:: NIEUWS ::
PERSBERICHT: KLASSIEKE MUZIEKRELEASES SEPTEMBER 2007
Bron: Arthaus - Datum: 2007-08-31 - Geplaatst door: Werner
Op 6 september a.s. worden door A-Film de volgende nieuwe Arthaus titels uitgebracht. De eerste twee titels zijn opgenomen in Aangenaam Klassiek 2007.THREE BALLETS BY JIRI KYLIAN
BELLA FIGURA
Choreografie van Jirí Kylián
Muziek:
Lukas Foss: Lento uit de Salomon Rossi Suite (1975)
Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater - opening
Lukas Foss: Andante uit de Salomon Rossi Suite (1975)
Alessandro Marcello: Adagio uit het hobo-concert in d-mineur
Antonio Vivaldi: Andante uit: Concert voor 2 mandolines en strijkorkest
Giuseppe Torelli: Grave uit:Concerto grosso, opus 8 nr. 6 (1698)
Giovanni Battista Pergolesi: Stabat Mater - Quando CorpusDecor en licht Jirí Kylián
Kostuums: Joke Visser
Technische realisatie: Tom Bevoort
Première 12 oktober 1995, AT&T Danstheater, Den Haag
Een reis in de tijd - licht en ruimte, die de tweeledigheid van schoonheid aan de orde stellen - voorstellingen en dromen. Schoonheid gewaarworden in een grijns - in een knoop van het brein - of in een verdraaiing van het lichaam. Het is alsof je probeert te dansen op het slappe koord van je navelstreng. Wanneer vangt de voorstelling aan? - Als we geboren worden of wanneer het doek opgaat? - Is het allemaal voorbij als we het toneel verlaten - of komt er geen eind aan de voorstelling? Wat is een vermomming? - De kleren die we op straat dragen of het toneelkostuum? Tussen zogeheten kunst en kunstmatigheid - tussen de werkelijkheid van het leven en van de fantasie - deze schemerzone schept een spanning die mij fascineert. Het is alsof je je op de drempel van een droom bevindt. Je staat in het donker en je staart in een scherp licht met gesloten ogen - en je twijfelt aan absoluut alles in onze zogeheten werkelijkheid. Het moment waarop de droom binnendringt in ons leven en het leven in onze dromen - dat is het punt waar mijn nieuwsgierigheid gewekt wordt. Gewoon - het gevoel, wanneer je naar beneden valt in een droom en wakker wordt met een gebroken rib.
SLEEPLESS
Muziek: nieuwe compositie van Dirk Haubrich gebaseerd op Wolfgang Amadeus Mozart, Adagio in c-mineur KV 617 (1791)
Kostuums: Joke Visser
Decor: Jirí Kylián
Licht: Kees Tjebbes
Wereldpremière 11 november 2004, Lucent Danstheater, Den Haag
Tijdsduur: 26 minuten
In deze creatie voor zes dansers heeft choreograaf Jiri Kylián een belangrijke plaats ingeruimd voor het decor. Een kunststof achterwand creëert illusies en fantasie. Kyliáns componist Dirk Haubrich maakte een bewerking van het langzame deel van het adagio en rondo KV 617 in c-groot van Mozart. Dit muziekstuk voor onder andere glasharmonica is een van de latere werken van Mozart. Hij componeerde het voor een blind meisje dat hij ontmoette en dat grote indruk op hem maakte met haar virtuoze spel op dit bijzondere instrument. Als zesjarige jongen kwam Kylián in aanraking met de glasharmonica in een klein museum voor muziekinstrumenten in Praag. Het pleintje waaraan dit museum gelegen is, is ongetwijfeld ook bezocht door Mozart. Op ditzelfde plein was een blindeninstituut gevestigd, waar Kylián zijn eerste pianolessen had.
