:: NIEUWS ::
PERSBERICHT: AKIRA KUROSAWA BOX 3
Bron: Total Film - Datum: 2005-01-30 - Geplaatst door: Werner
Op 15 maart 2005 brengt Total Film HE AKIRA KUROSAWA; DE COLLECTIE VOLUME 3 uit op dvd alsook de prachtige documentaire NOORD KOREA – EEN DAG UIT HET LEVEN van Pieter Fleury.AKIRA KUROSAWA - DE COLLECTIE VOLUME 3
Releasedatum: 15 maart 2005
Akira Kurosawa (1910 – 1998) stapte in 1936 de filmindustrie binnen als regie assistent en debuteerde in 1943 als regisseur. Zijn grote doorbraak kwam toen hij in 1950 in Venetië de Gouden Leeuw won voor Rashomon. Hij liet hiermee het westen kennis maken met de rijkdom van de Japanse cinema. De jaren daarop maakte hij onder andere de rustige, gevoelige film Ikiru (1952), het epische Seven Samurai (1954) en een barbaars indrukwekkende bewerking van Shakespeare’s Macbeth Throne Of Blood (1957) die allen prijzen wonnen op de Europese Filmfestivals. Kurosawa's films bleken populairder te zijn in het westen dan in zijn thuisland Japan, waar critici bedenkingen hadden bij zijn bewerkingen van de Westerse genres. Voor de Europese en Amerikaanse filmmakers daarentegen vormde Kurosawa een inspiratie. John Sturges maakt in 1960 een remake van Seven Samurai als The Magnificent Seven. Yojimbo werd in 1964 door Sergio Leone opnieuw gemaakt als For A Fistful Of Dollars en voor George Lucas was The Hidden Fortress de grote inspiratiebron voor Star Wars.
Na de eerste twee boxen, die de films Seven Samurai, Ikiru, Yojimbo, Sanjuro, Rashomon, Drunken Angel, The Hidden Fortress en High And Low bevatte, verschijnt nu de derde box van de Japanse grootmeester met Throne Of Blood, Stray Dog, The Bad Sleep Well en Dodes’ka-den. De titels zijn zowel in een box als los verkrijgbaar.
THRONE OF BLOOD
De Japanse hervertelling van Macbeth maakte Kurosawa op de flanken van de berg Fuji. Het verhaal is grotendeels trouw aan Shakespeare, maar in de vormgeving is het ondergeschikt aan Kurosawa’s eigen visuele stijl en zijn ideeën over macht. Eigenlijk was Kurosawa niet van plan om Throne Of Blood zelf te regisseren: hij schreef het scenario met een andere regisseur in gedachten. Maar toen zijn studio Toho zag wat de film moest gaan kosten, eisten zij dat hij zelf de regie op zich zou nemen. Het verhaal volgt in grote lijnen Shakespeare’s Macbeth: twee samurai, Washizu en Miki, zijn verdwaald in het bos en ontmoeten een waarzegster die voorspelt dat Washizu machtig zal zijn, maar dat Miki’s kinderen uiteindelijk zullen zegevieren. Washizu wordt inderdaad de machthebber van het kasteel. Het is zijn vrouw die hem ervan overtuigt dat hij zijn rivalen uit de weg moet ruimen om zijn macht te vergroten. Hij volgt haar raad op en doodt vele van zijn concurrenten, inclusief Miki. Als Miki’s zoon het kasteel van Washizu bestormt, komt de voorspelling uit; zijn zoon wordt dood geboren, zijn vrouw wordt waanzinnig en in een grootse finale wordt hij gedood door de pijlen van zijn eigen mannen.
