INSPECTEUR GADGET - VOLUME 3
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-05-31
REEKS
Na een heel lange worstelpartij zijn we er eindelijk in geslaagd om het derde volume van
Inspecteur Gadget te doorploegen. Na
box 1 en
box 2 besluit deze derde box de volledige reeks van 86 afleveringen - de diarree aan
crapquels even niet meegerekend - met de negen resterende afleveringen van het eerste en alle 21 afleveringen van het tweede seizoen. De half robotische inspecteur Gadget neemt het aflevering na aflevering weer op tegen de niet al te snuggere acolieten van
crimelord Dr. Gang, en zou zonder de hulp van zijn nichtje Sophie en zijn hond Finot ongetwijfeld al lang de duimen hebben moeten leggen. Gadget loopt als altijd de onschuldigen na, laat de gangsters lopen en veroorzaakt bij het bestrijden van de misdaad meer chaos dan eender welke doorwinterde terrorist ooit zou kunnen.
Maar na de eerste twee boxsets zit er bij deze derde een serieus haar in de boter, namelijk - om meteen de vinger op de zere plek te leggen - het bij wijlen onbeschrijfelijk slechte tweede seizoen. Na het succes van de eerste reeks van 65 afleveringen moest de Gadget-machine plots maximaal renderen, en werden er nog 7 reeksen van telkens 3 afleveringen bij elkaar gebokst, die per drie opgebouwd zijn rond één centraal thema. (het goochelaarsduo Wambini, Capeman, de uitvindingen van professor Dumkopf, doctor Spectrum, ruimtereizen, een tijdmachine en de bejaarde leermeester van Dr. Gang). Dat alle afleveringen van
Inspecteur Gadget rond hetzelfde stramien zijn opgebouwd, vertrekkend van de geheime missie op ontploffend papier die Gadgets baas Gontier elke keer overhandigt tot de onvermijdelijke zedenles op het einde van elke aflevering, stoorde ons de eerste 65 afleveringen niet, dus lijkt het vreemd dat dit plots wel onoverkomelijk zou zijn in de laatste 21. Waarom er per sé geknoeid moest worden met de originele formule blijft ons echter een vraag.
Om te beginnen werd een nieuw vast personage aan de cast toegevoegd in de vorm van de stuntelende
dork Capeman (Patrick Préjean), een nerd die zich per sé opdringt als de helper van Gadget, en in de constante waan verkeert dat hij kan vliegen. Het droge gestuntel van de inspecteur zelf was in de vorige afleveringen al voldoende om de
situation comedy aan te geven, en het aanboren van een tweede bron werkt alleen maar contraproductief, want Capeman is mét onderscheiding het meest irritante personage uit de geschiedenis van de tekenfilm, daarbij moeiteloos de verzamelde cast van
Scooby-Doo achter zich latend. Ten tweede heeft een deel van de stemmencast voor deze tweede reeks - ze hadden denkelijk de bui zien hangen - bedankt voor de eer. Luc Durand (Inspecteur Gadget) is nog steeds op post, maar Victor Désy, Patricia Danot en Bernard Carez hielden het als respectievelijk Dr. Gang, Sophie en chef Gontier voor bekeken. De vervangers - George Atlas, Barbara Tissier en Roger Lumont - doen krampachtige pogingen om de originele stemmen zo dicht mogelijk te benaderen, maar vooral George Atlas slaat daarbij de bal compleet mis. Derde punt van ergernis is de verhuis van Gadget vanuit zijn sympathieke rijtjeswoning naar een half kasteel, uiteraard voorzien van allerlei nieuwe en spectaculaire gadgets, tot en met een gerobotiseerde postbode-vanger. Ook hier pogen de makers krampachtig de eerste serie puur op kwantiteit te kloppen, maar er blijft niets van het nieuwe decor hangen als goeie, vernieuwende vondst. Ten vierde gaat de kwaliteit van de animatie er hals over kop op achteruit, en wordt de charmante Europese animatiestijl meer en meer ingeruild voor ergerlijk Japans knoeiwerk van de allergoedkoopste soort, waarbij de animatoren er zelfs niet in slagen om de juiste lichaamsverhoudingen te respecteren (
Le Clan des Siciliens spreekt wat dat betreft boekdelen). Laatste ergernis is de magere plot: waar de afleveringen uit het eerste seizoen telkens werden opgebouwd rond Gadgets belevenissen in een bepaald land (Zwitserland, Nederland, Ierland, Japan, China, ...), of rond een bepaald thema (een zigeunerprins, autoraces, het circus, vliegende schotels, ...) gaat het gros van deze afleveringen eenvoudigweg nergens over, en is de magere plot eerder een alibi geworden om een reeks pointe-missende gags aan op te hangen. De aflevering
L'anniversaire de MAD is wat dat betreft exemplarisch. In plaats van Gadget die toevallig net altijd de snode plannen van Dr. Gang doorkruist, gaan de scenaristen het soms niet eens meer verder zoeken dan deze laatste nog maar eens een indefiniete poging te laten ondernemen om Gadget uit te schakelen.