Jiri Kylián over zijn werk: "Moving – and being moved. Motion – and emotion. I have a fundamental interest in movement in space, between objects, and movement of the soul. The nature of moving is such, that if you move towards something, you automatically move away from something else. Are we really clear in our intentions? Are we really sure, that we want to move towards, or away from...? I find this an interesting question, which, inevitably, has a great influence on our existence, our intentions and our passing through life. This rather simple, yet very complex philosophy has been, is and will always be my closest companion."
BIRTH-DAY
Dansproductie van Jirí Kylián (concept / choreografie / décor- en lichtontwerp) voor NDT III
Muziek: Wolfgang Amadeus Mozart
Kostuums: Joke Visser
Film / video: P. & P. Lataster Films & Rob de Groot
Video montage: Rob de Groot – Vidishot MultiMedia
Wereldpremière I – 24 August 2001, Hebbel-Theater, Berlin, Germany II – 28 September 2001, Saitama Arts Theatre, Japan
Dansers: Gioconda Barbuto, Sabine Kupferberg, David Krügel, Egon Madsen, Gérard Lemaitre
Birth-day is een co-productie van het Hebbel Theater (Berlin), Saitama Arts Theatre (Japan) en het Nederlands Dans Theater.
We all were born, and we all celebrate this event every 365 days... This is the cycle of time in which nature is born, dies and is re-born again – regardless of our existence. We ask questions about why we were born, about what was before our birth and what will be after. But there aren't - and there will never be - any satisfactory answers. Since I was very young, I have felt very deeply that our birth certificate is actually our death sentence (as Francis Bacon put it: 'After all, we are here to die'). I have also felt that parents, whenever they conceive a child, they actually die in a metaphoric sense – they have given birth to new life, and consequently their own life becomes redundant, as they fulfilled their genetic duty. Sometimes, when our birthdays arrive, we think of the day we were born, but maybe also of the day we will die (or be reborn again). It is all the same – the same cycle of a year that has just gone by – with buds and fresh greens, followed by flowers, heat and sun, full of ripeness and fulfilment, the delicious picking of fruit, soon to face the frost – the imaginary 'end of time', only to prepare all the forces of nature to be reborn again. Between our Birth-day and our Death-day much time and energy, filled with creation, desire, love and confusion, is spent... and during much of this time we make fools of ourselves. Mozart, whose music I have chosen for this production, is the greatest example of someone whose time between day 'A' and day 'Z' was painfully limited, but who nevertheless has understood life in all its richness, fantasy, clownery and madness. It is his spirit, and his acceptance of the fact, that our life is not more than a masquerade or a dress rehearsal for something deeper and more meaningful, which has inspired me to make this work.
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
HÄNDEL: ADMETO
De opera Admeto van Georg Friedrich Händel wordt beschouwd als een van de muzikale hoogtepunten uit de eerste helft van de 18e eeuw. De drieakter behoort tot de zogenaamde Londen-opera's, werken die hij componeerde voor de Royal Academy of Music. Händel werd geboren in Halle, Duitsland maar woonde en werkte het grootste deel van zijn leven in Engeland. Regisseur en voormalig tenor Axel Köhler bewerkte de 18e eeuwse opera tot een eigentijds dramatisch en tegelijk komisch verhaal, gesitueerd in een modern ziekenhuis. De registratie werd gemaakt in het Opernhaus Halle tijdens de Händel-Festspiele van 2006 met in de hoofdrollen Matthias Rexrodt en Romelia Lichtenstein. Het orkest staat onder leiding van de Brit Howard Arman.
Speciale box set met 2 DVDs and 2 Audio Discs met the Opera
Live opname Opernhaus Halle 2006
Tekst op basis van: Libretto - Aurelio Aureli en Ortensio Mauro
Gezongen in het Italiaans.
Matthias Rexrodt - Admeto
Romelia Lichenstein - Alceste
Mechthild Bach - Antigona
Tim Mead - Trasimede
Raimund Nolte - Ercole
Melanie Hirsch - Orindo
Gerd Vogel - Meraspe
Handel-Festival Orchestra on historical instruments
Dirigent: Howard Arman
Geluid: PCM stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1
Beeldformaat: 16:9
Menu: GB, D, F, SP
Ondertiteling: GB, D, F, SP, IT
Speelduur: 85 min
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 01-03-2007
75TH BIRTHDAY HANS VAN MANEN SPECIAL EDITION
Déjà vu?
