Soweto Strings vertelt het buitengewone verhaal van een uniek muziek project in Soweto. In 1997 werd het Buskaid project opgezet door de Britse violiste Rosemary Nalden. In het kader van dit project kregen kinderen de mogelijkheid gratis een snaarinstrument te leren bespelen en dit veranderde hun leven in de Townships. Het resultaat van dit opmerkelijke project: muzikanten van internationaal niveau! De prijswinnende documentairemaker Mark Kidel volgde het project meer dan twee jaar, waarbij de aandacht vooral uitging naar de ontwikkeling van een aantal muzikanten. Deze film vertelt het inspirerende verhaal van Rosemary Nalden's toewijding aan jonge muzikanten. The Buskaid Soweto String Ensemble In Performance is een live opname van de groep in Parijs in 2007. Het programma omvat werken van Mozart, Grieg en Bartók, vocale stukken door jonge, talentvolle vocalisten die bij het ensemble horen en een aantal opwindende eigen Kwela arrangementen. Deze opname bevat tevens een opmerkelijke choreografie van Afrikaanse dans op muziek van barokcomponist Rameau.
Live opname vanuit het Deutsches Nationaltheater Weimar 2008
Siegfried - Norbert Schmittberg
Gunther - Mario Hoff
Alberich - Tomas Möwes
Brünnhilde - Catherine Foster
Gutrune - Marietta Zumbült
Waltraute - Nadine Weissmann
Dirigent - Carl St.Clair
Götterdämmerung is het vierde en laatste deel van Wagners cyclus Der Ring Des Nibelungen. De laatste nacht van de Ring is er een met verraad, samenzwering, hunkering naar macht, mishandeling en vernedering. En tevens een grootsgeproduceerde Apocalyps. Waar alles wat ten onder gaat nog eenmaal helder
schijnt. Het laatste deel werd door Wagner in 1848 in eerste instantie benoemd als Siegfried's Death. De nieuwe titel vaak vertaald als Twilight Of The Gods kwam pas later. (Bernard Shaw vertaalde het als Night Falls On The Gods, maar dat vond weinig weerklank). Alle dramatische lijnen lopen naar de val van de held Siegfried.De nieuwe wereldorde kan volgens Wagner alleen gebouwd worden op de resten van de oude wereldorde. Dus Siegfried moet sterven en Brünnhilde opent in de rol van tragische heldin de weg naar een nieuwe toekomst.
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Duits, Frans, Spaans, Japans
Resolutie 1080i FULL HD
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Duits, Frans, Spaans, Japans
Live opname in het Teatro Regio Di Torino 2008
Thaïs - Barbara Frittoli
Athanaël - Lado Ataneli
Nicias - Alessandro Liberatore
Palémon - Maurizio Lo Piccolo
Albine - Nadežda Serdyuk
Thaïs, één van de belangrijkste werken van Jules Massenet, met het libretto geschreven door Louis Gallet, is gebaseerd op de roman Thaïs van Anatole France. Deze nieuwe productie, van deze zelden uitgevoerde opera, was het resultaat van de meer dan 1 jaar nauwe samenwerking tussen het Teatro en Stefano Poda. Deze laatste was voor het eerst in Italië verantwoordelijk voor de regie, choreografie, decor, licht en kostuums. Gianandrea Noseda, verleid door de dramatische kracht van deze opera, dirigeert Thaïs voor eerste maal. Ook Barbara Frittoli debuteert in haar rol Thaïs bij het Teatro Regio. De Georgische bariton geeft een indrukwekkendeinterpretatie van Athanaël. Het libretto van Louis Gallet behoud de sensuele lading van Anatole France's originele roman en bovenal de lichte ironie die het stuk een karakter van alle tijden geeft. De hang naar oosterse cultuur, die de Franse cultuur gedurende de 19e eeuw karakteriseerde, werd aan het einde van de 19e eeuw een belangrijk thema in de literatuur, schilderkunst en theater. In Thaïs, dat voor het eerst in 1894 werd opgevoerd, wordt het exotisme de drager van een decadente trend met typische thema's uit die tijd zoals het contrast tussen kerkelijk en niet kerkelijk en de figuur
van de "femme fatale". Het verhaal, met als achtergrond het oude Egypte met zijn weelderige, beschaafdeen trage cultuur, gaat over het kruisen der wegen van Athanaël, de monnik wiens zendingsdrift grenst aan fanatisme en Thaïs, een beroemde courtisane bezorgd over de vergankelijkheid van schoonheid en zich laat overtuigen om de onsterfelijkheid tezoeken in de liefde voor God.
