HÄNDEL: RINALDO, MUNCHEN 2001
The Times:
"David Alden"s nieuwe productie van Rinaldo was vanaf het begin een succes en werd briljant vormgegeven door Paul Steinberg en Buki Shiff. De zang was fantastisch: David Daniels was in topvorm als Rinaldo; Noëmi Nadelmann als een overrompelende Armida; Egils Silins, de enige "gebroken" mannenstem, als Argante. De andere Amerikaanse counter-tenor, David Walker (Goffredo), zorgde er voor dat Daniels genoeg competitie had... Een goede en representatieve uitvoering."
Opera Now:
"Handel nam elke denkbare uitdaging aan bij het toonzetten van het libretto van Rinaldo, en daagde niet alleen de zangers, maar ook degenen die het werk vorm moesten geven, uit. De première werd besproken in The Spectator van 6 maart 1711 als zijnde "gevuld met donder en bliksem, licht en vuurwerk".
München had behoefte aan een minstens zo explosieve productie voor de locale première van het werk in het Prinzregententheater, en vertrouwde deze taak toe aan regisseur David Alden. Gelukkig beschikt Alden over de gave een potentieel rigide werk te laten sprankelen, terwijl het verhaal helder en logisch uit de doeken gedaan wordt. Hij voorzag het stuk tevens van alle special effects denkbaar waarmee het werk stond als een huis dankzij een serie uitzonderlijk boeiende beelden. De rust die de aria"s uitstraalden, werd gevolgd door een gevuld en levendig toneel.
We kregen al de visuele sprankeling die we konden wensen met bijpassend vocaal vuurwerk. David Daniels" Rinaldo doorstond de vergelijking met zijn illustere 18e eeuwse voorgangers met gemak. Zijn counter tenor is één van de mooiste stemmen die ik gehoord heb. Als Armida vuurde Noëmi Nadelmann coloratuur op ons af of het niets was. David Walker liet zich ook van zijn beste kant horen met een stem die helderder is dan die van Daniels, en bijna net zo flexibel. Harry Bicket schiep zijn eigen wonderen vanuit de orkestbak."
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Opera
Discs: 1
Vanuit het Prinzregententheater, München 2001
Orkest van de Bayerische Staatsoper, Harry Bicket
Bezetting: Deborah York, David Walker, David Daniels
Speelduur: 217 minuten (opera 163 min., portret Handel 54 min.)
Menu talen: Engels, Duits, Frans, Spaans
Ondertiteling: Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans
Beeldformaat: 16:9
Geluid: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1
Special Feature: Handel – The Entertainer, a portrait of the composer
NOBODY, SASHA WALTZ
In 1999 begon Sasha Waltz aan haar driedelige choreografische cyclus over het menselijk lichaam. In "Körper", een vervolg van dit buitengewone onderzoek, onderzoekt ze de anatomie en de fysieke verschijning van de mens, relateert haar dansers lichamen aan de architectuur, wetenschap en geschiedenis. In "S" gaat ze op zoek naar de oorsprong van het leven, van Eros en van gevoeligheid. "noBody" onderzoekt het metafysische bestaan van de mensheid. In "noBody" staat de choreograaf, vergezelt door 25 dansers, voor de uitdaging van het bewijzen van het niet-fysieke zichtbaar gemaakt door het fysieke lichaam zelf.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Dans
Discs: 1
Live opnames vanuit de Schaubühne Berlin
Sasha Waltz & Guests
Geluidsformaat: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Spaans, Japans
Speelduur: 85 min + 8 min bonus
S, SASHA WALTZ
In 1999 begon Sasha Waltz aan haar driedelige choreografische cyclus over het menselijk lichaam. In "Körper", een vervolg van dit buitengewone onderzoek, onderzoekt ze de anatomie en de fysieke verschijning van de mens, relateert haar dansers lichamen aan de architectuur, wetenschap en geschiedenis. In "S" gaat ze op zoek naar de oorsprong van het leven, van Eros en van gevoeligheid. "noBody" onderzoekt het metafysische bestaan van de mensheid.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Dans
