"Beautiful... A triumph" – Kevin Macdonald
"Audacious... A treat for movie lovers" – Toronto International Film Festival
"Epic... A global vision of cinema" – Sight & Sound
The Story Of Film is een unieke 15-delige reis door de geschiedenis van de film. Meer dan 5 jaar heeft het regisseur Mark Cousins gekost om de documentaire te maken. The Story Of Film beslaat dan ook 4 continenten, 12 decennia en meer dan 1000 films. Cousins vertelt de geschiedenis van de film vanaf de stomme film tot aan het digitale tijdperk van nu en bezoekt de belangrijkste plekken van de cinema, van Hollywood tot Mumbai, en laat zien hoe regisseurs door historische gebeurtenissen en elkaar beïnvloed worden. Cousins spreekt met wereldberoemde regisseurs als Lars von Trier, Quentin Tarantino, Bernardo Bertolucci, Gus van Sant, Wim Wenders, Jane Campion, de Coen Brothers en vele anderen. Van deze interviews, honderden filmfragmenten en gesprekken met filmcritici, technici en acteurs heeft hij een uiterst passievol overzichtwerk van film als universele kunst-en entertainmentsvorm gemaakt, door de pers wereldwijd enthousiast ontvangen als een alternatieve filmarcheologie. The Story Of Film bevat een uiterst uniek en enorm rijk archief aan filmfragmenten, van de grootste klassiekers tot aan de blockbusters uit onze huidige tijd; van Il Conformista, De Fietsendieven, Otto E Mezzo, The Red Shoes tot Taxi Driver, Psycho, Pulp Fiction, The Big Lebowski, Avatar en Jaws.
Episode 3: Expressionisme, impressionisme, surrealisme: de gouden tijd van de cinema over de wereld (20er jaren)
Episode 11: De komst van multiplexen en Aziatische mainstream (jaren 70)
Episode 13: Nieuwe grenzen: World Cinema in Afrika, Azië, Latijns Amerika (de jaren 90)
Episode 14 Nieuwe American independents & de digitale revolutie (de jaren 90)
Episode 15 De cinema van vandaag en de toekomst (de jaren 2000)
The Story of Film: An Odyssey is een must see voor iedereen die wil ervaren hoe rijkgeschakeerd de filmgeschiedenis is, ook al is ze slechts zo'n kleine honderdtwintig jaar oud. The Story Of Film is een universele en uiterst toegankelijke liefdesbrief aan de cinema; en bevat alles wat je uit haar rijke geschiedenis gezien moet hebben! De 5 dvd-box met alle 15 delen van deze serie is vanaf 29 november verkrijgbaar op dvd.
Synopsi van de afzonderlijke delen:
Episode 1: De geboorte van de cinema (1900-1920)
Het eerste deel van The Story Of Film: An Odyssey laat de geboorte zien van een fantastische nieuwe kunstvorm: film. Opgenomen in juist die gebouwen waar de eerste films gemaakt werden, laat Mark Cousins zien dat ideeën en passie altijd de drijvende kracht achter film waren en niet geld of marketing. We horen het verhaal over de allereerste filmsterren, de eerste close-ups en special effects, waarna we naar Hollywood doorreizen om te zien hoe zij een mythe werd. Cousins verhaal is vol verrassingen; bijvoorbeeld dat de belangrijkste en best betaalde schrijvers in de vroege jaren vrouwen waren. En daarnaast is er natuurlijk glamour: de bouw van de grote filmstudio's.
Episode 2: The droom van Hollywood (jaren twintig)
Dit deel vertelt het fascinerende verhaal van de jaren twintig. Hollywood werd in deze jaren een sprankelende entertainmentindustrie. Charlie Chaplin en Buster Keaton werden filmsterren. Maar de glans en fantasie kwamen ter discussie te staan door regisseurs als Robert Flaherty, Eric von Stroheim en Carl Theodor Dreyer, die juist films wilden maken die serieuzer en meer volwassen van toon waren. Dit tweede deel, dat is opgenomen in Hollywood, Denemarken en Moskou, laat het gevecht om de ziel van de cinema zien en toont tevens enkele van de beste films ooit gemaakt.
