verhaal kent u minstens uit de populaire cultuur van het King Kong-verhaal: omdat Carls film grotendeels vernield wordt, en hij het eenvoudigweg niet kan maken om met lege handen terug te keren, weet hij de bemanning zo zot te krijgen dat ze hem helpen bij het slechtste idee uit de geschiedenis van slechte ideeën: Kong levend vangen, transporteren naar New York en hem daar op Broadway tentoon te stellen. Met Ann als lokaas kan hij het beest temmen, maar in de wilde jungle van New York keren de oerinstincten van de primaat terug, en nog voor de laatste toeschouwer de theaterzaal heeft verlaten, is Kong uitgebroken en slaagt erin om het grootste schadedossier uit de geschiedenis van de New Yorkse verzekeringnemers op zijn palmares te laten schrijven. De aap en het meisje vinden elkaar weer, maar het zal hun laatste ontmoeting worden, want het leger heeft de grote middelen ingezet.

Peter Jackson, producent van derderangs horrorfilms als Bad Taste en de Muppetparodie Meet The Feebles was in zijn jeugd gefascineerd door oude B-monsterhorrorfilms, en hij had er maar wat graag eentje zelf gemaakt. Nadat hij zich wat uit het B-circuit had laten opvallen door met een film als The Frighteners naambekendheid bij méér dan alleen het nichepubliek te verwerven, trok hij op een dag zijn stoute schoenen aan en stapte naar Universal met het voorstel voor een remake van King Kong. In een tijdperk waarin elke belangrijke franchise om de twintig jaar wordt heruitgevonden (Batman anyone?) leek het vreemd dat er van King Kong nog maar twee échte films bestonden, namelijk de versie uit 1933 van Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack, voor zijn tijd erg inventief maar naar hedendaagse normen met zeer houterige effecten zoals stop-motion. John Guillermin probeerde het in 1976 nog eens met Jeff Bridges als Prescott en Jessica Lange als de bride of Kong, maar verkreeg een eerde matte bedoening met slecht acteerwerk en een hoog camp-gehalte. Jackson vond dat hij het zelf beter zou kunnen, alhoewel de eerlijkheid ons gebiedt te zeggen dat die lat niet erg hoog lag. Universal was echter niet te vinden voor films met apen of grote monsters. Bij concurrent Sony was immers de film Godzilla in productie, waarvan in de voorfilmpjes al duidelijk werd gemaakt dat de dinosaurussen uit Jurassic Park als nietige microben zouden worden vertrappeld, en bij Buena Vista stond Mighty Joe Young in de steigers: Universal oordeelde, nog niet eens zo heel onterecht, dat het ogenblik voor een King Kong-remake niet rijp was. Je kan het publiek immers niet voor aap blijven houden, noch de aap voor het publiek.




Jackson kreeg echter van het éne op het andere ogenblik wereldfaam nadat hij de drie onverfilmbaar geachte boeken van John Tolkien, The Lord Of The Rings, wist te verfilmen op een manier die critici én fans van de boeken wisten te bekoren, en waarvoor in het publiek werkelijk vechtpartijen plaats vonden om een goeie plek te krijgen in de cinema. The Fellowship Of The Ring, The Two Towers en The Return Of The King werden back to back gedraaid, wat sommige van de acteurs twee jaren van hun leven kostte. Het risicovolle project was een schot in de roos, en Jackson werd verantwoordelijk geacht voor het hoogstpersoonlijk revitaliseren van de Nieuwzeelandse filmindustrie, die voor zijn komst op zijn gat lag. Ook maakte hij van elk van de drie films een extended edition (feitelijk een director's cut), die invariabel inklokken voorbij de drie uur, en dus in het pregedefinieerde formaat van cinema onverkoopbaar zijn. De dvd-verkoop ervan ging echter zo hard, dat Jackson al snel werd bestempeld als de man die niets fouts kon doen. Wel heeft hij achteraf een dispuut met zijn filmmaatschappij gekregen over de financiële verdeling van de middelen die bij de Lord Of The Rings-films, vooral dan de eerste, nog aan de orde was. Eén en ander heeft tot gevolg gehad dat Jacksons volgende project, en wat is er nu logischer na een verfilming van The Lord Of The Rings dan een verfilming van The Hobbit, op de lange baan werd geschoven, en tijdelijk in de handen van Guillermo Del Toro (Hellboy) was beland. An Unexpected Journey zou dan ook maar pas in 2013 in de cinema's verschijnen, met alsnog Jackson aan de helm.




