:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> INDEPENDENCE DAY
INDEPENDENCE DAY
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2000-12-11
FILM
20th Century Fox doet de laatste tijd erg z'n best om kwalitatieve dvd's te maken en brengt alweer een dubbele uit, volgestouwd met extra's, zonder een noemenswaardige meerprijs (zoals voor Columbia's Men in Black). Ik kan niet anders dan de mensen bij Fox een dikke pluim geven. Een echte popcornfilm, zo zou je Independence Day nog het best kunnen omschrijven.

Het verhaal rammelt als een verroeste fiets, maar de special effects zinderen op het netvlies, zodat je toch geboeid blijft kijken. De film speelt gretig in op de buitenaardse hype, die door de vele X-files-adepten in leven wordt gehouden. Ergens in de zeer nabije toekomst verschijnen op 2 juli, twee dagen voor de Amerikaanse nationale feestdag, overal ter wereld gigantische vliegende schotels die de communicatiesystemen verstoren. De jonge president van de VS, Thomas Whitmore (Bill Pullman), een idealistische veteraan uit de Golfoorlog, probeert de bevolking kalm te houden en raadt voorlopig de mensen af om de steden te verlaten.

TV-signalenexpert David Levinson (Jeff Goldblum) merkt echter dat de signalen van de schotels op elkaar afgestemd zijn ener  dus mogelijk een gecoördineerde aanval op de voornaamste aardse steden voorbereidt wordt. Hij kan zijn ex-vrouw, adviseur van de president, net op tijd verwittigen om het Witte Huis te verlaten. Voor de bevolking echter is het te laat: op het door Levinson voorspelde ogenblik beginnen de aliens een massale aanval, waarbij ze alle grote wereldsteden in de as leggen. Het leger slaat terug, maar lijdt mede door de numerieke overmacht van de buitenaardsen, zware verliezen. De aliens hebben rondom hun schepen een ondoordringbaar schild gelged waardoor zelfs kernwapens zonder effect blijken.

Kapitein Steven Hiller (Will Smith), piloot bij de luchtmacht, slaagt er echter in om een toestel van de buitenaardsen te verschalken en de piloot gevangen te nemen. In Area 51, een ultrageheim laboratorium in de Nevada-woestijn waar de overblijfselen worden onderzocht van het beruchte Roswell-incident, bevinden zich ondertussen op sterk water gezette lijken van drie buitenaardse piloten, klaarblijkelijk verkenners van de huidige aanvallers, maar de wetenschappers hebben er ook een min of meer intact schip van de aliens dat al sinds enkele tientallen jaren bestudeerd wordt. Nu zoeken ze er koortsachtig een manier om het ondoordringbare schild onklaar te maken. De door kapitein Hiller gevangen genomen alien richt op de basis een slachting aan, maar kan worden uitgeschakeld nadat hij aan de president de ware bedoelingen van zijn ras heeft medegedeeld: als parasieten zijn de buitenaardsen zinnens om alle levensvormen op aarde te vernietigen om gemakkelijker de natuurlijke rijkdommen te kunnen plunderen. De laatste hoop van de mensheid is een gecoördineerde aanval, terwijl Hiller en Levinson in het toestel uit Area 51 naar het moederschip vliegen om een computervirus in het buitenaards systeem te planten.

Dat het onwaarschijnlijk is dat buitenaardse computersystemen gevoelig zijn voor een aards computervirus, terwijl bij ons in werkelijkheid pakweg een Linux-systeem niet eens compatibel is met een Microsoft-pc, is maar één van de talrijke onlogische en ongeloofwaardige kronkels waarmee regisseur Emmerich ons probeert zoet te houden. Er zitten tal van details in de film waarop zelfs in een sf-film zou moeten worden gelet. Zo wordt in de openingsscène de voetafruk van de eerste maanlanders door de luchtverplaatsing van het schip van de aliens uitgevaagd en dat notabene op een maan zonder atmosfeer! Je moet het maar kunnen! Ergerlijk is ook dat het Amerikaans patriottisme zodanig van het scenario druipt, dat je op zeker moment stiekem hoopt dat de aliens toch nog hun slag thuis zullen halen. Het moraliserende toontje en de ecologische inslag van Levinson (Goldblum) zijn mogelijk ook net iets te veel van het goede.