Ruim tien jaar geleden verweten enkele recensenten Hans van Manen dat hij zich te veel zou herhalen. Zijn werk riep een 'déjà-vu-gevoel' bij hen op, de indruk dat ze alles al eens eerder hadden gezien. Was het routine, gemakzucht? Of ging het juist om de geheel eigen signatuur die hij in de loop der jaren had ontwikkeld? In dat laatste geval deelt hij het lot met uiteenlopende kunstenaars als Vivaldi en Mondriaan. De bekende passen en poses, de uitgekiende blikken en hoofdhoudingen: Van Manen lijkt inderdaad zichzelf te herhalen, maar dan op een manier zoals ook de muziek van Mozart in wezen te herleiden valt tot een aantal melodische formules en harmonische procedures, en zoals de zesentwintig letters van het alfabet een oneindige hoeveelheid betekenissen kunnen vormen. Met de pensioengerechtigde leeftijd in zicht reageerde de choreograaf als door een adder gebeten op de kritiek. Hij liet zien dat hij nog altijd meetelde. In amper twee jaar tijd, tussen juni 1995 en juni 1997 creëerde hij zes meesterwerken op rij, waarvan er vijf op deze dvd te zien zijn. Déjà vu noemde hij het eerste uit de reeks. 'En? Heb je dit al eens eerder gezien?', leek hij zijn critici in te peperen.
De volgende balletten zijn op de DVD "75th Birthday Hans van Manen Special Edition" opgenomen:
• Déjà vu 1995
• Kammerballett 1995
• The Old Man and ME 1991
• Solo 1997
• Two Pieces for HET 1997
• Frank Bridge Variations 2004
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
CALLAS ASSOLUTA
30 jaar geleden... bij de 30e verjaardag van haar dood
Een film van Philippe Kohly
We weten dat Maria Callas letterlijk opera tot leven bracht. Deze film streeft er naar hetzelfde te doen voor haar leven en werk. Het is een wederopstanding van de diva die de periode van de grote Callas tot leven brengt: Die van in La Scala in de jaren vijftig, waar geen beeldopnamen van bestaan. De originele jurken bestaan nog wel. Zij roepen het echte gevoel op en zijn het resultaat van geduldig werk in samenwerking met La Scala: foto's (Erio Piccagliani), decor ontwerpen, de opera zelf en het toneel – alles wordt samen gebracht om de grote Callas te laten herleven. In deze film zullen Anna Bolena, La Sonnambula en Don Carlos – opera's waar geen beelden van bewaard zijn gebleven – voor het eerst weer tot leven komen. Het is de wederopstanding van haar leven, waarbij ieder document één verhaal vormt. Bijvoorbeeld: De archiefbeelden van Maria Callas, verdrukt door het publiek op de rode loper van het Filmfestival van Cannes in 1960, terwijl overal flitslichten te zien zijn. De beelden tonen een vrouw die vijf weken eerder haar zoon had begraven; een baby die in het geheim geboren was en acht uur later overleed. De ster die er triomfantelijk uitzag in Cannes zou nooit opnieuw moeder worden. Haar roem verbergt het sterven van het geluk. Dit verhaal, rijker en schrijnender dan fictie, zien we in de film over Maria Callas waar iedereen op heeft gewacht.