Episode 3: Expressionisme, Impressionisme, Surrealisme: De Gouden Tijd van de Wereld Cinema (jaren twintig)
De twintiger jaren waren een gouden tijd voor wereldcinema. We gaan op bezoek in Parijs, Berlijn, Moskou, Shanghai en Tokyo en ontdekken plekken waar filmmakers de grenzen van het medium opzoeken. Duits expressionisme, Russische montage, Frans impressionisme en surrealisme waren gepassioneerde nieuwe film bewegingen, maar onbekender zijn de glorietijden van de Chinese en Japanse films en het aangrijpende verhaal van een van de grootste -nu vergeten -filmsterren; Ruan Lingyu.
Episode 4: De komst van Geluid (jaren dertig)
De komst van geluid in film in de dertiger jaren veranderde alles. We zien de geboorte van nieuwe types film: screwball komedie, horror, western, musical, gangsterfilms en ontdekken een meester die de meeste genres beheerste: Howard Hanks. Ver daarvandaan, in Engeland komt Alfred Hitchcock op dreef en Franse regisseurs worden de meesters van stemming. Ook komen we erachter dat drie van de grote films uit 1939 - The Wizard Of Oz, Gone With The Wind en Nintochka - iets met elkaar gemeen hebben.
Episode 5: Naoorlogse Cinema (jaren vijftig)
Dit deel laat zien hoe het trauma van oorlog de cinema uitdagender en gedurfder maakte. Het verhaal begint in Italië, waarvan we naar Hollywood gaan, Orson Welles ontdekken en in kaart brengen hoe de Amerikaanse film donkerder werd. Scenarioschrijvers Paul Schrader en Robert Towne bespreken deze jaren. Regisseur Stanley Donen (Singing In The Rain) vertelt een exclusief verhaal over zijn carrière en we komen erachter dat Britse films als The Third Man het beste deze bijzondere jaren weten neer te zetten.
Episode 6: Seks & Melodrama (jaren vijftig)
Het verhaal over seks en melodrama in de films van de jaren vijftig. We ontdekken James Dean, On the Waterfront en de glossy sentimentele films. Tevens reizen we naar Egypte, India, China, Mexico, Engeland en Japan om ook daar te constateren dat de films daar vol woede en passie zijn. Dit deel bevat interviews met mensen die met Satyavit Ray werkten, de legendarische actrice Kyoko Kagawa die werkte met Akira Kurosawa en Yasujiro Ozu, en de eerste Afrikaanse regisseur, Youssef Chahine.
Episode 7: De Europese New Wave (jaren zestig)
Deze aflevering vertelt over film uit de late jaren vijftig en zestig. Filmster Claudia Cardinale vertelt over Federico Fellini. In Denemarken vertelt Lars von Trier over zijn bewondering voor Ingmar Bergman en Bernardo Bertolucci haalt herinneringen op aan zijn werk met Pier Paolo Pasolini. Tegelijkertijd zien we hoe de Franse filmmakers een bom plaatsten onder de cinema en welke invloed dit en de daaruit volgende new wave Europa beïnvloedde.
Episode 8: Nieuwe regisseurs, nieuwe vormen (jaren zestig)
Het verhaal van de fantastische tijd van film in de jaren zestig over de hele wereld. In Hollywood vertelt de legendarische filmmaker/cameraman Haskell Wexler hoe documentaires de mainstream cinema beïnvloedden. Met Easy Rider en 2001: A Space Odyssey begint een nieuw tijdperk in de Amerikaanse cinema. En als de nieuwe stroming over de wereld raast, ontdekken we Roman Polanski, Andrei Tarkovsky en Nagima Oshima. De Zwarte Afrikaanse cinema komt opzetten en de Indiase meesterregisseur Mani Kaul komt aan het woord.
Episode 9: Amerikaanse cinema van de jaren zeventig
Dit is het opmerkelijke verhaal van het volwassen worden van de Amerikaanse cinema in de late jaren zestig en zeventig. Buck Henry, die het scenario voor The Graduate schreef, praat over satire in films van die tijd. In New York vertelt Paul Schrader over zijn existentiële scenario voor Taxi Driver. Scenarioschrijver Robert Towne onderzoekt de donkere ideeën in Chinatown en regisseur Charles Burnett vertelt over het ontstaan van de Zwarte Amerikaanse cinema.
