:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> DAREDEVIL [DIRECTOR'S CUT]
DAREDEVIL [DIRECTOR'S CUT]
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-03-31

FILM
Vlak voor hij een giftige substantie in zijn ogen krijgt, ziet Matt Murdock (Scott Tera) hoe zijn vader Jack (David Keith), een verlopen bokser, feitelijk de kost verdient als "incasseur" van slechte betalers voor de mysterieuze leider van de Newyorkse onderwereld, die door de journalist Ben Urich (Joe Pantoliano) met de naam Kingpin wordt bedacht. Matt is zijn zicht kwijt, maar zijn andere zintuigen zijn na het ongeval bijzonder ontwikkeld. Zijn vader probeert weer op het rechte pad te geraken en wil dat zijn zoon voor advocaat studeert. Kingpin laat zijn vader echter vermoorden, en Matt zweert om vanaf nu te handelen in naam van alle marginalen en onderdrukten, en oefent zich te pletter op de daken van de achtergestelde wijk Hell's Kitchen in halsbrekende toeren.



Jaren later is Matt Murdoch (Ben Affleck) inderdaad de advocaat geworden die samen met zijn associé Franklin Nelson (Jon Favreau) vooral minder begoede klanten vertegenwoordigt, zoals de allerminst een modelburger te noemen junk Daunte Jackson (Coolio). Jackson zou een prostituée vermoord hebben, maar was op het ogenblik van de moord zo stoned als een kieken, en hij herinnert zich van het voorval niks. Matts gave laat hem toe om bij leugenaars een versnelling van de hartslag te registreren, en hij gelooft in Jacksons onschuld. Terwijl Nelson constant zit te hengelen naar een beter begoed kliënteel, zoals de rijke industrieel Fisk (Michael Clarke Duncan) dient Matt zijn klanten door 's nachts in zijn alter ego Daredevil te transformeren, een enkel (of duivel) des wrakes, die op procedurefouten of iets dergelijks vrijgekomen misdadigers alsnog met veel plezier een pak rammel verkoopt. Journalist Urich volgt de capriolen van Daredevil op de voet, en omschrijft hem in de media als de man die geen angst kent. De enige persoon die op de hoogte is van Matts dubbele identiteit is zijn biechtvader, Everett (Derrick O'Connor), want de drang die Matt voelt om eigen rechter te spelen, conflicteert met zijn geweten.



Matt leert de mooie Elektra Natchios (Jennifer Garner) kennen, de dochter van de miljardair Nicholas Natchios (Erick Avari), die, zonder dat zij het weet, lid is van Kingpin's kartel, maar eruit wil stappen. Kingpin, een in de Bronx opgenoemde geweldenaar die - U raadde het al - feitelijk naar de naam Fisk luistert, laat de Ierse huurmoordenaar Bullseye (Colin Farrell), berucht omdat hij van alles een wapen kan maken en nooit zijn doel mist, overkomen om Natchios te vermoorden, terwijl zijn staf doet uitschijnen dat Natchois de gevreesde Kingpin was. Een galabal dat Natchois bekostigt en waarop Elektra Matt Murdoch heeft uitgenodigd, ontaardt in chaos nadat Natchios een doodsbedreiging van Kingpin ontvangen heeft, en tijdens de vlucht staat Bullseye hem inderdaad op te wachten. Daredevil komt net te laat om de man te redden, en omdat Bullseye zijn blindengeleidenstaf-annex-vechtstok als moordwapen heeft gebruikt, meent Elektra verkeerdelijk dat Daredevil de moordenaar van haar vader is. En - waar het allemaal niet goed voor is - dochterlief blijkt al vanaf haar vijfde getraind in de Oosterse gevechtskunst, die ze nu wil aanwenden om Daredevil te doden.



De Marvel-stal van superhelden lijkt onuitputtelijk te zijn. Na X-Men, Spiderman en The Hulk is het nu de beurt aan de bij ons relatief onbekende Daredevil om op het grote (en kleine) scherm zijn ding te mogen doen. Net geen twee jaar geleden las U op deze pagina's de review van de theatrical cut van Daredevil, en met een sequel over Elektra in de steigers, kon een re-issue van deze disc niet uitblijven. We schreven in onze oude review nog dat het verhaal, in tegenstelling tot X-Men bijvoorbeeld, de personages niet van enige diepgang getuigden, en men vooral gewed had op het betere slag- en gehaktwerk. Dat slag- en gehaktwerk is gebleven, zelfs nog wat aangedikt - met 30 minuten extra materiaal kan je heel wat doen - maar ook de karakteruitdieping en daarmee de geloofwaardigheid is merkelijk verbeterd, gegeven dat je de leap of faith kan maken en je je het Daredevil-biotoop kan indenken.



