COMTE DE MONTE CRISTO, LE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2025-07-03
FILM
De jonge Edmond Dantès (Pierre Niney) redt tegen de expliciete instructies van zijn kapitein, Danglars (Patrick Mille), een vrouw (Adèle Simphal) uit de zee. Wanneer de reder, Morrel (Bruno Raffaelli) daarvan hoort, is hij zodanig geschandalizeerd dat de kapitein geen hulp heeft geboden, dat hij hem op staande voet ontslaat en de heldhaftige Dantès in zijn plaats benoemt. Edmond staat opt trouwen met zijn grote liefde Mercédès (Anaïs Demoustier), maar op de dag van zijn huwelijk wordt hij voor het altaar weggeplukt door de soldaten, op verdenking dat hij een spion van Napoleon zou zijn. De brave Edmond heeft natuurlijk niets gedaan, maar openbaar aanklager Gérard de Villefort (Laurent Lafitte) ziet hem liever achter de tralies, al is het maar omdat de vrouw die hij gered heeft zijn zus is, en zij wél spioneert voor Napoleon. Samen met de gesjeesde kapitein Danglars en Edmonds zogenaamde vriend, Fernand de Morcef (Bastien Bouillon), zijn rivaal in de liefde, sluit hij een triumviraat met als bedoeling Edmond voor zijn rest van zijn leven op te sluiten in de gevreesde gevangenis op het Château D'If.

In de cel maakt Edmond na jaren contact met zijn buurman, pater Faria (Pierfrancesco Favino), en de twee besluiten dat ze met z'n tweeën meer kans hebben om een tunnel naar buiten te graven dan alleen. Alleen kijken ze tegen een werk van jaren aan, jaren waarin Faria Edmond onderricht in talen, wetenschappen, én hem deelachtig maakt van het feit dat hijzelf de laatste persoon ter wereld is die weet waar de fameuze schat van de tempeliers begraven ligt. Faria zal uiteindelijk het daglicht niet meer zien, maar Edmond weet te ontsnappen, en dankzij de fabelachtige schat transformeert hij zichzelf tot de Graaf van Monte Cristo, een edelman die in de chiquere milieu's al gauw over de tongen gaat.

Dankzij zijn talent voor ingenieuze vermommingen weet hij niet alleen zijn drie aartsvijanden een rad voor de ogen te draaien, ook zijn voormalige geliefde Mercédès, die uiteindelijk met Fernand getrouwd is en een zon, Albert (Vassli Schneider) heeft, twijfelt van waar ze de edelman moet kennen. Edmond bindt twee getrouwen aan zich, Andréa (Julien De Saint Jean), de bastaardzoon van de Villefort, die feitelijk levend begraven werd door zijn vader, en de Griekse Haydée (Anamaria Vartolomei), die ook niet is wie ze beweert te zijn, maar in het bijzonder met Fernand de Morcef een appeltje te schillen heeft. Het drietal bedenkt een ingenieus plan om hun drie gezamelijke vijanden voor eens en altijd te onderwerpen aan een noodlot dat nog erger is dan de dood, maar die blijkt maar te lukken zo lang er geen barsten tussen hun overeenkomst komen. En met dat Haydée verliefd wordt op Albert, zitten ze in de problemen...

Het aantal adaptaties van deze klassieker van Alexander Dumas valt haast niet meer te tellen, en in het recentere verleden denken we dan onder meer aan de
versie van Kevin Reynolds met Jim Caviezel als de graaf. Deze peperdure Franse verfilming blijft getrouwer aan het oorspronkelijke boek dan de Amerikaanse film, door onder meer het invoeren van de personages van Andréa en Haydée, maar wijkt op bepaalde plekken nog steeds behoorlijk af van de basistekst. In tegenstelling tot de veramerikaniseerde versie zal u hier tevergeefs zitten wachten op de grote romantische verzoening tussen Edmond en zijn geliefde Mercédès, en kent de film niet echt een happy end. Alle details van het boek verfilmen zou een hopeloos kluwen van personages opleveren, waarbij het nu al af en toe opletten geblazen is wie wie is, alhoewel het nog net overzichtelijk genoeg blijft. Het zal ergens een kwestie zijn van de gulden middenweg te zoeken.

Deze versie van Alexandre de la Patellière en Matthieu Delaporte is wel een bijzonder machtige verfilming, met heel veel historisch decorum, en ondanks het feit dat de film afklokt op net geen drie uur, zal u zich geen minuut vervelen met de vele intriges die de zogenaamde graaf moeten brengen naar zijn ultieme wraak. Het enige ietwat ongeloofwaardige is dat de ene keer de graaf zich zogezegd bedient van maskers om zijn identiteit te verbergen, maar anderzijds gewoon dezelfde acteur is met een andere
coiffuur van zijn snor. Dit is dan ook het enige minpuntje van deze buitengewoon rijke verfilming die in 2024 op het festival van Cannes buiten competitie werd getoond, en vervolgens de kassa behoorlijk deed rinkelen. De film is zowel artistiek veel waar als commercieel een succes, en zo'n schijf kunnen we natuurlijk alleen maar aanraden.
BEELD EN GELUID
In Frankrijk is er een zeer mooie 4K-schijf uitgebracht waarop de film in al zijn glorie te bewonderen is in UHD, met fantastische shots van de haven van Marseille, volgestouwd met negentiende-eeuwse schepen, en daarnaast krijgt u een weelde aan kostuums, interieurs van herenhuizen, afwerkingen aan oude pistolen en diens meer. De kleuren zijn een beetje aan de sombere kant, maar dit is voornamelijk een artistieke keuze. Onder meer in de onheilspellende kerkers waarin Edmond wordt opgesloten, zijn de details bijzonder goed zichtbaar in onder meer het metselwerk van de muren, en in Faria's cel zie je de druppels kaarsvet naar beneden druipen. De film krijgt een bijzonder goede Dolby Atmos-track mee die je onder meer meezuigt in de duels, de weelderige feesten, het gegalm van de paleizen en diens meer. De dialogen zijn goed verstaanbaar en er is een Franse CC-track aanwezig. Wie Nederlandse ondertitels wil, moet zich tevreden stellen met een
Blu-ray.
EXTRA'S
Hier beperken we ons tot een redelijk goed gestoffeerde
making of-documentaire (27:31) en een reeks
interviews met cast en crew (29:25). Beide zijn terug te vinden op de bijhorende Blu-ray.
CONCLUSIE
Le Comte De Monte Cristo is een prestigieuze verfilming van één van de klassiekers uit de wereldliteratuur, die op 4K hoge toppen scheert. Als het taalprobleem geen barrière is, of als u een speler heeft die externe ondertitels kan afspelen, dan kunnen we deze release met gerust geweten aanprijzen.