:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Algemeen >> OPEN BRIEF AAN RCV
OPEN BRIEF AAN RCV
Type: Algemeen - Datum: 2005-09-12 - Geplaatst door: Werner
Nota: deze open brief aan RCV stond eerst als toevoegsel in de bespreking van Her Majesty Mrs. Brown. Om dit stukje echter niet te snel van de hoofdpagina te laten verdwijnen, hebben we besloten het als artikel te plaatsen.

OPEN BRIEF AAN RCV

Beste RCV-verantwoordelijken,

Wij zijn natuurlijk als dvd-besprekingssite niet de woordvoerders van de hele dvd-kopende gemeenschap, maar de toevloed aan kwaaie mails die onze redactie bereikt, telkens wanneer we de specificaties van nieuwe releases van Uw maatschappij bekend maken, deden ons toch inzien dat er iets fundamenteel mis aan het lopen is met de manier waarop U Uw dvd's aan de man (of vrouw) probeert te brengen.

Ik weet niet of U er zich van bewust bent, maar U bent uw reputatie onder de diverse liefhebbers van de dvdforums die de Benelux rijk is, danig en op dramatische wijze aan het verknallen. Enkele grapjurken aldaar hebben Uw maatschappij al omgedoopt tot RCV = Really Crappy Versions. DVD was bedoeld als een innovatie ten opzichte van de videoband. Aanvankelijk hebt U enkele mooie en blitse releases uitgebracht, waarvan de 2-discversie van Terminator 2 in een mooie tinnen doos ongetwijfeld het paradepaardje was. Helaas moeten we aan de trend van uw recente releases vaststellen dat de klok bij U niet alleen stilvalt, maar U ze ook nog eens aan het terugdraaien bent, en krijgt U onder de ware liefhebbers, die altijd als early adopters uw produkten mee hebben gelanceerd gekregen, stilaan een reputatie van een paria-maatschappij hebt opgebouwd, die zo weinig mogelijk kwaliteit biedt. Ook mag het blijkbaar zo weinig mogelijk kosten: als U al eens dubbele disc-versies van films uitbrengt, dan opteert U steevast ervoor om de twee discs op één spindle te steken, iets wat een hoge kans veroorzaakt op het beschadigen van de discs. Dit probleem is voor een paar eurocent per dvd op te vangen door voor aangepaste doosjes te kiezen die gemaakt zijn om 2 discs naast en niet op elkaar te stockeren.

Neem nu deze Her Majesty Mrs. Brown, die symptomatisch is voor veel van Uw recente releases. Eerste probleem is dat deze niet eens voorzien is van een menuscherm, laat staan een hoofdstukkenselectie of extra's, tenzij U de verplicht opgelepelde trailers voor andere films ook als extra beschouwt. In persberichten laten we altijd bewust de vermelding van een hoofdstukkenselectie en interactieve menu's weg, niet omdat we die onbelangrijk vinden, maar omdat we het evident vinden dat deze altijd minimaal aanwezig zouden moeten zijn. Helaas, terwijl andere maatschappijen daar - toegegeven, soms overdadig veel - aandacht aan schenken, is het voor U een non-issue dat uw releases door het ontbreken daarvan een zeer goedkope uitstraling krijgen - in verhouding zijn de dvd's van onduidelijke herkomst die in prijscrashwinkels als Compact 500 opduiken, tenminste nog van elementaire menu's voorzien - en blijft U systematisch doof voor de terechte klachten van de liefhebbers. Zelfs recente en kritisch bejubelde films als Finding Neverland worden door U met dezelfde minachting behandeld als waren het allemaal budget-titeltjes, en krijgen niet eens een menuscherm mee. Andere filmmaatschappijen, zoals 20th Century Fox, laten de consument vaak de keuze uit een versie mét bonusmateriaal en zonder bonusmateriaal. U meent deze keuze voor de consument reeds te mogen maken. Wat Uw goed recht is; wat we dan niet begrijpen is waarom U voor dergelijke releases soms prijzen hanteert die niet in verhouding staan tot de geboden kwaliteit. Nu valt dat bij deze Her Majesty Mrs. Brown wel mee, maar voor titels als Finding Neverland en The Woodsman is dit gewoon onzedelijk.