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
HARTMANN: SIMPLICIUS
Simplicius Simplicissimus
Deze nieuwe productie van Karl Amadeus Hartmanns' opera Simplicius Simplicissimus is de eerste kamermuziekversie. De originele, symfonische versie die Hartman in de jaren vijftig schreef, staat bekend om de karigheid en intimiteit van het stuk. Die karakteristieken waren voor regisseur Christof Nel aanleiding om de opera van nieuwe arrangementen te voorzien. De live-opname is een uitvoering van de Staatsopera van Stuttgart en staat onder leiding van Kwamé Ryan. Karl Amadeus Hartmanns, die in 2007 honderd zou zijn geworden, behoort tot de Duitse componisten wiens werk door de nazi's verboden werd. De herwaardering van zijn werk maakte de in 1963 overleden componist niet meer mee.
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
KENT NAGANO DIRIGEERT DE KLASSIEKE MEESTERWERKEN
Zes meesters in de kunst van de muzikale compositie, zes symfonieën, één van de toporkesten van de wereld en een sterdirigent – dat zijn de belangrijkste ingrediënten van 'Kent Nagano conducts Classsical Masterpieces'. Deze grootse productie betreedt nieuwe paden – en niet alleen op het gebied van concertopnames. Zij biedt tevens een modern visueel perspectief op de wereld van de klassieke muziek, met blikken achter de schermen, geanimeerde delen, snelle montages en vertraagde beelden.
De serie presenteert zes uitzonderlijke werken uit de muziekgeschiedenis, samen met hun scheppers:
• Wolfgang Amadeus Mozart Symfonie No. 41 'Jupiter' (1788)
• Ludwig van Beethoven Symfonie No. 3 'Eroica' (1803/04)
• Robert Schumann Symfonie No. 3 'Rhenish' (1850)
• Johannes Brahms Symfonie No. 4 (1884/85)
• Anton Bruckner Symfonie No. 8 (2e versie, 1890)
• Richard Strauss Alpensymfonie (1915)
De kern van iedere film wordt gevormd door een visueel indrukwekkende concertopname. Alle opnames werden gefilmd in de Philharmonie van Berlijn. Een nieuw beeld van het orkest wordt bereikt door extreme close ups van de musici, op afstand bestuurde camera's op het podium en onconventionele montages. In interviews legt Kent Nagano uit wat hij van belang vindt voor ieder specifiek werk en de interpretatie daarvan. De meester verschaft de kijker tevens interessante aanvullende informatie over het ontstaan en de context van het werk. Een ander integraal onderdeel van elk programma vormen de opnames van repetities. Die tonen dat de musici gewone mensen zijn, die zich wijden aan hun roeping. In interviews vertellen de spelers over hun werk, hun muziek en hun orkest. Tot slot nemen de geanimeerde delen de kijker mee op een fascinerende reis door de wereld van elke componist. De scènes tonen gebeurtenissen en ontmoetingen in hun levens die van groot belang zijn geweest voor hen persoonlijk en voor hun werk. Een bijkomend bijzonder gegeven is dat alle dialogen gebaseerd zijn op originele uitspraken van de componisten en hun tijdgenoten.
Deze serie heeft een groot aantal prijzen gewonnen:
• "WorldFest 2007", Houston
• "New York Festivals 2007"
• "Hot Bird TV Award 2006", Venice
• "WorldMediaFestival 2007", Hamburg
• "Tenerife International Film Festival 2007"
KENT NAGANO CONDUCTS CLASSICAL MASTERPIECES 3 - SCHUMANN
Robert Schumann Symfonie No. 3 'Rhenish' (1850)
Een muzikale documentaire met het Duitse Symfonie Orkest uit Berlijn
Live opname in de Grote Hal van de Philharmonie Berlin 2006
Bevat een exclusieve documentaire van 52 minuten met Kent Nagano
Deutsches Symfonie-Orchester Berlin (DSO)
Dirigent Kent Nagano
PCM Stereo, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1
Beeldformaat: 16:9
Menu / Ondertiteling: GB, SP, F, JP, (IT)
Speelduur: 33' concert + 52' docu
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
KENT NAGANO CONDUCTS CLASSICAL MASTERPIECES 4 - BRAHMS
