:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ENGRENAGES (THE SPIRAL) - SEIZOEN 4
ENGRENAGES (THE SPIRAL) - SEIZOEN 4
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2014-03-11
TV-SERIE
Een lijk van een blonde man zonder linkerarm en met een compleet vernield gezicht in een bos even buiten Parijs; een jonge Malinese kok die wordt opgepakt met een valse verblijfsvergunning op het moment dat hij zich met z’n zwangere Franse vriendin in een bank aanbiedt voor het openen van een rekening; protestbetogingen voor het asielcentrum; een jonge geschiedenisstudente met uitstekende cijfers die heeft geholpen bij het achterlaten van het lijk van haar vriendje en een groepje politieke activisten dat het op het asielcentrum heeft gemunt met als doel de sabotage van de computer zodat het uitwijzen van uitgeprocedeerde Afrikanen in het honderd loopt. Laure Berthaud en haar team staan voor een zware opdracht, want het lijk is onherkenbaar, zonder tattoos of littekens, de hand is spoorloos en in de Parijse regio is geen melding gemaakt van een bomexplosie of een ander belangrijk incident waarmee de dode in verband kan worden gebracht. Bovendien hangt Berthaud nog een intern onderzoek boven het hoofd wegens onregelmatigheden tijdens een dodelijke schietpartij in seizoen 3. De jonge politieman Pujade, die sinds vier maanden stage loop op haar afdeling, heeft na het incident verklaard dat Berthauds collega’s Fromentin en Gilou – in tegenstelling tot wat het drietal beweert – pas na de schietpartij ter plekke zijn gekomen, waardoor Berthaud geen getuigen heeft voor haar bewering dat ze de verdachte uit zelfverdediging heeft doodgeschoten. Als de betrokken onderzoeksrechter stagiaire Pujade gelooft, dan moet Laure Berthaud terechtstaan voor moord en worden haar beide collega’s wellicht op staande voet ontslagen…


 

Nieuwe bezems vegen schoon. In het geval van Laure Berthaud en haar team krijgt dat spreekwoord wel een heel aparte betekenis als haar hiërarchische overste vervangen wordt door een zekere Herville, een kerel die vooral resultaten wil zien en die nauwelijks belangstelling heeft voor de context, die met andere woorden de vangst van een paar pistolen en mitrailleurs belangrijker vindt dan het oprollen van een internationaal vertakt netwerk van wapensmokkelaars en –dealers. Het moet onvermijdelijk tot een confrontatie leiden met Laure Berthaud, want haar is het nimmer om de garnalen te doen, maar louter om de grote vissen. Haar speurtocht naar de bedoelingen van de linkse activisten begint evenwel slecht: haar naaste medewerker Fromentin wordt tijdens een inval in het hoofd geschoten. Z’n hersenen zijn niet geraakt, maar de politieman ligt geruime tijd in coma. Blijft over: haar grote steun en toeverlaat Gilou, een stevige kerel met een leuke boeventronie, die voor niets terugdeinst en die vaak het verschil maakt als er sprake is van fysieke confrontaties. Maar Gilou heeft één nadeel: hij komt voortdurend in moeilijkheden en deze keer tot over de oren, want Noord-Afrikanen een vergunning voor een nachtclub beloven en dan niet kunnen leveren terwijl je informant er met hun 30.000 euro vandoor gaat waarvan zij menen dat jij (Gilou) ze op zak hebt gestoken, het is alles behalve een goede referentie voor een politieman die beweert de handen immer schoon te houden.

 

Laure Berthaud doet een beroep op haar oude vriend Pierre Clément (Grégory Fitoussi) om haar te verdedigen inzake de mogelijke aanklacht die haar boven het hoofd hangt. Die was in seizoen 1 en 2 procureur in Parijs, maar is ondertussen ontslagen en heeft met maître Joséphine Karlsson een privépraktijk opgezet. De samenwerking tussen de beide advocaten is stroef, want Karlsson raakt makkelijk betrokken bij de misdadige praktijken van de gangsters die ze geacht wordt te verdedigen voor de rechtbank en Clément kan haar er niet van overtuigen om de zaken anders aan te pakken. Het vleugje romantiek dat door de kamers van hun deftige kantoor waait is wellicht van zeer korte duur, want Clément zweert bij een onafhankelijke en eerlijke aanpak, ook als hij voor zware criminelen werkt, en hij is duidelijk niet zinnens om zich elke keer of te offeren om z’n vennoot uit de problemen te houden. Ondertussen raken Laure Berthaud en haar mannen steeds meer betrokken bij een affaire waarin internationale wapensmokkel en stadsterrorisme hand in hand schijnen te gaan, en als gevolg van de recente wijziging inzake het voorarrest (verdachten mogen vanaf het allereerste verhoor een beroep doen op een advocaat) blijkt het steeds moeilijker om de verdachten aan de praat te krijgen, vooral als maître Karlsson er alles aan doet om de terroristen de vrije hand te geven…