Maar de man was niet blijven stilzitten, en was met zijn productiecompagnie intussen opnieuw bij Universal gaan aankloppen om te horen of ze nog altijd geen brood zagen in zijn King Kong-project. Vreemd genoeg gingen alle deuren nu tegelijk open, en vooral: Jackson kreeg omzeggens een ondertekende cheque toegeschoven waarop hij de getalletjes zelf achteraf mocht invullen, zo'n vertrouwen had men in de capaciteit van de man. En oh ja, Jackson vroeg en kreeg van de studio het hoogste goed dat een regisseur kan krijgen: absolute artistieke vrijheid. Als hij vond dat Kong moest worden ontvoerd door aliens en vervolgens in de privédierentuin van Michael Jackson moest worden opgesloten, het zou zo geweest zijn. Het was evenwel ook duidelijk dat Jackson een verhaalsmatig klassieke versie van het Kongverhaal in het achterhoofd had, maar dan ingevuld met moderne filmtechnieken en trucages.




En de man heeft de studio niet teleurgesteld. Noch met de theatrical version, noch met de extended version slaagt Jackson - surprise surprise - erin om af te klokken binnen de drie uur, maar alhoewel de kritiek dat de film iets te lang duurt méér dan zomaar een klein beetje gegrond is - het duurt meer dan een uur vooraleer we de eerste glimp van Kong opvangen, moeten we daar dadelijk de aantekening bij maken dat dit mijnheer Jacksons visie is, en die zeker wel wist waar hij mee bezig was. King Kong is niet alleen een hommage aan de B-film uit 1933, het is ineens een hommage geworden aan al de soorten B-films uit die tijd genre The Lost World. De film bevat een verrassend sociale dimensie, namelijk de crisis van de jaren '20-'30, en toont zeer goed hoe de media haar steentje bijdroeg om de mensen hun dagelijkse miserie te vergeten door om ter spectaculairste show op het podium te voeren. Het personage Carl Denham is een synthesefiguur van verschillende studiobazen uit die tijd die ondanks het feit dat ze meestal half gek waren, toch hun bizarre ideeën wisten te slijten. En dat is wat in de eerste plaats King Kong boeiend maakt: naast een megalomane film over reuzenaapjes vangen is het een film die zich afspeelt in een milieu waar net het maken van dit soort films centraal staat.




Dan is er ook het grote verschil, en dat is dat Jackson aan zijn pet project honderden miljoenen dollars heeft kunnen spenderen. Het geld is overigens welbesteed; de scènes in de exotische jungle van Skull Island zijn nog maar eens gedraaid in Nieuw-Zeeland, om het land nog een klein beetje meer op de wereldkaart van de cinema te zetten, de decors zijn indrukwekkend en de speciale effecten adembenemend, maar het is vooral het middenstuk van de film dat indruk maakt. De expeditie gaat de jungle in en wordt daar geconfronteerd met hopen uitgestorven geachte specimen: eerst zijn het nog brave, logge brontosaurussen, maar dan worden ze opgejaagd door velociraptors. Wanneer de crew besluit om dan maar door het water te reizen, worden ze daar weer belaagd door uit de kluiten gewassen schorpioenen, prehistorische zeeslangen en hopen, vieze insekten. Zelfs de donkerste krochten waar ze niet hopen op te vallen zijn niet veilig, want naast enkele reuzeninsecten dreigen de planten er mee om hun hoofd op te zuigen als een lolly. Meer dan in de Lord Of The Rings-films komt hier weer de horrorregisseur in Jackson boven. Alhoewel de man het al bij nog redelijk proper houdt...




Maar de film heeft ook tekortkomingen. Zo is er van een deftige scenario-ontwikkeling geen sprake, en is daardoor een beetje te langdradig. De film rolt als het ware van de éne monsterscène in de andere over, waarbij de beesten angstaanjagender en spectaculairder worden met de minuut. Of toch zouden moeten worden, want in vergelijking met The Lord Of The Rings is het verwonderlijk dat de computergegenereerde effecten van de film verhoudingsgewijs behoorlijk slecht zijn. De fysica van de dieren klopt langs geen kanten, de brontosaurussen stuiteren als pingpongballetjes over de rand van de klip, en afgaande op de manier waarop Kong ronddolt met Naomi Watts mag Ann Darrow blij zijn dat haar ledematen er niet op uiterst pijnlijke wijze één voor één zijn afgescheurd. Het zou wel behoorlijk spectaculair geweest zijn, toegegeven.




