:: NIEUWS ::
DVDInfo.be >> Nieuws >> DVD Info >> NIEUWSBERICHT: CINEWEETJES #132
NIEUWSBERICHT: CINEWEETJES #132
Bron: DVD Info - Datum: 2023-02-20 - Geplaatst door: Didier
Welkom bij Cineweetjes, en dat beginnen we met twee filmfestivals. Het Classics Restored Festival brengt grootse films terug op het grote scherm, waar ze thuishoren en zo de rijkdom van de filmgeschiedenis aan de hand van de beste recente digitale restauraties kan ontdekken. Begin maart stellen KASKcinema (Gent), kunstencentrum BUDA (Kortrijk), Cinema ZED (Leuven), De Cinema (Antwerpen) en Cinema RITCS (Brussel) opnieuw een resem recent gerestaureerde filmklassiekers voor. Het volledige programma is nu beschikbaar op cinea.be. Dit jaar zijn de blikvangers een paar pareltjes in het American Independents deelprogramma. Vier films die buiten de bekende structuren gemaakt werden en dus ook buiten de bekende lijntjes kleuren. Het gaat om Private Property (Leslie Steven, 1960), The Story Of A Three-Day Pass (Melvin Van Peebles, 1967), Mikey And Nicky (Elaine May, 1976) en Kamikaze Hearts (Julie Bashore, 1986).



Ook het programma van Offscreen Film Festival is nu online beschikbaar. Drie weken lang cinema op het scherpst van de snee, pittige pulp en films buiten categorie, samengebald in meer dan 60 vertoningen die tegen de mainstream inzwemmen! Het filmaanbod wordt verpakt in thematische programmamodules. Naast een officiële sectie van premières, ligt de nadruk op retrospectieven en hommages, zo is er een eerbetoon aan icoon Brigitte Lahaie die aanwezig zal zijn in Brussel. Ook is er een uitgebreid retrospectief programma over robots (en androids en cyborgs) in de sciencefictionfilm en is er een hommage aan de legendarische Italiaanse exploitation- en genrefilmregisseur Joe D’Amato. Het volledige programma staat vanaf nu online op www.offscreen.be.



Fans van The English Patient krijgen binnenkort weer Ralph Fiennes en Juliette Binoche voor het eerst in 25 jaar op het grote scherm te zien. Het paar zal de hoofdrol spelen in een nieuwe versie van Homer's oude klassieker The Odyssey, die de naam The Return krijgt en geregisseerd zal worden door Uberto Pasolini. De productie van The Return gaat dit voorjaar van start in Griekenland.



Channing Tatum en Jillian Bell zouden naar alle waarschijnlijkheid de hoofdrol spelen in de nieuwe versie van Splash, de klassieker met Tom Hanks en Daryl Hannah. Volgens Deadline is Sarah Rothschild, de schrijfster van de Netflix-hit The Sleepover, van plan om de nieuwste versie van het script voor de zeemeerminromantiek te schrijven. Alles is nog in een embryo-stadium en wie kickt op zeemeerminnen zal het voorlopig moeten doen met de live-action remake van The Little Mermaid.



Michael Douglas staat wel open voor Ant-Man 4, maar hij hoopt wel dat zijn personage Ant-Man 5 niet haalt. Voor Marvel-fans is de release van een nieuwe MCU-film een reden tot feest – en het betekent dat het ook tijd is om te gaan speculeren over het volgende vervolg. In Ant-Man And The Wasp: Quantumania is het de eerste keer dat Paul Rudd samenwerkt met Michael Douglas sinds Ant-Man And The Wasp. In een gesprek met The Hollywood Reporter op de rode loper van de première van de film, werd aan Michael Douglas gevraagd of hij openstond om terug te keren voor een hypothetische vierde Ant-Man-film. De 78-jarige acteur sloot het idee niet uit, al was hij erg bot over zijn voorwaarden om terug te komen. 'Zolang ik maar kan sterven', zei Douglas lachend. De studio heeft nog geen officiële plannen aangekondigd voor de Ant-Man-personages na Quantumania.



Het zou een goede aprilgrap kunnen zijn, maar dat is het niet. Nadat Plane in januari van start ging in de bioscoop, is er al een vervolgfilm op volle zee in de maak en die heet (eeuh) Ship. De film zal later dit jaar in productie gaan, meldt Variety. Zoals de titel al doet vermoeden, speelt Ship zich af op een boot en richt het zich op de voortvluchtige Louis Gaspare, het personage van Mike Colter. Het is onduidelijk of Gerard Butler zal terugkeren, maar de originele regisseur Jean-François Richet is wel weer uitvoerend producent.



