CRAFT, THE (UHD)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2025-09-01
FILM
Sarah Bailey (Robin Tunney) is de
new kid in town, nadat ze met haar vader (Cliff De Young) en stiefmoeder(Jeanine Jackson) naar Los Angeles is verhuisd. Op de katholieke school sluit ze vriendschap met drie outcasts die door de andere studenten als heksen worden bestempeld: Nancy Downs (Fairuza Balk), een stuk
trailer trash dat er uitziet als het spook van de opera, de zwarte Rochelle Zimmerman (Rachel True), die met de nek bekeken wordt door de andere studenten omdat ze zwart is, en Bonnie Harper (Neve Campbell), van wie de rug helemaal verbrand is. Wanneer blijkt dat Sarah wel degelijk aanleg heeft voor hekserij, besluit het viertal een stapje verder te gaan en zich écht aan bovennatuurlijke experimenten te wagen. Aanvankelijk met succes: Sarah slaagt erin om
jock Chris Hooker (Skeet Ulrich) op haar verliefd te laten worden, Rochelle heeft ervoor gezorgd dat Laura Lizzie (Christine Taylor), het meisje dat openlijk laat weten dat ze met Rochelle niet wil omgaan
omdat ze iets tegen negers heeft, haar haren uitvallen, en bij Bonnie treedt de wonderlijke genezing van haar brandwonden op. Nancy's abusieve stiefvader (John Kapelos) valt dan weer zonder goede reden plots dood, en hij heeft blijkbaar een goede levensverzekering afgesloten zodat zij en haar moeder (Helen Shaver) niet langer in een trailerpark moeten wonen.
Magische gunsten komen echter met een prijskaartje, en het duurt dan ook niet lang vooraleer Nancy, die ook heimelijk verliefd is op Chris, en Sarah, die kennelijk de betere heks is, met getrokken messen tegenover elkaar staan. Het hospitaal, het kerkhof of het gekkenhuis. U mag raden waar dit eindigt...
De premisse en de eerste helft van deze
horror light is ijzersterk, met pestkoppen die allemaal stuk voor stuk datgene krijgen wat ze verdiend hebben, zoals het goede wraakporno betaamt, maar in de tweede helft verzandt het scenario in een chaotisch boeltje waarbij letterlijk de
can of worms opengetrokken wordt, en de platitudes over elkaar struikelen, met als triest dieptepunt het overacteren van Fairuza Balk wiens hysterie waarschijnlijk het gevolg is van een roedel schorpioenen in haar onderbroek. De versie die hier voorligt diende minstens gedeeltelijk als inspiratiebron voor het meer familievriendelijke
Charmed, wat zelfs zo ver ging dat deze laatste als openingsthema de Love Spit Love's-cover van het nummer
How Soon Is Now van The Smiths heeft overgenomen uit de soundtrack van
The Craft. De heksjes uit deze film zijn echter niet de lieve aaibare Halliwell-zusjes, maar feeksen die je liever niet 's nachts ontmoet, en overdag eigenlijk ook niet.
BEELD EN GELUID
Shout! Factory heeft deze film van Columbia Tristar overgenomen voor een 4K-versie. Een film van 30 jaar oud is, tenzij het de
Star Wars-behandeling heeft gekregen, altijd wel onderhevig aan een paar artefacts, zeker wanneer de eerder knullige speciale effecten worden bovengehaald, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het niet echt als storend heb ervaren. De kleuren zijn helder en stabiel, maar uiteraard hier en daar wat aan de donkere kant, gezien de aard van de film, maar details zoals de verminkingen op de rug van Bonnie zijn dan weer zeer goed vormgegeven. Vraag is of er van een film van die ouderdom met een redelijk beperkt budget meer te maken viel. De geluidstrack is uitgevoerd in DTS-HD MA 5.1, en mijn voornaamste opmerking daarbij is dat de schrikmomenten qua volume veel te luid staan ten opzichte van de dialoog. Voor de rest krijgen we wel leuke surrounds, zoals het geroezemoes van de studenten in de gangen van de school, maar ik hou er niet van dat ik tijdens het bekijken van de film voortdurend het volume moet aanpassen omdat ik nog wel
on speaking terms wil blijven met mijn buren.
EXTRA'S
Zowel de 4K-schijf als de bijhorende Blu-ray bevatten een
audiocommentaar door regisseur Andrew Fleming, die blijkbaar ook mee heeft geschreven aan het scenario. De man weet uit te weiden over zaken als casting, locaties en speciale effecten, maar het blijft toch maar een doordeweeks commentaar dat geen potten breekt. De Blu-ray bevat nog een hele rist aan extra's meer, beginnend met een interview
Directing The Craft (15:12) met regisseur/co-auteur Andrew Fleming, dat van recentere datum is. Fleming herhaalt veel van de zaken die in het audiocommentaar ook aan bod zijn gekomen, maar voegt ook enkele nieuwe zaken toe, zoals het feit dat ook Angelina Jolie heeft gehengeld naar een rol. Producent Douglas Wick komt aan het woord in het interview
Producing The Craft (13:28), en de man is duidelijk nog steeds enthousiast over zijn bijdrage.
Writing The Craft (10:44) neemt ons mee in het hoofd van auteur Peter Filardi, die met Fleming een gulden middenweg moest zoeken tussen twee verschillende visies op het scenario. In
Effecting The Craft (11:03) horen we dan wee makeup effects supervisor Tony Gardner aan het woord, die als taak had de actrices om te toveren (pun intended) tot volwaardige heksen. De rest van het bonusmateriaal vond u eerder al op releases zoals de
Blu-ray terug, zoals een documentaire
Conjuring The Craft (24:35), een klassieke mengeling van filmfragmenten en interviewclips, en
The Making of The Craft (5:59), een promotioneel stukje voor de televisie-filmmagazines die al lang niet meer bestaan. Er zijn ook nog
3 verwijderde scènes (6:36) met optioneel commentaar en een
trailer (1:50). U dient wel te weten dat de Blu-rayschijf regio A-gecodeerd is.
CONCLUSIE
The Craft houdt zowat het midden tussen
Carrie en
Beverly Hills 90210, met een poging tot originaliteit die spijtig genoeg niet tot het einde wordt volgehouden. De film heeft voornamelijk de verdienste dat deze Neve Campbell op de kaart zette.