:: ARTIKELS ::
INTERVIEW WES CRAVEN
Type: Interview - Datum: 2006-03-30 - Geplaatst door: Bart
Wes Craven: "Weinigen weten wat "Red Eye" betekent."Sinds kort is de spannende thriller Red Eye verkrijgbaar op dvd. Regsseur Wes Craven (Nightmare On Elm Street, Scream) was zo sympathiek om ons persoonlijk te woord te staan over zijn ervaringen met deze productie.
DVD Info: Voordat we Red Eye bekeken, dachten we dat het een bloedige horrorfilm zou zijn. Tot onze grote verbazing kregen we te maken met een gewone thriller. Vanwaar die omschakeling?
Wes Craven: Wel, ik hou ervan om mijn kijkers te verrassen (lacht). Het script werd naar mijn agent gestuurd en die dacht dat ik de geschikte persoon zou zijn om dit te verfilmen. Ik zei hem voordien al dat ik eens een ander genre wou uitproberen naast mijn horrorfilms; en een thriller was een vrij logische keuze. Dus stuurde Dreamworks het script door naar mij. Er waren andere regisseurs ook geïnteresseerd in het project, maar de studio had graag mij aan het roer gezien. Ik vond het boeiend om te lezen, zodat er een meeting georganiseerd werd met Dreamworks. Hoe meer we erover praatten, hoe enthousiaster ik werd (lacht). Wellicht waren ze overtuigd van mijn visie, zodat ze kort daarna mijn agent contacteerden en de deal gesloten werd. Alles ging zeer snel; we waren nog Cursed aan het afwerken, zodat de post-productie van die film de pre-productie van Red Eye overlapte. Er zat amper 6 maand tussen de overeenkomst en het einde van de opnames.
Was dit dan niet extreem zwaar voor jou? Zomaar zonder pauze van het ene project naar het andere overstappen?
Het was in zekere zin een opluchting, omdat Cursed een zeer moeilijk project was, omwille van script- en studioproblemen. Voordien was ik van plan een adaptatie te maken van een Kurosawa-film, genaamd Pulse, waar ik anderhalf jaar bij betrokken was. Achteraf bleek er geen interesse meer te zijn, zodat het geannuleerd werd. Reken daar nog eens tweeëneenhalf jaar bij van Cursed, zodat je wellicht kan begrijpen dat ik blij was nog eens een goed project voorgeschoteld te krijgen. Daarnaast was er een goed script beschikbaar, de studio steunde ons door dik en dun, niemand gedroeg zich als een gek en ik kon mijn job uitvoeren.
Waarom koos je voor Red Eye als titel? Het lijkt me een nogal vreemde keuze...
Ja, ik weet het. Het is gewoon een naam voor een specifieke vlucht die enkel gekend is in de Verenigde Staten. De klassieke Red Eye-vlucht gaat van Los Angeles naar New York en vertrekt om 23u30. Op die manier kunnen vooral businessmensen overdag hun zaken afhandelen in LA, ze kunnen achteraf dineren, vertrekken daarna naar de luchthaven, nemen plaats in het vliegtuig, slapen enkele uren en komen aan in New York, waar ze een nieuwe businessdag voor de boeg hebben. Het is een interessante methode, want op die manier verliezen ze weinig tijd. Anderzijds slapen ze bijzonder weinig, waaruit de "rode ogen" ontstaan. Dit betekent het eigenlijk. De scenarist veronderstelde dat die term wereldwijd bekend was, maar het kwam uit dat er slechts weinigen zijn die daarvan afweten.
Nooit gedacht aan een andere titel?
Nee, omdat het niet nodig leek voor ons. Tot we promotie begonnen te voeren buiten de VS, viel het ons op dat heel wat mensen niet begrepen wat het betekende. Wij vonden het echter een perfecte titel.
Klopt het dat het script geschreven werd met Sean en Robin Wright Penn in de hoofdrollen...
(fronst de wenkbrauwen) Daar heb ik nooit iets van vernomen.
...maar dat je keuze viel op jongere acteurs.
Dat is zeker niet waar. Nee, ik had nooit van Sean en Robin Wright gehoord. Misschien hadden ze al dingen geregeld met een andere regisseur, voordat ik bij het project betrokken werd, maar ik val uit de lucht.
Red Eye is niet echt een film met een groot budget.
Wel, de film werd gemaakt met een budget van 25 miljoen $. Er werd 48 dagen gefilmd. Voor Hollywood is het een low budgetfilm met een korte opnameperiode. Voor Europese filmmakers betekent 25 miljoen $ echter een immens budget; dus dit is relatief.
De lengte van de film bedraagt amper 85 minuten, net zoals Phone Booth destijds. Wordt dit de nieuwe trend in Hollywood? Een film zonder lange inleiding, maar meteen terzake komen en dusdanig een snelle, flitsende film maken?
We keken verrast op toen we de lengte van de film bekeken in de montageruimte. Oorspronkelijk duurde hij slechts 72 minuten, zodat we 3 extra dagen filmden. Het gevecht dat zich op de bovenverdieping afspeelt, werd toegevoegd, plus werd het personage van William Keefe wat meer uitgediept. Daarnaast was het voor de studio ook nodig om een afgewerkte versie te krijgen die 88 minuten lang was, om later op tv te kunnen uitzenden. Maar inderdaad, het is een flitsende, snelle film geworden. Ik ben heel tevreden over het resultaat.
Dus dit is jouw director's cut...
Inderdaad; het is volledig mijn film. De studio maakte geen enkele wijziging. Ik heb vrijwillig ingestemd om een tv-versie te maken, en dat vond ik eigenlijk best interessant. Anderzijds vind ik tv niet echt een geslaagd medium om een film te bekijken, omdat de aandacht steeds onderbroken wordt door vervelende reclameboodschappen. Op die manier krijg je als kijker een totaal andere film te zien dan wat oorspronkelijk de bedoeling was van de filmmakers.
Dan kunnen we aannemen dat er in de toekomst misschien 2 versies zullen uitkomen op dvd...
Misschien. Er zullen zeker 2 versies in omloop zijn; de bioscoopversie én de tv-versie. Voor de laatste versie, gebruikten we werkelijk bijna alles wat we filmden.
Bedankt voor dit gesprek!
Andere artikels van hetzelfde type
- 2023-01-03 :: INTERVIEW BILL TECK
- 2022-10-08 :: INTERVIEW RAF GEUSENS
- 2021-11-18 :: INTERVIEW ANKE BROUWERS
- 2021-09-21 :: TEN MOVIES MET ALEXANDER DE MAN
- 2021-05-23 :: TEN MOVIES MET ANTHONY PALAIA