BEELD EN GELUID
We bespraken eerder voor u al de Blu-ray, maar als u écht de beste versie te pakken wil hebben met daarop ook nog eens Nederlandse ondertiteling op de film én bonusmateriaal (helaas niet Nederlands ondertiteld), dan moet u de Britse 4K te pakken zien te krijgen. We krijgen een mooie transfer met veel contrast, in een kleurpalet dat vooral in de scènes in New York baadt in een bad van sepia, om de tijdsgeest een beetje te evoceren. Een deel van de CGI-effecten zijn echter ronduit knullig, en net het feit dat er onder meer veel detail te zien is in de kleurpaletten, de huidtexturen van de personages, de reflecties in spiegels (je ziet de interieurs van het World Trade Center!) en de decors in onder meer het theater, onderstrepen jammer genoeg dat de dinosaurussen en tutti quanti fake zijn. De junglescènes zien er nochtans mooi gedetailleerd uit, en ook het vele werk dat in het recreëren van New York in de jaren '20-'30 is gestoken, rendeert. Als de CGI nu van hetzelfde kaliber was geweest als de rest van het productiedesign, zou dit één van de visueel rijkste films van de afgelopen jaren zijn geweest. Toch is de 4K een behoorlijke stap voorwaarts ten opzichte van de dvd, en nemen we het camp-gehalte er voor lief bij.




De geluidstrack is opgewaardeerd naar DTS:X, en die klinkt nog eens eens zo goed wanneer Kong bijvoorbeeld op gegeven moment drie tyrannosaurussen tegelijkertijd door de vleesmolen maalt. De film kreeg niet onterecht de Oscar voor beste sounddesign, en ook de manier waarop het schip van de expeditie vastloopt in de mist of er allerlei creepy geluiden uit de jungle komen, alles klinkt niet alleen subtiel, maar ook nog eens flink overtuigend. Daartegenover gieren de vliegtuigen door de lucht wanneer ze Kong van de Empire State Building willen schieten. Voeg daarbovenop nog een interessante soundtrack van James Newton Howard, en je krijgt een technisch volledig in orde zijnde track.

EXTRA'S

In tegenstelling tot de Blu-ray bevat deze schijf ál het materiaal van de King Kong Production Diaries én de Limited Edition, materiaal dat ná de productie thuishoort. De UHD bevat eerst en vooral, net als de Blu-ray, een audiocommentaartrack door Peter Jackson en en zijn vaste scenariste Philipa Boyens, dat al te horen was op de extended edition van de film. Het commentaar beluisteren betekent nóg eens 200 minuten doorzitten, en het is wel erg moeilijk om er dan nog de aandacht bij te houden. Uit de uren en uren materiaal en uit de conceptuele galerijen is bovendien een selectie gemaakt dat als Picture In Picture-track te bekijken is, evenwel enkel in combinatie met de extended edition.

De bonusschijf opent met een introductie uit 2006 door Peter Jackson (6:02), en de man heeft het de hele tijd over een vorige release, wat erop wijst dat het gerecycleerd materiaal is. Maar niet dat we dat erg vinden. We beginnen namelijk met de uitstekende achtdelige documentairereeks Recreating the Eighth Wonder of the World: The Making of King Kong (3:04:57). In The Origins of King Kong (16:38) haalt Jackson jeugdherinneringen op aan de oude King Kong-films die nog met stop motion-animatie gemaakt werden. Al in 1996 was hij van plan om een versie te draaien, maar de speciale effecten stonden toen nog niet op punt. In Pre-Production Part 1: The Return of Kong (26:42) vernemen we dat met de productie van King Kong al is aangevangen tijdens het filmen van The Return of The King. Onder meer werd de eindscène aan de Empire State Building al voorbereid, en had de crew een ontmoeting met Fay Wray, de actrice die in de oude King Kong-film de damsel in distress speelde. Pre-Production Part 2: Countdown to Filming (15:36) gaat over de voorbereidingen van de cast voor de film, waarbij onder meer Naomi Watts haar dansscène moest instuderen en Jack Black hoe hij een camera uit de jaren '30 moest bedienen. The Venture Journey (22:05) toont ons het schieten van de scènes op het schip, of beter, de verschillende schepen (of mock-ups) die werden gebruikt. Return to Skull Island (30:04) leert ons dat de scènes op Skull Island vooral dankzij de bluescreen-techniek in combinatie met schaalmodellen werd gemaakt. Ook zien we de digitale creatie van de dinosaurussen, en leren we dat de stam primitieven zodanig kenmerken heeft meegekregen dat ze niet op een bestaande stam lijken, gewoon om niemand voor het hoofd te stoten. De uitdaging om het New York van de jaren '30 te recreëren op Nieuw-Zeelandse bodem wordt toegelicht in New York, New Zealand (25:55), waarbij de sets worden aangedikt met digitale gebouwen. De hoofdmoot van de speciale effecten werd echter gebruikt om de grote aap te scheppen. Bringing Kong to Life Part 1: Design and Research (21:32) behandelt onder meer het design van de aap, terwijl motion capture-acteur Andy Serkis gorilla's heeft bestudeerd om hun bewegingen in te studeren, en in Bringing Kong to Life Part 2: Animation (26:21) wordt die motion capture zelf getoond, in diverse stadia van afwerking.