Discs: 1
Live opnames vanuit de Schaubühne Berlin
Beeldformaat: 4:3
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Spaans, Japans
Speelduur: 66 min + 20 min bonus
DANCE GRAZY IN HOLLYWOOD
Hermes Pan begon in Hollywood als choreograaf bij de musicals in 1933. Daar begon zijn langdurige samenwerking met Fred Astaire. Meer dan 30 jaar was hij de man, die aan de basis stond van de successen van ster dansers zoals: Ginger Rogers, Betty Grable, Rita Hayworth, Cyd Charisse, Shirley Maclaine en vele anderen. Hij gebruikte elementen van de vele culturen om hem heen en creëerde een echte Amerikaanse dansstijl. In deze film introduceert Pan een spectaculair dans overzicht van een periode waarin de musical populair was. Met stukjes uit: My Gal Sal met Rita Hayworth en Hermes Pan; Royal Wedding met Fred Astaire; Kiss me Kate met Bob Fosse, Ann Miller en Carol Haney; Sombrero met Cyd Charisse; Pal Jeoy met Frank Sinatra, Rita Hayworth en Kim Novak; Silk Stockings, met Fred Astaire en Cyd Charisse; Excuse My Dust, met Sally Forrest; Three Little Words, met Fred Astaire en Vera Allen; en de scene van Joseph L. Mankiewicz's Cleopatra, met Elizabeth Taylor in Rome. Dit is de laatste film gemaakt met Pan, voordat hij stierf in 1990. Een fascinerende combinatie van de beste Hollywood dansers gezien vanuit de unieke visie van een van de grootste film choreograven.
Discs: 1
Inhoud:
Dance Crazy in Hollywood,
Een film over Hermes Pan,
Een film van Robert Kuperberg
Met: Frank Sinatra, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Kim Novak, Shirley Maclaine, Cyd Charisse, Bob Fosse, Sally Forrest en vele anderen...
Geluidsformaat: PCM Stereo
Beeldformaat: 4:3
Ondertiteling: Engels, Italiaans, Frans, Spaans, Japans
Speelduur: 57 min
DEMETRIO E POLIBIO, PESARO 2010
Wat een genot om te luisteren naar Demetrio E Polibio schreef de La Stampa na de première van de eerste opera van Rossini tijdens het Rossini Opera Festival in Pesaro in 2010. De eerste uitvoering van deze opera vond plaats in Rome in 1812.
Het is nog steeds onduidelijk hoe oud Rossini was toen hij deze opera schreef, 14 of 18, maar zonder twijfel een voorbode van zijn grote werken later. Opnieuw slaagt het Rossini Opera Festival in haar dubbele doelstelling onbekende werken van Rossini te laten uitvoeren door jonge veel belovende zangers op weg naar het grote succes.
Live opname tijdens het Rossini Opera Festival in Pesaro, 2010
Regie - Davide Livermore
Geluidsformaat: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Frans, Duits, Spaans, Koreaans, Japans
Speelduur: 115min + 14min bonus
Geluidsformaat: PCM Stereo, DTS-HD MA 5.1
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Frans, Duits, Spaans, Koreaans, Japans
LA SERVA PADRONA, IL PRIGIONIER SUPERBO 2010
Het Fondazione Pergolesi Spontini, wijdt zich al jaren aan het onderzoek en aan uitvoering van de muziek van Pergolesi en liet zijn opera's live registreren tijdens het jaarlijkse Music Festival in Jesi. Op deze dvd's zijn twee producties uit Jesi van de bijna vergeten opera, Il Prigionier Superbo en een van de populairste werken van Pergolesi, La Serva Padrona, gecombineerd zoals op de oorspronkelijke première. Il Prigionier Superbo vertelt het verhaal van twee rivaliserende koningen en een prinses in nood. Ter versterking van zijn macht, zet Metalce zijn rivaal Sostrate in de gevangenis. Verder probeert hij Rosmene's liefde te verkrijgen. Trots als haar vader Sostrate, dwarsboomt ze de aanhoudende tiran, terwijl ze aan de andere kant zichzelf dwingt om haar geliefde Viridate te haten.
