:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BIRTH OF A NATION, THE
BIRTH OF A NATION, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2017-11-13
FILM
Op 31 augustus 1831 vermoorden zwarte slaven o.l.v. Nat Turner meer dan 50 blanken (slavenbezitters en hun familieleden) op katoen- en tabaksplantages in Southampton County, Virginia. Dat is het resultaat van ruim 200 jaar frustratie over de onmenselijke manier waarop zwarten in de zuidelijke staten van de VS worden behandeld: verkocht aan de hoogstbiedende, uitgebuit, mishandeld, misbruikt, verkracht, uitgehongerd en voor het minste vergrijp doodgeschoten of opgehangen. Nat Turner, zelf het product van de slavernij – hij werd op een plantage in Virginia geboren en groeide er op – beweerde dat God hem in een aantal visioenen een teken had gegeven. Voor z’n moeder en echtgenote kwam dat niet als een verrassing, want toen Nat een jongetje was, had een ziener in hem een leider herkend, een man die grootse dingen zou doen.



 


Nat Turner was inderdaad een uitzonderlijk iemand, want hij leerde zichzelf lezen. Onderwijs was ten strengste verboden voor zwarten in het begin van de 19de eeuw. Men vreesde nl. dat ze dingen zouden lezen waardoor ze in opstand konden komen tegen hun onfortuinlijke situatie. Als de zus van de plantage-eigenaar verneemt dat Nat kan lezen, neemt ze hem een tijdlang in huis en leert hij ook schrijven. Kort nadien keert hij terug naar de hut van zijn moeder en grootmoeder omdat de plaatselijke dominee heeft laten uitschijnen dat Nat op de katoenplantage thuishoort. Als jonge volwassene treedt Nat Turner op als predikant voor een zwart publiek, aanvankelijk alleen op de plantage van zijn eigenaar Samuel Turner, later ook op naburige plantages om de zwarten rustig te houden, zoals het wordt genoemd, waarvoor Samuel Turner rijkelijk wordt vergoed, geld dat hij kan gebruiken, want sinds de economische crisis is zijn financiële situatie alles behalve rooskleurig. Maar op die manier ziet Nat Turner van heel dichtbij hoe zijn rasgenoten door sommige plantage-eigenaren worden mishandeld en uitgebuit, hoe hun vrouwen en dochters tegen hun zin tot seksuele handelingen worden gedwongen en hoe geen enkele blanke een vinger uitsteekt om het misbruik een halt toe te roepen. Nat vindt troost in de bijbel en daar vindt hij ook God die hem na verloop van tijd de kracht geeft om in opstand te komen tegen de gang van zaken...

 

 


In Southampton, Virginia, staan monumenten voor de helden van de burgeroorlog, ondanks het feit dat die in 1865, na vier bloedige jaren van broederstrijd, bij Palmito Ranch in Texas definitief het onderspit moesten delven tegen de noordelijke troepen. Voor Nat Turner, de zwarte man die zich als eerste zwarte openlijk verzette tegen de slavernij – een thema dat dertig jaar later een grote rol zou spelen in diezelfde burgeroorlog – zijn er nooit monumenten opgericht. De boom waaraan hij is opgehangen staat er al lang niet meer en de plek waar hij vermoedelijk is begraven met zijn medestanders, is een door afval vervuilde berm langs een derderangse weg in Southampton County. Alleen het kerkje waar hij de zwarte gemeente toesprak staat er nog. Het wordt onderhouden door één van zijn nakomelingen, die er eigenaar is van een katoenplantage… Nee, in Virginia beschouwt men Nat Turner nog altijd als een oproerkraaier en een massamoordenaar, althans het blanke deel van de bevolking. Z’n afstammelingen hebben hun naam veranderd of praten niet over hun afkomst. Ze wonen er tussen de nakomelingen van de slachtoffers van Nat Turner en zijn mannen…

 

 


The Birth Of A Nation
zou je de wraakfilm kunnen noemen van een deel van de Amerikaanse bevolking dat nooit heeft gekregen wat de grondwet beloofde, nl. gelijkberechtiging. Cinefielen kennen The Birth of a Nation als de drie uur durende film van D.W. Griffith (1921) over de Amerikaanse burgeroorlog en de opkomst van de Ku-Klux-Klan, een productie met een kwalijke reputatie, die de interesse voor de Klan in de jaren twintig van de vorige eeuw opnieuw aanzwengelde. Regisseur Nate Parker had de release van zijn film niet beter kunnen timen, want sinds het aantreden van Donald Trump is er sprake van een explosie van racisme en haatspeeches, en van toenemend geweld van politiediensten ten opzichte van zwarte medeburgers. Dat Trump uiteindelijk door het Congres moest worden gedwongen om het geweld van de racistische blanken van Alt-Right in Charlottesville te veroordelen, is symptomatisch voor de manier waarop blanke Amerikanen naar hun land kijken als zijnde een arische, christelijke en Engelstalige samenleving, wat vandaag minder het geval is dan ooit, en volgens het Pew Research Centre zal in 2055 nog 46 procent van de Amerikanen blank zijn en in 2065 slechts 20 procent.