Een normale regisseur zou een dergelijke documentaire dan aan de Blu-ray toevoegen en daarmee al makkelijk een 10/10 voor bonusmateriaal binnenhalen. Evenwel niet Jackson, want bij die brave man is dit nog maar het begin! Er volgen de zogenaamde Production Diaries, een visueel dagboek dat Jackson en zijn crew heeft bijgehouden, waarin het totstandkomen van de film in alle detail wordt gedocumenteerd. Eerder dan alle segmenten te overlopen, zullen we ze hierbij opsommen. Eerst is er een inleiding door Peter Jackson uit 2005 (5:34). Daarna kan je kiezen om de production diaries per datum te bekijken (3:50:18), en dan krijg je de volgende segmenten:

September 2004:
- Production Day 1: Peter's Welcome 06 Sept 2004 (0:33)
- Production Day 4: The Diner Set 09 Sept 2004 (1:35)
- Production Day 6: Rough Seas on Land 13 Sept 2004 (2:10)
- Production Day 7: Filming Inside the Venture 14 Sept 2004 (2:54)
- Production Day 8: Denham's Camera 15 Sept 2004 (1:27)
- Production Day 10: Plane Spotting 17 Sept 2004 (1:12)
- Production Day 12: Storms on the Venture 21 Sept 2004 (1:39)
- Production Day 14: Animal Droppings 23 Sept 2004 (2:28)
- Production Day 16: Dump Tanks 27 Sept 2004 (2:49)
- Production Day 18: Dump Tanks, Part 2 29 Sept 2004 (2:21)
October 2004:
- Production Day 20: Skull Island Preview 01 Oct 2004 (2:46)
- Production Day 22: Lumpy's Galley Tour 05 Oct 2004 (4:08)
- Production Day 25: Clapper Boards 08 Oct 2004 (3:33)
- Production Day 27: Previsualization 12 Oct 2004 (2:59)
- Production Day 31: Skull Island Rocks 18 Oct 2004 (2:05)
- Production Day 33: Skull Island Shoot 20 Oct 2004 (2:46)
- Production Day 36: Gandalf the Spy 26 Oct 2004 (4:08)
November 2004:
- Production Day 40: The Swamp Set 01 Nov 2004 (3:18)
- Production Day 42: Peter's Kong Collection 03 Nov 2004 (3:08)
- Production Day 46: Is Jack Black 5'4"? 09 Nov 2004 (3:49)
- Production Day 48: Creating Skull Island 11 Nov 2004 (3:48)
- Production Day 51: Location Logistics 16 Nov 2004 (4:59)
- Production Day 53: International Press Junket 18 Nov 2004 (5:35)
- Production Day 58: The On-Set Art department 26 Nov 2004 (8:06)
- Production Day 59: The Missing Production Diary (8:16)
December 2004:
- Production Day 62: Cameras 02 Dec 2004 (6:19)
- Production Day 66: Journey of a Roll of Film 07 Dec 2004 (5:31)
- Production Day 68: Creating New York in New Zealand 09 Dec 2004 (6:41)
- A Day at the Zoo 14 Dec 2004 (3:48)
- Production Day 70: Shooting at the Civic Theatre 14 Dec 2004 (3:51)
- Production Day 73: Concept Art 17 Dec 2004 (5:27)
- Production Day 76: Happy Holidays 22 Dec 2004 (8:19)
January 2005:
- Production Hiatus: New Year's Eve Message from Peter 19 Jan 2005 (1:02)
- Production Day 77: Shooting Begins in New York 24 Jan 2005 (3:24)
- Production Day 82: New York Extras 31 Jan 2005 (4:24)
February 2005:
- Production Day 85: Vintage Vehicles 03 Feb 2005 (3:48)
- Production Day 87: New York Set Dressing 07 Feb 2005 (4:14)
- Production Day 90: Sewers and Steam 10 Feb 2005 (4:07)
- Production Day 92: Lighting Continuity 14 Feb 2005 (4:34)
- Production Day 95: Times Square Becomes Herald Square 17 Feb 2005 (4:09)
- Production Day 97: Adrien the Stunt Driver 21 Feb 2005 (3:54)
- Production Day 100: A Day in the Life of Peter 24 Feb 2005 (8:43)
March 2005:
- Production Day 103: Skull Island Miniatures 01 Mar 2005 (4:09)
- Production Day 105: Naomi in Kong's Hand 03 March 2005 (4:06)
- Production Day 108: Hair and Makeup 07 March 2005 (4:34)
- Production Day 110: Global Partner Summit 09 March 2005 (4:33)
- Production Day 113: Second Unit 14 March 2005 (4:08)
- Production Day 115: Sound Recording 16 March 2005 (4:11)
- Production Day 118: Helldiver Airplanes 21 March 2005 (4:08)
- Production Day 120: Filming Winds Down 23 March 2005 (3:40)
April 2005:
- Production Day 123: The Kong Sequels 01 Apr 2005 (5:51)
- Production Day 125: Costume Design 03 Apr 2005 (3:43)
- Production Day 127: Unit Photography 05 Apr 2005 (4:03)
- Production Day 129: Andy's Revenge on the DVD Team 06 Apr 2005 (4:04)
- Production Day 130: Peter Calls in Help 07 Apr 2005 (4:53)
- Production Day 131: The Last Day 08 Apr 2005 (9:20)