La Serva Padrona is de korte komedie van Serpina en Uberto: de sluwe dienares, zeer gedreven om de vrouw des huizes te worden, bedenkt ze een plan om haar meester te overtuigen om met haar te trouwen.
Beide opera's zijn geregisseerd door Henning Brockhaus, die Il Prigionier Superbo plaatst in een hedendaagse setting in een grot en La Serva Padrona in een circus. De cast vertonen briljant hun veelzijdige stemmen in talloze virtuoze aria's, begeleidt door de barokke specialisten van de Accademia Barocca de I Virtuosi Italiani, onder leiding van Corrado Rovaris.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Opera
Discs: 1
Live opname tijdens het Rossini Opera Festival in Pesaro, 2010
Dirigent - Corrado Rovaris
Regie - Henning Brockhaus
Geluidsformaat: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Frans, Duits, Spaans, Koreaans, Japans
Speelduur: 177min
Geluidsformaat: PCM Stereo, DTS HD-MA 5.1
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Frans, Duits, Spaans, Koreaans, Japans
Speelduur: 177min
Van alle succesvolle opera componisten uit de jaren 1920, is het misschien Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) wiens carrière de meest verrassende wending nam, na het verbod van zijn werken in Duitsland. In 1934 werd hij uitgenodigd door Max Reinhardt naar Hollywood te komen, waar Korngold het nieuwe genre van filmmuziek op zijn kop zette. Geen componist daarvóór of sinds die tijd heeft zo'n prominente positie bereikt binnen de productie van films. In plaats van dat de regisseur of producent beslisten over muzikale scène's begeleiding, was het de muziek Korngold, die de timing en dramatische sequenties van de camera posities bepaalde.
Zelfs heden ten dage is Korngold vooral bekend als componist van filmmuziek. Ondanks de vele succesvolle vertolkingen van zijn werken, zoals zijn vioolconcert en zijn kamermuziek, heeft vandaag de dag slechts Die tote Stadt het overleefd op het programma van grote en middelgrote 's operahuizen. Götz Friedrich's productie speelde een belangrijke rol in deze survival, want deze productie werd niet alleen vertoond in Berlijn en Wenen, maar ook in Los Angeles en meer recent, in 1995, uitgeleend aan Gent, naar het theater, dat in 1967 dapper genoeg was om pas de tweede productie van het werk na de Tweede Wereldoorlog te programmeren.
"Wanneer In Berlijn opera liefhebbers worden gevraagd naar de meest spannende, meest memorabele producties in een van de drie operahuizen in de stad gedurende de laatste vijfentwintig jaar, zou bijna niemand aarzelen om Götz Friedrich enscenering van Erich Wolfgang Korngold's opera Die tote Stadt op de lijst te plaatsen. Deze productie - met in de hoofdrol Friedrich's vrouw, Karan Armstrong, als Marietta en James King als Paul met adembenemend mooie decors van Andreas Reinhardt die de sombere, morbide sfeer van het oude Brugge perfect neerzet - wordt terecht beschouwd als een legendarische opera
"OPERA NEWS, 2004.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Opera
Discs: 1
Die Tote Stadt
Live Opname Berlijn 1983
Paul - James King
Brigitta - Margit Neubauer
Victorin - Donald Grobe
Dirigent - Heinrich Hollreiser
Regie - GöTz Friedrich
Decor - Andreas Reinhardt
Deutsche Oper Berlin
Geluidsformaat: PCM Stereo - Beeldformaat: 4:3
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Frans, Duits, Spaans, Kor, Japans
Speelduur: 130min
DIE GESPENSTERSONATE, BERLIJN 1984
World Premiere Recording!
