:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FIREFLY - THE COMPLETE SERIES
FIREFLY - THE COMPLETE SERIES
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-01-03
SERIE
Take my love, take my land
Take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free
You can't take the sky from me

Take me out, to the black
Tell em I ain't comin' back
Burn the land, and boil the sea
You can't take the sky from me

There's no place, I can be
Since I found Serenity
You can't take the sky from me




Vijfhonderd jaar in de toekomst. De twee enige dominante grootmachtculturen die zijn overgebleven op Aarde zijn de Amerikaanse en de Chinese. De rest van de etnieën zijn in één grote melting pot gegoten waarin ras en stand niet langer een issue zijn, het credo "ieder voor zich" des te meer. Maar Earth That Was is niet langer, en de mensheid heeft zich verspreid over honderden, misschien wel duizenden kolonieplaneten, die ze "geterraformeerd" hebben, om er vervolgens, net als de pioniers in het oude Wilde Westen, een leven op te bouwen. In dit universum zijn we welkom aan boord van het schip Serenity, een kruiser van de Firefly-klasse. Kapitein Malcolm 'Mal' Reynolds (Nathan Fillion) is een oorlogsveteraan; voor een jaar of zeven is er een burgeroorlog uitgevochten geweest, waarin de Independents waar sergeant Reynolds onder diende, het bloedige onderspit heeft gedolven tegen de overmacht van de Alliance, die intussen over een deel van de melkweg heerst. Zoals gewoonlijk wordt dan de geschiedenis geschreven door de winnaars, maar als nagedachtenis aan de meest bloedige veldslag in de Valley of Serenity, heeft Mal zijn schip daarnaar vernoemd. Mal verdient tegenwoordig zijn kost met alle klusjes die niet te heet of te zwaar zijn: het leeghalen van ruimtescheepswrakken, smokkelen, passagiers vervoeren; kortom, hij draait er zijn hand niet voor om om een centje bij te verdienen met elke job die hem geld kan opleveren. Reynolds is een eenzame ziel, koel, afstandelijk, maar gaat door een vuur als hij de belangen van zijn crew moet verdedigen.



Die bestaat in de eerste plaats uit zijn adjudant, Zoe Washburne (Gina Torres), een medestrijdster uit dezelfde oorlog. Zoe is tweede in commando op Serenity, en is een krijgsvrouw, die zonder meedogen doodt als het nodig is, en in moeilijke situaties zonder verpinken een beslissing neemt, en dan nog meestal de juiste. Alhoewel haar loyaliteit ten opzichte van de kapitein geen voorwerp van discussie is, is ze ook getrouwd met Hoban 'Wash' Washburne (Alan Tudyk), eerste stuurman, zelf nooit soldaat geweest, maar een eersteklas bekwame piloot. Aan boord is er een vrouwelijke, zeer empathische mechanicien Kaylee Frye (Jewel Staite), die het schip verzorgt als was het een levende entiteit. Dan is er nog een soort 'manusje van alles' aan boord, in de persoon vanJayne Cobb (Adam Baldwin), een crimineel die al lachend moordt als het nodig is, en zelfs als het niet nodig is, zijn vrienden zou verraden tegen de juiste prijs, maar desondanks een waardevolle aanwinst aan boord is, omdat hij nu eenmaal altijd tot het uiterste gaat. Dan heeft de crew nog een ongewone onderhuurster aan boord in de vorm van prostituée Inara Serra (Morena Baccarin), die een shuttle in het schip heeft afgehuurd om haar klantenbestand uit te breiden. Prostitutie wordt in het Firefly-universum overigens helemaal anders bekeken dan bij ons; de prostituées - of Companions, zoals ze in dit universum heten - hebben een respectabel en invloedrijk gilde gevormd, genieten van zowat de hoogst mogelijke sociale status, kiezen zeer select hun kalandizie, en worden met veel respect en égards behandeld.



Tijdens de pilootaflevering krijgt de zeskoppige crew nog drie vaste passagiers bij: eerst en vooral is er Simon Tam (Sean Maher), een welgestelde jonge geneesheer die op de loop is voor de autoriteiten, en als ondergedokene op Serenity kan verblijven in ruil voor zijn diensten als medicus; zijn zuster River (Summer Glau), die na een zware fysieke en mentale mishandeling in het instituut van de Alliance paranoïde is geworden; voor haar heeft Simon zijn carrière op het spel gezet, en hij is constant op zoek naar manieren om haar te genezen. Tot slot is er nog de eerwaarde Shepherd Book (Ron Glass), die enerzijds als het geweten van het schip fungeert, maar anderzijds toch over bepaalde kennis schijnt te beschikken die hij onmogelijk in zijn contemplatieve orde kan geleerd hebben.



Kapitein Malcolm opereert in de buitenste sterrenstelsels, waar de kolonisten net als in het Wilde Westen nogal als pioniers leven - lees: eerst schieten en dan pas vragen stellen - en waar de handel in levensnoodzakelijke goederen, zoals voedsel en medicijnen, al gauw een extra centje oplevert. De job is natuurlijk niet zonder gevaar: de Alliance, die het niet leuk vindt dat een piratenschip als Serenity hun schepen plundert, zit hen voortdurend op de hielen, Simon en River zijn nog altijd gesignaleerd als op de loop voor de wet zijnde, en meer dan eens moet Malcolm valse papieren produceren om zijn aanwezigheid te legitimeren. Maar de grootste dreiging komt van de Reavers, een bloeddorstige meute radioactief bestraalde mutanten, die niet bepaald makkelijk in de omgang zijn.


