BEETLEJUICE BEETLEJUICE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2025-01-28
FILM
Lydia Deetz (Winona Ryder) is tegenwoordig een televisiester die een show heeft waarin ze mensen ontvangt die de doden kunnen zien. Ze papt intussen aan met haar producent Rory (Justin Theroux), met wie ze verloofd is, en uit een eerdere relatie heeft ze een dochter, Astrid (Jenny Ortega). Wanneer het bericht arriveert dat haar vader Charles is overleden (terwijl hij vogels zat te observeren, sloeg hij overboord en werd hij opgevreten door een haai), komt de familie terug samen in het oude spookhuis van weleer. Min of meer onder druk gezet door haar verloofde, heeft Lydia bovendien toegestemd om op Halloween om middernacht te trouwen. Alleen heeft Lydia visioenen waarbij ze haar oude kwelgeest Betelgeuze (Michael Keaton) ziet. Die heeft zelf problemen, want zijn ex Delores (Monica Bellucci) heeft zichzelf weer geassembleerd nadat ze in stukken is gezaagd, en aangezien ze een zielenzuigster is én nog een rekening met hem te vereffenen heeft, is er aan Betelgeuze veel gelegen om alsnog met Lydia te trouwen en zo zijn plaats onder de levenden weer in te nemen. Dochter Astrid heeft intussen een relatie aangeknoopt met een zekere Jeremy (Arthur Conti), die een seriemoordenaar blijkt die zijn familie heeft uitgemoord, vervolgens is verongelukt, en nu op zoek is naar een goedgelovige ziel die zijn plaats in het hiernamaals wil innemen. Lydia heeft op de duur geen enkele keuze meer dan de hulp in te roepen van... juist, ja!

Beetlejuice Beetlejuice brengt dertig jaar na datum drie leden van de cast van de
originele film, te weten Winona Ryder, Catherine O'Hara, en uiteraard Michael Keaton, weer bij elkaar, en voegt er enkele nieuwe castleden aan toe, zoals de voor het ogenblik enorm goed in de markt liggende Jenna Ortega, die haar roem te danken heeft aan het al even gotische
Wednesday. Er wordt bovendien in het scenario hard gepoogd om acteur Jeffrey Jones uit het beeld te houden. De enige scène waar hij inzit, is hij vervangen door een animatie. Jones is namelijk in ongenade gevallen nadat er op zijn computer beeldjes van blote kindjes zijn gevonden. Wat volgt een dik anderhalf uur lang larie en apekool, maar het is amusante larie en apekool, en dat is wat uiteindelijk telt. Burton speelt zoals vanouds met praktische effecten waarmee hij huize Deetz omtovert tot een bonafide spookhuis, met Keaton als ceremoniemeester. De film dreigt zelfs even af te hellen naar een musical, en vooraleer u slechte
Joker: Folie À Deux-vibes krijgt, moeten we zeggen dat
MacArthur Park nooit meer hetzelfde zal klinken.
Wat tegen
Beetlejuice Beetlejuice spreekt, is dat er soms iets te veel subplots in het geheel geweven zijn, zoals de romance tussen Astrid en Jeremy, beide kinderen waar de ouders niet naar omkijken om diverse redenen, en de
murder spree waarbij Delores de doden nog wat doder maakt (voor zover dat mogelijk is). Er staat duidelijk geen maat op Burton, die zijn scenario aangereikt kreeg van Alfred Gough en Miles Millar (bekend van
Smallville), waarna het een tijd in zijn bovenkamer is blijven gisten. Burton werpt de kijker vanalles toe en ziet dan achteraf wat er blijft plakken, maar het geheel is gelukkig bijzonder amusant, haast op het nostalgische af.
BEELD EN GELUID
Het geheel staat op een triple layer-schijf, en zoals gewoonlijk bij Warner zijn de technische merites dik in orde. Uiteraard is
Beetlejuice Beetlejuice een donkere film, maar details zoals die aan de maquette van het dorp of de diverse verwondingen waar de onfortuinlijken in de wachtkamer naar het hiernamaals mee zijn behept, spreken boekdelen. Burton is ook liefhebber van stop-motionanimatie, die hij hier onder meer gebruikt voor zijn zandwormen, en alhoewel je de techniek van verre herkent, is de animatie even vlot als de films die Henry Selick gewoonlijk voorschotelt, genre
Coraline. De kleuren zijn mooi gesatureerd, alhoewel de doden er natuurlijk bleekjes moeten uitzien, maar detail zoals in de make-up van Betelgeuze spreekt boekdelen. De Dolby Atmos-mix is lekker donker en
creepy, met naast voldoende LFE-bassen ook een leuke set surrounds, onder meer in het hiernamaals en in de griezelige Deetz-villa. Voor de muziek deed Tim Burton voor de zoveelste keer (we zijn de tel kwijt) beroep op zijn vaste componist Danny Elfman, die weer voor een lekkere bombastische score heeft gezorgd die de film past als gegoten.
EXTRA'S
Een
audiocommentaar door Tim Burton is altijd een feest, en dat is hier uiteraard niet anders, waarbij Burton kennelijk blij is dat zijn sequel eindelijk het daglicht heeft gezien. We krijgen enorm veel informatie over de niet-CGI-effecten, en de ontelbare verwijzingen naar de eerste film; ook steekt Burton zijn liefde voor Italiaanse budgethorror niet onder stoelen of banken, en hij citeert in de film letterlijk Mario Bava. In
The Juice Is Loose: The Making of Beetlejuice Beetlejuice (27:37) krijgen we een luchtige, erg promotioneel getinte making of-featurette waarin Burton nadrukkelijk aanwezig is, naast de terugkerende cast en de auteurs van de film.
The Ghost with the Most: Beetlejuice Returns (8:34) is dan uiteraard gewijd aan Michael Keaton die zijn compleet van de pot gerukt personage toelicht. In
Meet the Deetz (6:52) treden we de drie generaties vrouwen van de Deetz-familie in het voetlicht, en
Shrinkers, Shrinkers Everywhere! (6:26) gaat over het legertje bedienden met gekrompen hoofden die ten kantore Beetlejuice de administratie verzorgen.
An Animated Afterlife: The Stop-Motion Art of Beetlejuice Beetlejuice (9:14) is meer technisch van aard en belicht de stop-motiontechnieken die Burton graag en veel gebruikt. In
The Handbook for the Recently Deceased (12:07) wordt er gesproken over het design van het hiernamaals, onder meer door de een cameo verzorgende acteur Danny DeVito, die niet geheel ongeschonden uit de film komt, en tot slot is er
'Til Death Do We Park: Beetlejuice and Lydia's First Dance (7:54) met de fameuze en hilarische
MacArthur Park-scène.
CONCLUSIE
Tim Burton is op zijn best als hij alle remmen loslaat, en dat is bij deze
Beetlejuice Beetlejuice met overschot het geval. Toch een woord van waarschuwing dat u de film nog niet half zal kunnen appreciëren als u niet het
eerste deel hebt gezien. Bovendien zijn de extra's kwalitatief deze keer zeer goed.