In september 1984, als onderdeel van de Berlijnse Festival Week, ënsceneerde de Deutsche Oper Berlin de wereldpremière van Aribert Reimann's opera "Die Gespenstersonate". Gebaseerd op het drama geschreven door de Zweedse schrijver August Strindberg. Deze kameropera vertelt het verhaal van een student, die mijmert over de bewoners van een fancy uitziend huis. Zijn cruciale ontmoeting met de Oude Man trekt hem in een wereld van intriges, ziekte, depressie en moord. Het speelt in en rond een spookhuis, die zijn inwoners lijkt te verdrinken in zijn sinistere sfeer.
Beter bekend om zijn opera's "Lear" of "Medea", werd Reimann als een podium componist bekend vanaf 1965. "Die Gespenstersonate" is een moderne kameropera en werd niet uitgevoerd op het grote podium van de Deutsche Oper Berlin, maar op het kleinere van het Hebbel-Theater. Heinz Lukas-Kindermann's regie dompelt de toeschouwer onder in een sombere betovering en de prachtige cast brengt de veeleisende muziek met sterren als Hans Günter Nocker als de Oude Man en David Knutson als de Student, evenals de geliefde Martha MODL als de mama.
"Het is de moeite waard om meer dan eens te luisteren naar de muziek van Reimann. Twee korte intermezzo's koppelen drie scènes samen in een ononderbroken werk met grote dramaturgische diepte en dichtheid van expressie dankzij de beperkingen van het kamermuziek genre. "Der Tagesspiegel
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Opera
Discs: 1
Die Gespenstersonate
Aribert Reimann
Live opname Hebbel Theater Berlijn 1984
Der Alte - Hans Günter Nöcker
Die Mumie - Martha Mödi
Der Oberst - Horst Hiestermann
Der Student Arkenholz - David Knutson
Das Fraülein - Gudrun Sieber
Regie - Heinz Lukas-Kindermann
Decor En Kostuums - Dietrich Schoras
Geluidsformaat: PCM Stereo
Beeldformaat: 4:3
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Frans, Duits, Spaans
Speelduur: 88min
WAR REQUIEM, COVENTRY CATHEDRAL 2012
2012 is de 50ste verjaardag van de première van Britten's War Requiem, een van de meest krachtigste pacifistische uitspraken in de muziek. De eerste uitvoering vond plaats in 1962 in de nieuwe gewijde Coventry Cathedral, gebouwd naast de ruïnes van de oude kathedraal, daar achter gelaten als een sombere herinnering aan de oorlogs bombardementen. Op 30 mei 2012, 50 jaar na die dag, keert Britten's meesterwerk terug naar de kathedraal, uitgevoerd op de première van de City of Birmingham Symphony Orchestra en vocale solisten van de drie oorlog voerende naties.
De jubileum voorstelling wordt gedirigeerd door Andris Nelsons, de Canadese sopraan Erin Wall en de Engelse tenor Mark Padmore zingen de rol geschreven voor Peter Pears en de Duitse bariton Hanno Müller-Brachmann. Ze worden begeleid door het CBSO koor en het Jeugd Koor.
Benjamin Britten (1913-1976) kreeg de opdracht om een werk te componeren voor de inhuldiging in 1962 van de nieuwe kathedraal van Coventry, grenzend aan de oude kathedraal, die was gebombardeerd en bijna volledig verwoest door de Duitse Luftwaffe aan het begin van de Tweede Wereldoorlog in november 1940. De commissie gaf Britten de volledige vrijheid in zijn keuze. Hij bedacht een setting met een traditionele Latijnse mis voor de doden verweven met negen gedichten van de Engels dichter Wilfred Owen, die was omgekomen in de Eerste Wereldoorlog. Het is uitgegroeid tot een van de kenmerkende meesterwerken van de twintigste eeuw: een verwoestende meditatie over het trieste van een oorlog en nog relevant vandaag de dag.
