FILM
Deze negenvoudig Oscarwinnaar is een sfeervolle verfilming van de gelijknamige bestseller van Michael Ondaatje, die ons terugvoert naar het einde van de Tweede Wereldoorlog. De Canadese verpleegster Hana (Juliette Binoche,
Chocolat) heeft recent haar verloofde in een veldslag verloren, en kort daarop rijdt haar beste vriendin op een mijn. Ze denkt dat ze door het lot vervloekt is, en dat iedereen van wie ze houdt, gedoemd is om te sterven. Ze brengt het leeuwendeel van haar tijd door met het verzorgen van een zwaar verbrande Engelse piloot (Ralph Fiennes,
Harry Potter) die aan geheugenverlies lijdt en stervende is. Omdat de man de karavaan van de geallieerden ophoudt, besluit Hana om hem in een klooster in de buurt van het Italiaanse Livorno in Toscanie te verzorgen tot het einde.
Stukje bij beetje komen bij de Engelse Patient de herinneringen weer bovendrijven die hij heeft proberen te verdringen: hij is in feite graaf Laszlo de Almasy, een Hongaarse graaf, een expert in trektochten door de Egyptische woestijn. Op een dag krijgt hij daar het bezoek van een team cartografen, waaronder Geoffrey Clifton (Colin Firth,
The King's Speech) en zijn aantrekkelijke vrouw Katherine (Kristin Scott Thomas,
Four Weddings And A Funeral), met wie hij een expeditie onderneemt in de woestijn. Per toeval ontdekken ze een prehistorische grot, de Grot der Zwemmers, vol muurschilderingen. Wanneer een van de jeeps door onachtzaamheid van een van de expeditieleden stuk gaat, en de andere auto voor reserve-onderdelen naar de stad rijdt, verblijven Almasy en Katherine noodgedwongen een nacht samen opgesloten in de auto terwijl een zandstorm de omgeving hertekent. Ze worden verliefd op elkaar; Katherine vertelt Almasy dat haar man niet zomaar een rijke avonturier is, maar in dienst staat van de Britse geheime dienst, met als opdracht zo veel mogelijk kaarten van de woestijn te tekenen met het oog op een eventuele woestijnoorlog tegen nazi-Duitsland en het fascistische Italië. Wanneer Geoffrey terugkeert met de onderdelen, en Katherine doet alsof er tussen haar en Almasy niets gebeurd is, begint er bij de graaf iets te knagen dat als jaloezie kan gecatalogeerd worden. Hij kan zijn gevoelens niet bedwingen, en ook na de terugkeer in de stad blijft hij Katherine in het geheim ontmoeten. De dreiging van de oorlog werpt hoe langer hoe meer zijn schaduw over de expeditieleden en hun onderlinge verstandhoudingen.
In het klooster krijgen Hana en de stervende Almasy het bezoek van David Caravaggio (Willem Dafoe,
Spiderman), een dief die door toedoen van Almasy tijdens de oorlog zijn duimen is kwijtgeraakt. Caravaggio heeft zijn vermoedens over de werkelijke identiteit van de zwaar verbrande patient, en steelt regelmatig dosissen morfine om zijn eigen pijnen te kunnen verzachten. Hana is intussen verliefd geworden op Kip (Naveen Andrews,
Lost), een sikh die voor de geallieerde ontmijningsdienst werkt. Naarmate de toestand van Almasy verslechtert, neemt haar verlangen toe om samen met hem een nieuw leven op te bouwen. Kip geraakt echter danig onder de indruk wanneer zijn collega-ontmijner Hardy (Kevin Whately, die we vooral kennen als sergeant
Lewis, de kwieke rechterhand van de norse
Inspector Morse), wordt gedood door een bom.
In Almasy's laatste gedachten spelen zich opnieuw de dramatische gebeurtenissen af voor zijn vliegtuigongeluk: Geoffrey, die klaarblijkelijk zijn relatie met Katherine heeft ontdekt, probeert hem met zijn vliegtuig omver te vliegen, maar crasht en komt hierbij om het leven. Katherine is zwaar gewond, en Almasy verstopt haar in de Grot der Zwemmers terwijl hij te voet hulp gaat halen. Door zijn achternaam vermoeden de geallieerden echter dat hij Duitse sympathieen heeft, en hij wordt in de cel gestopt. Uit woede voor de verloren gegane kostbare tijd, stapt hij dan ook recht naar de nazi's, en vraagt hen hulp in ruil voor enkele belangrijke strategische kaarten van de woestijn.
Ondanks de vele flashbacks en de veelvuldigheid van personages, is
The English Patient een zeer gestructureerde film, die onwillekeurig herinneringen oproept aan epische David Lean-films zoals
Lawrence Of Arabia en mooi
full circle eindigt. Meer dan zomaar een liefdesverhaaltje is het een beschouwing over het leven, en meer bepaald de vergankelijkheid ervan, en de verschillende manieren waarop mensen daarop reageren: de verpleegster Hana, die voor haarzelf wil bewijzen dat ze toch van iemand kan houden zonder de angst om haar geliefde weer te verliezen, graaf Almasy, die lijdzaam moet toekijken hoe zijn geliefde aan een ander behoort, terwijl noch hijzelf, noch Katherine, elkaar willen "bezitten". Het acteerwerk in deze prent is van hoog niveau en bevat enkele uitstekende bijrollen, waarvan we vooral Willem Dafoe onthouden, en ook de fotografie van Anthony Minghella is buitengewoon doordacht. Er zitten geen misplaatste humorfragmenten in deze prent; waar je aanvankelijk denkt dat Kip en Hardy de vrolijke Jan gaan uithangen, blijken het zeer gedreven ontmijners.
BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit van deze disk is bedroevend slecht. Niet alleen worden we door E1 Entertainment voor de zoveelste keer afgescheept met een 1080i-transfer, de bronprint is zeer beschadigd, en zit op sommige scènes vol witte en zwarte vlekken. Het contrast lijkt nergens op: de scène waarin Kip en Hana na het bedrijven van de liefde liggen te rusten in de kapel lijkt op een versleten VHS-band. Ook bij de overgang tussen scènes lijkt de overgang naar zwart op zijn best op donkergrijs. Door overmatige ruis zijn sommige scènes echt niet te pruimen. De Engelse DTS-HD MA 5.1-geluidstrack is mooi en ruimtelijk maar mist wat evenwicht: bijvoorbeeld worden in de openingsscène alle registers opengetrokken en overvalt het geluid je als erg luid; verder in de film valt het volume precies stil. De muziekscore van Gabriel Yared wordt dan weer erg benadrukt, wat toch een positief gegeven is.
EXTRA'S
De
no frills-politiek van E1 Entertainment slaat weer in alle hevigheid toe. Zelfs de karige extra's van de
dvd werden niet overgenomen. De verplicht te bekijken trailers aan het begin van deze schijf, waar blijkbaar nog geen menu vanaf kon, beschouwen we niet als een extra maar als een
pain in the ass.
CONCLUSIE
Een uitstekende film op een technisch barslechte Blu-ray, dat is in het kort de samenvatting van deze schijf. Bij voorkeur een andere versie zoeken!