Episode 10: Films die de wereld veranderen (jaren zeventig)
Dit is het verhaal over films die de wereld probeerden te veranderen in de jaren zeventig. We beginnen in Duitsland met Wim Wenders, steken over naar Engeland met Ken Loach, gaan door naar Italië, zien de opkomst van de Australische cinema en arriveren dan in Japan waar de meest ontroerende films ter wereld gemaakt werden. Meer grote, dringende vragen worden gesteld in Afrika en Zuid-Amerika en het verhaal eindigt met John Lennons favoriete film: de bijzondere en psychedelische The Holy Mountain
Episode 11: De komst van multiplexen en Aziatische mainstream (jaren zeventig) Door Star Wars, Jaws en The Exorcist ontstonden de multiplexen, maar tegelijkertijd waren deze films ook vernieuwend. Dit deel laat zien hoe de bekendste filmster van India - Amitabh Bachchan - laat zien dat Bollywood in de jaren zeventig ook nieuwe dingen deed. Tevens ontdekken we dat de Bruce Lee films de kinetische films van Hong Kong startte. Meester Yuen Wo Ping vertelt over zijn actiefilms en zijn wire fu choreografie voor The Matrix.
Episode 12: Fight The Power: protest in film (jaren tachtig)
Met Ronald Reagan in het Witte Huis en Margaret Thatcher in Downing Street waren de tachtiger jaren het tijdperk van protest in films. Moedige filmmakers vertelden de waarheid aan de machtshebbers. De American independent filmmaker John Sayles spreekt over deze tijd. In Beijing bloeit de Chinese cinema tot de Tian'anmen instorten. In de Sovjet-unie komt het verleden terug in opzienbarende cinema en in Polen verschijnt de meester regisseur Krzysztof Kieslowski.
Episode 13: Nieuwe grenzen: World Cinema in Afrika, Azië, Latijns Amerika (de jaren negentig)
Weinigen zagen het aankomen maar in de jaren negentig kwam cinema in de hele wereld in een gouden eeuw. Het verhaal start in Iran, waar we Abbas Kiarostami ontmoeten, die film maken opnieuw uitvond en reëler maakte. Daarna ontmoeten we Shinji Tsukamoto, de grondlegger van de nieuwe Japanse horror cinema. Vanuit Tokyo gaat het verhaal naar Parijs waar één van werelds grootste regisseurs, Claire Denis, over haar werk praat. Het verhaal eindigt in Mexico met het succes van haar nieuwste films.
Episode 14: Nieuwe American Independents & de digitale revolutie (de jaren negentig)
Dit is het verhaal over de briljante, opvallende, speelse films in het Engels sprekende deel van de wereld. Wat was er nu nieuw in de dialoog van Tarantino en de kracht van de Coen Brothers? De schrijver van Starship Troopers en Robocop praat over ironie in zijn films. In Australië praat Baz Luhrmann over Romeo + Juliet en Moulin Rouge en we duiken in de digitale wereld om te zien hoe films voor altijd veranderd zijn.
Episode 15: De cinema van vandaag en de toekomst (de jaren 2000)
In het laatste deel van The Story Of Film: An Odyssey, komt de film weer bij het begin terug. Films worden serieuzer sinds 9/11 en de Roemeense cinema komt in de belangstelling. Maar dan blijkt David Lynchs Mulholland Drive een van meest complexe droomfilms ooit gemaakt en Inception maakt van film een spel. In Moscow praat regisseur Alexander Sokurov over zijn vernieuwende films en dan is er een verrassing: The Story Of Film: An Odyssey verlaat het heden om in de toekomst te kijken.
- 2019-03-04 :: PERSBERICHT: RELEASES APRIL 2019
- 2019-01-09 :: PERSBERICHT: WHAT WILL PEOPLE SAY
- 2016-10-03 :: PERSBERICHT: RELEASES OKTOBER 2016
- 2016-08-16 :: PERSBERICHT: RELEASES SEPTEMBER 2016
- 2016-07-31 :: PERSBERICHT: RELEASES AUGUSTUS 2016