"Sommige momenten zoals gerealiseerd door Nelsons waren oprecht openbarend - vooral de bijna mechanische onderdrukking van het Dies Irae en het buitengewone koor aan het begin van Libera Me, die meedogenloos verplaatst van glijden, ruisende pianissimo's naar een catastrofale climax." The Guardian
Hanno MüLler-Brachmann - Baritone
City Of Birmingham Symphony Orchestra
Dirigent - Andris Nelsons
Britten's War Requiem: 50-jarig jubileum in Coventry
Geluidsformaat: PCM Stereo,Dolby Digital 5.1
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Engels, Frans, Duits, Spaans
Speelduur: 97min
Geluidsformaat: PCM Stereo, DTS-HD MA 5.1
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Engels, Duits, Frans, Spaans
Speelduur: 97
A RUSSIAN COMPOSER, SHSHEDRIN
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Documentaire + Concert
Een film van Wolf Seesemann.
De eerste documentaire over de Russische componist Rodion Shchedrin.
Met o.a. Martha Argerich, Valery Gergiev, Mariss Jansons, Lorin Maazel, Mikhail Pletnev, Maya Plisetskaya en anderen.
Plus een dvd opname van een concert uit 2007 met werken van hem.
Plus een interview met Shchedrin van 66min.
Russian National Orchestra gedirigeerd door Mikhail Pletnev met David Geringas, op Cello
Dialogues with Shostakovich – Symphonic etudes for orchestra
Parabola concertante – per violoncello solo, orchestra d'archi e timpani
Geluidsformaat: PCM Stereo
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Russisch, Engels, Duits
Speelduur: docu 65min, concert 87min, bonus 66min
MASTERS OF GERMAN ART
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Kunst
Omschrijving: Kunst Film
Discs: 1
Een overzicht van Duitse kunstenaars.
Er wordt vaak gezegd van de wereldberoemde architect Renzo Piano, dat hij nooit een herkenbare stijl heeft ontwikkeld. Maar Piano's stijl is in de eerste plaats worstelen met de locaties en om zodoende een unieke esthetische en technische oplossing te vinden. Zijn gebouwen zijn zorgvuldige, individuele visies die de behoeften van de omliggende omgevingen dienen en de mensen die dat bewonen. Deze film geeft Piano een platform om te praten over zijn architectuur en werken die zo ongelijksoortig individueel zijn.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Kunst
Omschrijving: Kunst Film
Een film van Christopher Tuckfield
Geluidsformaat: Dolby Surround 2.0
Beeldformaat: 16:9
Voice over: Engels
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Italiaans
Speelduur: 51
HELENA RUBINSTEIN, BEAUTY QUEEN
Helena Rubinstein wordt terecht gezien als een van de pioniers van een markt ter waarde van miljoenen - de vrouwelijke schoonheids markt. Geboren in Krakau, begon Rubinstein haar carrière in de vroege jaren van de twintigste eeuw in Australië, van waaruit zij al snel Europa en de Verenigde Staten veroverde. Wat begon met twaalf potten van de schoonheid's crème van haar moeder, ontwikkelde zich in een bedrijf met 100 vestigingen in 14 landen en een personeelsbestand van 30.000 werknemers. Eila Hershon en Roberto Guerra portretteren een vrouw van eenvoudige afkomst, die vrijwel tot aan haar dood altijd het gelukkigst aan het werk was in haar laboratorium en wiens visie en ambitie bijgedragen hebben tot wat we nu kennen als schoonheidsverzorging.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Kunst
Omschrijving: Kunst Film
Discs: 1
Helena Rubinstein
Beauty Queens
Een film van Eila Hershon en Roberto Guerra
Geluidsformaat: Dolby Surround 2.0
Beeldformaat: 4:3
Voice over: Engels
Ondertiteling: Duits, Frans
Speelduur: 60
ELIZABETH ARDEN
Als pionier in de cosmetica-industrie heeft Elizabeth Arden een een miljarden markt opgebouwd. Haar doel was om decoratieve cosmetica te maken - eerder het domein van actrices en dames van lichte zeden - nu toegankelijk voor alle vrouwen. Eila Hershon en Roberto Guerra schilderen een portret van een ambitieuze vrouw die de suffragettes bediende met rode lippenstift en die haar eigen radio show had en wiens bedrijf nog steeds staat voor innovatieve cosmetica.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Kunst
Omschrijving: Kunst Film
Discs: 1
Elizabeth Arden
Beauty Queens
Een film van Eila Hershon en Roberto Guerra
Geluidsformaat: Dolby Surround 2.0
Beeldformaat: 4:3
Voice over: Engels
Ondertiteling: Duits, Frans
Speelduur: 50
PACO DE LUCIA & GROUP, 1996
Een zeldzame verschijning op de 1996 Germeringer Jazztage van de legendarische flamenco gitarist Paco de Lucia en zijn sextet.
