:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HEDWIG AND THE ANGRY INCH
HEDWIG AND THE ANGRY INCH
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2013-07-19
FILM
Duizenden Oost-Berlijners pakken hun biezen als in augustus 1961 de Berlijnse Muur wordt opgetrokken en vluchten naar de Amerikaanse sector. Hansel Schmidt wordt door z’n moeder evenwel in de andere richting meegenomen en groeit op onder het communistische regime. Niet dat Hansel daarvan veel last heeft, want als z’n moeder naar haar werk is luister hij naar AFN en maakt plezier op Amerikaans rock ’n roll-muziek. Als jongvolwassene maakt hij kennis met Luther Robinson, een Amerikaanse soldaat die met hem wil trouwen. Maar dat kan in Oost-Berlijn alleen als man en vrouw en dus wordt er bij Hansel een stukje weggehaald. De operatie is echter geen onverdeeld succes en als Robinson na een jaar de benen neemt met een jongere vent, blijft Hansel – ondertussen Hedwig – in Junction City, Kansas, achter met een vervelend 1 inch lang stompje tussen de benen. Op tv ziet hij/zij op hetzelfde moment hoe de Berlijnse Muur valt: het offer is voor niets geweest. Maar Hedwig blijft niet bij de pakken zitten, vormt een rockband en wordt vervolgens verliefd op de aantrekkelijke Tommy Speck met wie hij/zij een aantal songs schrijft. Hij/zij beschouwt Tommy als zijn/haar andere helft, geeft hem een nieuwe look (een zilveren crucifix op z’n voorhoofd) en de artiestennaam Tommy Gnosis (naar het Griekse weten/kennis).

 

Als Hedwig en Tommy op een keer intiemer worden in Hedwigs huiskamer, merkt Tommy evenwel dat zijn vriendin iets te veel heeft op plekken waar hij dat niet verwacht. Hij vertrekt met slaande deuren, richt z’n eigen rockband op en oogst internationaal succes… met de liedjes die hij samen met Hedwig geschreven heeft. Maar de songs zijn niet gedeclareerd bij een auteursrechtenvereniging en dus krijgt Hedwig geen cent. Met haar eigen Angry Inch-band besluit ze op tournee te gaan en precies hetzelfde traject te volgen als Tommy Gnosis met het oog op een copyrightproces, maar meer dan groezelige coffeeshops, goedkope restaurants en rokerige striptenten zitten er niet in en bijgevolg is er bijna voortdurend een financieel probleem, mede omdat Hedwig de goede raad van haar manager om de zaken anders aan te pakken en de Tommy Gnosis-affaire achter zich te laten, in de wind slaat met een zo goed als uitzichtloze situatie als gevolg.

 

Vergis u niet, Hedwig And The Angry Inch is pure fictie. De idee, van de hand van John Cameron Mitchell, diende eerder als uitgangspunt voor zijn gelijknamige rockmusical die in 1998 in première ging en die sindsdien over de hele wereld met succes is opgevoerd. Op aanbeveling van Stephen Trask (die de muziek en de songteksten schreef) werkte Cameron z’n manuscript uit tot een filmscenario en het resultaat, Hedwig and the Angry Inch, waarin John Cameron Mitchell de hoofdrol voor zijn rekening neemt, groeide in de loop van het voorbije decennium uit tot een ware culthit in navolging van o.a. The Adventures Of Priscilla, Queen of the Desert (Stephan Elliott, 1994), The Celluloid Closet (Rob Epstein, 1995) en The Angelic Conversation (Derek Jarman, 1987), waarmee de film niet noodzakelijk inhoudelijke overeenkomsten heeft, maar via de homo-erotische en/of androgene insteek en de barokke vormgeving wel verwant is. Cameron laat z’n hoofdpersonage Hansel/Hedwig zelf zijn/haar levensverhaal vertellen als een monoloog die geïllustreerd wordt met o.a. oude 16 mm-filmpjes uit zijn/haar DDR-tijd, tv-beelden over de val van de Berlijnse Muur en animaties waarin gerefereerd wordt naar de speech van Aristophanes uit Plato’s Symposium over boze goden die besluiten om menselijke wezens met twee hoofden, vier armen en vier benen te splitsen waardoor die aparte individuen levenslang naar hun andere helft blijven zoeken.  

 

Regisseur John Cameron Campbell holt door z’n eigen film als een depressieve dragqueen, als een te fel opgemaakt travestiet in te heftige kleuren en te grillige kleren die regelmatig uitvalt tegen zijn/haar medewerkers en die geobsedeerd is door Tommy Gnosis’ succes waaraan hij/zij geen deel mag hebben. Campbells acteerwerk is er vaak over, maar net zoals Hugo Weaving in Priscilla, Queen Of The Desert, slaagt hij erin om mét behoud van alle mogelijke clichés over travestieten en transseksuelen een personage neer te zetten dat intrigeert, beklijft en dat ondanks de hele poppenkast die wordt opgevoerd de kijker ook emotioneert. Dat de regisseur er uiteindelijk niet in slaagt om meer te bieden dan een zeer open einde is dan ook jammer, want de kijker zou niet liever zien dan dat het goed afloopt met Hedwig na een leven vol tegenslagen en foute keuzes. In de belangrijkste bijrollen herkent u een zeer jonge Michael Pitt (Enoch Thompsons protegé Jimmy Darmody uit Boardwalk Empire)) als rockster Tommy Gnosis en ziet u actrice Miriam Shor (Shortbus, 2006) in de verrassende rol van de bebaarde en piraatachtige Yitzhak, het Angry Inch-bandlid dat verliefdheid simuleert om straks Hedwigs rol in de band over te nemen?

