een film van Per Åhlin, Alicja Jaworski, Karin Nilsson & Lasse Persson
Middernacht en de maan schijnt boven het kasteel. Tijd voor de spoken om aan het werk te gaan. Maar voor het kleine spookje Laban is dat niet eenvoudig. Want… mensen bang maken... hoe moet dat nou eigenlijk? Zes supercharmante verhaaltjes over een schattig spook en zijn zusje Labolina, de deugniet van de familie. Heerlijk én geschikt voor de állerkleinste kijkers.
Zweedse animatiefilm van Per Åhlin, Alicja Jaworski, Karin Nilsson & Lasse Persson.
Gebaseerd op de boeken van Inger & Lasse Sandberg
Niet enkel de inhoud van de film maar ook de lengte (45 minuten) komt tegemoet aan de noden van de doelgroep van jonge kinderen. Het vervolg Spooktijd Met Laban zal door Jekino in de paasvakantie van 2009 gereleased worden.
De film bestaat uit 6 charmante korte verhalen:
Niemand is bang voor Laban. Hij moet oefenen om een echt eng spook te worden.
Labolina, het ondeugende kleine zusje van Laban, kliedert met het eten. Omdat ze geen zin heeft om in bad te gaan, heeft ze zich verborgen.
... gelooft niet in spoken maar wil wel een echt spook zien. En wel nu meteen!
Als spoken bestaan, bestaan er misschien ook wel monsters. Hoe verklaar je anders al die raadselachtige gebeurtenissen in het kasteel?
Tot grote woede van het temperamentvolle spookje is Millimina, de knuffel van Labolina, verdwenen.
Het kleine spookje Laban is bang van de kerstman. Maar hij wil wel een leuk cadeautje.
Familie en vrienden van Laban
Zal nooit een vriend in de steek laten
Het liefste spookje dat er bestaat
Zit altijd vol plannen en verhalen
Is steeds bereid om Laban te helpen
Heel goed in spoken en een ongelofelijke deugniet
Knoeit graag met eten maar houdt niet van een bad
Snel boos, zeer temperamentvol maar superschattig
Blaft af en toe een prachtige serenade
Zorgzame mama met het volste vertrouwen in haar kroost
In haar vrije tijd is ze een talentvolle kunstenares die heel mooi schildert
Harde werker en heel bedreven in het spoken
Maar zijn gezin komt op de eerste plaats
Is trots op haar kasteel en fier op haar spoken
Heeft groene vingers en vertoeft vaak tussen de bloemen in haar koninklijke serres
Zit op zijn troon en zit daar goed
Directed by Lasse Persson, Alicja Jaworski, Per Åhlin, Karin Nilsson
Supervisor & Design: Per Åhlin
Based on the characters from the books about Laban by Inger and Lasse Sandberg
Music: Magnus Dahlberg
Producers: Lars Blomgren/Filmlance International, Clas Cederholm/PennFilm Studio, Jan Blomgren/Bob Film Sweden
Cinematographer: Piotr Jaworski
Animation: Lasse Persson, Hans Hägerström, Alicja Jaworski, Karin Nilsson, Peter Jando, Magnus Hjerpe
Mix & Sound: Olle Tannergård
English Title: Laban The Little Ghost
Original Title: Lilla Spöket Laban
Vlaamse Titel: Het kleine spookje Laban
Nederlandse geluidsproductie: Wim Pel Productions
Productie: Birgit Schoolmeesters, Eudia Winter
Met de stemmen van: Jurjen van Loon, Tim Koper, Noortje Herlaar, Beatrijs Sluijter, Donna Vrijhof, Wiebe Pier Cnossen, Hetty Heijting, Lucas Dietens, Jan Nonhof, Hymke de Vries
Het boek ‘Het kleine spookje Laban’
Schrijfster Inger Erikson Sandberg, Illustrator Lasse Sandberg
De film is gebaseerd op de boekjes over het spookje Laban van Inger (tekst) en Lasse (illustraties) Sandberg. Het eerste boek in de serie Lilla Spöket Laban werd in 1965 uitgegeven. Inger Sandberg schreef het verhaal speciaal voor haar zoontje die erg geschrokken was van de spookspelletjes van de kinderen uit de buurt. Inger Erikson Sandberg werd in 1930 geboren in Karlstad/Zweden. Lasse Sandberg werd in 1924 geboren in Stockholm/Zweden. Sinds 1950 – het jaar van hun huwelijk – werken ze samen. Ze kregen 3 kinderen, 8 kleinkinderen en ook al een trits achterkleinkinderen. Inger behaalde in 1954 haar diploma leerkracht basisonderwijs en werkte als onderwijzeres in Karlstad. Lasse volgde een artistieke opleiding aan de Beckham’s School of Design en werkte als cartoonist. In 1953 al schrijven ze hun eerste gezamenlijke boek. 10 jaar later hebben