RUBINROT (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2024-02-26
FILM
De Londense families Montrose en de Villiers behoren tot een aloud geslacht waarin in het DNA een gen voorkomt dat de bezitter toelaat om door de tijd te reizen. Alleen wordt het gen bij de Montroses doorgegeven via de vrouwelijke bloedlijn en bij de de Villiers via de mannelijke. Charlotte Montrose (Laura Berlin) is voorbestemd om opgeleid te worden tot tijdreizigster, maar de moeder van haar nicht Gwendolyn Shepherd (Maria Ehrich), het zwarte schaap van de familie, heeft bij de vroedvrouw zestien jaar geleden de geboortedatum van haar dochter vervalst om onheil te voorkomen, en het blijkt dat het niet Charlotte is, maar Gwendolyn die over het gen beschikt omdat ze op het juiste moment geboren is. Random door de tijd reizen zonder dat je er controle over hebt is echter levensgevaarlijk: je zal maar op een brug staan en plots tweehonderd jaar in het verleden reizen toen de brug er nog niet stond.
Het is dus een kwestie dat Gwendolyn snel geïntroduceerd wordt bij de Orde, een vrijmetselaarachtig genootschap dat het geheim van het tijdreizen bewaart. Ze wordt geacht om samen met Gideon de Villiers (Jannis Niewöhner) het bloed van de twaalf bekende tijdreizigers, die gekend staan als de Edelstenen, te verzamelen in een chronograaf, een toestel dat de reizigers toestaat om hun tijdreizen op gecoördineerde wijze te laten verlopen in plaats van zomaar lukraak. Alleen is al die tijd Charlotte, die het gen uiteindelijk niét blijkt te hebben, opgeleid om die taak te vervullen en niet Gwendolyn, dus moet die in een recordtempo haar gave leren beheersen én als het even kan een potje haar geschiedenis bijspijkeren. Laten we het erop houden dat de meisjes niet dadelijk de beste vrienden zullen worden. Er is echter ook een profetie dat, eens de twaalf bloedsamples in de chronograaf verzameld zijn, er iets geweldigs staat te gebeuren. Vroeger was er nog een tweede chronograaf waarin al tien stalen verzameld waren, maar tijdreizigers Lucy Montrose (Josefine Preuß) en Paul de Villiers (Florian Bartholomäi) hebben het ding gestolen, omdat ze niet geloven in de goede intenties van de Orde. In de nieuwe chronograaf zijn al zes stalen verzameld, en het is voornamelijk de taak van Gideon en Gwendolyn om door de tijd te reizen en de zes overige uitverkorenen ertoe te bewegen een druppeltje bloed af te staan.
Een bezoek in de 18de eeuw aan de Graaf van Saint Germain (Peter Simonischek), het hoofd van de tijdreizigersorde die bovendien gedachten kan lezen, roept ook bij Gwendolyn vragen op bij het altruïistisch karakter van de Orde. Desalniettemin denkt de Graaf dat Gwendolyn de Robijn is, de laatste tijdreiziger die het plaatje compleet moet maken. Niet alleen moet ze Gideon overtuigen van haar goede bedoelingen terwijl die nog altijd
pissed op haar is omdat door haar zijn relatie met Charlotte op de klippen is gelopen, ze worden ook aangevallen door leden van de Florentijnse Alliantie, een religieuze sekte die paal en perk wil stellen aan het heidense tijdreizen. Ze besluiten om samen in te breken in het hoofdkwartier van de Orde, om te weten te komen wat nu precies de voorspelling aangaande Gwendolyns lot is.
Rubinrot is de verfilming van het eerste deel van de zogenaamde
Edelsteen-trilogie van de Duitse young adult-schrijfster Kerstin Gier. Alhoewel de film ook enkele vervelende clichés bevat zoals de te overwinnen onbereikbare liefde, waarbij de siroop iets te breed wordt uitgestreken, is de insteek met het tijdreizen wel redelijk ingenieus uitgewerkt. De film is in Londen gedraaid, alhoewel het een Duitse film is en iedereen bijgevolg ook Duits spreekt in plaats van Engels (de gedubde versie is niet te vreten, geloof me). Constantin Film heeft blijkbaar nogal geloofd in het project, want de film is samen met de twee sequels
Saphirblau en
Smaragdgrün op een recordtempo gedraaid. Internationale weerklank kende de films echter niet, waarbij ongetwijfeld de voornaamste hinderpalen de saturatie op de markt van dergelijke young adult-drama's alsook de taalbarrière zijn. De Edelsteen-trilogie is nochtans vertaald in zowel het Engels als in het Nederlands, dus liefhebbers van het genre zijn allicht wel eens met Giers werk in contact gekomen.
Het is te zien dat de grote middelen voor de film zijn uitgetrokken, en mits er geen taalbarrière is, is deze eerste film alvast een amusant fantayspektakel dat vlot weet te wisselen tussen decors in het eigentijdse Londen en settings in de pruikentijd of in het begin van de 20ste eeuw.
BEELD EN GELUID
Rubinrot is een recente film, en dat zie je er aan. In het beeld kunnen we vooral genieten van de mooie locaties in Londen, die een beetje haaks staan op het feit dat iedereen er Duits spreekt, maar soit. De kleuren zijn levendig en de speciale effecten zijn niet
overdone, zodanig dat het geheel toch nog min of meer geloofwaardig wordt binnen de axiomatiek van het universum. Gwendolyn moet nogal eens door de tijd reizen, wat betekent dat er ook de nodige moeite is gestoken in kostuums en haartooi. Het geluid is een ander paar mouwen: we merkten iets te vaak dat de stemmen overdubd waren, en het ruimtelijke effect speelt daarbij parten, want je hoort gewoon aan de echo's dat het geheel uit een opnamestudio komt. Op de soundtrack valt niet te veel aan te merken, en hetzelfde geldt voor de speciaal voor de film gecomponeerde nummers van singer-songwriter Sofi de la Torre.
EXTRA'S
De schijf bevat eerst en vooral een korte
Making of-documentaire (10:24), een combinatie van filmfragmenten en peptalk door cast en crew. De
4 featurettes (8:48) leggen vooral uit hoe de stamboom van Gwendolyn in elkaar zit en hoe het gen dat laat tijdreizen precies werkt.
Die Charaktere (5:24) bevatten korte profielen van Gwendolyn, Gideon, Charlotte, Leslie en James. Waar het meeste vlees aan zit, is aan een collectie met
10 interviews (26:22), met negen castleden en de regisseur. Auteur Kerstin Gier is spijtig genoeg niet op het appel. Dit allemaal is zeer leuk maar u moet wel uw beste Duits bovenhalen. De schijf start ook op met
cross-promotionele trailers. De schijf heeft Engelse ondertiteling maar u weze alvast gewaarschuwd dat de volgende twee delen die niet hebben.
CONCLUSIE
De
Edelstein-Trilogie van Kerstin Gier geniet weinig naambekendheid, maar het is best entertainend materiaal dat vele malen de
Twilight-meuk overstijgt.