DVD Info: Dag Robin, deze vraag heb je zonder twijfel al honderd keer moeten beantwoorden: hoe begon die liefde voor de filmmuziek?
Robin Broos: Ergens in het begin van de jaren '90 kreeg ik de cd John Williams Conducts John Williams: The Star Wars Trilogy, een soort best of van Star Wars, op een moment dat we dachten dat drie films wel genoeg waren om de hele saga te vertellen. Het waren nieuwe opnames van de voornaamste muzikale thema’s, opgenomen onder leiding van de maestro zelf. En wat het zo mooi maakt, het is een bloemlezing van wat Williams zo graag doet: leitmotivs schrijven voor de voornaamste personages van het verhaal. Van Darth Vader over Princess Leia tot Yoda, heel Wagerniaans, net als in de opera, als onderbewust geheugensteuntje wie nu weer wie is. Wanneer ik even later Jurassic Park zag in de bioscoop, meende ik de hand van dezelfde componist herkend te hebben. En zo startte mijn collectie soundtracks.
Het feit dat ik deze vraag stel wijst ook op het feit dat mensen dat nogal vreemd vinden. Klopt die redenering?
De verkoopcijfers van albums en de volle zalen bij filmconcerten spreken dat toch tegen. De moeilijkheid is dat soundtracks zijn gemaakt om een film te dienen en in de aftiteling pas aan het einde aan bod komen. Vaak is het niet datgene waarover je napraat met je vrienden op café. Bovendien is filmmuziek geen omlijnd genre.
Inderdaad, Robin. De term "filmmuziek" is inderdaad even breed als pakweg het woord "voedsel" of "sport". Dat gaat van minimalistische electro tot swingende musicals. Is er bij jou een voorkeur... en afkeur?
Toch niet. Een goede musical slaagt erin het narratief aan te vullen met muziek. Wat Justin Hurwitz bijvoorbeeld deed voor La La Land, hoort tot mijn absolute favoriete soundtracks van de laatste jaren. Net zoals de electronica van Kyle Dixon en Michael Stein voor Stranger Things. Wat me persoonlijk minder raakt, zijn de soundscapes zoals Hans Zimmer ze vandaag maakt. Muziek waarin de geluideffecten worden opgenomen, denk maar aan de voorbijscherende vliegtuigen van de Luftwaffe in Dunkirk. Dat is goed gemaakt, maar dat beluister ik toch liever niet op een rustige zondagochtend.
Soundtrack is ook een woord dat al meerdere malen dat verschillende dimensies kreeg. Je hebt uiteraard de originele scores maar de meest verkopende soundtracks zijn toch gewoon compilatie-LP’s met popsongs. Ik denk dan bijv. aan Top Gun of Flashdance. Zie je dat ook als filmmuziek, of is dat toch niet anders?
Om te beginnen: het woord ‘soundtrack’ heeft betrekking op alle geluid in een film, vanaf het moment dat het logo van de studio in beeld komt. Dus ja, ik beschouw ook dat als filmmuziek. Daarnaast is het nog eens het onderscheid tussen bestaande muziek, of orginele muziek, speciaal geschreven voor de film. Ook dan doorstaan die films de test. Het is pas wanneer bestaande muziek in een film wordt gebruikt, dat het tricky wordt. Wanneer Tarantino bestaande stukken van Ennio Morricone recupereert in Kill Bill, vind ik dat lastig. Omdat het uit de context wordt gebruikt. Maar wanneer diezelfde Tarantino ‘Stuck in the Middle With You’, de bubblegumhit uit 1973 van de Britse band Stealers Wheel, gebruikt in Reservoir Dogs, doet hij wel iets uniek. Plots lijkt dat nummer voor die film, voor die scène gemaakt. En ik kan de twee niet meer los van elkaar zien.
Laten we het in de eerste plaats maar over de scores hebben. Misschien is Hans Zimmer de kaper op de kust, maar als je soundtracks zegt dan zegt men ofwel Ennio Morricone of John Williams. Hoe komt dat?
Morricone heeft bij leven meer dan 500 scores geschreven, waarvan iconische deuntjes zoals dat van The Good, The Bad And The Ugly of Once Upon A Time In The West. John Williams heeft de symfonische score - zoals het oude Hollywood zijn films van muziek voorzag - weer van stal gehaald en op de kaart gezet met Star Wars. Laat de ‘Imperial March’ om het even waar in de wereld horen, en mensen zullen het herkennen. Je zou dus kunnen zeggen dat componisten als Morricone of Williams vandaag bekender zijn dan de grote, klassieke componisten van weleer.
Het zijn componisten die naar mijn gevoel de Beethovens van onze tijd zijn, maar door heel wat kenners (ik noem ze eerder snobs) wordt daar minderwaardig op neer gekeken. Hoe ervaar jij dat?