In Throne Of Blood combineert Kurosawa zijn dynamische stijl voor de gevechtsscènes met verstilde en uiterst gestileerde scènes, waarvoor hij putte uit de traditie van het Nô theater. Het resultaat is een van meest originele én toegankelijke Shakespeare-verfilmingen
THRONE OF BLOOD (KUMONOSU-JO)
Regisseur: Akira Kurosawa (Japan 1957)
Beeld: Zwart-wit formaat 4:3
Speelduur: 110 minuten
Geluid en taal: Japans Dolby Digital 1.0
Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune, Isuzu Yamada, Minoru Chiaki, Akira Kubo
STRAY DOG
In Stray Dog weet Kurosawa maximaal effect te sorteren met een minimaal gegeven: een politieman verliest zijn pistool en gaat op jacht naar de dief. De film is niet alleen een stijlvolle film noir, het is ook een sociaal portret van het naoorlogse Tokio. De jonge agent Murakami wordt op een snikhete dag in de bus ongemerkt beroofd van zijn pistool. Wanneer hij het verlies ontdekt, gaat hij op zoek naar het wapen. Zijn zoektocht voert hem door achterbuurten met kruimeldieven, pooiers en andere buitenstaanders die proberen zich in leven te houden in het naoorlogse Tokio. Tijdens de zoektocht wordt Murakami er zich van bewust dat het zijn kogels kunnen zijn waarmee nu mensen gedood worden. En inderdaad blijkt Murakami’s wapen inmiddels verkocht te zijn op de illegale wapenmarkt en is er al een jonge vrouw mee doodgeschoten. Overmand door schuld roept Murakami de hulp in van zijn superieur Sato (een schitterende rol van Takashi Shimura) en gezamenlijk gaan zij op jacht naar de dief, voordat hij opnieuw kan toeslaan. Stray Dog is zowel een spannende film noir, als ook een portret van het ontgoochelde, naoorlogse Japan. De film geeft een kijk op de gedesillusioneerde veteranen die terugkwamen van een verloren oorlog.
STRAY DOG (NORA INU)
Regisseur: Akira Kurosawa (Japan 1949)
Beeld: Zwart-wit formaat 4:3
Speelduur: 117 minuten
Geluid en taal: Japans Dolby Digital 1.0
Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Ko Kimura, Keiko Awaji
THE BAD SLEEP WELL
Net als High And Low is The Bad Sleep Well een uitgesproken sociaal commentaar op de Japanse zakenwereld en de uitoefening van macht. Als een eigentijdse samurai gaat de jonge executive Nishi het duel aan met zijn machtige superieuren. Nishi (Toshiro Mifune) is een jonge manager en de rijzende ster in een woningbouwcorporatie. Hij trouwt met Keiko, de dochter van Iwabuchi, de directeur van het bedrijf. Ogenschijnlijk om zijn macht en invloed te vergroten, maar in werkelijkheid om een oude rekening te vereffenen. Jaren eerder is zijn vader, adjunct-directeur van het bedrijf, onder verdachte omstandigheden gestorven. Alle lijnen wijzen naar de directeur. Nishi wil van binnen uit wraak nemen door het bedrijf en zijn directeur kapot te maken. Na een serie vreemde gebeurtenissen begint Iwabuchi te vermoeden dat iemand bezig is met een campagne tegen hem en keert hij zich tegen Nishi. In tegenstelling tot Throne Of Blood en Ran is The Bad Sleep Well geen echte Shakespeare-adaptatie, maar de echo’s van Hamlet klinken duidelijk door in deze wraakvertelling.
THE BAD SLEEP WELL (WARUI YATSU HODO YOKU NEMURU)
Regisseur: Akira Kurosawa (Japan 1960)
Beeld: Zwart-wit formaat 16:9 (Tohoscope)
Speelduur: 145 minuten
Geluid en taal: Japans Dolby Digital 1.0
Ondertitels: Nederlands
Met: Toshiro Mifune, Masayuki Mori, Kyoko Kagawa, Tatsuya Mihashi
DODES’KA-DEN
In zijn eerste kleurenfilm concentreert Akira Kurosawa zich op één van de bewoners bij een grote vuilnisbelt. Het optimisme van zijn eerdere werk heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een pessimistische kijk op het bestaan. Evenals in Stray Dog en Drunken Angel toont Kurosawa in Dodes’ka-den de zelfkant van de samenleving. Zijn personages wonen in een krottenwijk rondom een grote, smerige vuilnisbelt. De hoofdpersoon van het verhaal is een geestelijk gehandicapte man, die het leven om zich heen gefascineerd waarneemt. Hij is boven alles geïntrigeerd door de trams die door de stad rijden en hij verbeeldt zich zelf ook een tram te zijn. Hij maakt zijn dagelijkse rondes en heeft zelfs vaste haltes. Op zijn mechanische tochten door de buurt imiteert hij het geluid van de tram zoals hij dat hoort: ‘dodes’ka-den’. De overige bewoners accepteren zijn vreemde rondjes en kijken zelfs uit naar zijn dagelijkse komst. Maar alle bewoners hebben hun eigen problemen en daardoor niet of nauwelijks tijd om zich om hem te bekommeren. De verhaallijnen van al deze buurtbewoners worden op meesterlijke wijze door elkaar gevlochten en in de loop van de film leren we de hele buurt kennen: de vader en zoon die in een oude auto wonen, de oude, maar gelukkige kunstenaar, de ruziënde stellen en de ongelukkige kinderen. De gebeurtenissen worden van commentaar voorzien door de vrouwen rond de waterput. In Dodes’ka-den staat niet het verhaalverloop centraal, maar de karakterisering van een groep mensen die om wat voor reden ook buiten de maatschappij zijn komen te staan. Kurosawa vertelde dat hij de film in kleur heeft gemaakt om de levens van de personages niet al te somber te doen overkomen. Maar de film heeft ook in kleur een tragische ondertoon.
