:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Interview >> INTERVIEW ROB COHEN (REGISSEUR)
INTERVIEW ROB COHEN (REGISSEUR)
Type: Interview - Datum: 2003-02-05 - Geplaatst door: Serge
Enkele weken geleden hadden wij het genoegen een interview te kunnen afnemen van regisseur Rob Cohen, een krasse vijftiger die nog heel goed weet wat er reilt en zeilt binnen het wereldje van de hedendaagse jeugd. Zijn recente films getuigen daarvan. Cohen is al geruime tijd actief in de filmindustrie, maar breekt pas als mainstreamregisseur door halverwege de jaren negentig met blockbusters als Dragon The Bruce Lee Story, Dragonheart en Daylight. Zijn palmares wordt aangevuld met The Skulls, The Fast And The Furious en XXX (een sequel staat reeds gepland). Rob Cohen is een vlotte prater die, zoals hij zelf aangeeft, enorm veel plezier beleeft aan zijn vak. In dit gesprek hebben we het uiteraard uitgebreid over de aankomende DVD release van XXX, ook vertelt Cohen enthousiast over het gehele filmproces dat dankzij de extra’s op een DVD vele huiskamers bereikt.

DVD Info: Binnenkort verschijnt de DVD van je laatste film XXX. Kan je even toelichten hoe je te werk bent gegaan bij het samenstellen van de extra’s voor deze release?

RC: Wel, sinds de DVD-releases van Dragon, Dragonheart en Daylight, was ik op zoek om het onderste uit de kan te halen en een nog rijker assortiment aan extra’s te verzamelen. Deze keer wou ik meer gedetailleerde dossiers over het maken van de film. En zoals je wel weet, behoren storyboards tot mijn favoriete extra’s, net zoals bij de DVD-release van The Fast And The Furious waar ik deze voor het eerst heb opgenomen. Ik hou ervan om mijn visie en het resultaat met jonge filmmakers en filmliefhebbers te delen. Ik ben ook te spreken over de audiocommentaar die ik insprak en de diepgaandere documentaires over een aantal aspecten uit de film. Over het algemeen ben ik tevreden met het resultaat, zeker als je vergelijkt met andere huidige releases.

DVD Info: Kan je de extra’s even kort opsommen?

RC: Wel, we hebben een featurette over Vin Diesel; een filmdagboek waarbij er tijdens de 82 dagen van de opnames een cameraman alles achter de schermen heeft vastgelegd; er zijn featurettes over de stunts en de speciale effecten en zo veel meer.

DVD Info: Op de DVD vinden we eveneens een aantal verwijderde scènes terug. Niet elke regisseur is geneigd om deze op een DVD te voorzien. Hoe sta jij daar tegenover?

RC: Scènes uit een film zijn stukjes van een puzzel, al die scènes bij elkaar vormen een coherent geheel. Soms wil ik graag in detail treden, maar ik moet mezelf geregeld intomen. Een voorbeeld: we hebben een lange scène opgenomen met Vin Diesel en een jonge acteur Matthew Peters. Op het moment dat ik het script las, was ik echt enthousiast en die bepaalde scène heeft me er toe aangezet om de film te regisseren. En wanneer ik die scène dan opgenomen had, was het de eerste om te sneuvelen. Op de DVD leg ik ook uit waarom die scène uiteindelijk verwijderd werd. Toen ik aan Harvard studeerde, was ik sterk geïnteresseerd in films, maar er was nergens bruikbare informatie te vinden. Ik kon niemand aanspreken die me kon uitleggen hoe films gemaakt werden. Daarom dat ik er bij een DVD-release voor zorg dat de kijker een blik wordt gegund in het filmproces. En elke bijdrage die ik kan leveren om hen meer inzicht te bieden in het filmproces maakt me gelukkig, en ik ben ervan overtuigd dat ze op die manier kritischer en aandachtiger naar een film zullen kijken.

DVD Info: Je hebt eveneens een audiocommentaar ingesproken?

RC: Ja, dat klopt.

DVD Info: Een aantal regisseurs weigert steevast om dergelijke tracks in te spreken omdat de beelden op het scherm moeten volstaan om de boodschap of het verhaal over te brengen. De magie van de film zou met zo’n audiocommentaar een beetje verdwijnen. Sta je persoonlijk achter het concept van een audiocommentaar? Wat denk je er zelf over?

RC: Ik denk net het tegenovergestelde. Eénmaal je de film bekeken hebt, kan je er nog meer van genieten door te weten te komen hoe de productie gegroeid is. De magie bevindt zich altijd in de eerste kijkbeurt. Niemand beluistert eerst de audiocommentaar en bekijkt nadien pas de film, zo werkt het niet. Maar éénmaal je de film bekeken hebt, begin je de verschillende lagen ervan af te pellen en raak je verzeild in de verbeelding van de regisseur, de scenarist, de acteurs, enz. De hedendaagse filmliefhebber is werkelijk geïnteresseerd in het volledige filmproces en niet enkel in het eindproduct dat op het witte doek getoond wordt.

DVD Info: Bereid jij je audiocommentaar grondig voor of kies je eerder voor een spontane aanpak?