Ofwel bekijk je ze per locatie opgesplitst (3:58:19), en dan ziet de playlist er als volgt uit:
S. S. Venture (31:00)
- S. S. Venture Exterior (17:57):
-- Production Day 1: Peter's Welcome 06 Sept 2004 (0:33)
-- Production Day 6: Rough Seas on Land 13 Sept 2004 (2:10)
-- Production Day 8: Denham's Camera 15 Sept 2004 (1:27)
-- Production Day 10: Plane Spotting 17 Sept 2004 (1:12)
-- Production Day 12: Storms on the Venture 21 Sept 2004 (1:39)
-- Production Day 16: Dump Tanks 27 Sept 2004 (2:49)
-- Production Day 18: Dump Tanks, Part 2 29 Sept 2004 (2:21)
-- Production Day 20: Skull Island Preview 01 Oct 2004 (2:46)
-- Production Day 27: Previsualization 12 Oct 2004 (2:59)
- S. S. Venture Interior (13:03):
-- Production Day 7: Filming Inside the Venture 14 Sept 2004 (2:54)
-- Production Day 14: Animal Droppings 23 Sept 2004 (2:28)
-- Production Day 22: Lumpy's Galley Tour 05 Oct 2004 (4:08)
-- Production Day 25: Clapper Boards 08 Oct 2004 (3:33)
Skull Island (48:03):
- Ruined Valley (8:59)
-- Production Day 31: Skull Island Rocks 18 Oct 2004 (2:05)
-- Production Day 33: Skull Island Shoot 20 Oct 2004 (2:46)
-- Production Day 36: Gandalf the Spy 26 Oct 2004 (4:08)
- The Swamp (10:15):
-- Production Day 40: The Swamp Set 01 Nov 2004 (3:18)
-- Production Day 42: Peter's Kong Collection 03 Nov 2004 (3:08)
-- Production Day 46: Is Jack Black 5'4"? 09 Nov 2004 (3:49)
- The Jungle (3:48):
- Production Day 48: Creating Skull Island 11 Nov 2004 (3:48)
- The Wall: (18:41)
-- Production Day 51: Location Logistics 16 Nov 2004 (4:59)
-- Production Day 53: International Press Junket 18 Nov 2004 (5:35)
-- Production Day 58: The On-Set Art department 26 Nov 2004 (8:06)
- The Cove (6:19):
-- Production Day 62: Cameras 02 Dec 2004 (6:19)
New York (31:25):
- New York Diner (1:35):
-- Production Day 4: The Diner Set 09 Sept 2004 (1:35)
- Vaudeville Theatre (12:12):
-- Production Day 66: Journey of a Roll of Film 07 Dec 2004 (5:31)
-- Production Day 68: Creating New York in New Zealand 09 Dec 2004 (6:41)
- Broadway Theatre (12:12):
-- Production Day 70: Shooting at the Civic Theatre 14 Dec 2004 (3:51)
-- Production Day 73: Concept Art 17 Dec 2004 (5:27)
-- Production Day 76: Happy Holidays 22 Dec 2004 (8:19)
New York Streets (33:38):
-- Production Hiatus: New Year's Eve Message from Peter 19 Jan 2005 (1:02)
-- Production Day 77: Shooting Begins in New York 24 Jan 2005 (3:24)
-- Production Day 82: New York Extras 31 Jan 2005 (4:24)
-- Production Day 85: Vintage Vehicles 03 Feb 2005 (3:48)
-- Production Day 87: New York Set Dressing 07 Feb 2005 (4:14)
-- Production Day 90: Sewers and Steam 10 Feb 2005 (4:07)
-- Production Day 92: Lighting Continuity 14 Feb 2005 (4:34)
-- Production Day 95: Times Square Becomes Herald Square 17 Feb 2005 (4:09)
-- Production Day 97: Adrien the Stunt Driver 21 Feb 2005 (3:54)
Final Six weeks of Production (1:14:15):
-- Production Day 100: A Day in the Life of Peter 24 Feb 2005 (8:43)
-- Production Day 103: Skull Island Miniatures 01 Mar 2005 (4:09)
-- Production Day 105: Naomi in Kong's Hand 03 March 2005 (4:06)
-- Production Day 108: Hair and Makeup 07 March 2005 (4:34)
-- Production Day 110: Global Partner Summit 09 March 2005 (4:33)
-- Production Day 113: Second Unit 14 March 2005 (4:08)
-- Production Day 115: Sound Recording 16 March 2005 (4:11)
-- Production Day 118: Helldiver Airplanes 21 March 2005 (4:08)
-- Production Day 120: Filming Winds Down 23 March 2005 (3:40)
-- Production Day 123: The Kong Sequels 01 Apr 2005 (5:51)
-- Production Day 125: Costume Design 03 Apr 2005 (3:43)
-- Production Day 127: Unit Photography 05 Apr 2005 (4:03)
-- Production Day 129: Andy's Revenge on the DVD Team 06 Apr 2005 (4:04)
-- Production Day 130: Peter Calls in Help 07 Apr 2005 (4:53)
-- Production Day 131: The Last Day 08 Apr 2005 (9:20) 




