:: ARTIKELS ::
INTERVIEW HIDEO NAKATA
Type: Interview - Datum: 2006-05-28 - Geplaatst door: Bart
The Ring 2 is al een tijdje uit op dvd. In deze sequel was het wederom gillen en nagelbijten van jewelste voor de doorsnee filmkijker. Tijdens het 23ste Festival van de Fantastische Film te Brussel hadden wij een persoonlijk gesprek met regisseur Hideo Nakata, die eveneens verantwoordelijk was voor de originele Japanse versies (Ringu, Ringu 2). DVD Info: De laatste jaren worden er meer en meer remakes gemaakt van oude kassuccessen. In Japan maakte je Ringu en Ringu 2. Hoe sta jij tegenover dit nieuwe "genre"?
Hideo Nakata: Wel, ik zou het eerder een trend noemen. De reden waarom ik de regie aanvaardde van The Ring 2, is omdat het geen identieke remake is van Ringu 2. Voor mij was het een eenvoudig, maar sterk emotioneel drama dat draaide rond de moeder-kind-relatie. Vooral het script deed me uiteindelijk toehappen. Het is in vele opzichten verschillend van Ringu 2. Eigenlijk heb ik niet graag dat men het een remake noemt; ik zie het eerder als een sequel. Inderdaad, er zijn enkele overeenkomsten zoals de videocassette en de geest, maar daar houdt het ook mee op. Veder let ik er ook op om mezelf niet te gaan herhalen, maar telkens met iets nieuw voor de dag te komen. Omdat we hier te maken hebben met een vervolgfilm, kunnen we niet anders dan bepaalde elementen terug in beeld te brengen, zodat we de nodige sfeer kunnen scheppen. Hollywood is het zichzelf verplicht om succesvolle films te blijven maken. De laatste jaren blijken ze enorm veel interesse te hebben in verfilmingen van Aziatische toppers. Dit was vroeger onbestaande; de Aziatische cinema kon hen amper boeien, met uitzondering van titels als Seven Samurai en Yojimbo. Daarnaast is er ook de belangrijke factor dat het bioscooppubliek veel jonger geworden is tegenover vroeger én andere interesses heeft; zoals Aziatische horror.
Oorspronkelijk was de bioscooprelease voorzien voor november van vorig jaar. Uiteindelijk werd het eind maart. Waren er productieproblemen die deze vertraging veroorzaakten?
Nee; zeker niet, maar toen ik aangenomen was in maart vorig jaar, werd het toen al duidelijk dat de vooropgestelde releasedatum onmogelijk kon gehaald worden. De voorbereidingen voor een film duren in Hollywood gewoonlijk enkele maanden. Voor The Ring 2 was dit 6 maand. Vandaar dat men besliste om de film later uit te brengen."
Wat zijn de grootste verschillen tussen een film draaien in Japan en Amerika?
Vooral de voorbereidingsfase is zeer uiteenlopend. In Amerika neemt dit veel meer tijd in beslag. Ook testscreenings zijn daar enorm belangrijk. Sommige scènes van The Ring 2 werden speciaal vanuit verschillende hoeken gefilmd, zodat we later de montage konden aanpassen aan de smaak van het testpubliek. In Japan is dit onbestaand. Daar film ik gewoon de nodige shots, omdat ik vrijwel altijd zeker ben hoe ik de film uiteindelijk zal monteren. In Hollywood kan je deze methode niet toepassen, want het resultaat is altijd verschillend dan je aanvankelijk in gedachten had.
Heb je veel wijzigingen moeten aanbrengen?
Veel zou ik niet durven zeggen. Het verhaal werd aangepast; anders samengevat. Het is moeilijk voor mij om nu terug te blikken op het volledige proces. De bioscoopversie is gebaseerd op mijn director's cut. Ik herken de basis van mijn ideeën in de film; en dat is het belangrijkste.
Wat bedoel je precies?
Wel, mijn versie was 20 minuten langer dan wat je nu te zien krijgt.
Zal jouw versie eventueel op dvd uitgebracht worden?
Ik hoop het. We werkten reeds aan de uitgebreide versie, die zeer dicht aanleunt bij mijn visie. Als de studio interesse zou hebben om die uit te brengen, dan kan dit makkelijk.
Je volgende film wordt weerom een remake; nl. The Eye. Had je ook interesse omwille van het script?
Wel, Hollywood is een bizarre plek. Ieder jaar worden er ongeveer 35 000 scripts geregistreerd en het is buitengewoon moeilijk om daartussen een goed te vinden. Na de opnames van The Ring 2, heb ik een tiental scenario's gelezen. The Eye kwam het best uit de verf. Wellicht is het één van de vijf beste scripts dat ik de laatste vier jaar in het filmmekka gelezen heb. De zoektocht naar een goed script is de eerste vereiste. Daarmee ga je van start. Daarna begon ik te twijfelen of ik het zou aannemen of niet. Voordat ik betrokken was bij The Ring 2 had ik dagen waar ik gefrustreerd rondliep, omdat ik geen degelijk project vond. Ik hou er niet van om niks te doen; dus aanvaardde ik de job om The Eye te regisseren.
Naar het schijnt heb je ook interesse in The Entity, wat opnieuw een remake is...
Ja, die film zit momenteel in een voorbereidingsfase.
Waarmee zal je dan eerst starten?
Wellicht wordt het The Eye. Tenzij we een passende actrice zouden vinden voor de hoofdrol, dan starten we deze zomer reeds met The Entity.
Hou ons op de hoogte...
Andere artikels van hetzelfde type
- 2023-01-03 :: INTERVIEW BILL TECK
- 2022-10-08 :: INTERVIEW RAF GEUSENS
- 2021-11-18 :: INTERVIEW ANKE BROUWERS
- 2021-09-21 :: TEN MOVIES MET ALEXANDER DE MAN
- 2021-05-23 :: TEN MOVIES MET ANTHONY PALAIA