Nog enkele citaten uit onze vorige recensie: "Af en toe maakt het scenario even grote bokkensprongen als Zijne Gemaskerdheid zelf." - "In tegenstelling tot bijvoorbeeld Sam Raimi's Spiderman-adaptatie kan Ben Affleck in zijn titelrol geen bezieling leggen." - "Hoe het bijvoorbeeld komt dat Daredevil, Elektra en Bullseye elkaar zonder voorafgaande waarschuwing ontmoeten voor het finale treffen, is ons nog steeds een mysterie." Wel, voor de meeste, maar niet voor alle vragen uit deze categorie biedt deze director's cut van Daredevil een antwoord, want het is een bijzonder grondige herwerking van het origineel. De film duurt ongeveer een half uur langer, en er zijn zowel scènes geschrapt als toegevoegd, die echter de film een stuk coherenter maken door de verschillende kruisverwijzingen. Zo wordt regelmatig Matts gave om van iemand te kunnen nagaan of hij of zij liegt ter sprake gebracht, een gegeven wat zeer wordt gebruikt in de volledig nieuwe subplot waarin Matt en Franklin de kleine crimineel Jackson (Coolio) verdedigt. Bij de geïmproviseerde "huiszoeking" merken we dat naast zijn sonar-abiliteiten Matt ook zijn andere zintuigen danig heeft kunnen overontwikkelen, zoals tast-en reukzin.



Dé reden waarom Fox in eerste instantie deze cut naar de prullenmand verwees, was het vele gratuite geweld. Met name na de diverse confrontaties van Daredevil met allerlei gespuis in loondienst van Kingpin, en een grande finale waarin hij het opneemt tegen Bullseye, was het feitelijk grotendeels gedaan, en kwam het gevecht tegen Kingpin als een anticlimax. Dit euvel is in deze versie ruimschoots verholpen; meer nog, de manier waarop in bepaalde scènes het gewelddadige karakter van Kingpin naar boven komt, strookt meer met de karakterontwikkeling. Waar in Amerika de rating hierdoor is verschoven naar R, is dit voor de Benelux-versie gewoon 12 gebleven. Wij zijn natuurlijk niet zo'n pussies als de Amerikanen.


Enkel uit director's cut


Jammer genoeg zijn er ook enkele scènes gesneuveld. De scène waarin Matt en Elektra met elkaar naar bed gaan, is tot grote ergernis van de gemiddelde mannelijke kijker gesneuveld, net als de vele biechtsessies die Matt aflegt bij vader Everett, de enige die op de hoogte is van Matts dubbelleven, maar er omwille van het biechtgeheim niets over kan zeggen. In zekere zin is het verdwijnen van deze scènes wel een gemis in het geheel, maar over het algemeen verdient deze cut van de film netto een punt hoger. De puzzelstukken passen meer in elkaar, er zitten meer kruisreferenties in de film, en vooral krijgt elk van de acteurs nog wat extra screentijd om de psychotische kanten van hun personage in de verf te zetten - de scène waarbij Bullseye door de metaaldetector moet is er zo één.


Enkel uit director's cut


Daredevil blijft natuurlijk een goede actieprent, alhoewel er wel érg veel mosterd is gepikt bij soortgelijke films als Spiderman (de nunchaku's), The Matrix (de in slow motion botsende motorfietsen) en Lara Croft: Tomb Raider (Elektra's trainingssessie). Wat er dan nog overblijft is een hoopje aan het genre verbonden eigenheden: een superheld met een dubbele identiteit, compleet met de daarmee gepaarde schizofrenie én een spannend leren kostuumpje; een love-interest die fervent tegenstandster is van het alter ego van de held; een zwakke plek zoals elke superheld (voor Daredevil luide geluiden, waardoor hij zijn oriëntatie verliest); een rijke topindustrieel die én hoofd van de georganiseerde misdaad, én de moordenaar van de ouders van de held blijkt te zijn; een neurotische tegenstander; plus dan nog een buitenstaander die op de hoogte is van de ware identiteit van de superheld; en als klap op de vuurpijl een bijna verplichte cameo van Stan "The Man" Lee, opper-goeroe van Marvel Comics. Kortom, allemaal pakjes die élke superheld als dusdanig kan dragen, maar telkens weer een recept voor spektakel, en wat meer is, het schijnt elke keer te werken.


