:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Interview >> INTERVIEW THE KIDS ARE ALL RIGHT
INTERVIEW THE KIDS ARE ALL RIGHT
Type: Interview - Datum: 2011-03-20 - Geplaatst door: William
THE KIDS ARE ALL RIGHT (2010)

Regie: Lisa Cholodenko
Scenario: Stuart Blumberg
Met: o.a. Julianne Moore, Annette Bening, Mark Ruffalo

DVD Info: The Kids Are All Right is in 2011 meer dan 65 keer genomineerd op festivals en gerelateerde evenementen, maar van de vier Oscar-nominatie en de evenveel BAFTA-nominaties werd uiteindelijk geen enkele verzilverd. Alleen de vier Golden Globes-nominaties resulteerden in een bekroning voor beste film en beste actrice (Annette Bening). Voor de rest vielen de prijzen bij de mindere goden in de sector: beste film op het Festival van Berlijn, de Londen Critics Award voor beste actrice (Annette Bening) en de New York Critics Award voor beste actrice (Annette Bening), beste scenario (Lisa Cholodenko/Stuart Blumberg) en beste acteur in een ondersteunende rol (Mark Ruffalo). De hoogste tijd dus om de makers aan de tand te voelen over The Kids Are All Right.

Het idee voor The Kids Are All Right vloeide uit de pen van regisseur Lisa Cholodenko, die eerder de aandacht trok met High Art (1998) en Laurel Canyon (2002). Ze kende scenarioschrijver Stuart Blumberg via vrienden in New York en liep hem eerder toevallig tegen het lijf in een cafeetje in Los Angeles.

Lisa Cholodenko: ik vertelde Stuart dat ik met een script voor een nieuwe productie bezig was, maar dat het een moeilijke bevalling zou worden wegens een writer’s block. M’n tweede film Laurel Canyon was net in de zalen en ik had ondertussen het een en ander voor televisie gedaan, maar ik wilde per se dit project tot een goed einde brengen omdat geen enkele aanbieding via mijn agent me beviel. Tegelijk waren mijn partner en ik druk in de weer om een kind te krijgen en op radio en tv gonsde het van de onderwerpen over proefbuisbaby’s, een generatie die nu volwassen wordt, een soort Brave New World voor gezinnen.

Stuart Blumberg: ik was spermadonateur op de hogeschool en Lisa’s project sprak mij wel aan. Ik was aan een ander soort films toe, een indie met andere woorden...

Lisa Cholodenko: … uiteindelijk heeft het vier jaar geduurd om het project tot een goed einde te brengen…

Stuart Blumberg: … we zijn maanden bezig geweest met de contouren van het scenario en het duurde weken voor we de eerste versie klaar hadden. Elke scène hebben we ontelbare keren doorgenomen, elk karakter minstens tien keer…

Lisa Cholodenko: … elk onderdeel van het script hebben we grondig bekeken. We stelden elkaar vragen over de karakters, gaven ze vorm en lieten ze contrasteren met de andere personages. Als we voelden dat het niet perfect zat, dat we zweefden of dat het niet allemaal politiek correct was, begonnen we gewoon van vooraf aan. Ondertussen was ik zwanger geraakt en we dachten de film klaar te krijgen vóór de geboorte, maar de financiering liep minder vlot dan we hoopten en met de geboorte van mijn zoontje raakten de plannen wat op de achtergrond. Maar Stuart en ik, we bleven wel met het scenario bezig: schrijven, reviseren, het kon alleen maar beter worden.

In The Kids Are All Right voeren Lisa Cholodenko en Stuart Blumberg een lesbisch stel op met een dochter en een zoon, allebei op alternatieve manier verwerkt met sperma van dezelfde man. En net als de kinderen zich vragen stellen over hun afkomst en op zoek gaan naar hun biologische vader, geraken de beide moeders in een midlifecrisis. Nic (Annette Bening) heeft een dokterspraktijk en moet dus vooruit, haar partner Jules (Julianne Moore) heeft eigenlijk niets om handen en besluit zich op tuinarchitectuur te gooien. Dat komt Mark, de vader van hun beide kinderen, goed uit, want z’n tuin ligt er verwaarloosd bij en dus engageert hij Jules om een klein wonder te verrichten. Er wordt onderhandeld, gepraat en gediscussieerd over de beste oplossing, in de tuin, op het terras en uiteindelijk ook in bed. Maar mochten Mark en Jules zich voorgenomen hebben om hun slippertje geheim te houden, dan is er jammer genoeg sprake van een totale misrekening, want hun geheim komt aan het licht en dat vinden de kinderen niet echt fijn want zij houden van hun moeders, maar ook Nic is niet in haar nopjes

Stuart Blumberg: in de film zit geen boodschap over homoseksuele relaties. Het thema is veel ruimer en gaat over de problemen die gezinnen met kinderen tegenkomen, over de angst die gepaard gaat met de vaststelling dat je gezin verandert zonder dat je daar als volwassene invloed op hebt. Of je homo, lesbisch, hetero, single of van gemengd ras bent maakt in dat opzicht niet veel uit: iedereen krijgt ongeveer hetzelfde traject, alle gezinnen worden met dezelfde uitdagingen geconfronteerd: emotionele overgangsrituelen. Gezinnen blijven desondanks bestaan of vallen uit elkaar, waar het ons om te doen was zijn de beslissingen die daartoe leiden en de momenten waarop het mis kan gaan.

