FILM
Het einde van de Amerikaanse burgeroorlog. De zuidelijke troepen krijgen finaal op hun donder, maar slagen er toch in om een schip vol goud naar Europa te sturen. Heden te dage is avonturier Dirk Pitt (Matthew McConaughey) met veel animo aan het trachten de rivier Niger te dreggen, op zoek naar de legendarische schat, waarvan hij één munt bezit. De rijke admiraal Jim Sandecker (William H. Macy), mecenas van de NUMA (National Underwater and Marine Agency), sponsort zijn zoektocht, alhoewel Pitt en zijn twee
buddies, Al Giordino (Steve Zahn) en Rudi Gunn (Rainn Wilson) nu niet bepaald voorzichtig omspringen met het materiaal van de admiraal. Op hun zoektocht kruist hun pad dat van VN-artsen Eva Rojas (Penélope Cruz) en Frank Hopper (Glynn Turman) . Die zijn op het spoor van een vervuiling van de ondergrondse waterstromen onder het zand van de Sahara-woestijn, waaraan al verschillende mensen zijn overleden. Pitt kruist daarmee het pad van generaal Kazim (Lennie James), die - uiteraard tegen groffe betaling - een stukje woestijn heeft verhuurd aan de Franse industrieel Yves Massarde (Lambert Wilson), die Afrika beschouwt als een uitermate geschikte vuilnisbak om allerlei industrieel en nucleair afval te dumpen. De vervuiling dreigt echter wereldbedreigende proporties aan te nemen als er niet wordt ingegrepen. En als
Indiana Jones ons al iets heeft geleerd, dan is het toch wel dat vooral macho archeologen de personen bij uitstek zijn om dergelijke mistoestanden uit de wereld te helpen.
De Clive Cussler-verfilming
Sahara heeft dure ambities, die niet over de gehele lijn worden waargemaakt. Geheel in de lijn van
National Treasure is het na Nicolas Cage nu de beurt aan Matthew McConaughey om twee uur one-liners te mogen spuien, de
crap uit de vijand de slaan, levensgevaarlijke stunts uit te proberen op zoek naar de verborgen schat, en indien mogelijk ondertussen nog eens een mooie jonge deerne uit de klauwen van de tegenstanders te halen. Op zich is er echter niets mis met die formule, onder de randvoorwaarde dat de film niet méér pretendeert te zijn dan het feitelijk is: een hersenloos maar goed gechoreografeerd actiespektakel. Om het geheel toch een klein beetje een eigentijdse
touch te geven worden er thema's als Afrikaanse dictaturen en milieuvervuiling in het scenario verweven, maar om echt door de opeenstapelingen van bordkartonnen clichépersonages te kijken, volstaat zulks niet. Ook de manier waarop Afrika wordt afgeschilderd als een continent waarop elke stap gemakkelijk je laatste kan zijn, getuigt niet van veel nuance. Binnen zijn genre is
Sahara uiteraard kundig gemaakt, met een erg hoog verhaaltempo, veel James Bond-achtige stunts en een nauwelijks stoppende denderende reeks knokpartijen, maar daar houdt het dan ook op. Het "sociale engagement" van de film is maar een doekje voor het bloeden, en net dáár, waar de film het verschil had kunnen maken, ontspoort het verhaal een beetje. Vakmanschap kan regisseur Breck Eisner niet ontzegd worden, maar de film mist een beetje charisma.
BEELD EN GELUID
Ere wie ere toekomt: in tegenstelling tot de release van
Universal heeft men bij E1 Entertainment wél het juiste beeldformaat behouden: geen pan & scan-versie 1.85:1 meer maar het complete beeld in 2.35:1, wat de panoramische shots in de woestijn en op zee alleszins veel beter tot hun recht doet komen. Er zitten enkele visueel knappe staaltjes in de film, zoals de aanblik van een veld vol zonnepanelen midden in de woestijn, die in deze transfer haarfijn uit de verf komen. Het geheel heeft wat een rode tint, wat ook kan verklaard worden doordat de hoofdpersonages voortdurend liggen te bakken en braden in een weertje waar we in ons kikkerlandje alleen maar van kunnen dromen, maar de kleurverzadiging is heel netjes en ook het contrast is goed. De Blu-ray is echt wel een ordegrootte scherper en laat toe dat bepaalde details, zoals het stof op de in de woestijn belande onderzeeër, zich veel beter manifesteren. De DTS-HD 5.1-geluidstrack is scherp en bevat enkele zeer diepe uithalen: zo is onder meer de openingsscène die zich afspeelt tijdens de Amerikaanse burgeroorlog zeer indrukwekkend, maar ook het geluid van explosies en overvliegende helikopters bieden een zeer breed perspectief.
EXTRA'S
Maar als we mogen zalven dan moeten we ook mogen slaan. Universal bracht deze versie ooit uit in een
2-diskversie met mooi bonusmateriaal. E1 Entertainment verprutst deze uitgave weer met al het bonusmateriaal eraf te strippen. Ze zijn zelfs vergeten de vermelding van de commentaartrack van de hoes af te halen, zodat het voor de consument lijkt dat er tóch bonusmateriaal opzit. Dank u E1 Entertainment. Veel consumenten mijden uw releases alleen al voor deze amateuristische manier van werken. Doe hier iets aan,
dammit!
CONCLUSIE
Sahara is leuk avondje vertier; de Blu-ray laat schaamteloos al het bonusmateriaal achterwege, maar de technische presentatie is bovengemiddeld, en vooral de geluidstrack is referentiemateriaal. Wie erg vasthoudt aan het juiste beeldformaat zal allicht deze versie willen.