20th Century Fox heeft een bijzonder kwalijke reputatie in het voortijdig afvoeren van kwalitatief goede televisieseries. Futurama en The Lone Gunmen waren maar het topje van de ijsberg; de grootste vergissing die de maatschappij ongetwijfeld heeft gemaakt sinds haar eigen ontstaan, is voortijdig de stekker uit Firefly te trekken. Firefly was het droomproject van regisseur/schrijver Joss Whedon (bekend van cultreeksen zoals Buffy The Vampire Slayer en de spin-off Angel), die met deze mengeling van science fiction en western een zeer ongewoon, maar compleet geloofwaardig universum heeft neergezet. De reeks verschilt op nogal wat essentiële punten van een doorsnee science-fictionreeks: zo zijn er in de verste verten geen aliens te bespeuren (behalve in aflevering 12, The Message, maar dat blijkt een geintje), wat bewust gedaan was om de reeks minder steriel en afstandelijk te maken voor de kijker. Vooral het idee dat de kolonisten op verre werelden zich zouden organiseren zoals het oude Westen, is zeer geloofwaardig: op pas "geterraformeede" planeten zouden immers de industriële grondstoffen niet voor het rapen liggen, en lijkt een wereld waar zichzelf voortplantende "werkmachines" zoals paarden en koeien een belangrijk deel van de primaire economie uitmaken, perfect logisch. Dat de Amerikaans-Chinese cultuur uiteindelijk de dominante is geworden, heeft Whedon op verschillende manieren uitgespeeld. Zo is de invloed van beide culturen merkbaar in de manier van kleding en inrichting, alhoewel het eindresultaat, net als de crew van Serenity, één grote smeltkroes is van allerlei culturen die vijfhonderd jaar lang ongehinderd hebben kunnen doorevolueren. Een andere, handige truc waar Whedon van gebruik maakt, is dat in het soort slang dat gesproken wordt, alle vloeken en krachttermen in het Chinees zijn, zodat de anders altijd knipgrage censors een neus worden gezet: wanneer de personages elkaar uitmaken voor "schurftige zelfbepissende orang-oetan-reetspleet", hebben de eikels van de censuur niks door, want het gebeurt allemaal in het Chinees. Dat soort misleiding van de zedenpolitie moet ongeveer de grootste deugd zijn die je als filmmaker kan beleven: geniaal!



En dan hebben we het nog niet gehad over de grootste kwaliteit van de reeks, en dat is de bijzonder getalenteerde cast. De negen hoofdrolspelers zijn - buiten gastrollen in andere reeksen van Whedon - relatief onbekend; alleen Adam Baldwin hebben we al eerder aan het werk gezien als Knowle Rohrer alias de Alien Bounty Hunter in The X-Files. Voor de rest heeft Whedon bewust een jonge, dynamische cast geselecteerd, en al van bij de eerste afleveringen merk je al dadelijk dat Firefly méér is dan de zoveelste jonge-mooie-mensen-soap. De personages zijn zeer complex en meerdimensionaal, en vooral de manier hoe ze met elkaar omgaan, getuigt van een groots uitgedachte diepgang. Zo is Kaylee heimelijk verliefd op de jonge, knappe dokter Simon, maar omdat die laatste zodanig slecht uit zijn woorden komt, zegt hij altijd de verkeerde opmerking op het verkeerde moment, en net als er eindelijk eens seksuele spanning tussen de twee komt, wordt die abrupt afgebroken door de omstandigheden. De relatie tussen Simon en zijn geesteszieke zus River is ook zeer opmerkelijk, en beide zijn dan weer een pain in the ass voor de onbehouwen Jayne, die hen nog liefst van boord zou kieperen, maar ook toch tot het besef komt dat alle bemanningsleden elkaar nodig hebben. Die eenheid wordt altijd naar buiten gebracht door kapitein Reynolds, die als leitmotiv heeft dat, hoe slecht de omstandigheden ook zijn, niemand achter wordt gelaten, al kan het mogelijk iedereens leven kosten.



Ook het bizarre huwelijk tussen Wash en Zoe is alleen al het geld van de voorstelling waard: Zoe is duidelijk de dominerende factor in hun relatie, alhoewel Wash zeker geen doetje is. Toch zitten ze nog in een pril stadium van hun huwelijk, waarin ze elkaar al beter kennen dan de rest van de bemanning elkaar kent, maar toch nog af en toe met elkaars diepste, verborgen, zwarte kantjes geconfronteerd worden. De kapitein en Inara vormen nog zo'n raar koppel: Inara onderhoudt in principe geen relaties met mede-crewleden, maar samen met de kapitein komt ze toch tot een vorm van higher understanding, waaruit ze dan weer de kracht kunnen putten om samen hun gemeenschappelijke belangen te dienen. Shepherd Book is nog zo'n raadsel: de man leidt een teruggetrokken bestaan, en draagt zijn moraliteit hoog in het vaandel, wat hem met de atheïstische non-believer die kapitein Reynolds is geworden na de miljoenenslachting in de Valley of Serenity, aardig doet botsen. Toch is hij vaak de deus ex machina die - weliswaar met tegenzin - een stukje van zijn privéleven prijsgeeft als dat de bemanning ten goede kan komen. Alhoewel de verhaallijn enkele soapy elementen bevat, gaat Whedon voor hetzelfde geld even graag uit de bocht: de helden in Firefly zijn niet van het edelmoedige kaliber dat hun verslagen vijand de hand reikt; als het hen beter uitkomt, laten ze de koude logica werken en schieten ze zonder scrupules de tegenstander zijn gezicht aan gort.



