MILLENNIUM 3 - LUFTSLOTTET SOM SPRÄNGDES (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-08-29
FILM
Het proces van de eeuw gaat beginnen! Lisbeth Salander (Noomi Rapace) wordt beschuldigd van moordpoging op haar vader Alexander Zalachenko (Georgi Staykov). Zelf heeft ze een kogel door haar hoofd gehad, en ze moet dringend geopereerd worden in een ziekenhuis in Stockholm. Een dolle schutter dringt het gebouw binnen en elimineert haar vader, alvorens hij een mislukte poging doet om haar ook uit te schakelen, en vervolgens zelfmoord pleegt. Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist) plant een nummer van zijn fameus tijdschrift Millennium waarin hij haarfijn uit de doeken doet hoe het complot tegen Salander in elkaar zit, en hoe een geheime groep binnen de Zweedse veiligheidsdienst Lisbeth heeft laten interneren als tegenprestatie voor de overloperij van Zalachenko, een Russische spion. Heel uitzonderlijk verleent een eenheid van de politie die probeert de eenheid in kaart te brengen steun aan Millennium, waarvan de redacteurs met hun leven bedreigd worden. Ook Lisbeth wordt in de kliniek geïntimideerd door dokter Teleborian (Anders Ahlbom Rosendahl), die haar eertijds heeft laten interneren. Het proces wordt een echt mediacircus; bovendien is intussen de moorddadige broer van Lisbeth, Ronald Niedermann (Mikael Spreitz) nog altijd voortvluchtig.
Het sluitstuk van Stieg Larssons
Millennium-trilogie staat minder als een deel op zich, en borduurt voort op de gebeurtenissen in het
tweede deel, waarvan voorkennis hierban bij het bekijken van deze
Luftslottet Som Sprängdes toch geen overbodige luxe is. Dat de film qua stijl meer bij het tweede dan bij het
eerste deel aansluit, zal allicht ook te maken hebben met het feit dat dezelfde regisseur als deel twee in dienst werd genomen, Daniel Alfredson. Voor de verandering staan ditmaal de Millenniumgroep en de politie aan dezelfde kant van de barrière, en is er toch wat veranderd in de zin dat de machinaties van de Sectie niet langer door justitie en politie met de mantel der liefde worden bedekt. Het nieuwe aspect is er echter na drie delen een beetje af, alhoewel liefhebbers van het nieuwe slag Scandinavische politiefilms hier nog steeds een kluif met veel vet aan gaan hebben. Ook het feit dat de trilogie landt op een
happy end staat een beetje haaks op de unieke pessimistische sfeer die de eerste twee films uitademden, alhoewel in het laatste kwartier het verhaal plots nog eens een extra versnelling krijgt. Dat de Blu-rayversie niet de
theatrical cut bevat maar eerder delen vijf en zes uit de meer uitgesponnen televisiereeks die de drie delen van de kolossale trilogie omvat werkt in het voordeel: er is erg veel plaats voor nuancering van de karakters en opbouw van een goede verhaallijn. Niet alleen het voor de hand liggende personage van Lisbeth Salander is hierbij gebaat, ook bijvoorbeeld de nevenplot rond Erika Berger (Lena Endre), die twijfelt of ze nog langer wil deel uitmaken van Mikael Blomkvists exclusieve clubje relstokers nadat ze gestalkt wordt per e-mail en ze op de koop toe nog eens een baksteen door haar ruit krijgt is goed gestoffeerd. Waarom er nu zo krampachtig wordt geprobeerd om de drie films te herwerken voor een Amerikaanse versie zegt veel over het gebrek aan intellectuele capaciteiten van de Amerikaanse bioscoopbezoeker: veel beter het universum van Larson benaderen dan in deze films wordt gedaan kan zelfs geen David Fincher. De Zweedse trilogie is nu afgesloten; van de tien boeken die Larsson gepland had komt niets in huis, tenzij er weer ergens een
ghost writer wordt gezocht, maar dan nog is het de vraag of die het zwartgallige, maatschappijkritische en het pathetisme van Larsson zal kunnen benaderen. Kortom: dit is het moment om in schoonheid te eindigen.
BEELD EN GELUID
De voor TV bewerkte versie van
Millennium 3 is opnieuw in 1.78:1-formaat te bekijken, wat alles te maken heeft met de herbewerking voor het kleine scherm, waarbij we moeten leren leven met het feit dat voor deze release 1080i de norm is. Er wordt op voorhand bij de film gewaarschuwd dat de ongepolijste look en het korrelige beeld de intenties van de filmmakers zijn. Een deel van de film is iets gestroomlijnder dan de vorige scènes, zoals de scènes die op de rechtbank gefilmd zijn. Het grootste deel van de film speelt zich ook niet langer op verlaten landgoederen of besneeuwde berghutjes af, maar in Stockholm-stad. De details van de architectuur komen goed in beeld, onder meer het historische stadscentrum in de scène waarin Blomkvist over een ijzeren brug door de stad loopt. De De DTS-HD 6.1-geluidstrack klinkt voor een film die het meer van sfeerschepping dan van actie moet hebben nogal aggressief. De enerverende sfeer in onder meer het ziekenhuis, waarbij Lisbeth 's nachts ongewenst bezoek krijgt van haar vader, is tot in de puntjes afgewerkt. Ook de puike soundtrack wint het bij de goede geluidstransfer; de opening credits van de reeks zijn overigens zeer smaakvol afgewerkt, en hebben baat bij de goede audio-uitvoering.
EXTRA'S
Op deel 3 zijn vooral
interviews troef. Naast de twee obligate
Michael Nyqvist (11 min.) en
Noomi Rapace (20 min.) is er nog een algemeen interview met cast en crew (27 min.), en wordt er vooruitgekeken om de
gevechtsscène tussen Niederman en Roberto (9:45). De
achter de schermen-documentaire (30:34) is nog het beste wat er tussen het bonusmateriaal te vinden is, maar het is te merken dat de films back to back werden gedraaid, want er wordt van de éne scène naar de andere gesprongen, en er zit nogal wat materiaal over film 2 in. Tot slot bevat de ook nog de
3 trailers (4 min.) van de drie films, die ook al op de vorige disks te vinden waren.
CONCLUSIE
Millennium 3 is het sluitstuk van deze miniserie die eigenlijk de perfecte inleiding vormt voor wie zich in de wereld van de Scandinavische misdaadthriller wil onderdompelen en ineens maar met het koninginnenstuk wil beginnen. De films zijn zeer solide en gericht tot een groot publiek, maar vereisen wel dat u ze alledrie achter elkaar bekijkt, waarmee u zo'n 9 uur zoet bent. Het acteerwerk is schitterend, het verhaal over hoe macht corrumpeert is meeslepend, en de films schetsen een prima beeld van hoe Zweden tracht af te rekenen met zijn eigen verleden inzake de Koude Oorlog.