Sommigen twijfelen aan de aanwezigheid van de flamenco gitaar binnen een jazz festival. Maar de overeenkomsten tussen flamenco en blues zijn goed gedocumenteerd: beide zijn de uitlaat voor een arme, rechteloze minderheid, met een primitieve kracht, grenzeloze mogelijkheden voor improvisatie en een vereiste voor adembenemende virtuositeit - alle kwaliteiten getoond door Paco de Lucia in deze voorstelling.
Maar hij heeft bovendien lang geëxperimenteerd met jazz vormen (duidelijk, zelfs uit zijn toevoeging van bas, drums en saxofoon in zijn sextet), met behoud van de essentie van de flamenco traditie. Zoals hij zelf zegt: "Wat ik heb geprobeerd te doen is één hand op traditie te leggen en de andere hand krabt, graaft op andere plaatsen op zoek naar nieuwe dingen die ik kan toevoegen aan flamenco".
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Jazz
Discs: 1
Paco De Lucia & Group
Live Opname Tijdens De Germeringer Jazztage, 1996
Geluidsformaat: PCM Stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1
Speelduur: 81 min
DIE SCHÖNE MÜLLERIN, FRIESKAU
In 1991, ging Dietrich Fischer-Dieskau eindelijk akkoord met de uitvoering van Schuberts Die Schöne Müllerin op de Feldkirch Schubertiade - hij had deze twintig jaar niet in het openbaar gezongen. De grote bariton behoorde tot de kleine groep kunstenaars die dit unieke, Oostenrijkse festival van kamermuziek zijn onderscheidend karakter geven. Hij had diverse Schubert uitvoeringen verzorgd op dit festival, maar nog nooit Die Schöne Müllerin. De pianist András Schiff vormde lange tijd een vast onderdeel van dit festival en dit was de hun eerste samenwerking in Feldkirch - en dus opgenomen door de Oostenrijkse televisie (ORF). Het belang van deze documentaire werd versterkt door Fischer-Dieskau pensionering twee jaar later.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Concert
Dietrich Fischer-Dieskau
Franz Schubert: Die schöne Müllerin
Dietrich Fischer-Dieskau
András Schiff
Geluidsformaat: PCM STEREO
Beeldformaat: 4:3
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans
Speelduur: 83 min (uitvoering) & 76 min (bonus)
• Opname van repetitie en een interview met Dietrich Fischer-Dieskau
PELLEAS ET MELISANDE, ZURICH 2004
Een enscenering van Claude Debussy enige voltooide opera, Pelleas et Melisande, live opgenomen in het Zurich Opera House.
De première in Parijs in 1902 bracht de nieuwe eeuw op het podium. Het begon rustig, de invoering van een nieuwe vrouwelijke figuur, die de beeldend kunstenaars van l'art nouveau voorzag van een fascinerend alternatief voor bijvoorbeeld femmes fatales zoals Oscar Wilde's Lulu en Frank Wedekind's Salome.
Debussy (1862-1918) bewerkte een dromerig libretto van de Belgische toneelschrijver en dichter, Maurice Maeterlinck (1862-1949) en in de muziek bleef de symbolische kwaliteit van het mysterieuze, bijna statische sprookje behouden.
