U.S. MARSHALS (BLU-RAY)
FILM
Federaal agent Sam Gerard (Tommy Lee Jones) begeleidt per vliegtuig een gevangenvervoer, waarin onder meer Mark Sheridan (Wesley Snipes) naar New York wordt weggevoerd. Na een banaal verkeersongeluk blijken Sheridans vingerafdrukken namelijk op te duiken in een dossier van internationale spionage, waarbij een agent om het leven is gekomen. Op het vliegtuig probeert echter iemand Sheridan om te brengen; de aanslag mislukt, maar het vliegtuig moet een noodlanding maken en Sheridan maakt van de gelegenheid gebruik om de benen te nemen. Sam Gerard ontbindt zijn duivels om de vluchteling op te sporen. Hij moet naast zich agent John Royce (Robert Downey Jr.) dulden, die op de zaak wordt geschoven omdat de veiligheidsdiensten van de Verenigde Naties intern betrokken schijnen te zijn in de zaak. Gerard is als een bloedhond: hij laat zijn prooi nooit los. Sheridan is echter ook niet van gisteren: met de hulp van zijn vriendin Marie (Irene Jacob) weet hij de U.S. Marshals altijd één stap voor te blijven. Intussen schreeuwt Sheridan zijn onschuld uit, en de intelligente Sam Gerard concludeert langzamerhand dat Sheridan wel eens gelijk zou kunnen hebben.
De enige bestaansreden die deze film schijnt te hebben is opnieuw een open doekje te bieden voor Tommy Lee Jones, die zijn rol van Sam Gerard uit
The Fugitive, waarvoor hij de Oscar voor beste mannelijke bijrol kreeg, nog eens over mag doen. Alhoewel de eerste scène waarin we Jones zien niet veel goeds voorspelt over het sérieux van de film - Jones staat undercover en héél onopvallend verkleed als reuzenkip op een kruispunt - wordt de toon van de film plots veel dreigender en ernstiger, en blijft een hoog tempo aanhouden tot en met het slot.
U.S. Marshals is véél meer dan een domme sequel; naast het personage van detective Gerard en zijn deputies is het enige wat deze film met de vorige verbindt dat de actie zich ook situeert rond de klopjacht naar een voortvluchtige maar onschuldige misdadiger. Voor de rest wordt er compleet
tabula rasa gemaakt, en probeert de regisseur niet krampachtig naar allerlei voorgaande zaken te refereren (misschien uitgezonderd het ogenblik waarop Jones' personage zegt:
We got ourselves a fugitive), maar geeft deze met actie overladen thriller ruimte om voor zichzelf te spreken. De karakters zijn niet onverbloemd goed of slecht, maar situeren zich in het grijze gebied. Eén van Gerards deputies wordt bijvoorbeeld gelauwerd wanneer hij een misdadiger kan neerschieten nét vooraleer die een zwaar geweer uit zijn schuilplaats kan toveren, maar de agent in kwestie heeft daarbij wel nogal nonchalant met het leven van een baby omgesprongen. De film zal echter niet bijblijven door memorabele acteerprestaties, maar wel door de spectaculaire actiesequenties die elkaar in hoog tempo opvolgen
BEELD EN GELUID
We hebben van deze disk de Amerikaanse versie in huis gehaald, en deze heruitgave lijkt als twee druppels water op de Europese. Een tiental jaar geleden was er een probleem met de dvd: de eerste persing van de disk bevatte slechts een Dolby Surround 2.0-track, terwijl er op de cover toch duidelijk een Dolby Digital 5.1-track was beloofd. De actie en het geweld worden op deze versie echter meer dan recht aangedaan met een hevige en explosieve DTS-HD MA 5.1-track die eigenlijk geen dode momenten kent, maar een hoogtepunt beleeft in de scènes waarin het gevangenentransportvliegtuig neerstort. De leeftijd van de film wordt minder verraden door de kwaliteit dan de print dan ik gevreesd zou hebben. Nagelnieuw is het allemaal niet, maar het contrast in bijvoorbeeld de scène waarin het vliegtuig een noodlanding maakt op een autostrade en intussen de lokale elektriciteitsvoorzieningen terug naar het jaar nul katapulteert, mag er zijn. Er zit voldoende detail in onder meer de gelaatsuitdrukkingen en de textuur van de kostuums, en de kleuren zijn misschien wat aan de grauwe kant, maar passen bij de realistische filmstijl.
EXTRA'S
De Blu-ray bevat méér bonusmateriaal dan de
dvd, en is geënt op de Amerikaanse release. De
audiocommentaartrack is eerder aan de magere kant en bevat te veel pauzes; wellicht had men beter nog iemand van de cast, zoals Tommy Lee Jones, achter de micro laten plaatsnemen. De documentaire
"Anatomy of a Plane Crash" (12:43) bevat een negental korte vignettes waarin de verschillende aspecten van deze pivotale scène uit de doeken worden gedaan.
"Justice under the star" (18:26) is een korte historische documentaire over de historiek van de US Marshals, zowel in de realiteit als op het witte doek. De sectie wordt afgesloten met een
trailer (2:29).
CONCLUSIE
U.S. Marshals is een beenharde actiethriller waarin Tommy Lee Jones het beste van zichzelf mag geven. Een klassieker om te koesteren.