In klassieke middens is er werd filmmuziek lang als minderwaardig beschouwd, gewoon omdat het geschreven is voor een populair medium. Toch is de muziek geschreven in de traditie van de grote componisten. Vroeger schreef Mozart muziek bij opera’s, om zijn publiek te entertainen. Vandaag horen filmscores horen bij de beste klassieke muziek die er ooit is geschreven. Live-opvoeringen zijn van eenzelfde kwaliteit, compositie en prestatie. Ze dragen bij aan de canon. Misschien zijn niet alle stukken even complex of interessant om spelen, maar dat kan over elk genre gezegd worden. Intussen overleven klassieke orkesten wel omwille van de wildgroei aan filmconcerten die vaak volle zalen lokken. Het tij is wel degelijk aan het keren.
Uit het radioprogramma dat je samen met Jeroen Struys maakt, blijkt dat jij een echte verzamelaar bent van soundtracks. Hoe doe je dat? Schuim je de rommelmarkten af of zit je de hele dag de eBay’s van deze wereld uit te pluizen?
Gelukkig bestaan er vandaag zaken als Spotify, wat maakt dat het makkelijk is om nieuwe muziek meteen te beluisteren. Wanneer ik iets goed vind, zoek ik verder waar ik het fysiek kan kopen. Maar ik heb inderdaad al wat geld achtergelaten op veiligsites, vooral Discogs dan, op zoek naar die ene uitgave van een bepaalde score.
Heb je enig idee welke soundtracks de echte hebbedingen zijn?
De miserie vandaag is niet dat soundtracks niet worden uitgegeven, maar wel de beperkte oplage waarop dat gebeurt. Via initiatieven als Record Store Day verschijnen er elk jaar wel soundtracks voor het eerst op plaat, maar vaak slechts op 5.000 exemplaren, voor de hele wereld. Ik denk bijvoorbeeld aan de vinyl-uitvoering van Lost In Translation, de film van Sofia Coppola. Volgens mij zijn daar in ons land amper tien van verdeeld. En tweedehands worden daar dan woekerprijzen voor gevraagd. Da’s jammer.
De soundtrack maakt een deel uit van de muziekindustrie en die ligt op zijn gat, want men verkoopt geen platen meer. Ervaart men deze terugval ook in de wereld van de soundtracks?
Die vraag zou je eens moeten voorleggen aan Ultratop. Ik zou denken van wel. Al zie je altijd uitschieters in de hitparade staan. Al was het maar de compilatie-albums van Guardians Of The Galaxy.
Wat komt er het eerst voor je: de film of de soundtrack?
De film. Als de muziek er dan bovenuit steekt, zijn dat extra punten. Maar het gebeurt steeds vaker dat ik muziek beluister uit films die ik nooit heb gezien. In dat geval is het soms een kwestie om dat zo te houden. Stel je voor dat de film tegenvalt? Dat zou de muziek teniet kunnen doen.
Kan een goede film dan vallen met een slechte soundtrack (of omgekeerd)?
Wanneer de muziek niet goed is, ben ik dat gelukkig snel vergeten. Dan speelt het cliché toch wat mee, dat filmmuziek in de eerste plaats onderdanig is aan de film.
In feite zijn er soundtracks waar je van houdt, maar de film door en door haat?
Ik kocht onlangs de soundtrack van Personal Effects, een film uit 2008 met Michelle Pfeiffer en Ashton Kutcher met muziek van de overleden IJslandse componist Jóhann Jóhannsson. Het was zijn eerste Amerikaanse opdracht in de filmwereld, maar dat brak geen potten. Nu de man overleden is, heeft zijn platenlabel besloten om deze onuitgebrachte muziek postuum toch op plaat uit te brengen. Deze score is fenomenaal. Maar ik heb onlangs de film gezien, dat was zonde van de tijd. En van het talent van Jóhannsson.
Jouw hobby mondt nu uit in een boek, The Original Soundtrack. Hoe ging je daar te werk?Op de radio kan je mooie, maar onbekende dingen laten horen. Maar in het boek heeft dat weinig zin. Niemand leest met plezier een lap tekst over muziek die hij nog nooit heeft gehoord. Daarom ben ik vooral vertrokken vanuit bekende films, waarvan een groot publiek er meteen de muziek bij hoort. Films als Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain, Star Wars of The Little Mermaid.
Het is geen encyclopedie, maar eerder (net zoals jullie programma) een weetjesboek. Moet je in feite een kenner zijn om van het boek te kunnen genieten?
Nee, het is bewust geschreven voor een breed publiek. Het wordt dus zelden echt muziektechnisch, maar het aat meer over de verhalen achter het ontstaan van de muziek. Wanneer er een grote blockbuster uitkomt, vind je overal interviews met de regisseur en de cast. Voor dit boek ben ik op zoek gegaan naar de anakdotes over de filmmuziek. En die sappige verhalen zijn er verrassend vaak.
Kill your darlings, wat is de beste soundtrack ooit?
Jurassic Park. Zonder enige twijfel.
The Original Soundtrack ligt nu in de winkel en is te bestellen op theoriginalsoundtrack.be.
- 2023-01-03 :: INTERVIEW BILL TECK
- 2022-10-08 :: INTERVIEW RAF GEUSENS
- 2021-11-18 :: INTERVIEW ANKE BROUWERS
- 2021-09-21 :: TEN MOVIES MET ALEXANDER DE MAN
- 2021-05-23 :: TEN MOVIES MET ANTHONY PALAIA