ze samen al 30 boeken, 23 animatiefilmpjes voor tv en 2 theatervoorstellingen gerealiseerd. Naast ‘Anna’ (ook uitgebracht in de VS) is ‘Het Spookje Laban’ hun grootste succes, waarvoor Lasse meteen de ‘Elsa Beskow’ onderscheiding voor de illustraties ontvangt. Vanwege Ingers achtergrond als lerares heeft zij een bijzondere interesse voor creatieve lesmethodes. Dit resulteerde in een serie boeken die in de Zweedse scholen worden gebruikt bij het eerste leesonderricht. In hun carrière schreven ze meer dan 100 boeken die getuigen van een grote belangstelling voor de leefwereld en leerprocessen van jonge kinderen. Hun werk werd in meer dan 33 talen met groot succes uitgebracht. Inger en Lasse Sandberg ontvingen in 2006 op het koninklijke paleis van Stockholm de ‘King’s Medal Litteris et Artibus’ voor hun artistieke verwezenlijkingen als schrijver en illustrator van kinderboeken. In Zweden, Noorwegen en Japan zijn ‘Laban & Labolina concept stores’, winkels waar een complete kledinglijn voor baby’s t/m kleuters, boeken, speelgoed, beddengoed, eetgerei, textiel… verkocht wordt, allemaal geïnspireerd op de figuren, verhalen en illustraties die het echtpaar creëerde.
Dunderklumpen (1974) betekende de grote internationale doorbraak voor Per Åhlin (Zweden, 7 augustus 1931). Ook bij ons was de film een groot succes, een klassieker uit de kinderfilmhistoriek. Per Åhlin leverde ook een belangrijke artistieke bijdrage aan Ronja De Roversdochter. Naast de animatie verzorgde hij o.a. ook de kostuums (samen met zijn vrouw) en vele special effects. In 1989 verraste hij met Reis Naar Melonia, een prachtige adaptatie van The Tempest van Shakespeare. In 2006 ontving Per Åhlin de allereerste ‘Gullspira’ Award. Deze prijs wordt door het Zweeds Film Instituut uitgereikt aan personen die van onmiskenbaar belang zijn voor de Zweedse kinderfilm.
2007 Lilla Spöket Laban – Spökdags (Spooktijd Met Laban, Release België: Krokus 2009)
2006 Lilla Spöket Laban (Het Kleine Spookje Laban)
2000 Hundhotellet
1989 Resan Till Melonia (Reis Naar Melonia)
1984 Ronja Rövardotter (Ronja De Roversdochter)
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
2000 Hundhotellet
1989 Resan Till Melonia
1979 Got Natt, Alfons Åberg
1975 Sagan Om Karl-Bertil Jonssons Julafton
1974 Dunderklumpen
1968 I Huvet På En Gammal Gubbe
Alicja Jaworski
Alicja Jaworski (geboren 4 juni 1955, Warsaw/Polen) woont al jaren in Zweden, waar ze werkt als regisseur, schrijster, scenariste en animator.
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
2005 Lilla Grisen Flyger
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
2005 Lilla Grisen Flyger
2005 Lilla Grisen Flyger
Karin Nilsson
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
2002 Drengen Der Ville Göre Det Umulige
1998 H.C. Andersen Og Den Skæve Skygge
1996 Jungledyret – Denstore Filmhelt
1996 All Dogs Go To Heaven
1994 Asterix In America
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
Lasse Persson
Geboren 1960, Stockholm/Zweden
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
1998 ….Och Halva Kungariket
1996 Hand In Hand
1992 Honey Bunny
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
1989 Resan Till Melonia
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
Anders Sparring
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2007 Hotell Kantarell
2006 Lilla Spöket Laban
2003 Jack & Pedro – Jacks Ingeting-Tag
2002 Allra Mest Tecknat
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2007 Hotell Kantarell
2006 Lilla Spöket Laban
2003 Jack & Pedro – Jacks Ingeting-Tag
2002 Allra Mest Tecknat
Filmlance International/Bob Film/PennFilm Studio
Toen producenten Lars Blomgren (Filmlance) en Jan Blomgren (Bob Film) de filmrechten van Laban van de Sandberg familie kochten, waren ze meteen van plan om een lange animatiefilm te maken. Voor hen was het duidelijk dat de PennFilm Studio, gespecialiseerd in de productie van animatiefilms, bij dit project moest betrokken worden. Deze studio werd in 1967 opgericht door regisseur Per Åhlin.