Dirigent Franz Welser-Most en directeur Sven-Eric Bechtolf zijn uitgegroeid tot een van de toonaangevende samenwerkings verbanden in het hedendaagse muziektheater. De personages worden indrukwekkend verzorgd door Rodney Gilfrey en Isabel Rey in de titelrollen.
Af en toe geplaatst in een rolstoel die wijzen op emotionele en fysieke tekortkomingen en vaak gedubbeld door poppen. Debussy's protagonisten worden op afstand gehouden in hun onderbewuste droomwereld. Franz Welser-Most dirigeert een voorstelling die duidelijk, goed gestructureerd is, niet sentimenteel en volgt de lijn van de muziek, die zelfs vandaag de dag heeft niets van zijn glans heeft verloren. De ontwerper Rolf Glittenberg situeert het decor in een afgelegen opera universum, dat zowel grijswit en ijskoud is.
"Wanneer hij zingt opent hij een formidabele schat aan intelligent kunstenaarschap. De stem is resonant, flexibel en glad, breed in bereik en hij gebruikt het met diepte, voorzichtig op zoek naar wat hij toevallig kan pakken. De bariton Rodney Gilfry is een kunstenaar van de eerste orde. "Financial Times"
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Opera
Discs: 2
Pelléas Et Mélisande
Claude Debussy
Live opname vanuit het Zurich Opera Huis, 2004
Golaud - Michael Volle
Arkel - László Polgár
GenevièVe - Cornelia Kallisch
Dirigent - Franz Welser-Möst
Regie - Sven-Eric Bechtolf
Decor - Rolf Glittenberg
Geluidsformaat: PCM Stereo, Dolby Digital 5.0, DTS 5.0
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Italiaans, Duits, Engels, Frans, Spaans
Speelduur: 161 min
Blu-ray:
Geluidsformaat: PCM Stereo, Dolby Digital 5.0, DTS 5.0
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Italiaans, Duits, Engels, Frans, Spaans
Speelduur: 161 min
DEUTSCHE OPER BERLIN 1912-2012
Ter ere van het 100 jarig bestaan brengt de Deutsche Oper Berlin een speciale editie van opnames uit het begin van de televisie opnames met opera sterren in legendarische bezettingen.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Opera
Discs: 1
Deutsche Oper Berlin
100 jaar 1912-2012
Box met 6 DVD's
Met o.a. Dietrich Fischer-Dieskau, Christa Ludwig, Renata Tebaldi, Walter Berry, James King, Lisa Otto, Josef Greindl, Erika Köth, Pilar Lorengar, Elisabeth Grümmer, Donald Grobe ...
Geluidsformaat: PCM Stereo
Beeldformaat: 4:3
Ondertiteling: Italiaans, Duits, Engels, Frans, Spaans
Speelduur: meer dan 700 min
WINTERREISE & DIE SCHÖNE MÜLLERIN FISCHER-DIESKAU
Dietrich Fischer-Dieskau wordt 85 jaar in Mei 2010. Ter gelegenheid van deze verjaardag presenteert Arthaus een speciale uitgave van Franz Schubert's Winterreise & Die schöne Müllerin. Franz Schubert's cyclus Winterreise werd voltooid in zijn laatste levensjaren. Het wordt beschouwd als het hoogtepunt uit het genre en een toetssteen op basis waarvan zangers worden beoordeeld. Te slagen in de interpretatie van Winterreise is het artistieke hoogtepunt van een zanger. De liederencyclus werd een van Dietrich Fischer-Dieskau's hoogtepunten en het is waarschijnlijk dat dit werk de bariton tot een internationale bekende zanger heeft gemaakt.
In deze opname in de Siemensvilla in Berlijn in januari 1979, zien we twee van de belangrijkste muzikanten uit die periode, in de bloei van hun leven en op het artistieke hoogtepunt van hun carriere. De ervaren Schubert liederen zanger en de Oostenrijkse pianist Alfred Brendel, over de hele wereld bekend om zijn gezaghebbende interpretaties van piano muziek van Schubert - hebben beide de Winterreise regelmatig uitgevoerd in de periode tussen 1975 en 1989.