AFLEVERINGEN
57. Dans les Balkans
Twee rivaliserende Balkan-steden, ééntje waar de vrouwen de plak zwaaien, en ééntje waar de mannen de baas zijn, zijn verwikkeld in een stammentwist. Vermits ze allebei gebruik maken van een soort van yoghurt waar ze onoverwinnelijk sterk van worden, is de strijd ook weer niet zó spannend... totdat dr. Gang zijn zinnen heeft gezet op het middel om van zijn MAD-agenten een leger met onkwetsbare soldaten te maken.
58. L'or n'a pas d'odeur
Dr. Gang heeft een ingenieus plan bedacht om zich de goudvoorraden van de wereld toe te eigenen: een geleerde die bij hem in loondienst is, heeft een product uitgevonden dat de moleculaire structuur van goud zodanig verandert, dat het begint te stinken als de pest. Wanneer het goud dan uit de kluizen wordt gehaald om het te laten behandelen, probeert Gang het transport te laten onderscheppen. Gadget is zoals gewoonlijk weer compleet niet bij de zaak: hij heeft namelijk een verhoudheid, en hij ruikt niets verkeerds.
59. Au pôle nord
De gekke geleerde doctor Focus heeft op de noordpool een machine gebouwd, de "Atchoumeur", waarmee hij heelder dorpen van de kaart kan vegen. Zijn uitvinding staat echter nog niet helemaal op het punt, want bij een proef op een eskimo-dorpje is er één huisje rechtop blijven staan. Dr. Gang heeft Metroville als volgende doelwit op het oog; Gadget (eigenlijk dus Sophie en Finot) moeten proberen het ding onklaar te maken.
60. Gadget sauve Big Ben
Dr. Gang heeft een groep astrofysici laten kidnappen, die de al eeuwen verborgen krachten in Stonehenge moeten ontsluiten, zodat hij de Tower (en dus niet Big Ben, zoals de titel doet vermoeden) kan doen instorten.
61. Gadget a un sosie
Gadget komt in een koninkrijk terecht waar de monarch als twee druppels water op hem lijkt. Bovendien is er een vreemde wet van kracht, die stelt dat als de vorst ongelukkig is, het volk gelukkig is, en als de vorst gelukkig is, het volk ongelukkig; in dat laatste geval moet het volk tevreden gesteld worden door de koning in kokende olie te laten verzuipen. MAD stuurt eerst een vrouwelijke agente naar het koninkrijk, met de bedoeling de koning het hoofd op hol te laten slaan, en vervolgens, vòòr de executie, Gadget de plaats van de koning te laten innemen.
62. Gadget sur la Seine
Gadget neemt het op tegen een Parijse mode-ontwerper die de juwelen van zijn rijke vrouwelijke klanten steelt. De vrouwen krijgen telkens vooraf een schriftelijke verwittiging; Gadget vat bij één van de dames post, in de hoop de dief op heterdaad te betrappen. Helaas gebruikt de MAD-agent een robot die alle electromechanica kan laten op hol slaan. Ook de gadgets van Gadget.