Er blijven nog zoveel vragen onbeantwoord na het zien van deze eerste reeks Firefly: wordt het nu nog wat tussen Kaylee en Simon? Welk afschuwelijk geheim draagt River met zich mee? Is Shepherd Book meer dan wie hij wil doen geloven te zijn? Zal Jayne de crew loyaal blijven of ze allemaal aan de Alliance overdragen? Ook de Reavers maken maar in één aflevering acte de présence, maar de manier waarop iedereen ervoor bibbert, doet vermoeden dat we het beste nog niet gezien hadden. En dan hebben we het nog niet gehad over mogelijke uitbreidingen van de diverse verhaallijnen: hoe verloopt het huwelijk van Wash en Zoe verder? Hoe zit het met Kaylee's familie? Vragen die niet meer beantwoord zouden worden, want net zoals bij vele reeksen heeft Fox een potje gemaakt van de uitzendingen. De dubbele pilootaflevering werd als "te moeilijk" gecatalogeerd voor de gemiddelde Fox-kijker, die, statistisch bekeken, maar beschikt over hooguit drie hersencellen, dus in plaats eerst de redelijk veel verklarende pilootaflevering op de kijker los te laten, werd die tot ergens op het einde van het seizoen gehouden, en werd qua uitzending begonnen met de aflevering The Train Job, met als gevolg dat de helft van de kijkers al meteen afhaakten omdat ze niet konden volgen. Enkele afleveringen hebben zelfs het kleine scherm nooit gehaald, waardoor er onlogische sprongen in het scenario zaten; voor één doorlopende verhaallijn in de aflevering Objects In Space moest zelfs een stukje worden bijgefilmd, omdat werd doorgegaan op een verhaallijn uit de nooit uitgezonden aflevering Heart Of Gold. Dat soort gepruts, dus.



Met de release van de afleveringen op dvd in de volgorde waarin Joss Whedon ze oorspronkelijk bedoeld had, is aan dat tekort verholpen, maar het mocht niet meer baten. Tegen het einde van de reeks aan was de reeks zowat ál zijn kijkers kwijt, en nog voor de reeks goed en wel half was, werd het gevreesde "cancelled"-label op de productie gedrukt. Einde. En dat was jammer, want Firefly, naast een geslaagde cross-over tussen verschillende genres, ook op artistiek gebied een voltreffer: er werden heel aparte cameravoeringen gehanteerd, zoals het nooit eerder vertoonde inzoomen in special effects-shots, waarmee Whedon de stijl van de oude westerns wilde oproepen, en de kijker nauwer wilde betrekken in het verhaal dan bij de gemiddelde steriele Star Trek The Original Series-achtige science fiction, waarin de 'actie' zich voornamelijk in bordkartonnen decors afspeelt, en het voornaamste wapen van de protagonisten is om de aliens omver te lullen. De CGI-shots zijn overigens mee van de voortreffelijkste die we in recente science-fictionreeksen hebben gezien, zoals de indrukwekkende dogfight-sequentie in The Message. Dat komt natuurlijk omdat er absoluut geen aandacht moest besteed worden aan de ingewikkelde prothesen om aliens realistisch mee voor te stellen. Whedons manier van fotografie is boeiend; in Out Of Gas laat hij zich verleiden tot een driedubbele flashback-structuur, maar hij kan het de kijker toch desondanks gemakkelijk maken door elk van de drie tijdslagen in een compleet andere filmstijl, met compleet andere kleurpatronen uit te voeren. Qua art direction is er zoveel gedaan om de hybride wild-west-chinese-science-fiction-plus stijl volledig consistent te maken, totdat zelfs de soundtrack ervan doordrongen is. Naast de titelsong, "Ballad Of Serenity", gecomponeerd door Whedon zelf, is de muziek uitbesteed aan Greg Edmonson, die een voortreffelijke muzikale mengeling heeft uitgedokterd waarin al die culturele invloeden in terugkomen. Pakkend is het begrafenisthema uit The Message, die Edmonson eigenlijk heeft geschreven met de cancellation van Firefly in het achterhoofd. Het heeft niet mogen zijn: wat mogelijk had kunnen uitgroeien tot dé cultreeks van het nieuwe millenium, is door de kortzichtigheid van enkele Fox-bobo's van tafel geveegd met één pennentrek.



Of toch niet?