 

In navolging van de musical is er heel veel muziek in Hedwig And The Angry Inch gestopt en John Cameron Mitchell is een overtuigende punkrocker die ook in de ballades overeind blijft. In de songs vertelt Hedwig over haar leven in de DDR, over haar onfortuinlijke operatie en over haar latere levenservaring. In het commentaar tussendoor moet uiteraarhaar voormalige bijna-minnaar Tommy Gnosis het keer op keer ontgelden wat bij het schaarse (onvoorbereide) publiek dat zijn/haar optredens bijwoont afwisselend voor een zekere mate van gêne en vervolgens verveling zorgt, want Hedwig neemt geen doekje voor de mond. Op Hedwig maakt het allemaal weinig indruk, want hij/zij is vooral met zichzelf bezig en het heeft er alle schijn van dat hij/zij het belangrijker vindt om Tommy te pesten dan aan de eigen carrière te werken. Maar het komt schijnbaar goed op het einde, want in een droomscène gevolgd door een kort animatiefilmpje zien we hoe Hedwig met haar andere helft verenigd wordt waardoor de harmonie hersteld is. Een hoop esoterische blabla die de film uiteindelijk geen goed doet, maar dat krijg je natuurlijk bij dit soort exotische verzinsels.

 
BEELD EN GELUID
De diverse optredens van Hedwig And The Angry Inch zijn volgens de regisseur live geregistreerd. In werkelijkheid zingt Campbell live, maar is het geluid van de band vooraf opgenomen. Beseffende dat de werkomstandigheden vaak zeer moeilijk waren (weinig licht, kleine podia en zalen) is het besluit dat de technische kwaliteit van het beeldmateriaal behoorlijk tot goed is. De 16 mm-filmpjes zijn in zwart-wit en een beetje beschadigd, maar dat is uiteraard een bewuste keuze om de indruk te wekken dat het om materiaal gaat dat meer dan 20 jaar oud is en al die tijd ergens op een zoldertje heeft gelegen. De animaties zijn simpel en mooi van kleur. Het geluid speelt uiteraard een belangrijke rol in een musical (of wat daarvan overblijft in deze film) en het zal u niet teleurstellen, want de harde punkrockmuziek met duidelijke verwijzingen naar de glitterrock van Bowie en Reed overspoelt uw huiskamer als een waterval van luide, harde en diepe tonen. De songs zijn van een uitstekende kwaliteit en ook de gevoelige ballades stellen niet teleur. John Cameron Mitchell is bovendien een uitstekende zanger.

 
EXTRA’S
Voor wie niet helemaal voldaan is na een eerste kijkbeurt heeft regisseur John Cameron Mitchell een Audiocommentaar ingesproken die u bij de replay kan beluisteren. In Whether You Like it or Not (89 min.) komen John Cameron Mitchell en componist Stephen Trask uitgebreid aan het woord. In het eerst deel van de documentaire vertellen ze over hun ontmoeting op een vliegtuig naar New York en hun besluit om een vaag scenario van Mitchell met de punkrock van Trask te combineren in een rockmusical. U ziet een massa uittreksels uit de musical(s) waarvoor in de loop der jaren een beroep is gedaan op nog vijf andere acteurs voor de rol van Hedwig. Campbell leidt u rond in het aftandse theater waar de rockmusical in première ging en waar het publiek aanvankelijk wegbleef. Het tweede deel van de film is helemaal aan de film gewijd en u krijgt zo goed als alles te zien en te horen wat nodig was om het project tot een goed einde te brengen. Het is geen slecht idee om de documentaire vooraf te bekijken, want dan is de Hedwig And The Angry Inch makkelijker te volgen en te begrijpen. Voorts is er de originele Bioscooptrailer gevolgd door een aantal verwijderde scènes. Select a Song Feature zegt wat u kan verwachten als u de knop indrukt en tot slot zijn er nog Cast & Crew Filmographies, zij het dat die ondertussen meer dan 10 jaar oud zijn en niet geüpdatet.

 
CONCLUSIE
Deze een beetje bizarre Hedwig And The Angry Inch, die destijds de Audience en de Directing Award won op het Sundance Festival (2001) en nadien nog meer dan 25 keer bekroond werd op diverse Amerikaanse en Europese festivals, is een buitenbeentje van regisseur John Cameron Mitchell, maar als u in de stemming bent voor wat excentrieks en buitensporigs, dan is deze dvd een goed begin.



cover




Studio: A-Film

Regie: John Cameron Mitchell
Met: John Cameron Mitchell, Miriam Shor, Stephen Trask, Theodore Liscinski, Rob Campbell, Michael Aronov, Andrea Martin, Ben Mayer-Goodman, Alberta Watson, Gene Pyrz, Michael Pitt

Film:
7,5/10

Extra's:
8/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2001

Leeftijd:
12

Speelduur:
89 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8716777002841


Beeldformaat:
1.85:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Engels
Extra's:
• Audiocommentaar
• Whether You Like it or Not (89 min.)
• Originele Bioscooptrailer
• Verwijderde Scènes
• Select a Song Feature
• Cast & Crew Filmographies

Andere recente releases van deze maatschappij