Waar U echter bepaalde beslissingen als distributiemaatschappij neemt, wat zoals gezegd Uw goed recht is, meent U echter ook artistieke ingrepen op de film te mogen uitvoeren. Een belangrijke dergelijke, helaas al te vaak bij Uw releases voorkomende, ingreep is knoeien met het beeldformaat. In onze eerdere bespreking van de UK-versie presenteerden we een versie die weliswaar verre van perfect kon genoemd worden, maar die tenminste wél voorzien was voor het correcte beeldformaat van 1.85:1 in plaats van deze verfoeilijke pan en scan-versie. Nu, om dit even duidelijk te maken voor de leek: meer en meer brengt U versies uit die geherframed zijn zodanig dat het beeld op een ouderwets 4:3-toestel beeldvullend is. Waarschijnlijk probeert U hetzelfde segment van de markt aan te boren als diegenen die recent dachten dat er iets mis was met hun televisietoestel toen door de invoering van de digitale uitzendingen in België er enkele minder bekeken (?) zenders, zoals CNN, het veld moesten ruimen voor bandbreedte. Nu bestaan er inderdaad dergelijke niet al te snuggere consumenten, maar met de opgang van dvd én het wijdverbreide gebruik - althans in België - van breedbeeldtelevisie, vermindert dit segment met de dag, tot er op een dag alleen nog maar wacko's zullen overblijven zoals die kerel die in Amsterdam het personeel van Philips gijzelde omdat die meende dat breedbeeldtelevisie het werktuig van de duivel was.

Evenwel, Uw klanten zijn geen onnozele melkkoeien. Het zou U verbazen hoeveel moeite diezelfde early adopters doen om hun niet zo minutieus ingestelde kennissenkring te overtuigen dat een film altijd moet bekeken worden in het aspect ratio waarin deze gemaakt is. Doet U dat niet, dan komt U tot wangedrochten zoals deze Her Majesty Mrs. Brown-transfer. Terwijl een filmmaker als John Madden zijn best doet om grote zorg te besteden aan zijn beeldcomposities, zet U daar doodleuk de schaar in om het beeld toch maar op 4:3 te laten passen. Met als gevolg dat in tal van scènes enkele personages maar half in beeld te zien zijn - of als ze pech hebben helemaal niet - en dat U in Uw grote wijsheid door uw beslissing de prachtige decors van een film als deze, boudweg verknoeit. Dergelijke beslissingen, moet U weten, veroorzaakt niet alleen bij heel wat filmliefhebbers tandengeknars, U verliest er bovendien nog eens een deel van uw klanten mee, die liever een versie uit een ander werelddeel (Engeland, Amerika) aanschaffen om tenminste van de film te kunnen genieten zoals de regisseur dit bedoeld had. Met deze Her Majesty Mrs. Brown bent U overigens niet aan Uw proefstuk toe. En naarmate de consument steeds beter geïnformeerd wordt over de technologie van dvd en hoe deze gebruikt wordt om films zo goed mogelijk in een thuisbioscoopweergave te bieden, iets wat wij als dvd-besprekingssite zo objectief mogelijk trachten na te streven, worden de discrepanties tussen bepaalde versies van films die U aanbiedt en versies die in de ons omringende landen worden aangeboden, steeds schrijnender.

