Regie: Louis Clichy & Alexandre Astier
Met: Christian Clavier, Guillaume Briat, Alex Lutz, Alexandre Astier, Elie Semoun, Daniel Mesguich, Bernard Alane, François Morel, Lionnel Astier, Florence Foresti
FILM
Wanneer druïde Panoramix (Bernard Alane) bij het snijden van maretak uit een boom valt en zijn voet verzwikt, begint bij hem het besef te rijpen dat hij niet het eeuwige leven heeft, en dat hij vroeg of laat zijn formule voor de vermaarde toverdrank-die-onoverwinnelijk-maakt-maar-waar-Obelix-niet-van-mag-drinken-omdat-hij-als-kind-in-de-ketel-is-gevallen moet doorgeven aan een andere druïde. Samen met de mannelijke helft van het dorp, de bard Assurancetourix (Arnaud Léonard) uitgezonderd, reist hij heel Gallië af op zoek naar iemand die zijn vertrouwen waard is. Spijtig genoeg is er ook een kaper op de kust: zijn oude rivaal Sulfurix (Daniel Mesguich) heeft nog een oude vete met hem én de rest van het druïdengilde te beslechten. Enerzijds hoopt hij dat hij de jonge getalenteerde druïde Téléférix (Alex Lutz) voor zijn karretje kan spannen, en anderzijds gaat hij slijmen bij Julius Caesar (Philippe Morier-Genoud) met de belofte dat hij de toverdrank kan leveren aan het Romeinse rijk. Caesar stuurt een mannetje, senator Tomcrus (Olivier Saladin), naar het dorp van de onoverwinnelijken, waar de vrouwelijke helft van het dorp (plus Assurancetourix) weerstand biedt aan de vier Romeinse legerkampen met een gestaag slinkende noodvoorraad reserve-toverdrank.
Net als bij de historische film Les 12 Travaux D'Astérix hebben regisseurs Louis Clichy en Alexandre Astier gekozen om een Astérixfilm te maken die voor de verandering eens niet is gebaseerd op een bestaand album (of meerdere albums) uit de reeks. Net als in hun film uit 2014, Le Domaine Des Dieux, een bewerking van De Romeinse Lusthof, koos het duo voor een vlotte 3D-animatiestijl waarbij de personages erg goed uit de verf komen. De scenaristen hebben hun werk goed gedaan, want het verhaal zou niet misstaan in de reguliere reeks én is een stuk beter dan de soms schabouwelijke laatste scenario's die Uderzo zelf afleverde. Alle elementen uit het betere Astérix-verhaal zijn aanwezig: stamhoofd Abraracourcix (Serge Papagalli) die onder de sloef ligt bij zijn vrouw Bonnemine (Florence Foresti), de smid Cétautomatix (Lionnel Astier) en de vishandelaar Ordralfabétix (François Morel) die met elkaar op de vuist gaan, Obélix (Guillaume Briat) die loopt te zeuren omdat hij niet van de toverdrank mag drinken, en uiteraard ook de Roodbaard-piraten die niet één, niet twee, maar drie keer te maken krijgen met een door toedoen van de Galliërs zinkend schip. Door de voornaamste antagonistenrol eens niet in de schoenen, pardon, sandalen van Julius Caesar te schuiven, maar in die van Sulfurix, krijgt het scenario een frisse nieuwe wind - het gaat zelfs in één scène zo ver dat de Romeinen mee van de toverdrank mogen drinken om de gluiperige druïde te verslaan. Het enige wat een klein beetje als een tang op een varken staat is het gebruik van de eightieshit You Spin Me Round van Dead Or Alive die in deze context compleet niets, maar dan ook niets, te zoeken heeft.
Een deel van de stemmencast van de Astérix-saga, en dan vooral de schare dorpelingen, is uit de vorige film gerecupereerd, met één notoire uitzondering: Astérix-van-het-eerste-uur Roger Carel, die van het stemmetje van de dappere Galliër zowat zijn handelsmerk heeft gemaakt, is er niet bij, en werd vervangen door Christian Clavier, de man die onder meer in de live-actionverfilmingen Astérix Et Obélix Contre César en Mission Cléopatre in de huid van de schlemiele blonde Galliër kroop. Puristen zullen wellicht gewag maken van heiligschennis, maar Astérix klinkt zoals het hoort. De stripreeks is intussen ook uit haar assen herrezen nu een nieuw auteursduo, Conrad en Ferri, aan het roer staat en Astérixen aflevert die met gerust gemoed in de galerij mogen staan. Of hoe de Galliërs werkelijk onoverwinnelijk zijn.
BEELD EN GELUID
E1 Entertainment levert een voldoende schijf af, maar de beeldkwaliteit kon iets beter, want er werd een single layer-schijf gebruikt die dan nog maar amper voor de helft vol staat! Gelukkig is omwille van het CGI-karakter van de film er niet veel naars te melden. Qua geluid verkiezen we uiteraard de Franse DTS-HD MA 5.1-track boven de inferieure Vlaamse en Nederlandse tracks, die nog niet half zo sappig zijn als zou moeten.
EXTRA'S
Ik ga gewoon de tekst van de vorige Astérixfilm recupereren: En om het bij het Frans te houden: Comme d'habitude, rien du tout! De irritante cross-promotionele trailers bij de opstart wekken eerder aversie dan sympathie. Maak hier toch eens een optie van!!!
CONCLUSIE
De tweede CGI-Astérixfilm van de hand van het duo Clichy/Astier overtuigt nog meer dan de eerste, vooral door het goede scenario waaruit moet blijken dat mits bepaalde spelregels in acht te nemen, een Astérix-scenario niet vergezocht moet zijn om goed te zijn. E1 had wel een iets minder goedkope oplossing mogen zoeken voor beeld en geluid.