De reeks is verdwenen, maar Whedon heeft toch nog zijn project kunnen vervolledigen. En dat is dankzij de fans, die zich de Browncoats laten noemen, en die kosten noch moeite gespaard hebben om het voortijdig stopzetten van Firefly tegen te werken: tot en met paginagrote krantenadvertenties ("You'll keep flying. We'll keep watching") konden de Fox-directie niet vermurwen om de reeks een doorstart te laten maken. Maar de beste reclame is nog steeds de mondelinge: na het verschijnen van deze reeks op dvd, zorgde (en zorgt nog steeds) een "fluistercampagne" ervoor dat de rangen van de Firefly-fans gestaag groeien. Uw nederige dienaar heeftwat dat betreft het licht gezien, en hoopt bij deze via onze website de reeks ook bij het niet op de hoogte zijnde publiek te promoten, want - en geloof ons dat niemand ons onder druk zet om dit te zeggen - Firefly is écht goed, zelfs innovatiever dan reeksen als Lost en 24, omdat Whedon zo creatief met zijn nieuwe universum omspringt. En de eerste resultaten zijn er: eerder in 2005 verscheen op het grote witte doek Serenity, het bioscoopvervolg met de verdere avonturen van kapitein Reynolds en de zijnen. De film is zowel toegankelijk voor niet-Firefly ingewijden, maar fans van de reeks zullen er uiteraard méér uit halen. Whedon heeft de volledige originele cast terug bij elkaar weten te brengen, alleen is Fox niet langer de uitvoerende maatschappij, maar Universal. Een producent van Universal, zelf een fan van het eerste uur, kon zijn bazen overtuigen geld in het project te pompen. Resultaat? Serenity haalde inderdaad het grote doek, maar spijtig genoeg haalde de film niét de verhoopte recette, waarschijnlijk vanwege de relatieve onbekendheid van de reeks. Een recensie van de film ben ik U overigens nog ter zijner tijd verschuldigd, maar vele critici waren het erover eens dat ook op filmgebied Serenity een topfilm binnen zijn genre is. En Whedon reageerde laconiek met de uitspraak dat wat hij bracht geen commerciële pulp was, maar kunst met een grote K, en dat zoiets best een centje mocht kosten, zelfs al is het project in eerste instantie verlieslatend, en kijkt er initieel geen kat naar. En weet je wat? Hij heeft nog gelijk ook. Onwillekeurig moeten we hierbij denken aan de manier waarop Star Trek door de netwerken als van de hond behandeld werd, maar toch uitgegroeid is tot één van de klassiekers aller tijden. Laten we hopen dat Firefly/Serenity uiteindelijk toch op een dag zal erkend worden als het meesterwerk dat het is.



AFLEVERINGEN
Disc 1:
1. Serenity
In deze eerste dubbelaflevering bergt de crew van de Serenity net een lading geconcentreerd voedsel, wanneer een schit van de Alliantie hen opmerkt, en ze moeten vluchten. De oorspronkelijke koper, Badger (Mark Sheppard), is plots niet meer geïnteresseerd in de koopwaar, omdat de Serenity bij de Alliantie staat geseind en het voedsel bovendien gemerkt is. Uit de noodzaak om te kunnen tanken en nieuwe voorraden in te slaan, nemen ze enkele passagiers aan boord, waaronder priester Shepherd Book en de jonge geneesheer dr Simon Tam. De bedoeling is om de lading onderweg te kunnen slijten aan Patience (Bonnie Bartlett) een koper op één van de buitenmanen, Persephone. Niet dat Patience te vertrouwen is - ze heeft Malcolm ooit al eens neergeschoten - maar de crew heft niet veel keuze. Met de smokkelwaar veilig in een verborgen compartiment opgeborgen, vaart Serenity uit. Onderweg blijkt er een agent van de Alliance, Lawrence Dobson (Carlos Jacott) aan boord te zijn. Tot ieders verbazing is die echter niet geïnteresseerd in de gestolen cargo, maar in Simon en meer bepaald zijn bagage. Die blijkt te bestaan uit een cryogene cel waarin Simon zijn jongere zuster River in heeft verborgen. Zijn zuster is mogelijk nog een ordegrootte hoogbegaafder dan de jonge dokter, en haar gaven zijn voor de Alliantie niet onopgemerkt gebleven. Ze is tegen haar wil op een zeer prestigieuze school door de Alliance mentaal gemanipuleerd, en Simon heeft haar weten buiten te smokkelen. Tijdens de schermutseling met de federale agent gaat er een schot af, en Kaylee wordt dodelijk gewond. Malcolms eerste impulsieve reactie is om het hele zooitje, de agent, de dokter én zijn zus, zonder zuurstof én zonder pardon uit het schip te smijten, maar Kaylees toestand is zodanig slecht dat een dokter aan boord geen overbodige luxe is. De gemoederen laaien hoog op wanneer er besloten moet worden of de twee mogen blijven of op de eerste de beste planeet zullen worden afgezet. Maar veel tijd om na te denken krijgen ze niet, want een schip van de Reavers zit hen op de hielen.



2. The Train Job
Gangsterbaas Adelei Niska (Michael Fairman) huurt kapitein Reynolds en zijn crew in om een treinroof te plegen: hij is geïnteresseerd in de inhoud van twee kisten die eigendom van de Alliance zijn. Malcolm en Zoe maken de rit per trein, en moeten een gat in het dak slaan zodat Jayne vanuit Serenity de lading kan oppikken. Een spijtige verwikkeling is dat er een heel regiment soldaten van de Alliance aan boord zitten. Desondanks slagen Malcolm en Zoe in hun opzet. Wanneer de trein tot stilstand wordt gebracht, blijkt dat de lading die ze hebben gestolen bestaat uit medicijnen die de inwoners dringend nodig hebben. Niska heeft echter duidelijk op voorhand laten verstaan wat er met diegenen gebeurd die een job van hem verknoeien, en hij stuurt zijn waakhond, Crow (Andrew Bryniarski) erop uit om de gestolen lading af te halen. Bovendien zijn twee sinistere typen op zoek naar Serenity voor een gestolen lading te onderscheppen; en dan bedoelen ze niet Niska's smokkelwaar, maar Simon en River.