Er zijn sinds een paar jaar al verschillende films over Fred Astaire-films in de running. Er is er één met Tom Holland als de legendarische entertainer, de andere is met Jamie Bell als Astaire en Margaret Qualley als Ginger Rogers. In beide projecten zit er nu beweging. The Hollywood Reporter meldt dat de Holland-film nu Paul King van Paddington als regisseur zal hebben en Lee Hall zal het script herschrijven. Deze film zal zich concentreren op Astaire en zijn zus, Adele Astaire. De twee waren meer dan 20 jaar onafscheidelijk en verhuisden van een eenvoudige vaudeville-act in het Midwesten in het begin van de 20e eeuw naar Broadway en het Londense West End in de jaren 1920. Adele Astaire was aanvankelijk het gezicht van de act, maar uiteindelijk overschaduwden de volmaakte podiumvaardigheden van Fred Astaire die van haar. Het duo ging uit elkaar in 1932 toen zijn zus trouwde, wat een klap was voor Fred, maar het duwde hem wel op het pad van Hollywood-dansmusicals en vervolgens naar de bioscoop. King is ook bezig met de origin story van Willy Wonka uit Charlie And The Chocolate Factory die dit eind dit jaar uitkomt. De andere film gaat dus over Astaire en Rogers die samen in 10 films speelden, beginnend met Flying Down To Rio in 1933 en eindigend met The Barkleys Of Broadway in 1949. Het duo bracht een revolutie teweeg in het muzikale filmgenre en verblufte het publiek met hun inventieve flair.



We gaan eruit met een heleboel doden. Carlos Saura, een van de grootste figuren in de wereld van de Spaanse cinema, is op 91-jarige leeftijd overleden. Geboren in Huesca, Aragón, Spanje in 1932, speelde Saura's jeugd zich af in de schaduw van de Spaanse burgeroorlog wat een sleutelrol werd voor zijn films. Toen hij eind jaren vijftig films begon te maken, kreeg hij bekendheid vanwege zijn bereidheid om Francisco Franco te bekritiseren. Zijn belangrijke vroege werken omvatten het drama The Hunt uit 1966, waarmee Saura de Zilveren Beer won op het filmfestival van Berlijn. In 1968 won hij nog een Zilveren Beer voor Peppermint Frappé, een film die vereeuwigd werd in de filmgeschiedenis toen Jean-Luc Godard en François Truffaut de vertoning in Cannes onderbraken uit solidariteit met de protesterende studenten en arbeiders. Zijn films La Prima Angélica en Cría Cuervos wonnen later in de jaren zeventig speciale juryprijzen in Cannes.



Hugh Hudson, die uit de wereld van documentaires en reclame kwam, en met zijn regiedebuut Chariots Of Fire een Oscar won is ook overleden. Hij werd 86. Hudson stierf in het Charing Cross-ziekenhuis in Londen na een korte ziekte. Hudson regisseerde tijdens zijn carrière slechts zeven speelfilms. Na Chariots Of Fire maakte hij ook nog Greystoke: The Legend Of Tarzan, Lord Of The Apes in 1984 met Christopher Lambert in de hoofdrol, wat de eerste Tarzanfilm was die een Oscarnominatie kreeg. Daarna maakte hij Revolution, waarin Al Pacino de hoofdrol speelde als een pelsjager tijdens de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. De film was een grote mislukking, met slechts een brutowinst van slechts 350.000 dollar waardoor Hudson's reputatie nadien nooit meer hetzelfde was.



Raquel Welch is op 82-jarige leeftijd overleden. De actrice was alom bekend als een sekssymbool in de jaren zestig, toen haar schoonheid en bikini praktisch het enige verkoopargument was van de hitfilm One Million Years B.C.
Welch, die geboren is in Chicago en opgroeide in San Diego, was de dochter van een immigrant uit Bolivia. Welch won op haar veertiende heel wat schoonheidswedstrijden, studeerde theater aan het San Diego State College en werkte als serveerster, weervrouw voor tv en als model voor Neiman Marcus. Na kleine rollen in Bewitched, The Virginian en in de Elvis Presley-film Roustabout kreeg ze een zevenjarig contract bij 20th Century Fox, dat haar een hoofdrol gaf in Fantastic Voyage, de sci-fi-film uit 1966 waarin ze tegenover Stephen Boyd, Edmond O'Brien, Donald Pleasence en Arthur Kennedy speelde. De film was een hit en maakte Welch's naam, maar Fox leende haar onmiddellijk uit aan de Britse Hammer Films, de legendarische genrestudio. Het resultaat was One Million Years B.C. waarin ze de hele film niets anders droeg dan een bikini van hertenleer. De goedkoop gemaakte mainstream-exploitatiefilm was een monumentaal succes. De rollen daarna waren veel te ambitieus en onverwacht zoals een Italiaanse film met Marcello Mastroianni of de western Hannie Caulder. Welch bleef altijd een sekssymbool in de films zoals in de Frank Sinatra-noir Lady In Cement en Fuzz met Burt Reynolds. Halverwege de jaren '70 had ze succes met een langlopende muziekact / one-woman-show in een nachtclub in Las Vegas. In 1981 gebruikte Welch deze muzikale vaardigheden toen ze Lauren Bacall verving in Broadway's Woman Of The Year, een muzikale bewerking van de George Stevens-film. In 1997 vertolkte ze de rollen van Julie Andrews en Liza Minnelli in de Broadway-versie van Victor/Victoria. Op filmvlak bleven het eerder beperkt bij bijrollen zoals in Legally Blonde uit 2001.



Recent nieuws van dezelfde bron