De limited edition bevatte daarnaast ook nog Post Production Diaries, die je per datum of per departement kan bekijken, als een soort van aftelklok. We overlopen even per datum (2:32:47):
April 2005:
- 33 Weeks to Go: Welcome to Post Production 29 Apr 2005 (4:14)
May 2005:
- 32 Weeks to Go: The Miniature Venture 06 May 2005 (4:08)
- 31 Weeks to Go: Kong Performance Capture 13 May 2005 (4:08)
- 30 Weeks to Go: Creating Sound Effects 20 May 2005 (4:07)
- 29 Weeks to Go: A Visit to the Editorial Department 27 May 2005 (4:06)
June 2005:
- 28 Weeks to Go: Peter Answers Your Questions, Part 1 03 June 2005 (4:31)
- 27 Weeks to Go: The Miniatures Second Unit 10 June 2005 (4:04)
- 26 Weeks to Go: Building A Miniature 17 June 2005 (4:07)
- 25 Weeks to Go: Weta Digital Overview 24 June 2005 (4:47)
July 2005:
- 24 Weeks to Go: Creating the Teaser Trailer 01 July 2005 (4:15)
- 23 Weeks to Go: Sound Design 08 July 2005 (3:20)
- 22 Weeks to Go: Shooting Additional Elements 15 July 2005 (3:01)
- 21 Weeks to Go: Preparing for Pick-Up Shooting 22 July 2005 (4:16)
- 20 Weeks to Go: Pick-Ups: The Cast Returns 29 July 2005 (3:21)
August 2005:
- Pick-Ups: The Venture Extras 02 Aug 2005 (4:15)
- 19 Weeks to Go: Pick-Ups: Continuity 05 Aug 2005 (3:54)
- Pick-Ups: The Wrap 09 Aug 2005 (3:59)
- 18 Weeks to Go: Alternative Dialogue Recording 12 Aug 2005 (4:41)
- 17 Weeks to Go: Detailing the Miniatures 19 Aug 2005 (4:00)
- 16 Weeks to Go: The Unsung Heroes of Rotoscoping 26 Aug 2005 (3:48)
September 2005:
- 15 Weeks to Go: Foley Recording 02 Sept 2005 (3:43)
- 14 Weeks to Go: Digital Doubles 09 Sept 2005 (4:08)
- 12 Weeks to Go: Digital Colour Grading 23 Sept 2005 (4:50)
- 11 Weeks to Go: Bringing Kong to Life: Motion Editing 30 Sept 2005 (4:09)
October 2005:
- 10 Weeks to Go: Bringing Kong to Life: Animation 07 Oct 2005 (4:10)
- 9 Weeks to Go: Filming the Miniatures 14 Oct 2005 (4:22)
- 8 Weeks to Go: Kong Visits New Zealand 21 Oct 20015 (5:32)
- 7 Weeks to Go: Mixing Dialogue, Music and Effects 28 Oct 2005 (3:50)
November 2005:
- 6 Weeks to Go: The Mixing Board 04 Nov 2005 (4:22)
- 5 Weeks to Go: The Music of Kong, Part 1 11 Nov 2005 (4:39)
- 4 Weeks to Go: The Music of Kong, Part 2 18 Nov 2005 (4:52)
- 3 Weeks to Go: Delivering the Film 25 Nov 2005 (5:24)
December 2005:
- 2 Weeks to Go: Peter Answers Your Questions, Part 2 02 Dec 2005 (4:34)
- 1 Week to Go: The World Premiere 09 Dec 2005 (6:49)
- King Kong Opens: The New Zealand Premiere 14 Dec 2005 (6:11) 