3. Bushwacked
Serenity kruist het pad van een verlaten kolonistenschip, waar slechts één, bijzonder slecht aan toe zijnde overlevende (Branden Morgan) aan boord is, nadat het schip geplunderd werd door de Reavers. Omdat in de natuur nu éénmaal niets verloren mag gaan, laat kapitein Reynolds alle levensmiddelen overbrengen naar Serenity. Tijdens de bergingswerken wordt het schip echter onderschept door een schip van de Alliance. Commandant Harken (Doug Savant) herinnert zich het opsporingbevel voor Simon en zijn zus, die in zijn ogen veel belangrijkere prijzen zijn dan wat onderschepte strandjutterswaar. Hij arresteert de bemanning, en laat Serenity van boven tot onder uitkammen. Kapitein Reynolds moet hem echter overtuigen om de wijk te kiezen, liefst vòòr de Reavers terugkomen.



Disc 2:
4. Shindig
Terug op Persephone wordt kapitein Reynolds benaderd door Badger (Mark Sheppard), die hem vraagt om op een zeer chique bal te bemiddelen met sir Warrick Harrow (Larry Drake) om een transport-opdracht te mogen uitvoeren. De kapitein koopt voor Kaylee een duur kleed, en die laatste meent dat ze de prinses van het bal is. Ook Inara is er aanwezig, samen met een - betalende - klant, ene Atherton Wing (Edward Atterton). Wanneer die een paar denigrerende opmerkingen maakt over Inara's beroep, krijgt hij mot met Malcolm, en voor hij het goed en wel beseft, is Malcolm uitgedaagd voor een duel met het blanke zwaard. En Atherton heeft er zo al een dozijn over de kling gejaagd, terwijl Malcolm met moeite weet langs welke kant hij de kling moet vasthouden. Toch heeft hij niet de intentie om te gaan lopen, want hij wil Inara wel eens een lesje leren over wat een man precies groot maakt.

5. Safe
Kapitein Reynolds levert met zijn crew de stapel vee af voor Badger, maar zijn kopers worden blijkbaar gezocht door de politie, en ze geraken verwikkeld in een vuurgevecht, waarbij Shepherd een verdwaalde kogel opvangt. Net op het moment dat de crew dokter Simon goed zou kunnen gebruiken, wordt die echter ontvoerd door een lokale gemeenschap, die al lang op zoek zijn naar een medicus om de zieken uit hun gemeenschap te genezen. Wanneer River echter blijkt de gedachten van de kinderen in het ziekenhuis te kunnen lezen, wordt ze door de religieuze fanatici van het dorp gebrandmerkt als een heks, en ze belandt op de brandstapel. Malcolm heeft intussen besloten om weg te vliegen, op zoek naar dringende medische hulp voor Shepherd, en zijn enige optie is om - uiteraard met vervalste identiteitsbewijzen - hulp te vragen op een kruiser van de Alliance. Die laatsten zijn uiteraard wantrouwig ten opzichte van de crew van de nog steeds als geseind staande Serenity, maar als bij wonder behandelt de Alliance hen met respect van zodra Shepherd hen zijn identiteitsbewijs heeft getoond.



6. Our Mrs. Reynolds
Als beloning voor een transportklusje voor een besloten religieuze gemeenschap op een achterafplaneet, krijgt Mal zonder dat hij er zelf erg in heeft een bruid, Saffron (Christina Hendricks) aangeboden, en pas nadat ze zijn opgestegen duikt de verstekelinge op aan boord. Terwijl Shepherd de nodige stappen treft om het misverstandelijk ontstane huwelijk ongedaan te malken, is Mal wel de pispaal die zich belachelijk maakt waar de crew bij is. Het meisje voelt zich echter afgewezen door haar nieuwe echtgenoot, en demonstreert bijna een slaafse onderdanigheid om het hem naar zijn zin te maken. Toch is Saffron niet het brave naïeve meisje waar iedereen haar voor houdt, en Inara heeft haar door.

7. Jaynestown
Serenity landt op de kolonie Canton, die wordt bewoond door kleimijners. Jayne wordt er vereerd als een lokale held, tot ieders verrassing, niet in het minst van Jayne zelf. Hij heeft er namelijk ooit geprobeerd de magistraat te beroven, maar in de vluchtpoging heeft hij het geld moeten droppen uit zijn neerstortende capsule; vandaar dat de bevolking hem ziet als een soort moderne versie van Robin Hood, die steelt van de rijken om het aan de armen te geven. De magistraat, Higgins (Gregory Itzin), heeft dus nog een eitje te pellen met Jayne, en hij niet alleen. Inara wordt intussen ingehuurd om de zoon van de magistraat, Fess Higgins (Zachary Kranzler), te ontmaagden; de jongen is 26 jaar en nog niet van de grond geweest, dus pappie heeft de nodige maatregelen genomen om daar verandering in te brengen. Inara leert hem echter dat het verschil tussen een jongen en een man méér inhoudt dan alleen het lichamelijke.