63. Gadget et les faux monnayeurs
Gadget helpt ongewild bij de ontsnapping van één van twee valsemunters, en komt in de celterecht van Bigleu, de andere, een meester-clichézetter, maar stekeblind zonder zijn bril. MAD heeft plannen om ook Bigleu uit de gevangenis uit te laten breken, want dr. Gang heeft weer eens een tekort aan cash, en wil wat briefjes laten bijdrukken.
64. L'ecole des pick-pockets
Op vakantie aan de Azurenkust krijgt inspecteur Gadget de opdracht een school van zakkenrollers van een zekere MAD-agent, LaTire, op te rollen, die wil toeslaan op het carnaval van Nice. Hij kan daarbij gebruik maken van zijn nieuwste gadget: een horloge waarmee je tien seconden lang mensen mee kan verlammen. Helaas zijn de zakkenrollers op het horloge uit: dr. Gang heeft beloofd dat diegene die het kan stelen, tot MAD-agent nummer 1 bevorderd wordt.
65. Le jeu télévisé
De winnaars van de televisiekwis
Le Maître Du Jeu worden allemaal, kort nadat ze de hoofdprijs gewonnen hebben, gearresteerd voor het overvallen van een geldtransport. In de cabine waar ze moeten nadenken over het antwoord op de (belachelijk eenvoudige) finalevraag worden ze door dr. Gang gehypnotiseerd, zodat ze van de overval achteraf niets weten. Gadget, die net zijn broodrooster naar de andere wereld heeft geholpen, doet met de kwis mee als blijkt dat er een exemplaar voor maar liefst zes sneetjes tegelijk te winnen is.
De volgende afleveringen maken allemaal deel uit van het tweede seizoen:
66. Gadget magique
Gadget krijgt een uitnodiging van de Wambini's, een goochelduo, die in een groots opgezette goochelshow de inhoud van twee kluizen, één met goud en één met bankbiljetten, gaan verwisselen. Uiteraard is het de bedoeling van deze twee MAD-agenten om tegen het einde van de show met de inhoud van de beide kluizen aan de haal te gaan, en liefst tussendoor Gadget nog een kluis op zijn kop te mikken.
67. Les animaux domestiques de Gadget
De Wambini's hebben weer een truc uitgevonden om de mensen geld af te troggelen: eerst ontvoeren ze hun huisdieren, en dan laat de Grote Wambini deze "verschijnen" tijdens een séance - uiteraard tegen groffe betaling. Ze proberen Gadget te elimineren met een slang, maar Gadget gaat naar de séance, op zoek naar de eigenaar.
68. Gadget et le lama
De president van Alpacastan bezit een lama die diamanten spuwt. Hij heeft ermee ingestemd het dier aan de Grote Wambini te schenken, als die drie voorspellingen kan laten uitkomen. De eerste twee worden door de MAD-agent gemanipuleerd, de derde voorspelling is echter de uitslag van een wedstrijd fluffyball, de sport waar héél Alpacastan zot voor loopt.
69. Gadget sauveur d'or
MAD is van zin een gigantische voorraad goud te stelen, en heeft daarvoor een ninja in dienst genomen. Gadget krijgt de opdracht dit te verhinderen, en hij wordt in deze opdracht voor de eerste keer (jammer genoeg) bijgestaan door de wannabe-superheld Capeman, die tot overmaat van ramp denkt dat hij kan vliegen.
70. L'anniversaire de MAD
Gadget en Capeman trachten een golf van misdaad tegen te houden die Dr. Gang ter ere van de achtste verjaardag van MAD heeft gepland. Uiteindelijk wil hij als grote apotheose Gadget zelf te strikken nemen.
71. Menace sur les gadgets de Gadget
Dr. Gang heeft een geleerde de opdracht gegeven om Gadget's gadgets te saboteren, zodanig dat Dr. Gang ze op afstand kan controleren. Net op dat moment maakt Capeman een val, en moet met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd worden. Gadget gaat met hem mee; hij denkt immers dat hij door de politie in de kliniek incognito mag onderduiken.
72. Gadget et les Linguinis
Professor Dummkopf heeft een geheim wapen in huis gehaald om Gadget voor ééns en altijd uit te schakelen: de Linguini's, vijf gemene kwelduiveltjes. Gadget heeft zich verschanst in zijn goed beveiligde huis, maar de Linguini's slaan er desondanks in om binnen te geraken.