Hoofdproducent Filmlance International richt zich op de productie van kwaliteitsfilms – vooral speelfilms – voor kinderen. Maar ze hebben ook een belangrijke tv-productieafdeling waar o.a. de tv-serie rond Inspecteur Beck werd geproduceerd. Met de Laban-films maakten ze voor het eerst een zijstap naar de animatiefilm.
Recente kinder- en jeugdfilmproducties van Filmlance International
2007 Lilla Spöket Laban - Spökdags
2006 Lilla Spöket Laban
2006 All It Takes Is A Miracle
2005 Winners And Loosers
2004 The Ketchup Effect
2004 Just Bea (Co-Productie)
2003 Immediate Boarding
NO NETWORK
DVD release 15/11/2009
Kerstmis doorbrengen bij zijn vader in een afgelegen bergstreek, in het gezelschap van zijn gehaatte stiefzus Ellen... Kalli kijkt er niet naar uit! Het lijkt hier wel het einde van de wereld; er is zelfs geen gsm ontvangst. Wanneer Ellens pesterijen hem teveel worden, vlucht hij het huis uit. Met noodweer op komst beseft Kalli niet wat hem boven het hoofd hangt: behalve de woeste natuurelementen wacht hem ook een ‘bovennatuurlijke’ dreiging wanneer hij oog in oog komt te staan met een akelige spookverschijning...
Avonturenfilm in een indrukwekkend decor van sneeuw en ijs.
IJslandse speelfilm van Ari Kristinsson.
Met o.a. Bergthór Thorvaldsson, Thórdis Hulda Árnadóttir en Árni Beinteinn Árnason
Bergthór Thorvaldsson (Kali), Thórdis Hulda Árnadóttir (Ellen), Árni Beinteinn Árnason, Brynhildur Gudjónsdóttir, Erlendur Eiríksson, Margrét Vilhjálmsdóttir, Magnús Ólafsson, Margrét Ákadottir, Steinn Ármann Magnússon, Bryndis Sæunn Sigrídur Gunnlaugsdóttir
Written and directed by: Ari Kristinsson
Produced by: Ari Kristinsson, Margrét Maria Pálsdóttir, Richard Welnowsky
Production Company: Taka Film Production
Co-production companies: Filmhuset – Lazy Town
Co-producers: Egil Ødegård, Magnús Scheving, Raymond P.Le Gué
Director of Photography: Kjell Vassdal (FNF)
Music by: Øistein Boassen
Edited by: Elísabet Rónaldsdóttir
Original Title: Duggholufólkid
International Title: No Network
Sprockets Toronto International Film Festival 2008
Golden Sprocket award (Beste kinderfilm)
Kristiansand International Children’s Film Festival 2008
CIFEJ award (Beste kinderfilm)
Stockholm International Film Festival Junior 2008
Opening film
Nordic Film Days Lübeck 2008
Taiwan International Children’s TV & Film Festival 2008
Regisseur, producent & scenarist
Ari Kristinsson werkt sinds 1980 in de IJslandse filmindustrie. Samen met Fridrik Thor Fridriksson leidde hij de Icelandic Film Corporation tot hij in 1999 Taka Film Production opricht. No Network is de eerste lange speelfilm voor zijn productiemaatschappij. Als regisseur en scenarist is No Network al zijn derde langspeelfilm. Eerder regisseerde en schreef hij The Adventures Of Paper Peter en ook de award winning film Count Me Out (aka Stikkfri) die in 1998 een wereldwijde distributie kreeg. Als cameraman werkte hij aan 14 langspeelfilms waaronder Fridrik Thor Fridrikssons Children Of Nature, die in 1992 genomineerd werd voor de Oscar voor Best Foreign Language Film.
