UPSIDE OF ANGER, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2006-02-20
FILM
The Upside Of Anger is een film over boosheid en vooral over welke destructieve effecten boosheid kan hebben op de menselijke psyche. De figuur die het allemaal meemaakt is Terry Wolfmeyer (Joan Allen). Zij stelt op een dag vast dat haar echtgenoot niet naar huis is gekomen. Ze gaat er vanuit dat hij er met zijn Zweedse secretaresse vandoor is. Aan haar de lastige taak om vier adolescente dochters op de hoogte te brengen van de feiten. Terry heeft het er moeilijk mee en probeert dat ook niet voor haar kinderen te verstoppen. Zoals alle bedrogen echtelieden voelt ze zich misbruikt, is ze gekrenkt, beschadigd in haar zelfvertrouwen, in haar vrouw-zijn. Alcohol blijkt een uitweg te bieden en daarin vindt ze een zielsverwante, Denny (Kevin Costner), een ex-honkbalspeler en -trainer, nu DJ voor een plaatselijk radiostation waar hij elke week een uurtje over nieuwe recepten praat en andere onbelangrijkheden.
Denny klopt bij Terry aan op het meest ongepaste moment: de ochtend dat ze haar dochter over hun vaders vertrek vertelt. Denny staat er wat lullig bij, een blikje bier in de hand, lallend, een beetje dronken. Hij wordt Terry’s drinkebroer, want Denny leeft alleen met herinneringen, in een leeg huis en voor een flutprogramma op de radio. Als bijverdienste signeert hij honkballen die hij in supermarkten aan de man brengt. Denny heeft een oogje op Terry, en tegelijk houdt hij afstand, hij komt vaak binnenwaaien, eet met het gezin mee, praat met de meisjes, ligt lui op de bank en kijkt samen met Terry televisie terwijl ze allebei de zoveelste portie alcohol doorslikken.
De dochters hebben hun eigen problemen. De jongste maakt een documentaire voor school, over boosheid, en vertelt de kijker wat er aan de hand is. Ze wordt verliefd op een jongen uit de klas, maar die bijt niet. Haar oudste zusje gaat naar de universiteit, eentje wil balletdanseres worden, maar mag van mama niet, een andere wil niet meer naar school en zoekt een baantje. Terry heeft haar handen vol met de vier meiden. Haar goed humeur, haar opgeruimdheid en ontspannen lachje maken plaats voor bitterheid, verbittering en sarcasme. De sfeer in huize Wolfmeyer is gespannen en het lijkt erop alsof alleen Denny nog tot een grapje en een goed woord in staat is. Wanneer Shep (Mike Binder), producer van Denny's programma, het aanlegt met één van Terry's dochters, één van de meisjes ziek wordt en de jongste ervaart dat haar vriendje homo is, groeien de problemen Terry boven het hoofd.
The Upside Of Anger is een drama, lichtvoetig dat wel, met heel veel comedy-aspecten, van begin tot einde vertederend en pakkend van sfeer. Regisseur Mike Binder schreef het verhaal uitdrukkelijk voor Joan Allen en het moet gezegd, de blonde actrice zet een puike prestatie neer. Ze is afwisselend dronken, down, opgewekt, radeloos en verdrietig en vertolkt al die stemmingen op een rustige en levensechte manier waardoor ze de toeschouwer vanaf het eerste moment op de gevoelige plaats raakt. Kevin Costner is voor een keer niet de grote held.
Denny is beslist één van zijn beste rollen ooit. Hij is de nonchalante, beetje ontmoedigde, meevoelende en warme huisvriend en tegelijk houdt hij zich
low profile, dringt zich nauwelijks op, tenzij voor een biertje. Hij troost, stimuleert, verzacht, vlucht weg als het allemaal te snel voor hem gaat en bedelt nooit om genegenheid. Hij is er wanneer men hem nodig heeft en sluit zich thuis op als hij ongewenst is. Costner is de zwalpende veertiger, een man met dromen die geen vat heeft gehad op zijn eigen leven, die het zich anders had voorgenomen, die het niet meer weet, die drinkt en niet meer durft te dromen.
De vier dochters zijn op hun eigen manier een essentieel onderdeel van het totale verhaal. Ze confronteren Terry met de realiteit, de problematiek van opgroeiende en zoekende tieners. Ze dagen haar uit, troosten haar, schelden om niets en maken haar verwijten. Ze houden van haar zoals zij van hen. Alleen ze tonen het niet altijd, want er is de hartenpijn, er zijn de organisatorische problemen van het huishouden, de misverstanden met Denny, de kwalijke aanwezigheid van Shep. Terry is boos, op de wereld en op zichzelf en die boosheid sluit haar op in een cocon waaruit ze meestal tierend en huilend ontsnapt en nieuwe misverstanden ontstaan, nieuwe pijn.
De karakters in
The Upside Of Anger zijn geen superhelden, eerder doodgewone mensen met herkenbare problemen in alledaagse situaties. Mike Binder stopt emotionele spanning en drama in zijn film, oplopende gevoeligheid en kwetsbare intimiteit. Toch drijft hij het nooit zo ver dat de handeling kopje onder gaat in een poel van goedkoop sentiment. Met
Special Effects en een strak montageschema geeft hij de film vaart en een aantal verrassende plotwendingen die de aandacht gaande houden en de band tussen acteurs en publiek op geen enkel moment laten verslappen.
BEELD EN GELUID
De film is origineel in 2.35:1 gedraaid, maar staat op deze dvd in de verhouding 1.78:1 en dat is jammer want daardoor gaat er links en rechts op het televisiescherm informatie verloren, vallen acteurs gedeeltelijk of helemaal buiten het beeld en lijkt de beeldopbouw nergens meer op. Dat kost anderhalve punt in de beoordeling. De pelicule zelf is goed van kwaliteit zonder zichtbare beschadigingen of vuiltjes. De kleuren zijn vol en realistisch, maar als gevolg van een wisselvallige scherpte is er bij momenten sprake van weinig detail, vooral in donkere scènes. De transfer kon beter. Het geluid staat in Dolby 5.1 en zit vooral vooraan. De achterste kanalen worden voor afgelegen geluidjes gebruikt, kwebbelende jongelui, achtergrondlawaai, kleine details. Stemmen en muziek komen via de voorste geluidsboxen. Het stereo-effect is voelbaar aanwezig en als gevolg van een goeie spreiding treedt er een aangename ruimtelijkheid op. De muziek is over het algemeen aan de rustige kant en blijft op de achtergrond.
EXTRA'S
De dvd bevat drie
Andere Trailers, o.a.
Mozart And The Whale.
CONCLUSIE
The Upside Of Anger is een aantrekkelijke film met mooi acteerwerk en een goed lopend verhaal. Joan Allen zet een prima prestatie neer, Kevin Costner is haar prettig gestoorde mede-hoofdrolspeler in een rustige, bijna jongensachtige en sympathieke underdog-rol. De rest van de cast is zonder meer goed. Samen maken ze van deze Binder-film een gevoelige
feel good-movie die menig cinemaliefhebber zal bekoren.