Lisa Cholodenko: wat mij interesseert zijn films waarin komedie en tragedie gecombineerd worden, waarin je de menselijkheid en de complexiteit van de karakters kan ontdekken en waarin je sympathie toeneemt of afneemt naargelang de situaties en de omstandigheden. Dat Jules en Nic lesbisch zijn wilde ik in eerste instantie verzwijgen en aan de appreciatie van de toeschouwer over laten.

Was Julianne Moore je eerste keuze voor de rol van Jules?

Stuart Blumberg: oh ja! We schreven die rol met Julianne voor ogen en het is prachtig dat zij dan ook degene is die de tekst uitspreekt in de film. We hoopten dat het voor haar een nieuwe ervaring zou zijn. Meestal kruipt ze in de huid van een sterke vrouw. Jules is veel kwetsbaarder in deze relatie.

Lisa Cholodenko: Julianne was ook bereid om alles te doen, inclusief de seksscènes. Ik ken haar al vele jaren en ooit zei ze tegen me: schrijf wat voor mij. Ze was meteen voor dit project gewonnen toen ze de eerste voorlopige versie in de bus kreeg. Ze hield zich vier jaar beschikbaar voor overleg en ik zocht haar een paar keer op in New York om met haar te overleggen over de richting die het scenario ondertussen inging, waardoor ze haar personage op een vrij spontane manier leerde kennen.

En Annette Bening?

Lisa Cholodenko: ik zocht een perfecte tegenhanger voor Julianne. Ik heb lang geaarzeld. Ik zocht een actrice die grappig en dramatisch kan zijn, een sterke, sexy en herkenbare vrouw van 40+. Ik besprak de shortlist met Julianne in New York en omdat we allebei fan zijn van Annette Bening, was de keuze snel gemaakt.

Begin 2010 ging The Kids Are All Right in première op het Sundance Festival en op het Film Festival van Berlijn. Ondanks de zeer voorlopige versie die de Amerikanen te zien kregen, was er sprake van een succes over de hele lijn. Tot grote opluchting van de regisseur voor wie het allemaal een beetje te snel en te onverwacht kwam. Grote ster in Berlijn was uiteraard Julianne Moore die als het ware op haar eentje de film in het middelpunt van de aandacht stelde. Dat ze uiteindelijk geen Oscar kreeg voor haar interpretatie en de Golden Globe naar Annette Bening ging vindt ze jammer, maar ook terecht, want haar tegenspeelster zette een indrukwekkende prestatie neer.

Julianne Moore: wat mij aantrok in het prachtige en grappige scenario was het feit dat het om personages gaat die al een hele tijd in een relatie zitten met kinderen. Annette en ik zijn allebei sinds lang getrouwd, we hebben allebei kinderen en we weten wat het is om in deze tijd ouders te zijn. Als kinderen bijv. het huis verlaten is dat een hele transitie voor alle gezinsleden. Mijn personage wordt in The Kids Are All Right met een dergelijke situatie geconfronteerd. Jules heeft niet echt een job en dus besluit ze om tuinarchitect te worden, maar eigenlijk is ze een gewone huisvrouw die heel erg bezig is met het huis en met de kinderen. Dat zorgt voor een gecompliceerde dynamiek en die rol wilde ik wel eens uitproberen. In films hebben karakters meestal een zeer duidelijk uitgestippeld pad, Jules heeft dat niet, ze zit vast en Nic wordt met die situatie geconfronteerd en beseft dat ze er alleen samen een oplossing voor kunnen bedenken.

Annette Bening: alle karakters in de film maken een zeker proces door. Ik had het gevoel alsof ik Nic begreep. Ik zag haar als een wijze, stabiele en intelligente vrouw. Ze staat uiteindelijk voor een dilemma en maakt een moeilijke periode door en voor een acteur is het een uitdaging om je zo goed mogelijk in te leven en de wereld te zien via de ogen van het personage.

Julianne Moore: de essentie van deze film is de relatie tussen de ouders en hoe heel erg normaal die wel is. Lisa was overigens uitstekend voorbereid voor het maken van deze film. Ze is een fantastische schrijfster en een uitstekend regisseur. Vooral ook daarom wilde ik deze film graag doen en uiteraard omdat ik het een steengoed script vond.

The Kids Are All Right
is halfweg april 2011 beschikbaar op dvd.
 





Andere artikels van hetzelfde type