Kies je voor de volgorde per departement (2:32:47), dan ziet de speelvolgorde er als volgt uit:
Post Production:
- 33 Weeks To Go: Welcome to Post Production 29 April 2005.
- 29 Weeks To Go: A Visit to the Editorial Department 27 May 2005.
- 24 Weeks To Go: Creating the Teaser Trailer 01 July 2005.
- 12 Weeks To Go: Digital Color Grading 23 September 2005.
- 3 Weeks To Go: Delivering the Film 25 November 2005.
Pick-Ups:
- 21 Weeks To Go: Preparing for Pick-Up Shooting 22 July 2005.
- 20 Weeks To Go: Pick-Ups: The Cast Returns 29 July 2005.
- Pick-Ups: The Venture Extras 01 August 2005.
- 19 Weeks To Go: Pick-Ups: Continuity 05 August 2005.
- Pick-Ups: The Wrap 09 August 2005.
Miniatures:
- 32 Weeks To Go: The Miniature Venture 06 May 2005.
- 27 Weeks To Go: The Miniatures Second Unit 10 June 2005.
- 26 Weeks To Go: Building a Miniature 17 June 2005.
- 17 Weeks To Go: The Miniatures 19 August 2005.
- 9 Weeks To Go: Filming the Miniatures 14 October 2005.
Visual Effects:
- 31 Weeks To Go: Kong Performance Capture 13 May 2005.
- 25 Weeks To Go: WETA Digital Overview 24 June 2005.
- 22 Weeks To Go: Shooting Additional Elements 15 July 2005.
- 16 Weeks To Go: The Unsung Heroes of Rotoscoping 26 August 2005.
- 14 Weeks To Go: Digital Doubles 09 September 2005.
- 11 Weeks To Go: Bringing Kong to Life: Motion Editing 30 September 2005.
- 10 Weeks To Go: Bringing Kong to Life: Animation 07 October 2005.
Sound:
- 30 Weeks To Go: Creating Sound Effects 20 May 2005.
- 23 Weeks To Go: Sound Design 08 July 2005.
- 18 Weeks To Go: Alternative Dialogue Recording 12 August 2005.
- 15 Weeks To Go: Foley Recording 02 September 2005.
- 7 Weeks To Go: Mixing Dialogue, Music, and Effects 28 October 2005.
- 6 Weeks To Go: The Mixing Board 04 November 2005.
Music:
- 5 Weeks To Go: The Music of Kong Part 1 11 November 2005.
- 4 Weeks To Go: The Music of Kong Part 2 18 November 2005.
Peter Jackson:
- 28 Weeks To Go: Peter Answers Your Questions Part 1 03 June 2005.
- 8 Weeks To Go: Kong Visits New Zealand 21 October 2005.
- 2 Weeks To Go: Peter Answers Your Questions Part 2 02 December 2005.
Premieres:
- 1 Week To Go: The World Premiere 09 December 2005.
- King Kong Opens: The New Zealand Premiere 14 December 2005. 




Na deze overdaad aan documentatie zou je denken dat het welletjes is geweest. Maar dat is evenwel weer buiten onze favoriete Nieuw-Zeelandse regisseur gerekend. Er volgen nog een heleboel goodies die ook al weer op zich een hoge score voor extra's zouden verantwoorden. Er zijn eerst en vooral 16 verwijderde scènes met inleiding (44:27) of zonder inleiding (37:41). Peter Jackson geeft ook nog eens een algemene inleiding (2:28) over de verwijderde scènes. The Eighth Blunder of the World (18:51) is de ronkende naam voor een gag reel. The Making of a Shot: The T-Rex Fight (16:29) is een verdere uitwerking van de scène waarin Kong het opneemt tegen een tyrannosaurus, fase per fase. Skull Island: A Natural History (17:03) is een nepdocumentaire over het eiland waar de actie zich afspeelt, behoorlijk met een paar kilo's zout te nemen. In Kong's New York, 1933 (28:26) zien we hoe het New York van 1938 er uit heeft gezien in de naweeën van de Grote Depressie, met onder andere aandacht voor de vaudeville-theaters, het havengebied en de wolkenkrabbers. A Night in Vaudeville (12:05) neemt ons mee in de archieven van het vaudeville-theater, en dit voor de fragmenten die bij het begin van de film gebruikt worden. In King Kong Homage (9:54) worden scènes uit de klassieke King Kong-film vergeleken met de beelden uit Peter Jacksons versie.




