:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> CHARLIE CHAPLIN, EEN BEKNOPTE BIOGRAFIE
CHARLIE CHAPLIN, EEN BEKNOPTE BIOGRAFIE
Type: Achtergrond - Datum: 2003-07-24 - Geplaatst door: Serge
"Laughter should dimple the cheek, not furrow the brow."

Een uitspraak die zeker van toepassing is op acteur en filmmaker Charlie Chaplin, een man die velen doet lachen en tegelijkertijd zijn stempel drukt op de filmgeschiedenis. Zijn impact op de Amerikaanse samenleving tijdens de twee wereldoorlogen is groot. Met zijn gevatte situatiehumor slaagt hij er in de mensen kortstondig te ontrekken aan de harde realiteit van het hedendaagse leven. Hij tovert moeiteloos een glimlach op hun gelaat, een moment waarop ze hun miserie even kunnen opzij schuiven. En desondanks dat zijn films in zwart/wit worden opgenomen en vertoond, brengt hij kleur in het leven van deze mensen.

Men zou het haast vergeten, maar Chaplin heeft zelf geen al te gelukkige jeugd gekend. Hij wordt geboren in april 1889 als Charles Spencer Chaplin. Gedurende zijn jeugd groeit hij op in een grauwe achterbuurt van Londen. Makkelijk heeft hij het niet, zijn ouders zijn gescheiden en de (mentale) gezondheid van zijn moeder gaat zienderogen achteruit. Als kleine jongen weet Charlie menig hart te stelen met zijn leuke dans- en zangoptredens. Voor hem is het een ontsnapping uit de dagdagelijkse ellende om hem heen, en het zijn deze momenten in zijn jonge leven die een belangrijke rol zullen spelen in de keuzes die hij later zal maken. Samen met zijn halfbroer Sydney schuimt hij lokale theaterzaaltjes af en binnen de kortste keren wordt Charlie de bekendste kindacteur in Engeland. Een aantal jaren later komt hij terecht in vaudeville voorstellingen, de zogenaamde varieté shows, waar hij zijn gave als komisch pantominespeler ontdekt. Nauwelijks twintig en ondertussen uitgegroeid tot een professionele komisch acteur, reist hij naar Amerika waar zijn carrière ongekende hoogtes bereikt.

Rond 1907 vervoegt Chaplin de Karno Pantomime Troupe, een theatergezelschap opgericht door Fred Karno, acteur en acrobaat, die één van Chaplin’s belangrijkste mentors wordt. De rondreis die dit gezelschap maakt doorheen Amerika en Canada kan op zo veel succes rekenen dat ze onverwachts een aanbod krijgen om zes weken in New York op te treden. Eén van de vele aandachtige toeschouwers is Mack Sennet die in Chaplin een heuse aanwinst ziet voor zijn Keystone Film Company die met de Keystone Cops een patent heeft op slapstick kortfilms. Chaplin, die zijn interesse voor film nooit onder stoelen of banken heeft gestoken, beschouwt deze aanbieding als een springplank naar een carrière in de filmindustrie. Eind 1913 tekent hij een contract bij Keystone waarmee hij op dat moment 150$ per week verdient. Voor Keystone maakt hij maar liefst 35 korte films. Deze periode wordt de meest belangrijke uit zijn gehele carrière, niet zozeer omwille van het succes, maar veeleer omwille van het personage “the tramp” (een zwerverstype) dat hij introduceert in de kortfilm Kid Auto Races At Venice. Dit personage herken je aan zijn komische gedragingen en voornamelijk door de kleren die hij draagt: veel te grote schoenen en broek, een te strakke vest, onafscheidelijke wandelstok en een piepklein snorretje. Dit personage treedt in talloze andere films aan, maar het is pas in 1915, nadat hij een contract tekent met Essanay, een concurrerende filmmaatschappij, dat dit zwerverstype in The Tramp een echte filmrol krijgt.

Chaplin wil steeds meer inspraak en controle over de films waarin hij acteert. Hij ambieert zelfs een plaats in de regiestoel. Een nieuw contract bij Mutual, de grootste distributeur uit die periode, zorgt ervoor dat Chaplin’s artistieke vrijheid gewaarborgd blijft. Zijn loon stijgt evenredig met het succes dat hij kent. In de korte periode dat hij werkzaam is voor Mutual, maakt hij enkele innoverende films waarin hij succesvol experimenteert met verschillende decors, vertelstijl en montage. Zijn eerste grote boxofficesucces komt er in 1921 met The Kid, tevens zijn eerste langspeelfilm. De overstap naar United Artists, dat hij samen opricht met Douglas Fairbanks, Mary Pickford en D.W. Griffith, betekent meer vrijheid en onafhankelijkheid voor zijn filmproducties.

Het grote gevaar schuilt echter in de opkomst van de geluidsfilm. Charlie Chaplin is op dat moment één van de grootmeesters van de stille film en staat zeer weigerachtig tegenover deze nieuwe technologie. Zelfs wanneer de geluidsfilm in volle bloei verkeert, brengt Chaplin opnieuw twee stille films op de markt: City Ligths en Modern Times (waar nadien geluid aan toegevoegd wordt) blijken bovendien een enorm succes en behoren ontegensprekelijk tot de betere films uit zijn oeuvre tot dusver. Het zijn tevens de twee laatste films waarin het personage van “the tramp” optreedt.

Ook Chaplin geeft uiteindelijk toe aan het succes van de geluidsfilm. The Great Dictator uit 1940 is zonder twijfel de meest besproken film uit zijn carrière en een aanklacht tegen het Nazi regime. Hierin speelt hij enerzijds de rol van Joodse kapper en anderzijds de rol van dictator van Tomanië, die nogal wat gelijkenissen vertoont met Hitler. Na de oorlog bekoort Chaplin de filmliefhebbers nog met Monsieur Verdoux, gebaseerd op een idee van Orson Welles, en het mooie en ontroerende Limelight waarvoor hij tevens zelf de soundtrack geschreven heeft. De brutale jacht op vermeende communisten en sympathisanten in de jaren vijftig drijft Chaplin met zijn (vierde!) vrouw richting Zwitserland. Jaren later wordt zijn onschuld daadwerkelijk bewezen. Chaplin sterft op kerstdag 1977. Hij wordt 88 jaar oud.
(Niets uit deze publicatie mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur.)


Andere artikels van hetzelfde type