Enkel uit director's cut


De goede punten die we vorige keren al uitdeelden, blijven overeind: de openingsscène met het brailleschrift is mooi gedaan, de vechtscènes zijn kunstig gechoreografeerd, de manier waarom Murdoch's "radar" wordt gevisualiseerd, en bijvoorbeeld versterkt wordt wanneer er regen valt, is buitengewoon goed uitgewerkt, en Jennifer Garner die als Elektra Natchios de kijker met haar groene ogen aan de muur vastnagelt, bezorgt de film een extra motivatie om bekeken te worden. Wat van de film echter het meest bijblijft is de donkere sfeer, die in de nachtelijke omgeving van wat al niet een al te gezellige buurt is om te wonen, nog eens voor een extra creepy sensatie zorgt, en nog eens wordt onderlijnd door de gothische decors. Donkerder dan Spiderman, ook donkerder dan Tim Burton's Batman, maar met een stuk minder cheesy one-liners dan X-Men, toch nog altijd onze favoriet in het genre.


Enkel uit director's cut
BEELD EN GELUID
Deze langere director's cut benadert qua beeld- en geluidskwaliteit de oude versie, te meer omdat er een paar dubbings in vreemde talen gesneuveld zijn, waardoor de kwaliteit niet in het gedrang is gekomen, en de DTS-track toch behouden is kunnen blijven. Dus: perfect. Dat is hoe we de beeldkwaliteit in één woord kunnen omschrijven. De film bevat erg veel donkere scènes, en toch komt de scherpte nergens in het gedrang. De visuele effecten met de snel bewegende camera zijn buitengewoon goed uitgevoerd, en bij scènes zoals het laatste gevecht tussen Daredevil en Kingpin, waarbij de rondspattende waterdruppels het contrast moeten versterken, baadt het beeld in detail. Maar ook in de kleinere details is de transfer schitterend; kijk maar bijvoorbeeld is hoeveel details je op de speelkaarten van Bullseye kan onderscheiden. De kleuren zijn mooi uitgebalanceerd, en helemaal niet fel overdreven. Ik weet niet of het dan nog gezegd dient te worden, maar ruis of artefacts zitten er uiteraard niet in het beeld. Ook de DTS-geluidstrack is van referentiekwaliteit, met enorm veel gebruik van splitsurround in de regenscènes, wanneer de helikopters Daredevil trachten te omcirkelen, en uiteraard in de diverse knokpartijen. Het creëren van een gedetailleerde soundscape is natuurlijk van vitaal belang in een film waarin de zintuigen een dergelijke vooraanstaande rol spelen, en op dat vlak worden de mogelijkheden van de DTS-track tot het uiterste benut. Je "hoort" als het ware precies wat Matt Murdock ervaart, en in tal van toegevoegde scènes zien we de "spookbeelden" die door zijn hoofd razen. Ook de nieuwe scène waarin hij ergens een prostituée hoort vermoord worden, maar hijzelf te murw geslagen is om dadelijk hulp te kunnen gaan bieden, is bijzonder knap subtiel in beeld gebracht.



EXTRA'S
Ook deze Daredevil Director's Cut komt in een 2 disc-versie uit, en het valt ons meteen op dat de 2e disc identiek is aan die van de eerste uitgave. Enkele van de extra's van de eerste uitgave zijn echter gesneuveld, waardoor we onze score van 10 tot 9 moeten terugbrengen. De eerste disc bevat een nieuwe audiocommentaartrack van regisseur Mark Steven Johnson, die vooral uitwijdt over - wat dacht U? - de verschillen tussen de twee versies. Daarnaast is er een nieuwe documentaire "Giving The Devil His Due: The Making Of Daredevil DC" toegevoegd, van ongeveer 15 minuten, waarin verschillende producenten en regisseur Johnson ons vooraf uitleggen op welke verschillen we moeten letten. De tekst-track met wetenswaardiggeden en de Enhanced Viewing Mode-filmpjes zijn van deze versie verdwenen. Als we bij de menu's de Nederlandse optie kiezen en gewoon de copyright-notices laten voorbij gaan, worden we bovendien nog eens getrakteerd op enkele cross-promotionele trailers, waaronder - we waren al tevergeefs aan het wachten - één voor Elektra. Wie had dát kunnen raden?



