LARA
Bespreking door: Didier - Geplaatst op: 2021-02-21
FILM
De Duitse cinema zit weer volop in de lift, of ten minste toch die van de arthouse. Na de dood van Fassbinder in 1982 kwam er een leegte die sporadisch werd opgevuld door een zeldzaam meesterwerkje, maar er zijn genoeg cineasten opgestaan die een nieuw elan hebben gegeven aan de Duitse film. Koud en realistisch, zo zijn ze wel die Duitsers, maar het levert wel de nodige parels op.
Nora Fingscheidt, Burhan Qurbani, Eliza Petkova en Xaver Böhm zijn cineasten die je vaak op de vele filmfestivals treft (vorig jaar stond FilmFest Gent nog in het teken van de Duitse cinema), en daar kan je ook de naam van Jan Ole Gerster aan gaan toevoegen. Jan-Ole Gerstner verhuisde op jonge leeftijd naar Berlijn en mocht stage lopen bij X-Films Creative Pool waardoor hij deels betrokken werd bij de Duitse classics
Lola Rennt en Haneke's
Das Weisse Band. Daarna werd hij de persoonlijke assistent van Wolfgang Becker voor de internationale hit
Good Bye, Lenin! En met zijn eerste eigen film
Oh Boy (in het buitenland beter bekend als
A Coffee In Berlin) scoorde hij in zijn thuisland een onverwacht succes en won hij zo maar eventjes zes Lola’s, wat het Duitse equivalent is van de Oscars.
Lara is zijn tweede langspeelfilm en hierin worden de hoofdrollen verzorgd door de twee Duitse sterren: Corinna Harfouch en Tom Schilling waarmee hij in zijn debuut ook samenwerkte, en die bij ons bekend staat in cinefiele middens door het ook op onze pagina’s fel bejubelde
Werk Ohne Autor.
Lara gaat over een pianiste en dan denk je natuurlijk aan de fantastische rol die Isabelle Huppert vertolkte in
La Pianiste van Michael Haneke en ja hoor, de gelijkenissen zijn er. Lara is immers ook een veeleisende vrouw die van iedereen de perfectie wil, maar zelf op een dwaalspoor van leugens is beland. Als moeder had ze haar enige zoon met de ijzeren hand opgevoed waardoor hij nu een pianovirtuoos is, maar de jonge kerel zit net als zijn moeder in de knoop met zichzelf. De harde opvoeding heeft er voor gezorgd dat er een zo goed als definitieve breuk is gekomen tussen moeder en zoon. We volgen Lara één dag in deze film, en wel op haar zestigste verjaardag. Het toeval (of misschien is het dat nou net niet) wil dat op deze dag in Berlijn haar zoon Viktor een pianorecital zal geven met een eigen compositie. Lara besluit om na al de jaren haar zoon weer op te zoeken.
Het resultaat is een verbluffend interessant psychologisch portret van mensen die net iets te veel van zichzelf eisen en die verloren lopen in de wereld van leugens. Het is niet omdat iemand vriendelijk naar je lacht of je in een toespraak ergens citeert, dat dit gemeend is. Lara is zeker geen moeilijke film en kan zelfs met gemak buiten de arthousewereld lopen en met een magistrale Corinna Harfouch die je anderhalf uur in de ban houdt.
BEELD EN GELUID
Lara wordt in onze contreien uitgebracht via Cherry Pickers en (hoewel alleen op dvd beschikbaar) krijgen we weer een mooi verzorgde transfer die deze arthousetitel alle eer aandoet. De film speelt zich af in het hedendaagse Berlijn en de kleuren zijn dan ook accuraat realistisch. Mankementen hebben wij niet opgemerkt. De film is op een vleugje pianomuziek na zonder al te veel geluidseffecten, maar bevat uiteraard veel Duitse dialogen die gepresenteerd worden op een Dolby Digital 5.1-band.
EXTRA'S
Het enige wat je hier op deze disk vindt is een
trailer van de film, plus een paar
voorproefjes van andere binnenkort te verschijnen Cherry Pickers-releases.
CONCLUSIE
Lara is een fantastisch stukje cinema over een moeder en zoon die door veeleisendheid totaal uit elkaar zijn gegroeid. Een fantastische tweede langspeler van Jan Ole Gerster waarmee de jonge cineast zich definitief een plaats heeft geschonken in de hedendaagse Duitse cinema die het alsmaar beter lijkt te doen.