 

Ook in dit vierde seizoen is er geen sprake van bloedarmoede in Engrenages. De verhaallijnen zijn sterk en veelzijdig en ze volgen elkaar in sneltempo op, waardoor nooit het gevoel ontstaat dat men als kijker aan het lijntje wordt gehouden. De dialogen bevatten alleen maar de meest noodzakelijke informatie en voor de rest ligt de nadruk op de actie en op de hoofdpersonages, die de toeschouwer makkelijk op sleeptouw nemen, want de heibel tussen Laure Berthaud en haar onredelijke baas Herville, de toenemende spanning tussen Pierre Clément en Joséphine Karlsson, de naïviteit van Gilou en het levensbedreigende ongeluk van Fromentin, ze laten niemand onverschillig, net zo min als rechter François Robans gevecht tegen een onredelijke en deels corrupte hiërarchie die meer begaan is met de carrière van sommige magistraten dan met de rechten van verdachten en veroordeelden. In Engrenages krijgt het allemaal op een plaatsje zonder dat de geloofwaardigheid geweld aan wordt gedaan. Dat er bovendien sprake is van een zeer sterke cast, is uiteraard een niet te onderschatten voordeel en vandaar wellicht ook het grote succes van de serie in Groot-Brittannië, waar BBC4 uiteindelijk besloot om financieel te participeren in dit vierde seizoen.

 

Hoofdpersonage in dit vierde deel blijft uiteraard Laure Berthaud, gestalte gegeven door een zeer sterke Caroline Proust, voor wie Engrenages meteen ook de internationale doorbraak betekent, want haar optreden in het derde seizoen van het lichtvoetige Death in Paradis (2014) is alvast een opstapje naar serieuzer werk in de komende jaren. Grégory Fitoussi (als advocaat Pierre Clément) heeft z’n acteertalent én aantrekkelijke looks al eerder succesvol verzilverd met een belangrijke rol in het eerste seizoen van Mr Selfridge (2013), terwijl Audrey Fleurot (als advocate Joséphine Karlsson) schijnbaar met succes de overstap van tv-series naar het witte doek heeft gemaakt, voorlopig alleen in Frankrijk, maar dat ook zij een grote toekomst heeft in de Europese cinema, het is zo goed als zeker. Fred Bianconi (als Fromentin) heeft een kleinere rol in dit seizoen, zijn personage spreekt duidelijk veel minder tot de verbeelding van het Engrenages-schrijversteam dan de bad cop Gilou, die door Thierry Godard gestalte wordt gegeven. Na een belangrijke rol in seizoen vier, moet ook Philippe Duclos dit keer genoegen nemen met een kleinere rol, maar zijn personage François Roban kan beslist op evenveel medeleven van de kijker rekenen als in het verleden. Duclos is overigens perfect gecast voor de rol van de vastberaden, maar tegelijk twijfelde rechter.

 
BEELD EN GELUID
Ook in seizoen vier is er sprake van een duidelijk voorkeur voor donkere tinten van blauw, grauw en zwart. De nachtelijke scènes zijn bijna zwart-wit, maar ook de interieuropnamen in het politiebureau of in de kantoren van Karlsson en Clément bevatten heel weinig kleur. De buitenopnamen zijn veelzijdig, doch het blijft altijd redelijk noir. Van ongerechtigheden is geen sprake en de details blijven altijd overeind bij een maximale scherpte. De 5.1-geluidsband klinkt goed, maar ondanks een paar luidruchtige aanhoudingen en een sporadisch handgemeen tijdens een huiszoeking, blijft het in deze serie overwegend rustig, waardoor de pompende muziek zo veel meer opvalt met diepe en dreigende pulstonen tijdens de actie.
 
EXTRA’S
Geen
 

 
CONCLUSIE
Het heeft er alle schijn van dat Engrenages tot vier seizoenen beperkt blijft, want van een vijfde seizoen is er na twee jaar windstilte nog altijd geen sprake. Dat is een beetje jammer, want Engrenages is een serie van topniveau, die een plaatsje verdient naast The Wire en The Shield.



cover




Studio: JustBridge

Regie: Jean-Marc Brondolo, Manuel Boursinhac, Virginie Sauveur
Met: Fred Bianconi, Caroline Proust, Philippe Duclos, Grégory Fitoussi, Audrey Fleurot, Thierry Godard, Bruno Debrandt

Film:
8,5/10

Extra's:
0/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2010

Leeftijd:
16

Speelduur:
600 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8711983961821


Beeldformaat:
1.78:1 PAL

Geluid:
Frans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• geen

Andere recente releases van deze maatschappij