DODES’KA-DEN (DODESUKADEN)
Regisseur: Akira Kurosawa (Japan 1970)
Beeld: kleur formaat 16:9
Speelduur: 140 minuten
Geluid en taal: Japans Dolby Digital 1.0
Ondertitels: Nederlands
Met: Yoshitaka Zushi, Junzaburo Ban, Kiyoko Tange
NOORD KOREA – EEN DAG UIT HET LEVEN
Een film van Pieter Fleury
In deze commentaarloze documentaire leidt het gezin van Hong Sun Hui ons door het dagelijkse leven van het land van de geliefde Leider Kim Jong II, Noord-Korea. Hong, arbeidster in een textielfabriek, brengt ’s ochtends haar dochtertje naar de kleuterschool en zingt daarbij een liedje: "...de monsterlijke Amerikanen knielen en smeken om genade..." Het kind blijkt de tekst al te kennen. In de fabriek waar Hong werkt, wordt met een niet aflatende ijver alles door iedereen in schriftjes genoteerd: van aantallen geproduceerde broeken tot de hoeveelheid fouten die op een dag worden begaan. Iedereen is controleur en iedereen controleert elkaar en wordt op zijn beurt gecontroleerd door superieuren. Bij Hong in huis wonen – naast haar dochtertje - haar moeder en haar jongere broer. De broer gaat naar een Engels talenpracticum. Daar blijken Noord-Koreanen ook gewone mensen te zijn; ze lachen om een grapje of uit schaamte en helpen elkaar bij het zoeken naar een moeilijk woord... Hoe ontwapenend en naïef dat ‘gewone’ ook lijkt, het ontzag voor de Grote Generaal is alles overweldigend. Zelfs de zwijgzame, zachte Hong blijkt aan het einde toch een trouwe discipel – het is haar plicht om alle Amerikaanse honden uit te roeien. Voor de kinderen is hij de zon (bloemen hebben de zon nodig om te kunnen groeien), en voor de fabrieksarbeiders is hij het Grote Geluk. Of lijkt dit maar zo en is deze schijn een onderdeel van de propaganda? Het grootste verschil met de westerse maatschappij is het gebrek aan individuele vrijheid. Het opvallende is dat het lijkt alsof daar ook niet verlangd wordt. Wellicht is de kernvraag: zijn deze mensen gelukkig?
NOORD KOREA – EEN DAG UIT HET LEVEN
Regie: Pieter Fleury (Nederland 2004)
Beeld: kleur
Speelduur: 48 minuten
Geluid en taal: Koreaans en Engels gesproken
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans
Extra:
• Trailer
• Interview Pieter Fleury
• NOS Journaalitems
• Impressies Noord Koreaanse TV
• Vertoning in Pyongyang
Recent nieuws van dezelfde bron
- 2006-02-17 :: PERSBERICHT: RELEASES MAART 2006
- 2006-02-10 :: PERSBERICHT: RELEASES MAART 2006
- 2006-02-07 :: PERSBERICHT: OEUVRE VAN JOHAN VAN DER KEUKEN
- 2006-01-20 :: PERSBERICHT: RELEASES FEBRUARI 2006
- 2006-01-17 :: NIEUWSBERICHT: PRIJS VOOR PARADISE NOW