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Duits, Frans, Spaans, Japans
Speelduur: 139 min
Resolutie 1080i Full HD
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Duits, Frans, Spaans, Japans
Don Carlo di Vargas - Carlo Guelfi
Don Alvaro - Marcello Giordani
Preziosilla - Julia Gertseva
Padre Guardiano - Roberto Scandiuzzi
Frá Melitone - Bruno de Simone
Dirigent - Zubin Mehta
Decor - Ezio Frigerio
Kostuums - Franca Squarciapino
Regie - Nicolas Joël
In deze productie uit 2007 presenteerde Nicolas Joël zijn interpretatie van Verdi's La Forza Del Destino. La Forza Del Destino vereist met zijn grote solopartijen en complexe duetten van alle betrokkenen het uiterste. De zangers behoren tot deinternationale opera top en demonstreren niet alleen hun excellente vocalecapaciteiten, maar tevens hun acteer talenten. En die zijn nodig om dit pakkendeverhaal met zijn vele vermommingen, diverse locaties en verrassende ontknopingen geloofwaardig te presenteren. De sopraan Violeta Urmana vertolkte deze rol al in Covent Garden in 2004. Matteo Sansone beschreef haar in het Britse blad Opera als: "excellent Leonora" and singled out for special praise her last-act aria, "delivered with intense emotion... in strong and luminous timbre". De tenor Marcello Giordani maakt hier zijn debuut als Alvaro, een schijnbaar dramatische rol die desalniettemin een aanhoudende lyrische kwaliteit vereist in een van Verdi's meest hartgrondige tenor aria, "Oh, tu che in seno agli angeli". Alvaro's antagonist, Don Carlo, wordt vertolkt door Carlo Guelfi , een specialist in de bariton partijen van Verdi. Roberto Scandiuzzi vertolkt de vredelievende rol van Padre Guardiano, waarbij hij het een gevoel oproept van religieuze hartstocht en oprecht medelijden in het duet met de gekwelde Leonora.
Speelduur: 189 min.
Resolutie 1080i Full HD
BRUCKNER'S DECISION
Het gedramatiseerde verhaal van de hevige muzikale en persoonlijke crisis in het leven van Anton Bruckner, die de belangrijkste beslissing in zijn leven moet nemen. Of blijven in zijn geboorte plaats Linz als leraar en organist of vertrekken naar Wenen om als componist te gaan werken. Deze periode van zelfonderzoek kleuren zijn latere symfonieën. Op 43 jarige leeftijd heeft Anton Bruckner zijn muzikale genialiteit nog niet ontwikkeld. Alhoewel alles in hem streeft naar het creëren van muziek , wordt zijn aandacht nog te vaak van zijn uiteindelijke doel afgeleid. Na alle mogelijke muzikalestudies te hebben afgerond wordt hij geconfronteerd met de belangrijkste beslissing in zijn leven. Het werk van regisseur Jan Schmidt-Garre.s is, zoals met veel muziek van Bruckner, poëtisch , schoon en met elementen van tijdloosheid.
Met o.a. Joachim Bauer, Sophie von Kessel, Michael Ponti, Peter Fricke, Peter von Fontano en Joachim Kaiser (Richard Wagner)
Deze film documenteert het ontstaan van de nieuwe produktie van Wagner's Die
Meistersinger Von Nürnberg in Bayreuth.
Katharina Wagner debuteerde in 2007 als hoofd van het Bayreuth Festival. Een bijzonder debuut, want Katharina Wagner is niemand minder dan de achterkleindochter van Richard Wagner en de dochter van de Bayreuth patriarch Wolfgang Wagner en in zijn ogen, de enig mogelijke opvolger als hoofd van het Bayreuth Festival. Zelden heeft een productie van Die Meistersinger zo in het middelpunt van de muzikale belangstelling gestaan. Acht maanden lang heeft Dagmar Krauss Katharina Wagner en haar team gevolgd en filmde ze openhartig de dagelijkse gang van zaken van het Bayreuth Festival zoals we het nog nooit gezien hebben. Met interviews en opmerkingen verschijnen voor de camera: zangers, theater medewerkers, collega directeur Christoph Schlingensief en de dirigent Christian Thielemann.
Daar we getuige zijn van de voortgang van het productie proces worden we geleidelijk aan betrokken bij de spanning rond de première op 25 juli 2007. De film geeft een imposant beeld van deze talentvolle, kalme en nuchtere jonge vrouw, die deze klus klaart, die veel en oudere- en meer ervarene collega's voor grote problemen stelde. Slim houdt ze het festival publiek een spiegel voor, zowel de traditionele Wagner liefhebbers als de jonge opera liefhebbers, die meer risico en innovatie verwachten. Ze heeft een verrassend rijke visie op kunst en is niet bang voor het innemen van een duidelijk standpunt.