Disc 3:
8. Out Of Gas
Na een brand zijn de life-supportsystemen van Serenity zwaar beschadigd. Kapitein Reynolds stuurt de passagiers uit het schip in een overlevingssloep, terwijl hij in het lekkende schip achterblijft, wachtend op hulp die misschien nooit komt. Terwijl de zuurstof weglekt, begint hij te hallucineren, en komen we middels een reeks flashbacks te weten hoe de bemanning van Serenity uiteindelijk elkaar gevonden heeft.

9. Ariel
Het gaat slechter met River; terwijl de crew van Serenity toch geen smokeljob kan uitvoeren, omdat ze in een grootstad op de planeet Ariel zitten waar Inara haar jaarlijks medisch onderzoek moet ondergaan, stelt Simon een lucratieve deal voor: het St. Lucy's-hospitaal op Ariel heeft zoveel medicamenten in stock, dat het absoluut niet zou opvallen als ze met een paar kisten vol zouden buitenwandelen. Simon kan daarbij helpen om de meest waardevolle medicijnen uit te sorteren. In ruil vraagt hij dat de crew hem zou helpen om River te onderzoeken met een scanner die zich in hetzelfde ziekenhuis bevindt. Met wat schroot van op het stort maken Wash en Kaylee een valse ambulance, terwijl Jayne voor de nodige valse identiteitsbewijzen zorgt. Jayne is het echter beu om voortdurend kinderjuf te moeten spelen voor de twee vluchtelingen, en is van plan om de twee aan te geven bij de autoriteiten voor de intussen ontzaglijke prijs die op hun hoofden staat. Eén en ander gaat echter niet zoals gepland: de twee blauwhandige mannen die Simon en River komen arresteren, maken iedereen koud die hen in de weg staat.



10. War Stories
Wash is het beu dat Zoe zo'n vriendschappelijke relatie met de kapitein - met wie ze samen heeft gestreden in de oorlog - onderhoudt, en hij staat erop dat hijzelf bij het verhandelen van de medische goederen die ze op Ariel hebben buitgemaakt, de kapitein zal vergezellen. De twee trappen echter in een val en worden gevangen genomen door de handlangers van Adelei Niska (Michael Fairman), die met Mal nog een eitje te pellen heeft in verband met de mislukte treinroof. Terwijl Mal en Wash door Niska uitgebreid gemarteld worden, meent Zoe, die het commando heeft overgenomen, dat de beste strategie is om al het geld samen te leggen en de twee te proberen vrij te kopen. Voor Niska volstaat het geld echter maar voor één gijzelaar, en Zoe moet kiezen tussen haar kapitein en haar man. Maar ze aarzelt geen ogenblik...

11. Trash
Een collega-smokkelaar van Mal blijkt getrouwd te zijn met Saffron (Christina Hendricks), de vrouw die in aflevering 6 de crew van Serenity bijna in de val had laten lopen. Mal is van plan haar alleen op een verlaten maan achter te laten, maar ze heeft een zakenvoorstel waar je zelfs maar beter even aandacht aan besteedt, zelfs als het uit de mond van een bedriegster als Saffron komt. De inzet is een zeldzaam prototype van een laserwapen, waar verzamelaars een fortuin voor zouden neerleggen. Het ding is in het bezit van een rijke handelaar in chemische wapens, Durran Hamer (Dwier Brown), maar de villa van Hamer is zeer streng bewaakt. De crew van Serenity heeft echter een gewiekst plan bedacht om het ding via de afvalkoker naar buiten te smokkelen. Wanneer Mal en Saffron de villa binnendringen, blijkt zij - weeral - getrouwd te zijn met Hamer... of is dit allemaal ook weer opzet om Mal een hak te zetten? Wie heeft uiteindelijk de beste kaarten op tafel liggen? Jayne alvast niet, want die komt na een lelijke val op de operatietafel van Simon te liggen, die te weten is gekomen dat hij hem en zijn zuster aan de Alliance wilde overdragen.



Disc 4:
12. The Message
Terwijl ze hun post oppikken, krijgen Mal en Zoe een pakje van een oude strijdmakker van hen, Tracey (Jonathan M. Woodward), met daarin zijn lijk. Volgens een begeleidende bandopname heeft Tracey zich naar eigen zeggen in allerlei schimmige zaakjes ingelaten, vermoedt hij dat hij niet meer lang te leven heeft, en vraagt hij om zijn lichaam terug te brengen naar zijn thuisplaneet. En dat van die schimmige zaakjes kan kloppen, want Serenity is nog niet goed en wel vertrokken, of het schip wordt achtervolgd door een Alliance-patrouille, onder leiding van luitenant Womack (Richard Burgi), die de kist met het lijk wil hebben. Mal en Zoe keren de kist ondersteboven, maar vinden niets van waarde waarvoor de Alliance hen desnoods uit de ruimte zou schieten. Daarom blijft de laatste optie over om Simon een autopsie uit te laten voeren op het lijk, wat een meer dan onprettige verrassing oplevert.