De extra's op de bonusdisc zijn verdeeld in twee, namelijk die meer te maken hebben met de film, en die meer te maken hebben met de stripreeks en de wereld van Daredevil. Eerst en vooral is er de documentaire "Beyond Hell's Kitchen, The Making Of Daredevil", die bijna een uur duurt, en dergelijke standaard-documentaires op andere discs inhoudelijk ruim overstijgt, en een enorm breed scala aan onderwerpen die betrekking hebben tot het maken van de film behandelt. Hier is een Enhanced Viewing Mode voorzien, waarbij je nog zes extra stukjes achter de schermen-materiaal te zien krijgt. De 25 minuten durende documentaire "HBO First Look Special", met als gastvrouwe Jennifer Garner, is meer promotioneel van opzet, en overlapt hier gedeeltelijk mee, maar is als eerste inleiding op de film toch nog genoeg interessant. De derde documentaire, "Men Without Fear (Creating Daredevil)", alweer een uur lang, is voor de stripliefhebbers ongetwijfeld de interessantste, want deze schetst het ontstaan van de de stripreeks van 1964 tot nu, en bevat onder meer interviews met bedenker Stan Lee, tekenaars John Romita en David Mack, en film-annex-stripgek Kevin Smith, die ook in de film in een kleine cameo te zien is.



Twee van de voornaamste vechtscènes, namelijk tussen Daredevil en Kingpin en tussen Bullseye en Elektra, worden in een volgende sectie in multi angle-posities getoond. De kortere bijdragen bevatten onder meer een tweeënhalve minuut durende screentest van Jennifer Garner, waarin onder meer wat dialogen voorkomen die niet meer in de film terug te vinden zijn, en een featurette waarin Michael Clarke Duncan gedurende twee minuten over zijn personage Kingpin praat. Een derde korte maar zeer interessante featurette, "Moving Through Space: A day with Tom Sullivan" van acht minuten, toont ons hoe men in de film op de details heeft moeten letten in het dagelijks leven van een blinde, wat we bijvoorbeeld terugvinden in scène waarin Matt Murdoch de briefjes van verschillende waarden op een andere manier vouwt alvorens hij ze in zijn portefeuille steekt. Hetzelfde is waar voor de zes minuten durende "Shadow World Tour" - de Shadowworld is wat de makers van de film de niet-visuele wereld noemen waarin Matt Murdoch zich beweegt.



Wat het hoofdstuk conceptuele schetsen betreft, krijgen we op deze disc honderden pancartes, met storyboards, kostuums, foto's, schetsen, decors,... kortom, een hoeveelheid om de Daredevil-fan warm en koud tegelijk van te laten krijgen. De Modelling Sheets, waarbij je van vijf van de hoofdrolspelers wat achtergrondinformatie krijgt, verbleekt ertegen. Als promotiematerial worden drie trailers toegevoegd en drie videoclips, namelijk Won't Back Down van Fuel, For You van The Calling en Bring Me To Life van Evanescence.



CONCLUSIE
Deze Daredevil Director's Cut is zeker te prefereren boven de gewone versie, zelfs met (of misschien juist wegens) het weglaten van de romantische scènes tussen Affleck en Garner. De personages hebben allemaal wat meer screentijd en daardoor veel meer diepgang gekregen, en het geheel past gewoon mooier in elkaar.

Op de volgende pagina's beschrijven we in detail de verschillen tussen de twee versies. Waarschuwing: spoilers! SPOILER
Voor de completisten, hierbij een lijstje met de voornaamste veranderingen.


Zijn verdwenen in de director's cut:

  • De scènes in de biechtstoel tussen Matt Murdock en zijn biechtvader.
  • De bedscène met Elektra Natchois en Matt Murdock.