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Duits), Dolby Digital 5.1 (Engels)
LE NOZZE DI FIGARO - WOLFGANG AMADEUS MOZART
Il Conte Di Almaviva - Ingvar Wixell
La Contessa Di Almaviva - Claire Watson
Susanna - Reri Grist
Cherubino - Edith Mathis
Böhm's Figaro tijdens dit festival wordt gezien als de standaard. De Le Nozze Di Figaro, een van de drie grote Italiaanse opera's van Mozart, is 46 keer opgenomen geweest in het Salzburg Festival. Geen andere productie is zo vaak uitgevoerd. Meer dan 200 voorstellingen van in totaal 12 verschillende producties. En bij elke gelegenheid werden alleen de beste Mozart vertolkers van die tijd gekozen voor het festival. Mozart's Figaro producties in Salzburg stonden onder leiding van debeste dirigenten, van Franz Schalk en Bruno Walter, Josef Krigs, Herbert von Karajan en Wilhelm Furtwängler tot Lorin Maazel, Riccardo Muti en Nikolaus Harnoncourt. Karl Böhm's productie verdient het om speciaal vermeld te worden. Zijn versie heeft jarenlang het muzikale beeld van deze opera bepaald van Wenen en Salzburg tot aan München en New York. Tot op de dag van vandaag staan Karl Böhm's producties van Figaro en Cosi Fan Tutte gegrift in ons geheugen en zijn opnamesbepalen de standaard.
Ondertiteling: Italiaansm Engels, Duits, Frans, Spaans, Chinees
Live opname vanuit het Teatro Alla Scala 2001
Otello - Plácido Domingo
Desdemona - Barbara Frittoli
Jago - Leo Nucci
Dirigent - Riccardo Muti
Regie - Graham Vick
Decor - Ezio Frigerio
Kostuums - Franca Squarciapino
"Plácido Domingo is de beste Otello van onze tijd, en Riccardo Muti is een van de beste Verdi dirigenten, dus hun samenwerking bij La Scala, in een naturalistische productie van Graham Vick, was een garantie voor succes..." The Guardian
Het Scala seizoen opent traditioneel met Otello. Op 7 december 2007 was het tevens de afscheids productie ter gelegenheid van de start van de 3 jaar lange renovatie en tevens een briljant einde van het Verdi jaar. Publiek en pers waren enthousiast over zowel de zang als theatrale prestaties van Barbara Frittoli , als de jonge charmante Desdemona, Leo Nucci als de slimme en sluwe Jago en Plácido Domingo als deopwindende Otello. Domingo heeft deze rol meer dan een kwart eeuw vertolkt en in Milaan was het zijn laatste keer. Een triomf volgens de 'The Herald Tribune'. De regie van Graham Vick leverde zonder twijfel een grote bijdrage aan het succes van deze productie. Hij behandelde het drama van de hoofdrolspeler meer op een sensitieve dan op een sensationele manier. Het prachtige decor van Ezio Frigerio benadrukte de hopeloze consequenties van de tragedie. Muti week af van de traditionele versie en viel terug op een door Verdi in Parijs 1894 gewijzigde versie van de finale van het derde act.
"The real protagonist is Riccardo Muti. The Italian tradition manifests itself in him in the best sense: as philological circumspection, as consistent commitment to the musical text – the result of which are the transparency and nuances of the sound, theenormous range between fast and slow, forte and piano - and finally as that particular organic breathing with the singers, which makes a conductor an accompanist." Neue Zürcher Zeitung
Ondertiteling: Italiaans, Engels, Duits, Frans, Spaans, Chinees
Speelduur: 140 min.
ARCHIE SHEPP QUARTET PART 2 LIVE FROM THE TEATRO ALFIERI, TORINO 1977
Archie Shepp (Saxophone)
Siegfried Kessler (Piano)
Cameron Brown (Bass)
In de serie jazzgrootheden presenteert Arthaus Musik een DVD van de saxofoonspeler Archie Shepp en zijn kwartet. Het concert vond plaats in Turijn in 1977. Deze DVD is het tweede deel van het concert uit Turijn. Archie Shepp was populair onder de jazz fans in de jaren 70, omdat het duidelijk werd dat hij een belangrijke verandering teweeg had gebracht met zijn benadering van de muziek en zijn presentatie. Jarenlang was hij de belichaming van het zwarte verzet, gekleed in traditionele Afrikaanse klederdracht, protesterend tegen de onderdrukking en discriminatie. Maar nu gestoken in een mooi pak had hij zijn vrije stijl opgegeven en speelde nu interpretaties van bekende jazz composities. Deze verandering was een shock voor sommige fans en een verrassing voor anderen. Shepp liet zich niet in een hokje plaatsen en ging ongestoord verder in zijn carrière. Dat is duidelijk zichtbaar in dit concert uit 1977 met Siegfried Kessler, Cameron Brown en Clifford Jordan. Wie Shepp was in de jaren 60 wordt hier duidelijk: zijn liefde voor zijn mentor John Coltrane, zijn loyaliteit met tenorspelers van de oude school, zijn bewondering voor de Duke Ellington Song Book en voor Duke's alter ego Billy Strayhorn. Deze video-opname documenteert een belangrijke fase uit zijn muzikale carrière. Ondanks de wat geringere beeldkwaliteit een belangrijk document uit de jazzgeschiedenis.
- 2009-05-30 :: PERSBERICHT: OPERA EN JAZZ
- 2007-08-31 :: PERSBERICHT: KLASSIEKE MUZIEKRELEASES SEPTEMBER 2007