13. Heart Of Gold
Inara krijgt een noodoproep van een ex-collega, Nandy (Melinda Clarke), die uit het gilde der Companions is gestapt en op een achterafplaneet op zichzelf is begonnen en een gedelapideerde hoerentent, Heart Of Gold, heeft heropgewaardeerd. Maar ze heeft mot met de lokale machthebber, ene Rans Burgess (Fredric Lehne). Burgess' vrouw kan geen kinderen krijgen, en hij heeft één van de meisjes van Nandy, Petaleen (Tracy Leah Ryan), zwanger gemaakt. Hij eist het kind op, desnoods met geweld; kapitein Malcolm biedt de hulp van zijn crew aan, zelfs zonder betaling. Mal valt voor de charmes van Nandy, iets waardoor Inara compleet met haar gevoelens over in de knoop zit, en waardoor ze een drastische beslissing neemt.



14. Objects In Space
Rivers behandeling heeft hoe langer hoe minder succes; ze wordt resistent tegen alle medicijnen die Simon haar toedient. Wanneer ze per ongeluk een pistool in handen krijgt, stellen sommigen aan boord weer openlijk de vraag of het wel veilig is om haar aan boord te houden, want ze zou per ongeluk iemand kunnen neerschieten. Kaylee biecht op dat ze een tijd geleden (in aflevering 10 om precies te zijn) River met dodelijke precisie drie mannen heeft neergeschoten zonder nog maar haar ogen open te doen. Terwijl Malcolm bedenkt wat de volgende stap is die genomen moet worden, komt er 's nachts een ongenode gast aan boord van Serenity: een premiejager (Jubal Early), die één voor een de bemanningsleden uitschakelt, en vervolgens Simon dwingt zijn zuster op te geven. River is echter nergens aan boord te vinden.



BEELD EN GELUID
Zoals het een moderne reeks betaamt, werd ook Firefly op 1.78:1 geschoten, en anamorfisch op schijf gezet. In hun oneindige wijsheid heeft 20th Century Fox de reeks in de VS echter uiteraard in 1.33:1 uitgezonden, dus ook op dat gebied betekent de dvd-release eerherstel voor de reeks. Dat het beeld verre van perfect is, heeft veel, zo niet alles te maken met Joss Whedon's aparte set instructies voor de cameramensen: een deel ziet er echt korzelig uit, om de onvervalst wild west-look op te roepen, en het op het eerste zicht chaotisch gebruik van de zoomfunctie - zelfs in CGI-shots - en out of focus zijnde beelden, en het gebrek aan bijlichting zijn zuiver intentioneel, zoals Whedon overigens zelf uitvoerig op de extra's uitlegt. Alleen de scènes die op een moederschip van de Alliance zijn geschoten (zoals het grootste deel van de aflevering Ariel, zijn netjes gestileerd en tot in detail bijgeschaafd, dit uiteraard om het contrast zo groot mogelijk te maken. Het resultaat is een verbluffend staaltje cinematografie, dat eigenlijk eerder voor een film bedoeld is dan voor een televisieserie, wat nogmaals bewijst dat de bazen van Fox USA geen flauw idee hebben wat voor een parel ze voor de zwijnen hebben gegooid. Afgezien van de "opzettelijke foutjes" is dit een zeer mooie transfer met een mooi kleurpalet met dominante bruintinten voor de openluchtscènes. Filmgrain is minimaal aanwezig, behalve dan in de aflevering Out Of Gas, waar bepaalde scènes expres met nog wat extra ruis werden geschoten - zie de afleveringeninhoud hierboven voor de reden waarom. De enige scènes waar de beeldkwaliteit eigenlijk ondermaats is, zijn de openingsscènes van de pilootaflevering, waarin we Zoe en Mal tijdens de slag om de Valley of Serenity zien, en waar er zeer weinig detail in het beeld is te zien. In The Message zit er een soortgelijke flashback-scène, maar die is veel beter afgewerkt. Ook hier zullen we maar aannemen dat Joss Whedon opzettelijk zijn reeks zeer duister wou beginnen. Qua compressie zijn er af en toe problemen te melden bij metalen roosters, zoals al wel eens meer gebeurt, alhoewel de éne aflevering er meer last van schijnt te hebben dan de andere, Objects In Space een slecht voorbeeld zijnde. Er zit wel een zware compressiefout in de menuschermen - in alle vier overigens dezelfde - maar daar hebt U bij het bekijken van de aflevering uiteraard geen last van. Aliasing is er nauwelijks aanwezig. De layer change is zodanig geplaatst dat deze de afleveringen niet onderbreekt.

De Dolby Surround 2.0-score is vergelijkbaar met de geluidstracks die we op andere Fox-releases terugvinden, zoals The X-Files en Millennium: de beperkte dynamiek van een 2.0-track wordt optimaal benut, met zowel rondvliegende kogels als het gegier van ruimteschepen - waar gaat U anders deze combinatie vinden? Om nog een voorbeeld te geven van Whedon's gevoel voor precisie: als er in de ruimte ontploffingen gebeuren, zijn deze volledig stil, zoals natuurkundig bekeken juist is. Als een schip geraakt wordt, hoor je wel de onderdelen langs alle kanten rammelen. Ondanks het feit dat de reeks niet is opgewaardeerd naar 5.1 dus toch een zeer mooi gevoel voor richting, en feitelijk is het de originele geluidstrack van de televisie-uitzending. Eén slechte opmerking moeten we echter wel onderstrepen, en dat is de gebrekkige Engels CC-ondertiteling. De vertaler heeft zich kennelijk niet zo goed kunnen inleven in de verhaallijnen van de reeks, want de snippets Chinees worden steevast ondertiteld als [Galactic language]. En als dat alles was, was het nog niet erg, maar "waves" - het Firefly-equivalent van radiotransmissies worden hier en daar ondertiteld als "waives", en dan is er natuurlijk ook nog de kemel "drugs are so cute" uit de aflevering The Train Job, waar eigenlijk bedoeld werd "drunks are so cute".