Wat houdt de film dan overeind? De speciale effecten natuurlijk! Emmerich heeft al met andere films (Godzilla) bewezen een meester van de digitale techniek te zijn. De aliens zien er huiveringwekkend uit, de schotels immens en vervaarlijk. En dan is er natuurlijk Will Smith, die in deze film ten volle zichzelf kan zijn, tegen alle politieke correctness in de ene sigaar na de andere paft, er niet voor terugdeinst om met een alien op de vuist te gaan en zijn grote bek niet kan houden (al zijn dialogen zijn werkelijk grappig). Het scenario kon misschien hier en daar wat bijgeschaafd worden. Sinds The Patriot weten we dat Emmerich ook ernstige films kan maken.

Ten slotte nog dit: de film is wat je ervan verwacht, pure ontspanning en niet de minste inhoud. Als je daar niets op tegen hebt, zit je goed en het moet gezegd dat Independence Day met veel devotie is gemaakt.

BEELD EN GELUID
Het beeld is gewoon goed. Het letterbox-formaat is verantwoord gezien de vele shots van de schotels, die anders niet tot hun recht zouden komen, maar vooral het geluid op de disk is ronduit adembenemend. Op het laatste ogenblik heeft Fox beslist om alsnog een Engelse Dolby Digital track op de disk te zetten. Op het menu van de disk staat nog Dolby Surround, maar dat is dus niet correct. Die Dolby Surround is een goede keuze, want als bijv. de voorwerpen op de tafel rammelen als gevolg van de zinderende motoren van de schotels, trilt je woonkamer netjes op hetzelfde ritme mee. Stel je voor dat deze film het 'maar' had moeten stellen met ordinair surroundgeluid. Overigens heb ik van iemand bij Fox vernomen dat het ontbreken van de Dolby Digital-track op de release van The Abyss niet hun eigen beslissing was, maar een technisch mankement te wijten aan regisseur James Cameron. Waarvan akte.

EXTRA'S
In plaats van de obligate deleted scenes, zoals we ze van andere disks kennen, kan je op de eerste disk kiezen tussen de gewone theaterversie en de special edition waarin de ontbrekende scènes op de juiste plaats zijn teruggezet zijn, wat de film ruim negen minuten langer maakt. Dankzij de techniek van 'seamless branching' merk je absoluut niets van de overgang tussen de twee versies. De eerste disk bevat ook nog twee commentaartracks, één van Roland Emmerich en Dean Devlin, en één van special effects-coördinatoren Volker Engel en Doug Smith.

De tweede disk bevat dan weer een hele reeks trailers, waaronder eentje dat tijdens de pauze van de Amerikaanse superbowl is uitgezonden (wat de studio een fortuin aan zendtijd heeft gekost), drie documentaires waaronder een programma van de Amerikaanse betaalzender HBO over de film en een zeer goede documentaire over de speciale effecten. Voorts is er nog een alternatief maar ongeloofwaardig einde en een reeks storyboards en conceptueel artwork. Minpunt is dat al deze extra's alleen ondertiteld zijn in het Frans. Bij Fox wist men mij te zeggen dat men op toekomstige releases ook aan een Nederlandse ondertiteling zal denken. We blijven hopen...

CONCLUSIE
Een echte sf-liefhebber zal niet buiten de aanschaf van deze release kunnen. En als ik me de gigantische rijen herinner toen deze film in de bioscopen liep, zal ook het grote publiek zijn weg naar Independence Day wel vinden. De balans valt overwegend positief uit en bij twijfel zou ik toch aanraden om 'm te kopen.


cover




Studio: Fox

Regie: Roland Emmerich & Dean Devlin
Met: Will Smith, Bill Pullman, Jeff Goldblum, Mary McDonnell, Judd Hirsch, Margaret Colin, Randy Quaid, Robert Loggia, James Rebhorn, Harvey Fierstein

Film:
7/10

Extra's:
7/10

Geluid:
10/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1996

Leeftijd:
AL

Speelduur:
138/147 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8712626005704


Beeldformaat:
2.35:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Grieks
Extra's:
Disk 1:
• 2 versies van de film
• 2 commentaartracks
Disk 2:
• Trailers en tv-spots
• "Creating Reality" Making Of
• Documentaire "ID4 invasion"
• HBO-reportage
• Alternatief einde
• Storyboards, origineel artwork en productiefoto's

Andere recente releases van deze maatschappij