:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> TAKE SHELTER
TAKE SHELTER
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2012-10-11
FILM
In Take Shelter van de Amerikaanse regisseur Jeff Nichols zit de toeschouwer vanaf de allereerste minuut op het puntje van z’n stoel en daar blijft hij nagelbijtend op de uitkomst van deze spannende thriller wachten tot in de allerlaatste scène, want wat er precies aan de hand is, is niet duidelijk, zelfs niet voor de hoofdpersonages in deze film, maar dat er mogelijk sprake is van een aanrollende milieuramp als gevolg van de klimaatsverandering of van de samenwerking van duistere machten, is wel duidelijk. Of is er niets aan de hand en beeldt het hoofdpersonage Curtis het zich allemaal in? Tegen een decor van dreigende onweerswolken en lage horizonten in een voor de rest prachtig Ohio, wordt het leven van een klein gezinnetje overhoop gehaald door een reeks fenomenen die niets goeds voorspelt.

 
 

Als Curtis (Michael Shannon) op een ochtend naar buiten gaat ziet hij hoe dreigende wolken zich samenpakken. Even later vallen er olieachtige waterdruppels op z’n hand. Hij douchet zich en gaat naar z’n werk, maar ook daar ziet hij in de loop van de dag een donker wolkendek verschijnen en na de donder springen witte bliksemschichten richting aarde, terwijl zich uiterst rechts een windhoos schijnt te vormen. ’s Nachts slaapt hij onrustig en heeft een nachtmerrie waarin z’n hond hem in de rechterhand bijt. De dag nadien verdwijnt de pijn in z’n arm pas in de late middag. Thuis, tegen z’n vrouw Samantha, zegt hij er niets over, want die heeft de handen vol met hun doofstomme dochtertje Hannah dat over een paar weken een implantaat krijgt waardoor haar doofheid met een beetje geluk een zekere oplossing krijgt. De volgende dag bouwt Curtis een kennel en verbant de hond voorgoed naar een plek achter in de tuin. Samantha protesteert, want het huisdier betekent veel voor Hannah, maar Curtis is formeel: het is zijn hond en die blijft de komende periode buiten.

 
 

Als hij op een ochtend in een nat bed wakker wordt, raadpleegt Curtis de huisarts die hem een licht slaapmiddel voorschrijft. ‘s Nachts is hij nu rustig, maar overdag nemen de hallucinaties toe waardoor hij de aandacht trekt van z’n werkmakker Dewart, die net als de hond persona non grata wordt na een droom waarin hij Curtis met een pikhouweel aanvalt. Ondertussen mag de vergeten stormschuilkelder in de tuin op hernieuwde aandacht van Curtis rekenen en na een paar dagen bestelt hij een container en slaat een grote voorraad blikvoer in: de kelder krijgt een upgrade, want Curtis is ervan overtuigd dat er een grote ramp dreigt waartegen hij Samantha en Hannah behoort te beschermen. Het gaat van kwaad naar erger en de geraadpleegde psycholoog vertelt hem dat een intensieve behandeling dringend nodig is. Maar dat zou betekenen dat Curtis z’n gezin moet verlaten en dat wil hij tot elke prijs vermijden: z’n eigen moeder is destijds kort na z’n tiende verjaardag in een instelling opgenomen wegens schizofrenie…

 
 

