CRUSH, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2025-05-05
FILM
De niet zo bijster goede onderzoeksjournalist Nick Eliot (Cary Elwes) zoekt en vindt een bijhuisje dat hij kan huren om dichter bij zijn werk te zitten, dat hij huurt van de familie Forrester. De dochter des huizes, Adrian (Alicia Silverstone), is op haar 14de levensjaar vrij rijp voor haar leeftijd, en ze kronkelt zich dan ook in duizend en één verleidelijke poses om Nick het hoofd op hol te draaien. Alhoewel Nick bijna één keer toegeeft aan zijn verlangens, wijst hij Adrian toch resoluut af omdat het leeftijdsverschil tussen hen te groot is. Adrian is echter geen meisje dat tevreden is met
nee als antwoord, en van de éne dag op de andere begint ze Nick zowel privé als professioneel stokken in de wielen te steken, waarbij ze niet omziet naar de slachtoffers die ze maakt. Wanneer Nick haar blijft afwijzen en een andere huurwoning zoekt, komt er zelfs een valse beschuldiging van verkrachting bovenop... en de enige die Nick kan vrijpleiten, Adrians vriendin Cheyenne (Amber Benson), wordt laten we zeggen gehinderd bij haar getuigenis; vader Cliff Forrester (Kurtwood Smith) daarentegen staat op het punt om Nick het hoofd in te slaan.
Ondanks de korte speelduur is deze
The Crush een weldoordachte thriller met een duidelijke knipoog naar
Lolita van Stanley Kubrick, met, als we even een bijrolletje in
The Wonder Years buiten beschouwing laten, het acteerdebuut van Alicia Silverstone, die pas echt tot het sterrendom gekatapulteerd werd nadat ze in een paar videoclips van Aerosmith haar opwachting maakte, en daar (zelfs in het echt) een navelpiercing liet zetten. Silverstone was op het moment van het filmen van
The Crush 17, dus al waar u aan denkt terwijl u haar in deze film bezig ziet, is in principe strafbaar. Alhoewel. Silverstone heeft in haar hele carrière standaard een strikte
no nudity-clausule in haar contract staan. Na het kritisch niet zo goed onthaalde
Batman & Robin, waarin ze de rol van Batgirl vertolkte, is haar carrière wat aan de wisselvallige kant geworden. In deze
The Crush trekt ze echter alle aandacht naar zich toe, en terecht. Cary Elwes, haar tegenspeler, zit er relatief voor spek en bonen bij, en alhoewel hij zeker ook over genoeg talent beschikt, is hij in deze film toch vooral de punchbal van dienst.
BEELD EN GELUID
Voor de Blu-ray werd een nieuwe transfer gemaakt, die een zeer helder beeld heeft en waarvan een deel van de ruis werd weggeschraapt, alhoewel dit in aanvaardbare mate is gebeurd. Het beeld is scherp en gedetailleerd, wat we onder meer zien in het feestje dat de Forresters geven, waarop Adrian toont dat ze een aardig stukje piano kan spelen (Silverstone zelf blijkbaar niet, want haar handen krijgen we niet aan de toetsen te zien). Er zitten een paar donkere scènes in de film, maar ook die blijven grotendeels overeind. Voor een oudere film heeft Shout! Factory hier een mooie transfer van gemaakt. Wat het geluid betreft, wordt de film voorafgegaan door een disclaimer:
The audio on The Crush has a phasing issue. It can be heard on the previous dvd release as well. We searched for alternate audio but they all had the same issue. Ik ben nog altijd niet doof, maar ik heb toch moeten zoeken waar de fout precies zit, en dat zou eigenlijk in de grotendeels dialoogloze opening zijn waarin Nick met zijn bolide door de straten scheurt. De DTS-HD MA 5.1-track is duidelijk opgewaardeerd van gewone stereo met relatief weinig dynamiek. Af en toe wordt deze dynamiek kunstmatig opgeschroefd, zoals in de scène waarin vader Forrester zijn paardemolen op zolder toont. Een ander punt is dat kennelijk telkens de naam
Adrian wordt uitgesproken, dit achteraf in overdub is gebeurd en dat de acteurs eigenlijk de naam
Darian uitspraken, en dat blijkt geen toeval te zijn. Regisseur Alan Shapiro heeft de film kennelijk een autobiografisch trekje meegegeven, want hij werd een tijdje gestalkt door een meisje dat
Darian heette. Shapiro wilde zijn hoofdpersonage dan ook
Darian noemen, maar omdat hem een proces boven het hoofd hing, werd die naam te elfder ure veranderd in
Adrian.
EXTRA'S
Er is een
audiocommentaar met regisseur Alan Shapiro, die geïnterviewd wordt door filmcriticus Nathaniel Thompson. We vernemen onder meer dat Alan Shapiro duidelijk mikte op een zwarte komedie, terwijl de studio deze film worde verkopen als een psychologische thriller. Het resultaat is een beetje van allebei. Er zijn nog twee (recente)
interviews toegevoegd, één met acteur Kurtwood Smith (10:00) en één met actrice Jennifer Rubin (13:20), die ettelijke jaren later terugblikken op de film. Er zijn nog een
trailer (2:04) en een
tv-spot (0:18) te zien.
CONCLUSIE
The Crush is een aardige psychologische thriller zoals die in de nineties veel werden gemaakt. Shout! Factory heeft er een waardige release van gemaakt, zelfs met het kleine
audio issue.