Zijn toegevoegd in de director's cut:

  • Meer scènes waarin Kingpins aggressieve kant wordt getoond, ééntje waarbij hij koelbloedig twee van zijn handlangers doodt die in zijn ogen hebben gefaald.
  • De eindconfrontatie tussen Daredevil en Kingpin is langer en gewelddadiger.
  • Het gevecht tussen Elektra en Bullseye is langer, en vooraleer hij haar op het dak van een aanpalend gebouw gooit, geeft hij haar nog een kus.
  • De vechtscène tussen Matt en Elektra op de speelplaats is langer.
  • De scène waarin Daredevil zijn ontsnapte klant in het motorrijderscafé komt straffen, is langer en gewelddadiger.
  • De subplot waarin Daunte Jackson (Coolio) van moord beschuldigd wordt is volledig in de film opgenomen, en loopt ongeveer parallel aan het hoofdverhaal door de hele film.
  • Een belangrijke scène is toegevoegd waarin Matt een corrupte agent (Jude Ciccolella, Mike Novcik uit 24) in het proces over de vermoorde prostituée aan de tand gaat voelen, en zijn auto in de prak rijdt.
  • Een scène waarin Mark en zijn compagnon zonder huiszoekinsgbevel in Lisa Tazio's appartement binnenbreken, is toegevoegd, waarbij ze een belangrijke aanwijzing vinden, een papiertje met "8-9 WOW" op.
  • In een tweede scène zien we hoe Franklin zijn kop breekt over het briefje met "MOM 6-8" op, totdat zijn secretaresse suggereert dat hij het briefje ondersteboven houdt.
  • Tijdens de receptie bij Nachios heeft Franklin een conversatie met Fisks rechterhand Wesley, tijdens dewelke hij merkt dat Wesleys volledige initialen "WOW" zijn.
  • In de scène waarin Bullseye een eigen kostuum vraagt aan Kingpin, is de oorspronkelijke tekst hersteld naar "I want a fucking costume" in plaats van het overdubde "I want a bloody costume" uit de theater-versie.
  • Voor de comic-kenners: we zien ook tweemaal Matts moeder (de anonieme non), éénmaal in het ziekenhuis, en éénmaal achterin de kerk wanneer Matt met zijn biechtvader gaat praten.
  • De scène waarin Bullseye op de luchthaven door de metaaldetector moet is helemaal nieuw.
  • Ook nieuw: de scène waarin Matt terugkeert van de knokpartij in het motorrijderscafé. Hij maakt zichzelf een bad met soda-zout klaar, en vlak voor hij in bad gaat liggen, hoort hij de noodkreet van wat later Lisa Tazio blijkt te zijn. Matt is echter bekaf en kan geen hulp bieden.
  • De scène in het lijkenhuis, waar Daredevils wandelstok als moordwapen is gevonden, is langer. Op het einde krijgt Ben Urich een telefoontje van Franklin.
  • Enkele persoonlijke dialogen tussen Matt en Ben, voornamelijk over hun liefdesleven, of het gebrek daaraan, zijn sporadisch toegevoegd, onder meer in het restaurant waar Matt voor het eerst Elektra ontmoet.
  • In één van de eindscènes is Daunte Jackson vrijgesproken. Terwijl hij Franklin uitgebreid bedankt, merkt Matt dat de mis net uit is, en gaat hij zich bij de priester verontschuldigen voor zijn afwezigheid.

(bron: www.imdb.com)



cover




Studio: Fox

Regie: Mark Steven Johnson
Met: Ben Affleck, Jennifer Garner, Michael Clarke Duncan, Colin Farrell, Joe Pantoliano, Coolio

Film:
8/10

Extra's:
9/10

Geluid:
10/10

Beeld:
10/10


Regio:
2

Genre:
Superhelden

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2003

Leeftijd:
12

Speelduur:
128 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8712626018124


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels
Extra's:
Disc 1:
• Preview "Elektra"
• Documentaire "Giving The Devil His Due: The Making Of Daredevil DC"
• Commentaartrack

Disc 2:
• Documentaire "Beyond Hell's Kitchen: The Making Of Daredevil"
• Documentaire "HBO: First Look Special"
• Documentaire "Men Without Fear: Creating Daredevil"
• Featurette "Featured Villain Kingpin"
• Featurette "Moving Through Space"
• Featurette "Shadow World Tour"
• Jennifer Garner screentest
• 2 Multiple Angle-featurettes
• 3 trailers
• 3 videoclips
• Productiegalerijen
• 5 Modelling sheets

Andere recente releases van deze maatschappij