Take Shelter heeft alle karakteristieken van een apocalyptische thriller, maar schijn bedriegt, want regisseur Jeff Nichols heeft een zeer origineel scenario geschreven waarin werkelijkheid, droom en hallucinatie heel erg dicht tegen elkaar aanleunen. Bovendien laat hij niet in z’n kaarten kijken waardoor het niet alleen voor hoofdpersonage Curtis moeilijk wordt om na te gaan wat er met zijn lichaam en geest gebeurt, maar waardoor ook de kijker thuis moeilijk een onderscheid kan maken tussen wat zich echt afspeelt in een buitenwijk in Ohio en wat mogelijk het gevolg is van een zieke of minstens benevelde geest. Jeff Nicols wordt daarbij geholpen door een perfect acterende Michael Shannon, want met z’n grimmige kop slaagt die erin om zowel de liefdevolle vader (de fragmenten met z’n dochtertje) als de gestreste en hysterische maniak (bouw van de schuilkelder) uitstekend tot leven te brengen met vaak niet meer dan de blik in de verwilderde ogen van z’n personage. Jessica Chastain kruipt in de huid van Curtis’ echtgenote Samantha, een jonge vrouw die duidelijk veel om haar man geeft en die bereid is om heel ver te gaan om uit de problemen te geraken. Dat hij het bedwateren en de uitbreiding van de hypotheek aanvankelijk voor haar verzwijgt, neemt ze hem heel erg kwalijk en het maakt haar heel erg verdrietig, maar ondanks de schijnbare hopeloosheid van de situatie, blijft ze geloven in een goede afloop. Dat Curtis misschien dezelfde weg op gaat als zijn moeder, komt daarbij niet bij haar op. In een cruciale scène op het einde van de film zet Jessica Chastain een heel sterke prestatie neer op het moment dat ze met Curtis en Hannah in de schuilkelder zit en er na een tijdje van overtuigd is dat de kust weer veilig is. We kunnen naar buiten, zegt ze, het gevaar is geweken. Je kan de kelderdeur openmaken. Maar Curtis is niet in staat om zelf het initiatief te nemen en dus verwacht je als kijker dat Samantha de deur zal openmaken, want wie wil er nu langer dan nodig met een psychopaat in een kleine ruimte opgesloten zitten? Maar dat is zonder regisseur Jeff Nichols gerekend die één van de mooiste scènes uit het voorbije filmjaar uit z’n hoge hoed tovert.



 BEELD EN GELUID
Op de beeldkwaliteit valt niets aan te merken. Het beeld is scherp en de kleuren zijn hevig, het zwartniveau is goed. De special effects op hun beurt zijn uitstekend gemaakt en passen perfect tussen de rest van het materiaal. Alleen uit de bizarre en indrukwekkende vorm van de wolken en de al even buitenissige vliegpatronen van een gigantische zwerm vogels blijkt dat het hier om een truc gaat, want dat de twee effecten zich in werkelijkheid tegelijk zouden voordoen, het is zo goed als onmogelijk. David Wingo’s rustige, maar af en toe donkere soundtrack, past perfect bij dit macabere sprookje.
 
EXTRA’S
Deze afdeling is mager aangekleed. Er is de traditionele Originele Bioscooptrailer, een Behind-the-Scenes-feature (10 min.) waarin de acteurs hun personage voorstellen, Jeff Nichols praat over de eigen ervaringen die aan de basis liggen van het scenario en een indruk wordt gegeven van de special effects om het wolkendek en de vogelzwerm op een geloofwaardige manier in de film te integreren. Voorts nog wat onbeduidende Weggelaten scènes.
 
 
CONCLUSIE                        
Take Shelter van de jonge regisseur Jeff Nichols is een heftige thriller die de kijker naar het puntje van z’n stoel zuigt, niet in een paar scènes of in de meerderheid van de scènes, maar van begint tot einde, en hoewel Nichols z’n hoofdpersonages niet per se van a tot z analyseert, slaagt hij er toch in om de toeschouwer bij hun drama te betrekken. Jessica Chastain (The Tree Of Life, 2011; The Help, 2011) levert een prima prestatie en Michael Shannon (Boardwalk Empire – Seizoen 1, 2010; Revolutionary Road, 2008) is zo mogelijk nog een stuk sterker en het is dan ook heel erg jammer dat de Oscar-jury zijn prestatie zelfs niet in overweging heeft genomen voor een nominatie in de categorie beste mannelijke hoofdrol.



cover




Studio: A-Film

Regie: Jeff Nichols
Met: Michael Shannon, Jessica Chastain, Tova Stewart, Shea Whigham, Katy Mixon, Natasha Randall, Ron Kennard, Scott Knisley, Robert Longstreet

Film:
8,5/10

Extra's:
4/10

Geluid:
8/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2011

Leeftijd:
16

Speelduur:
116 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8716777941140


Beeldformaat:
2.35:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Frans
Extra's:
Originele Bioscooptrailer
• Behind the Scenes (10 min.)

• Weggelaten scènes

Andere recente releases van deze maatschappij