Regie: Jérôme Salle
Met: Lambert Wilson, Pierre Niney, Audrey Tautou, Laurent Lucas, Benjamin Lavernhe, Vincent Heneine, Thnibault de Montalembert, Roger Van Hool, Chloe Hirschman
In het begin van de jaren 60 steunt Cousteau een protestbeweging tegen het dumpen van Frans kernafval tussen Nice en Corsica, maar zijn interesse gaat voornamelijk naar de bouw van onderwaterdorpen, opnieuw een project dat vooral financieel interessant is, maar dat niet op de goedkeuring kan rekenen van zijn zoon Philippe, die na verloop van tijd de organisatie verlaat om zelf natuurfilms te maken. Op die manier mist Cousteau de band met de tijdgeest en wordt hij gepasseerd door organisaties zoals Greenpeace en Sea Shepards die vooral oog hebben voor de schade die de mens aan de grote oceanen toebrengt. In 1972 besluit Jacques Cousteau om Antarctica aan te doen waarvoor hij op de medewerking van zoon Philippe kan rekenen. Een filmopname van walvissen loopt op een mislukking uit als blijkt dat de dieren door jagers zijn afgemaakt. Het is een beslissend moment in de carrière van de Fransman. Een jaar later richt hij met zijn zoon de Cousteau Society for the Protection of Ocean Life op en gaat hij een belangrijk deel van zijn tijd aan acties ter bescherming van het leven in zee wijden.
Regisseur Jérôme Salle maakt van L’Odyssée een biografisch portret van de Franse ontdekkingsreiziger, natuurbeschermer en fotograaf, maar het wordt geen hagiografie met alleen maar successen en hoogtepunten uit Jacques Cousteaus filmcarrière, want dat is al vaker het onderwerp van documentaires geweest. Salle kiest resoluut voor een andere aanpak en verlegt de nadruk naar Cousteaus relatie met zijn vrouw Simone en zijn zoon Philippe, want in tegenstelling tot zijn carrière waarover alleen maar goed nieuws is te melden, is het privéleven van de Fransman een veel minder groot succes. Na verloop van tijd begint Couseau nl. aan een schijnbaar eindeloze rij buitenechtelijke relaties waardoor hij van Simone vervreemdt. Zoon Philippe verwijt zijn vader dat hij wegens zakelijke en financiële bekommernissen geen oog heeft voor de milieuschade die door industriële activiteiten zoals oliewinning en overbevissing wordt aangericht. Hij zal jarenlang zijn eigen weg gaan.
Jammer genoeg houden de regisseurs hun hoofdpersonage op een zekere afstand van de kijker. Die zien we meestal door de ogen van de mensen uit z’n omgeving waardoor nooit de man achter de mythe zichtbaar wordt gemaakt. Jacques Cousteau is m.a.w. een buitenstaander in z’n eigen biografische film, waarin we uiteindelijk heel wat meer over zijn zoon Philippe vernemen, die ook veel meer als een mens van vlees en bloed wordt opgevoerd. De bloedmooie onderwateropnamen maken uiteraard veel goed, maar ze kunnen niet vermijden dat deze film toch een beetje z’n doel mist.
De acteerprestaties zijn evenwel uitstekend, met Audrey Tautou (Un Long Dimanche De Fiancailles, 2003) in poolpositie als Cousteaus echtgenote Simone, een personage dat evolueert van uitbundigheid naar verbittering, maar dat altijd op de sympathie van de kijker mag rekenen. Ook Pierre Niney (Frantz, 2016) levert een superbe prestatie als Philippe Cousteau, die meer dan zijn vader oog heeft voor de ecologische gevolgen van het menselijk handelen. Lambert Wilson (Des Hommes Et Des DieuxHommes et des Dieux, 2010) is een geloofwaardige Jacques Cousteau, maar hij wordt te veel op de achtergrond gehouden en nooit mag de kijker in zijn hoofd kijken.