De legende van Dugghole: ‘Het echte verhaal speelde zich zo’n 200 jaar geleden af in het plaatsje Dugghole, een dorp aan de voet van een berg. Tussen het dorp en de berg lag een kreek. Op kerstavond hadden de mensen de gewoonte om met lantaarns een wandeling te maken over de berg. Toen 18 inwoners de dichtgevroren kreek overstaken, brak het ijs en allen belandden in het water. Door de vrieskou sloot het ijs zich snel en bleef er van de wandelaars geen spoor achter. Hun verdwijning bleef een groot mysterie. Pas enkele jaren later, toen het water in de kreek tijdens een droge zomer heel laag stond, kwam de ware toedracht aan het licht. In IJsland circuleren er nog veel zulke verhalen. Dat komt door het klimaat en het isolement. Eenzaam en omringd door extreme natuur, ga je makkelijk geesten en spoken zien. Alle bewegingen en geluiden krijgen een andere dimensie die een mens aan het fantaseren maakt.’
De beesten in de film: ‘De scènes met de ijsbeer draaiden we in Groot-Brittannië in een voormalige winterresidentie voor circuslui. Het was – en is nog steeds – een ‘vrijzone’: je hebt er geen vergunning nodig voor het houden van vreemde, exotische diersoorten. Filmcrews komen er om te werken met dieren. Ook de ijsbeer groeide op in een circus. Achter z’n kooi waren green screens aangebracht. Wij stonden buiten de kooi en de camera hing aan een hengel over de tralies. Maar het dier gehoorzaamde niet. Hij was opgeleid om op zo’n zitje te kruipen en steeds opnieuw sjokte hij daarheen. Ik stond daar met m’n shotlist van 22 opnames per dag en de eerste dag hadden we geen enkele bruikbare scène. We waren radeloos. Tot we beseften dat je zo’n wild dier onmogelijk je wil kan opleggen. Dus lieten we de beer z’n zin doen en verplaatsen onze camera’s. Vanaf toen liep alles vrij vlot.
Ook de lammeren stelden ons voor problemen. We hadden één lammetje nodig voor de binnen- en één voor de buitenopnames. Maar de landbouwwet verbiedt het transport van lammeren van het ene deel van het land naar het andere. We moesten dus 2 lookalikes vinden in 2 verschillende delen van IJsland. Bovendien wilden we draaien in december. “Onmogelijk,” werd me gezegd. Lammetjes worden in IJsland in mei geboren; in december zijn ze groot. Maar we redeneerden: het gaat om voortplanting, om seks… dan vind je altijd wel iemand met afwijkende gewoontes. Ook bij schapen! En inderdaad: we plaatsen een advertentie in de krant, kregen 250 antwoorden en zochten 2 lookalikes uit. Het ‘binnen-lam’ was opgegroeid met een hond die ze als haar moeder beschouwde. Ze vond het geen probleem om met de hond in een mandje te slapen; dat deed ze immers altijd. Het andere lam was een moederskindje. Als we haar in beweging wilden krijgen, moesten we enkel de moeder verplaatsen. Op een nacht in een sneeuwstorm ging mama er vandoor en holde de berg af. Paniek op de set; zonder de moeder waren we nergens. Maar halverwege de helling stond ze stil… ze besefte dat ze haar jong had achtergelaten. Ze maakte rechtsomkeer en holde terug naar de set.’
Zijn familiebedrijf: ‘Mijn dochter was productiemanager voor No Network, mijn zoon was line producer en mijn vrouw deed de kostuums. Enkele jaren geleden werkte ik voor een grote productiemaatschappij, met té veel films en té grote budgetten. Dus richtte ik in de kelder van mijn een huis een eigen bedrijf op. In sommige families worden kinderen grootgebracht in het boerenbedrijf en werken ze mee op de boerderij. In ons gezin groeiden de kinderen op in het filmbedrijf en kregen daarin hun eigen taak. Mijn dochter acteerde op jonge leeftijd in enkele kortfilms en speelde de hoofdrol in mijn film Stikkfri (Count Me Out). Nu draait ze mee in het familiebedrijf, net zoals mijn zoon en mijn vrouw.’
- 2017-04-24 :: NIEUWSBERICHT: SOLAN & LUDWIG: DE GROTE KAASRACE
- 2016-10-03 :: NIEUWSBERICHT: ISRA & HET MAGISCHE BOEK
- 2016-09-06 :: NIEUWSBERICHT: KIWI & STRIT
- 2016-07-21 :: NIEUWSBERICHT: CLOUDBOY
- 2016-07-04 :: NIEUWSBERICHT: SIV GAAT LOGEREN