73. Gadget le nain
Professor Dummkopf heeft een straal uitgevonden om mensen te doen krimpen. Hij slaagt erin om Gadget de volle lading te geven. Die denkt intussen dat hij wordt gevangen gehouden in een gigantische replica van zijn eigen huis, en dat Sophie, Finot en Capeman gigantische robotten zijn geworden.
74. La conférènce de presse de Gadget
Professor Dummkopf heeft een Frankenstein-achtige bediende, Grappler, ter beschikking gesteld van Dr. Gang. Grappler volgt exact bevelen op, en zijn favoriete bezigheid is inspecteurs in elkaar rammen. Hij heeft echter één significante zwakte: hij is bijzonder verzot op snoepgoed. (NB. Waar de titel van deze aflevering vandaan komt, is ons een compleet mysterie, want er komt in de verste verten geen persconferentie bij deze aflevering kijken. Een andere episodegids betitelt deze aflevering als "Gadget rencontre Grappler", wat accurater lijkt.)
75. Gadget le somnambule
Dr. Gang heeft een toestel ontwikkeld waar alle inwoners van Metropolis nachtmerries door krijgen. "Toevallig" komt er net een apparaat op de markt, een uitvinding van dr. Spectrum, een handlanger van Gang, waarmee men zich kan beschermen tegen de nare dromen, en die apparaten gaan dan ook tegen woekerprijzen over de toonbank.
76. Gadget et les fantômes
Dr. Spectrum laat een roedel chemisch verwekte spoken op de mensheid los, en biedt vervolgens zijn diensten aan als "spokenvanger" om - uiteraard tegen een niet al te bescheiden bedrag - de mensen weer van de spoken te verlossen. Gadget achtervolgt op straat twee als spook verklede feestvierders en komt zo uiteindelijk op een gekostumeerd bal terecht, waar twee MAD-agenten paraat staan om hem om zeep te helpen.
77. Cambriolages en chaîne
Ditmaal heeft dr. Spectrum een toestel uitgevonden om materie "over te seinen" via een gewone telefoonlijn. Zijn modus operandi is dat hij een MAD-agent een "telefoontje" laat plegen, hij een afgerichte eekhoorn de telefoon laat afnemen, zichzelf laat overseinen en vervolgens alle waardevolle voorwerpen het huis uit haalt.
78. Gadget et Harold
Gadget wordt samen met Sophie en Finot de ruimte ingeschoten om na te gaan wat er mis is met een welbepaalde satelliet. Dr. Gang heeft de controle erover overgenomen, en is van plan om al het water op aarde te laten verdampen, tenzij hij hopen geld toegeschoven krijgt van de regeringen. Sophie kan Harold, de erg op HAL uit
2001, A Space Odyssey charmeren en hem tegen de MAD-agenten opzetten door een vorm van vrije wil in zijn programmatuur in te bouwen.
79. Gadget dans la lune
De nooit om een megalomane stunt verlegen zittende Dr. Gang wil het MAD-logo door explosieven inbranden op het oppervlak van de maan. Zijn twee agenten Null en Zero zijn reeds ter plaatse om de explosieven, verstopt in poppen, te plaatsen. Gadget en Capeman denken echter dat ze te doen hebben met een nieuw buitenaards ras.
80. Les transferts bancaires
Door middel van een satelliet die bankverrichtingen stuurt, kan Dr. Gang aan het saldo van eender wie een bankrekening heeft. Zijn eerste slachtoffer is Gadget, die zijn liquiden plots tot nul ziet dalen. Voor de derde maal op rij moet de inspecteur hierdoor de ruimte in.
81. La machine à remonter le temps
Met behulp van een tijdmachine wil Dr. Gang zich een onoverwinnelijk leger van dinosaurussen aanschaffen. De uitvindster weet hem bovendien te overtuigen dat een tussenstop in de oertijd een prima gelegenheid zou zijn om de voorvader van Gadget te vermoorden. In dat geval zal het geslacht Gadget en dus ook de inspecteur nooit geboren worden. Gadget, Sophie en Finot belanden met hun eigen tijdmachine in dezelfde periode, en ontmoeten hun dubbelgangers uit de oudheid.