RC: Ik bereid niets voor. Al mijn commentaartracks zijn in één ruk opgenomen, zonder voorbereiding. Ik ben er eigenlijk trots op, de commentaar die ik geef is van begin tot einde spontaan en recht uit het hart.

DVD Info: Heb je achteraf het gevoel dat je zaken vergeten te vertellen bent?

RC: Ja, natuurlijk heb ik dat al meegemaakt en dat is jammer. Soms vergeet ik zelfs namen te vermelden, maar weet je, een verstrooidheid als deze is een minder grote zonde dan het opzettelijk niet vermelden van bepaalde personen.

DVD Info: Wie beslist hoe de DVD er uit zal zien en welke extra’s er worden opgeplaatst? De studio of jijzelf?

RC: Ik neem die beslissing. Ten eerste ben ik zelf een verstokte DVD liefhebber, en ten tweede ben ik er sterk van overtuigd dat dit een kans is voor de filmmakers om het publiek mee te betrekken in het totale productieproces van de film. En het toont ook aan dat ik als regisseur begaan ben met mijn films.

DVD Info: Blijkbaar ben je dus een hevige DVD fan?

RC: Jazeker. Ik heb er duizenden. Ik ben een fanatieke verzamelaar.

DVD Info: Welke titel staat hoog aangeprezen in jouw collectie?

RC: Ik ben aangenaam verrast door de regio 1 Pulp Fiction 2-disc versie, een knappe release. Zonder egocentrisch over te komen wil ik toch benadrukken dat we zelf goed werk hebben geleverd bij de DVD-release van The Fast And The Furious. We streven er naar om onze inspanningen telkens te verbeteren.

DVD Info: Zoals u daarnet zelf aanhaalde, bent u een grote fan van het medium. Hoe staat de crew tegenover het fenomeen DVD? Hoe reageren zij wanneer een tweede team van camera’s hun handelingen filmen voor de extra’s op DVD? Zijn ze even enthousiast als u?

RC: Wel, de acteurs zijn het minst enthousiast vermits zij niet graag toegeven dat ze heel wat hulp krijgen om sommige scènes te kunnen inblikken. Een groot deel wil laten uitschijnen dat zij elke scène zelf verwezenlijkt hebben, maar in feite is het een samenspel van acteurs, regisseur, producent, scenarist, cameracrew, stuntscrew, enz. Die een film tot stand brengen. Jammer genoeg sieren acteurs en actrices nogal vaak de covers van modieuze magazines als Vanity Fair, zelden of nooit staat er een regisseur op de cover. Ik weet dat wij mensen naar een hoger niveau verheffen, wij maken iconen, maar hoeveel kan je vertellen over hun leven? Hoeveel artikels kan je lezen vooraleer je het beu wordt? Ik blijf de acteurs met respect behandelen, maar ze moeten wel beseffen dat het mijn set is en dat zij er deel van uit maken.

DVD Info: Voor u blijft DVD een medium met veel potentieel dat ten volle dient benut te worden?

RC: Uiteraard. In de wereld waarin we vandaag leven is het medium DVD een grotere business en bevat het veel meer potentieel dan de film zelf vermits de grenzen van entertainment, opvoeding, appreciatie, enz. veel verder reiken dankzij DVD. Wat meer is, de film is het meest gelimiteerde proces bij deze totaalervaring want éénmaal de film bekeken, verlaat je de bioscoop met enkel jouw ervaringen en emoties, wat uiteraard een mooi begin is om je nadien op de vele extra’s te storten.

DVD Info: Regisseur Peter Jackson voorziet twee versies van zijn films, één voor de bioscooprelease en één voor de DVD-release. Speelt u ook met dat idee? Welke van uw films zou je graag hermonteren voor DVD?

RC: Als er één film is die ik graag op DVD wil hebben, is het de eerste film die ik geregisseerd heb, A Small Circle of Friends uit 1980. Ik probeer MGM ervan te overtuigen de film te releasen zoadt ik bij de montage enkele scènes kan toevoegen die er naar mijn gevoel zeker zouden in passen. Een film waarvan ik echt op voorhand twee versies in mijn hoofd heb zitten, is Warrior, mijn nieuwste project dat ik samen met Sony verwezenlijk. Mijn plan is om de DVD volledig interactief te maken en de kijker zelf aan de actie in de film te laten deelnemen, “Top Gun meets The Matrix” als het ware.

DVD Info: Een laatste vraagje om te besluiten. De 20e James Bond Die Another Day en XXX liepen ongeveer gelijktijdig in de bioscopen. Wat vond je van de nieuwste Bond-film?

RC: Ik ben trots op XXX, ook na het bekijken van Die Another Day. De effecten waren nogal dunnetjes en zagen er soms onreëel uit. Akkoord, de film is op en top puur entertainment, maar deed me nooit lachen en bezorgde me nooit een aangenaam gevoel. Mijn bedoeling was om iets nieuws te maken, iets verrassend, en juist daardoor bevat XXX een soort frisheid die je bij Bond niet aantreft. Ik denk ook dat het na 40 jaar nog moeilijk is om elke film opnieuw hetzelfde te presteren en telkens de sfeer van weleer op te roepen.

DVD Info: Hartelijk dank voor uw tijd en veel succes met uw nieuwste projecten!

RC: You’re welcome! Bye!


UIT HET ARCHIEF

Andere artikels van hetzelfde type