 

 


In The Birth Of A Nation kijken we naar Amerika door de ogen van Nat Turner. Zoals de meeste zwarten legt hij zich als kind en tiener neer bij de sociale orde waarin blanken gebruik maken van slavenarbeid om hun plantages rendabel te houden. Uiteraard beseft hij dat zijn rasgenoten slecht gehandeld worden, maar hij spreekt ze moed in via teksten uit de bijbel waarin onderdanigheid en gehoorzaamheid wordt gepredikt en de belofte van een betere wereld na dit leven. Pas als hij op naburige plantages geconfronteerd wordt met de onmenselijke manier waarop zwarten worden behandeld – in één scène zien we hoe een zwarte man die in hongerstaking is gegaan, met een beitel de tanden wordt uitgeslagen opdat hij geen weerstand zou kunnen bieden als hem met een trechter vloeibaar voedsel door de keel wordt gegoten – komt Nat Turner vanbinnen in opstand en besluit hij om af te rekenen met de blanke plantage-eigenaren en hun slaven te bevrijden. Gewapend met knuppels en bijlen gaat hij met een aantal gelijkgestemden op pad, maar het is uiteraard een ongelijke strijd, want ook al zijn de blanken in de minderheid, ze zijn in elk geval beter bewapend én ze kunnen desnoods op de hulp rekenen van politie en leger. Eindbalans: meer dan 50 vermoorde blanke mannen, vrouwen en kinderen, de executie door de staat Virginia van 50 zwarten wegens deelname aan de rebellie en achteraf nog zo’n 120 doodgeschoten of gelynchte zwarte slaven als gevolg van wraakacties van blanke milities en bendes...

 

 

Nate Parker levert een sterke productie af, als regisseur, want The Birth Of A Nation is zijn allereerste bioscoopfilm, maar ook als acteur, want hij kruipt in de huid van het hoofdpersonage Nat Turner. Met een mooi evenwicht tussen biografisch portret en historische accuraatheid, maakt hij van Nat Turner een intelligente, snuggere en opstandige man die weigerde om zich neer te leggen bij een systeem dat al ruim twee eeuwen bestond en dat schijnbaar niet ter discussie stond. Armie Hammer neemt de rol van zijn tegenspeler, de blanke plantage-eigenaar Samuel Turner, voor zijn rekening, een man die z’n slaven goed behandelt, maar die er evenmin voor terugdeinst om de zweep te gebruiken in crisismomenten. In de Amerikaanse pers kreeg regisseur Nate Parker het verwijt dat hij op die manier een eenzijdig beeld had opgehangen van de situatie in de zuidelijke staten anno 1831, maar dat hoeft niet te verbazen, want Parker liet zich tijdens het schrijven van het scenario adviseren en coachen door Mel Gibson, die als gevolg van zijn aparte aanpak in films zoals Posse en Django Unchained het etiket wraakzuchtige revisionist opgeplakt kreeg. Slavernij is een gevoelig onderwerp in Amerika, want het is een storend element in de manier waarop blanke Amerikanen graag naar hun eigen land kijken als God’s Country en als de eerste democratische en veilige wijkplaats voor alle verschoppelingen der aarde. Meer dan 400 jaar Amerikaanse geschiedenis én de dagelijkse realiteit vertellen jammer genoeg een heel ander verhaal…

 

 

BEELD EN GELUID

Het beeldmateriaal van The Birth Of A Nation bevat veel blauw en grijs, af en toe wat bruin, maar voor de rest is er sprake van weinig kleurtinten, waarmee regisseur Nate Parker de connectie met de film van D.W. Griffith extra wil benadrukken. Anderzijds zijn de opnamen zeer gedetailleerd en scherp en is er van ongerechtigheden geen sprake.


 
 

EXTRA’S

Een Audiocommentaar met Nate Parker voor wie het allemaal met tekst en uitleg wil bekijken, de interessante documentaire The Legacy of Nat Turner over het historisch belang van het personage en tot slot een ouderwetse Fotogalerij, allemaal netjes Nederlands ondertiteld. Wij keken naar de Duitse release van The Birth Of A Nation, maar die bevat naast de Duitse ook de Engelse versie van de film, die helemaal in het Nederlands is ondertiteld.

 

 
CONCLUSIE
Als Europeanen kijken wij uiteraard heel anders naar dit soort films dan Amerikanen om de heel eenvoudige reden dat we geen ervaring hebben met grootschalige slavernij zoals dat destijds in de zuidelijke staten het geval was. We kijken naar The Birth Of A Nation dan ook eerder alsof er sprake is van een les in Amerikaanse geschiedenis, zonder de emoties die daar aan de overkant van de oceaan mee gepaard gaan. Nieuwe elementen over de slavernij heeft regisseur Nate Parker niet in de aanbieding, maar wat wordt getoond, laat beslist niemand koud.






cover




Studio: Fox

Regie: Nate Parker
Met: Nate Parker, Armie Hammer, Penelope Ann Miller, Jackie Earle Haley, Mark Boone Junior, Colman Domingo, Aunjanue Ellis, Dwight Henry, Aja Naomi King

Film:
8/10

Extra's:
4/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Duitsland

Jaar:
2016

Leeftijd:
16

Speelduur:
115 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
4010232070296


Beeldformaat:
2.40:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Turks Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Duits, Engels, Frans, Turks
Extra's:
• The Legacy of Nat Turner
• Audiocommentaar van Nat Parker     
• Fotogalerij

Andere recente releases van deze maatschappij