Er zijn nog enkele Pre-visualization Animatics, ruwe versies van scènes met speciale effecten, met daarin Arrival at Skull Island (4:20), Bronto Stampede (6:34), T-Rex Fight (9:52), Empire State Building Battle "Pre-Viz" Only (9:29) en Empire State building Battle "Pre-Viz" with Final Film comparison (9:29). Liefhebbers van ruwe schetsen en conceptueel artwork komen aan hun trekken in de Conceptual Design Galleries (41:24): The 1996 King Kong (9:53), The Venture (4:06), Skull Island (15:38), New York (4:34) en Kong (7:11). De crew heeft een verjaardagsfilmpje klaargestoomd voor Peter Jackson tijdens de opnames, en zowel de making of-daarvan als het filmpje zelf ziet u in The Present (9:26). En Jackson maakt geen film, of u kan beeldjes kopen om in uw vitrinekast te zetten, en dan is het ook logisch dat Weta daar reclame voor maakt, in Kong: The 8th Wonder of the World: Weta Collectables (5:17). De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat die van The Lord Of The Rings beter verkochten. Er zijn nog 3 trailers (8:11), en een uitgebreide bonussectie zoals de deze komt met een eigen set credits (14:43).




Elk van de drie voorname secties zou qua extra's een 10/10 waard zijn. 30/10 kunnen we echter niet geven, dus we geven een 10/10, wetende dat dit cijfer deze film, de meest gedocumenteerde ooit (als je de drie Lord Of The Rings-films apart beschouwt), geen recht aandoet.

CONCLUSIE

King Kong is een eerbiedwaardige hommage aan de B-monsterfilms van weleer, maar Jackson probeert soms iets té hard te bewijzen dat hij in het pantheon van de heren en meesters van de blockbuster thuishoort, waardoor de film soms iets te langdradig is; niettemin is de film de moeite waard. De Engelse UHD-versie bevat naast schitterende beeld-en geluidskwaliteit een schat aan bonusmateriaal zoals u nog zelden heeft gezien.


cover



Studio: Universal

Regie: Peter Jackson
Met: Andy Serkis, Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody, Thomas Kretschmann, Colin Hanks, Jamie Bell, nog eens Andy Serkis

Film:
8/10

Extra's:
10/10

Geluid:
10/10

Beeld:
10/10


Regio:
X

Genre:
Fantasy

Versie:
U.K.

Jaar:
2005

Leeftijd:
12

Speelduur:
200 / 183 min.

Type DVD:
SS-TL

Barcode:
5053083113674


Beeldformaat:
2.35:1 UHD

Geluid:
Engels DTS:X
Engels DTS Headphone:X 2.0 stereo
Frans DTS 5.1
Pools DTS 5.1
Tsjechisch DTS 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Frans, Deens, Fins, Noors, Zweeds, Grieks, Pools, Tsjechisch, Chinees (Mandarijn trad.), Engels CC
Extra's:
• Audiocommentaartrack door Peter Jackson en Philipa Boyens
• U-control:
- Picture In Picture
- Art galleries
• 2006 Introductions by Peter Jackson
• Documentairereeks "Recreating the Eighth Wonder of the World: The Making of King Kong"
• Production Diaries:
- 2005 Introduction by Peter Jackson
- Production Diaries by Date
- Production Diaries by Location
• Post Production Diaries
- Production Diaries by Date
- Production Diaries by Department
• 16 verwijderde scènes met of zonder inleiding
• Inleiding door Peter Jackson
• Documentaire "The Eighth Blunder of the World"
• Documentaire "The Making of a Shot: The T-Rex Fight"
• Documentaire "Skull Island: A Natural History"
• Documentaire "Kong's New York, 1933"
• Documentaire "A Night in Vaudeville"
• Documentaire "King Kong Homage"
• Pre-visualization Animatics
• Conceptual Design Galleries
• The Present
• Documentaire "Kong: The 8th Wonder of the World: Weta Collectables"
• 3 trailers
• Credits

Andere recente releases van deze maatschappij