Johannes Brahms Symfonie No. 4 (1884/85)
Een muzikale documentaire met het Duitse Symfonie Orkest uit Berlijn
Live opname in de Grote Hal van de Philharmonie Berlin 2006
Bevat een exclusieve documentaire van 52 minuten met Kent Nagano
Deutsches Symfonie-Orchester Berlin (DSO)
Dirigent Kent Nagano
Geluid: PCM Stereo, DD 5.1, DTS 5.1
Beeld formaat: 16:9
Menu / Ondertiteling: GB, SP, F, JP, (IT)
Speelduur: 33' concert + 52' docu
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
KENT NAGANO CONDUCTS CLASSICAL MASTERPIECES 5 - BRUCKNER
Anton Bruckner's Symfonie No. 8 in C mineur WAB 108 (1890)
'Ik ken maar één man die in de buurt komt van Beethoven, en dat is Bruckner.' (Richard Wagner)
Het symfonische oeuvre van Anton Bruckner vertoont een constante evolutie. Het is een ontwikkeling die niet verminderd wordt door het feit dat hij tijdens zijn leven nogal als een vreemde eend werd beschouwd. Hij werd niet echt serieus genomen als componist en werd vaak bespot door critici. Zijn 8e symfonie wordt gekenmerkt door haar tonale architectuur, even monumentaal als subtiel. Het werd vaak beschreven als de 'kroon van de negentiende-eeuwse muziek'. Bruckner voltooide de herziene versie van zijn 8e symfonie in maart 1890. De eerste uitvoering van dit grootse werk, in de Musikvereinssaal van Wenen in 1892, bracht de lang verwachte triomf waar de diep religieuze componist op had gewacht. Met een gemiddelde duur van 80 minuten is Bruckner's achtste één van de langste van alle negentiende-eeuwse symfonieën. Het werk heeft vier delen, waarbij de volgorde van het Adagio en Scherzo omgedraaid zijn in vergelijking met de klassieke symfonieën. Het was Bruckner's nadrukkelijke bedoeling het langzamere deel meer gewicht te geven door het voor de Finale te plaatsen. Kent Nagano heeft een bijzonder sterke band met Bruckner daar hij diens muziek als kind in Californië al leerde kennen, toen hij in een jongenskoor zong. Het koorrepertoire bevatte werk van Bruckner en sindsdien is Nagano een fan gebleven: "Deze muziek opende de deur naar een andere wereld. Ik voelde me er sterk emotioneel bij betrokken. Zij stelde me in staat te ontsnappen aan de kleine stad zonder daadwerkelijk ergens heen te gaan."
Anton Bruckner's Symfonie No. 8 in C mineur WAB 108 (1890)
I. Allegro moderato
II. Scherzo
III. Adagio
IV. Finale
Live opname in de Grote Hal van de Philharmonie Berlin 2006
Bevat een exclusieve documentaire van 52 minuten met Kent Nagano
Deutsches Symfonie-Orchester Berlin (DSO)
Dirigent Kent Nagano
Live opname in de Grote Hal van de Philharmonie Berlin 2006
Bevat een exclusieve documentaire van 52 minuten met Kent Nagano
Deutsches Symfonie-Orchester Berlin (DSO)
Dirigent Kent Nagano
Geluid: PCM Stereo, DD 5.1, DTS 5.1
Beeldformaat: 16:9
Menu / Ondertiteling: GB, SP, F, JP, (IT)
Speelduur: 33' concert + 52' docu
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
KENT NAGANO CONDUCTS CLASSICAL MASTERPIECES 6 - STRAUSS
Richard Strauss Alpensymfonie (1915)
Live opname in de Grote Hal van de Philharmonie Berlin 2006
Bevat een exclusieve documentaire van 52 minuten met Kent Nagano
Deutsches Symfonie-Orchester Berlin (DSO)
Dirigent Kent Nagano
Geluid: PCM Stereo, DD 5.1, DTS 5.1
Beeldformaat: 16:9
Menu / Ondertiteling: GB, SP, F, JP, (IT)
Speelduur: 33' concert + 52' docu
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
J.S. BACH THE GOLDBERG VARIATIONS BWV 988
Complete opname op dvd en bonus-cd
Uitgevoerd door Andrea Bacchetti
Live opname 2006, Villa Trissoni-Marzotto (Italië)
Uitgevoerd met een Fazioli piano