EXTRA'S
In een reeks schitterende geanimeerde menu's krijgen we per disc 4 afleveringen voorgeschoteld - eventjes de dubbele pilootaflevering voor twee tellend, en op disc 4 is dan al het bonusmateriaal te vinden, minus de audiocommentaartracks. Waarmee we ineens al de meest waardevolle feature aan hebben gehaald: 7 van de 14 afleveringen - de helft dus - is voorzien van een audiocommentaar: Serenity, The Train Job, Shindig, Out Of Gas, War Stories, The Message en Objects In Space. Op drie van de audiocommentaren is Whedon zelf aanwezig, afwisselend solo en vergezeld van hoofdacteur Nathan Fillion en co-auteur Tim Minear, de rest wordt onder meer opgevuld met enkele castleden, zoals Morena Baccarin, Alan Tudyk en Jewel Staite. De tracks zijn, net omdat ze allemaal door een andere combinatie van medewerkers zijn ingesproken, zeer afwisselend, en bovendien hebben alle deelnemers heel wat bagage bij, niet in het minst de sappige details over de manier waarop Fox de reeks behandeld heeft. Het mag al een wonder heten dat Fox het toch nog waardig genoeg vond om de reeks op dvd uit te brengen - ofwel zitten de slimste koppen bij Fox gewoon op de afdeling dvd-releases natuurlijk. Whedon deelt met ons zijn unieke visie op het Firefly-universum, en heeft een hoop interessante dingen te vertellen over zijn manier van werken en filmen.



De meeste Fox-reeksen bevatten een interessante making of-documentaire, en dat is met "Here's How It Was - The Making Of Firefly" (29 min.) uiteraard niet anders. De documentaire is niet noemenswaardig zelfbewierokend, maar iedereen drukt uiteraard wel in het lang en breed zijn spijt uit over het feit dat de stekker uit de reeks is getrokken. Eén van de producenten zegt zelfs nog dat hij hoopt dat de verhaallijn nog eens in een ander medium - een film bijvoorbeeld - zou kunnen vervolgd worden, wat ons leert dat de documentaires zijn geschoten nog voor er sprake was van de bioscoopfilm Serenity. Een tweede, kortere documentaire "Serenity: The 10th Character" van 10 minuten leidt ons rond op de gigantische set van het schip. Dan zijn er 4 verwijderde scènes, samen goed voor 12 minuten. De eerste twee bevatten een alternatief begin voor de pilootepisode, en een scène aan het einde van die aflevering die als gevolg daarvan moest worden aangepast. De derde scène is een stukje dat uit Our Mrs. Reynolds is moeten verdwijnen omdat de aflevering gewoon te lang was. De vierde verwijderde scène is iets speciaals: deze was oorspronkelijk uitgezonden bij de aflevering Objects In Space, maar diende ter compensatie van het niet uitzenden van Heart Of Gold. Normaal zijn we van mening toegedaan dat de scènes in de aflevering moeten blijven zitten zoals ze werden uitgezonden, maar zonder de inhoud te willen verklappen, in dit geval was het de juiste keuze om voor de dvd-release de scène in kwestie er weer uit te knippen. Dan krijgen we een video van 1 minuut waarin Alan Tudyk's Auditie te zien is - namelijk zijn eerste scène uit de pilootaflevering, en een 3 minuten durende Gag Reel, die oorspronkelijk werd uitgezonden op het personeelskerstfeestje voor de crew, wat meteen ook het afscheidsfeestje was. In de twee laatste filmpjes (elk 1 minuut) zien (of beter horen) we Joss Whedon het muzikaal thema zingen - en meteen begrijpt U waarom in de uiteindelijke reeks iemand anders werd ingehuurd; met alle respect, maar Whedon kan geen noot zingen; en als slot leidt Joss Whedon ons rond op de set. Als uitsmijtertje is er nog een easter egg te vinden.



CONCLUSIE
Firefly is een ronduit briljante crossover tussen science-fiction en western, die zeker niet de cultstatus heeft verworven dankzij, maar eerder ondanks de bemoeienissen van Fox USA. Het alsmaar groeiende leger van Firefly-fans heeft ons alleszins overtuigd van de kwaliteit van de reeks. Doe uzelf een laat kerstcadeau en verwen uzelf met deze - overigens spotgoedkoop te krijgen - uitstekende dvd-box!



cover




Studio: Fox

Regie: Joss Whedon & Tim Minnear
Met: Nathan Fillion, Gina Torres, Alan Tudyk, Jewel Staite, Adam Baldwin, Morena Baccarin, Ron Glass, Sean Maher, Summer Glau

Film:
10/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
4

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Australië

Jaar:
2002

Leeftijd:
M15+

Speelduur:
626 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
9321337040363


Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's,
• 7 audiocommentaartracks,
• Documentaire "Here's How It Was - The Making Of Firefly",
• Documentaire "Serenity: The 10th Character",
• 4 verwijderde scènes,
• Alan Tudyk's Audition,
• Gag Reel,
• Joss Sings the Firefly Theme,
• Joss Tours the Set,
• Easter egg

Andere recente releases van deze maatschappij