In 1991, ging Dietrich Fischer-Dieskau eindelijk akkoord met de uitvoering van Schuberts Die Schöne Müllerin op de Feldkirch Schubertiade - hij had deze twintig jaar niet in het openbaar gezongen. De grote bariton behoorde tot de kleine groep kunstenaars die dit unieke, Oostenrijkse festival van kamermuziek zijn onderscheidend karakter geven. Hij had diverse Schubert uitvoeringen verzorgd op dit festival, maar nog nooit Die Schöne Müllerin. De pianist András Schiff vormde lange tijd een vast onderdeel van dit festival en dit was de hun eerste samenwerking in Feldkirch - en dus opgenomen door de Oostenrijkse televisie (ORF). Het belang van deze documentaire werd versterkt door Fischer-Dieskau pensionering twee jaar later.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Concert
Discs: 1
Dietrich Fischer-Dieskau
Franz Schubert: Winterreise & Die schöne Müllerin
Dietrich Fischer-Dieskau
Alfred Brendel
András Schiff
Geluidsformaat: PCM STEREO
Beeldformaat: 4:3
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans
Speelduur: 135 min (uitvoering) & 77 min (bonus)
Bonus:
• Opname van repetitie en een interview met Dieter Fischer-Dieskau
THE REICHSORCHESTER BR
In 2007 vierde de Berliner Philharmoniker haar 125e verjaardag. Het orkest koos ervoor dit jubileumjaar te markeren door een onbekend hoofdstuk uit haar geschiedenis te benadrukken – de jaren tussen 1933 en 1945. Gefinancierd door het Duitse Rijk en rechtstreeks vallend onder het Rijksministerie voor Populair Vermaak en Propaganda, was de Berliner Philharmoniker niet zomaar het toonaangevende orkest van Duitsland; het werd ook een ambassadeur voor het Nationaal Socialistische regime, vooral op buitenlandse tournees.
In deze nieuwe documentaire van Enrique Sánchez Lansch (Rhythm Is It!) licht de nadruk op het orkest zelf – de musici, de mensen, hun levens. Hoewel de orkestleden aanzienlijk minder in de gaten werden gehouden dan hoofddirigent Wilhelm Furtwängler, bevonden zij zich, net als hij, dicht bij de machten die gunsten verleenden en daarmee mensen aanmoedigden zich aan hun individuele verantwoordelijkheden te onttrekken. De unieke microkosmos van de Berliner Philharmoniker blijkt een fascinerend onderwerp om te onderzoeken. Ervaringen uit de eerste hand over het leven in en rond het orkest, verteld door diegenen die er bij waren en vandaag de dag nog leven, als wel een schat aan niet eerder beoordeelt archiefmateriaal, verschaffen een uiterst authentiek inzicht in de periode onder de swastika. De film brengt dit hoofdstuk uit de Duitse geschiedenis en haar hoofdstad tot leven op een manier die zowel fascinerend als gevoelig is.
Releasedatum: 14-11-2012
Label: Arthaus Musik
Omschrijving: Documentaire
Discs: 1
The Reichsorchester
Een film van Enrique Sánchez Lansch
De Berliner Philharmoniker en het Derde Rijk
Geluidsformaat: PCM Stereo
Beeldformaat: 16:9
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Spaans, Koreaans
Speelduur: 90min + 10min
Special Features:
• Wilhelm Furtwängler dirigeert het Vorspiel uit Richard Wagner's 'Die Meistersinger von Nürnberg' in 1942 op het AEG Arbeidersconcert
- 2014-04-11 :: RELEASEBERICHT: RELEASES APRIL 2014
- 2014-02-13 :: PERSBERICHT: RELEASES FEBRUARI 2014
- 2013-12-14 :: RELEASEBERICHT: RELEASES DECEMBER 2013
- 2013-11-09 :: RELEASEBERICHT: RELEASES NOVEMBER 2013
- 2013-10-23 :: RELEASEBERICHT: RELEASES OKTOBER 2013