De Goldberg Variaties, BWV 988, zijn een serie van 30 variaties voor klavecimbel door Johann Sebastian Bach. Het werk, voor het eerst gepubliceerd in 1741 als vierde in een serie die Bach Clavier-Übung (toetsen oefening) noemde, wordt beschouwd als één van de belangrijkste voorbeelden van de 'variatievorm'. Het is genoemd naar Johann Gottlieb Goldberg, die waarschijnlijk de eerste was die het uitvoerde. Pianist Andrea Bacchetti werd in 1977 geboren en begon zijn carrière al op jonge leeftijd op aanraden van grote musici als Karajan, Magaloff, Berio, Siciliani en Horszowsky. Zijn debuut in de Verdi Hal in Milaan, op 11-jarige leeftijd was het begin van een duizelingwekkende carrière die hem eerst naar een aantal belangrijke Italiaanse festivals bracht, en vervolgens de hele wereld over deed gaan.
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
DVORÀKS STABAT MATER
Václav Neumann conducts
Live opname in de Vladislav Hal, Praag 1989
Yvonne Kenny - sopraan
Eva Randová - alt
Wieslav Ochmann - tenor
Jan Galla - bas
Het Tsjechisch Filharmonisch Koor en Orkest
Stabat Mater is een dertiende eeuws Rooms Katholiek werk toegewezen aan Jacopone da Todi. De titel is een afkorting van de eerste strofe 'Stabat Matar dolorosa' (De bedroefde moeder stond). De hymne, één van de meest krachtige en directe van de bestaande middeleeuwse gedichten, is een meditatie op het lijden van Maria, de moeder van Christus, gedurende de kruisiging. Het gedicht werd door vele componisten op muziek gezet, waaronder Antonin Dvorak.
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
THE TCHAIKOVSKY CYCLE VOL III
Vladimir Fedoseyev Conducts The Moscow Radio Symphony Orchestra
Live opname in de Alte Oper Frankfurt 1991
Deze bijzondere concertserie werd door de pers geroemd als 'de ultieme video productie' van Tchaikovsky's muziek. De live opname laat de toonaangevende Russische dirigent Vladimir Fedoseyev met het symfonie orkest van Moskou zien en horen.
Mikhail Pletnev, piano
Het Radio Symfonie Orkest van Moskou
Vladimir Fedoseyev, dirigent
Symfonie No.3 in D majeur op. 29 'Polish'
I. Introductie: Allegro
II. Allegro moderato e simplice
III. Andante elegiaco
IV. Scherzo: Allegro vivo
V. Allegro con fuoco
Delen uit 'Het Zwanenmeer' op. 20 (1875-1876)
1. Scene Een
2. Mazurka
3. Dans van de Zwanen
4. Dans van de Kleine Zwanen
5. Wals
6. Pas d'action
7. Spaanse Dans
8. Slotscène
Fantasie voor piano en orkest in G majeur op. 56 (1884)
1. Quasi rondo
2. Contrastes
De eerste uitvoering van de Derde Symfonie, in aanwezigheid van de componist, vond plaats in Moskou op 7 november 1875, tijdens het eerste symfonieconcert van de Russische Muziek Vereniging, gedirigeerd door N.G. Rubinstein. Na de voorstelling schreef Tchaikovski aan N.A. Rimsky-Korsakov: "Wat mij betreft, bevat deze symfonie geen bijzonder succesvolle ideeën – maar het is een stap voorwaarts qua vakmanschap. Ik ben zeer tevreden met de eerste beweging en de beide Scherzo's, waarvan de tweede moeilijk was, en nergens zo goed klonk als had gemoeten na de lange repetitie."Mikhail Vasilievich Pletnev, geboren op 14 april 1957 in Archangelsk (Rusland), is pianist, dirigent en componist. Zijn beide ouders waren musici en hij toonde groot talent sinds zijn kindertijd. Hij ging op 13-jarige leeftijd naar een speciale muziekschool en begon in 1974 aan het conservatorium van Moskou, waar hij les kreeg van de beroemde pianisten en docenten Jacon Flier en Lev Vlasenko. Hij won de Gouden Medaille van de 4e Internationale Tchaikovsky Competitie in 1978, waardoor hij internationale erkenning kreeg en wereldwijd de aandacht op zich vestigde. Hij gaf les aan het conservatorium van Moskou en transcribeerde en speelde bewerkingen van Tchaikovsky's symfonie en balletmuziek. In 1990 stichtte hij het Russisch Nationaal Orkest, het eerste niet-overheidsorkest in Rusland, en werd haar belangrijkste dirigent. Hij stopte daar aan het eind van de jaren negentig mee, maar is tegenwoordig artistiek directeur van het orkest.