82. Gadget dans la Rome antique
Dr. Gang wil niet alleen de gladiator Gadgetorus vermoorden, voorvader van je-weet-wel-wie, maar ook de befaamde geheime schat van Rome veroveren. Die ligt verborgen in het Circus Maximus, waar Gadget en zijn voorvader, alsook een bende MAD-agenten, meedoen aan de wagenrennen.
83. Londres au XIXème siècle
Voor de laatste tijdreis, en de laatste poging om Gadgets stamboom te kortwieken, stuurt Dr. Gang een agente naar het Londen van de 19de eeuw, om daat Chimney Sweep Gadget te elimineren, alsook als het even kan de kroonjuwelen uit de Tower te stelen.
84. Le Clan des Siciliens
Na de zoveelste pijnlijke afgang van zijn MAD-agenten, die door Gadget op een hoopje worden geveegd, neemt Dr. Gang contact met de échte misdaadsyndicaten: de mafia, onder leiding van de PPP, de "parrain qui n'a pas de pardon", de Genadeloze Godfather. Die zendt er zijn vijf zonen (feitelijk vier, want de jongste werkt meer tegen dan mee) op uit om Gadget te elimineren. En denk daarbij dan nú aan alle clichés uit mafia-films.
85. Le fan club de Gadget
Dr. Gang vraagt nogmaals raad aan zijn oude leermeester hoe hij Gadget om z$eep kan helpen. Die stelt voor om in het bejaardentehuis voor criminelen, waar de oudjes nog wat hun pensioentje kunnen aandikken met wapenproductie, een fanclub voor de inspecteur op te richten. Helaas hebben de oudjes hun beste tijd gehad EN ZIJN ZE AF EN TOE WAT HARDHORIG!!!
86. Gadget et la rose rouge
Gadget moet de Rode Roos, een wapen uitgevonden door de pas vrijgelaten crimineel Patate Malone, dat werkt op aardappelen, uitschakelen. Hiervoor hebben hij en Capeman de beschikking over een wapen, de Gazooka, die op slagroom werkt. Welke film van Alan Parker men hier krampachtig probeert te parodiëren mag U zelf eens raden.
BEELD EN GELUID
De derde reeks van
Inspecteur Gadget volgt qua kwalitatieve normen de eerste twee reeksen. Het merendeel van de discs bevat zes afleveringen, en dat geeft onvermijdelijk compressieproblemen, blokvorming en lijnen met verschillende kleurintensiteit. De kleuren zelf overtreffen wel de Secam-uitzendingen, en het doet ons deugd om vast te stellen dat de meeste printbeschadigingen verdwenen zijn; ofwel heeft men deze digitaal bewerkt, ofwel een zeer goede master gebruikt. IDP voert de kwaliteit van haar releases hoog in het vaandel, en qua bewaring van het tekenfilmpatrimonium kunnen ze in onze Lage Landen in Frankrijk nog een lesje gaan leren. De Franstalige tot 2.0 vermixte monotrack is goed over de hele lijn, maar de acteurs in de afleveringen van het tweede seizoen spreken een stuk minder duidelijk voorbeeldig Frans, wat voor anderstaligen soms problematisch kan zijn. Maar we hebben ze het vermoeden dat de oorzaak hiervan niet bij de transfer te zoeken is.
EXTRA'S
Ook hier weer zijn de enige extra's promotionele trailers voor andere boxsets van I.D.P., waarvan er telkens twee automatisch opstarten bij het insteken van de disc.
CONCLUSIE
De eerste negen afleveringen van deze box sluiten nog qua sfeer netjes aan bij de eerste twee boxen uit deze reeks, maar vanaf seizoen 2 gaat het spijtig genoeg bergaf met de inspecteur. De verdeling van deze drie boxsets in drie ongeveer gelijke delen houdt geen rekening met de kwalitatieve verschillen tussen de twee seizoenen. Completisten zullen de 21 laatste afleveringen er dus maar voor lief moeten bijnemen.