Label: Arthaus Musik
Releasedatum: 06-09-2007
THE TCHAIKOVSKY CYCLE VOL IV
Vladimir Fedoseyev Conducts The Moscow Radio Symphony Orchestra
Live opname in de Alte Oper Frankfurt 1991
Deze bijzondere concertserie werd door de pers geroemd als 'de ultieme video productie' van Tchaikovsky's muziek. De live opname laat de toonaangevende Russische dirigent Vladimir Fedoseyev met het symfonie orkest van Moskou zien en horen. Viktor Tretjakov, viool Het Radio Symfonie Orkest van Moskou Vladimir Fedoseyev, dirigent Bevat: Symfonie No. 4 in F Mineur op. 36 (1877) Zijn levenlang bleef Tchaikovsky zijn liefde voor deze symfonie houden. Tegen het eind van 1878, schreef hij: 'Ik aanbid dit kind van me ontzettend; het is één van slechts een handvol werken waar ik geen teleurstelling bij heb gevoeld.' Tien jaar later, verwijzend naar de symfonie, schreef hij 'het blijkt dat ik niet alleen minder over het werk ben gaan denken, zoals het geval is met het overgrote deel van mijn composities, maar er juist warmte en sympathie voor voel. Ik weet niet wat de toekomst brengt, maar momenteel schijnt het me toe dat dit mijn beste symfonische werk is.' Vioolconcert in D Majeur op. 35 (1878) Het belang van het vioolconcert werd bevestigd door de uitvoering door A. Brodskii in Londen tijdens een 'Richter Concert' op 26 april/8 mei 1882. Tchaikovsky was onder de indruk van Brodskii's lef om als jonge violist te durven te verschijnen voor het Weense publiek met een nieuw werk van een Russische componist. De componist trok de originele opdracht aan L.S. Auer terug om deze te vervangen door één aan A. Brodskii. In Rusland werd het vioolconcert voor het eerst uitgevoerd op 8 augustus 1882... door Brodskii; de dirigent was I.K. Al'tani. Het concert was uitzonderlijk succesvol. Het jaar 1812 – Festival ouverture in Es Majeur op. 49 (1880) De eerste uitvoering van de ouverture vond plaats op 8 augustus 1882 en werd ontvangen met grote publieke waardering. Het werk werd vaak en altijd succesvol uitgevoerd onder de dirigeerstok van de schrijver, zowel in Rusland als in het buitenland. De ouverture gebruikt het thema van een gebed voor de overwinning tijdens de strijd 'God, behoud uw mensen'. Het thema van het tweede onderwerp van de ouverture kwam uit het einde van de tweede akte van de opera The Voevoda, evenals het Russische volkslied en het Russische liedje 'Bij de poorten'.
Recent nieuws van dezelfde bron
- 2009-08-22 :: PERSBERICHT: MUZIEKRELEASES
- 2009-05-30 :: PERSBERICHT: OPERA EN JAZZ