Het mag een magere troost zijn dat U in uw sector niet alleen bent: ook Dutch Filmworks krijgt er op de internetfora geregeld duchtig van langs omdat ze met het beeldformaat poteren. Sommige maatschappijen, zoals A-Film, brachten ook oorspronkelijk van sommige films inferieure versies uit, maar hebben onder druk van de consument eindelijk ingezien dat op de langere termijn het bieden van een betere beeld-en geluidskwaliteit, en een minimum minimorum aan aandacht bij het samenstellen van de dvd's vruchten afwerpt. Zelfs bij meer cinefiele films zoals Lola Rennt en Wilde, waar de afzetmarkt niet zó groot is, heeft A-Film zich toch nog de moeite getroost om de oude, inferieure versies te vervangen door nieuwe transfers met verbeterde beeldkwaliteit (wél het juiste beeldformaat) en vaak nog eens goede audio en mooi bonusmateriaal ook. Als gevolg daarvan is A-Film, zeker op gebied van de meer cinefiele films - alhoewel hun releases van topfilms als The Lord Of The Rings ook niet te versmaden zijn - nu één van de topspelers op de markt. En terecht. De verleden maand verschenen en voor een aangenaam prijsje te krijgen 2-discversie van Alexander beoordeelden we zelfs beter dan de meeste internationaal verkrijgbare versies, inclusief de peperdure Koreaanse versie. Ook andere maatschappijen zoals Buena Vista en Universal hebben reeds in het verleden uitgebrachte versies waar technisch wat aan mankeerde, opnieuw uitgebracht met respectabele, vernieuwde karakteristieken.

Uw maatschappij daarentegen wandelt precies de tegenovergestelde kant uit. Enkele van uw oudere releases - en ik denk dan aan Lost In Space, Good Will Hunting, The Talented Mr. Ripley en nog heel wat andere, waren releases waarop technisch weinig aan te merken was. Uw Terminator 2 is zelfs nog steeds in voorkeurlijstjes van gebruikers terug te vinden als één van hun meest geliefde dvd's. Nu slaagt U erin om zelfs artistieke produkties als deze compleet te vermassacreren door een foute keuze van transfer en het ontbreken van elke mogelijke afwerking van deze dvd. U schermt dan nogal eens graag met het argument dat U maar de transfers moet aanbieden die de internationale filmmaatschappijen U aanbieden. Mijn antwoord: Then you're not trying hard enough! Van deze Her Majesty Mrs. Brown is er een kant en klare versie regio 2-transfer beschikbaar bij Uw Britse collega's. Al wat U moet doen is er een Nederlands ondertitelingsspoor onder zetten. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Iedere filmmaatschappij begaat met deze of gene release al eens een misstap. Ik denk dat het redelijk is om te stellen dat met het huidige rijke aanbod aan films geen enkele dvd-liefhebber verwacht dat U alle specificaties van alle films uit het hoofd kent, alhoewel dat voor Uw eigen releases wel zou mogen, en wij dan als "amateurs" U blijkbaar toch nog regelmatig de loef kunnen afsteken. Deze Her Majesty Mrs. Brown is echter géén eenmalig accident de parcours. Onze lezers en onze collega-forumbezoekers zijn groeiend ontevreden over de manier waarop ze keer op keer inferieure releases te slikken krijgen. Sommige vaak terugkerende klachten betreffen smaak, zoals de door een groot aantal van onze lezers als afschuwelijk lelijk en goedkoop uitziend bestempelde gele banden met daarop de vermelding "2-disc special edition" op films als Sky Captain And The World Of Tomorrow en Blade 3 Trinity. Een veel groter deel klaagt echter over structurele problemen zoals hierboven gemeld. Met als gevolg dat U een groot deel van Uw klantenbestand aan het buitenland verliest.

En als filmliefhebber betreuren we dat: in Uw catalogus heeft U minstens even veel vanuit artistiek en commercieel oogpunt interessante titels zitten als om het even welke andere maatschappij. Vooraleer U echter bij het één of ander betweter-bureau nog eens een dure studie bestelt om de dalende verkoop te verklaren, is het misschien eens interessant om uw oor te luisteren te leggen bij Uw consumenten van het eerste uur, die U met plezier én gratis zullen informeren wat er aan sommige van uw releases schort. Ik hoop natuurlijk met al die mensen mee dat deze kritiek niet in dovemansoren valt, en U Uw technische keuzes inzake de release van dvd's als deze eens danig herbekijkt

Namens heel veel van onze lezers,
Werner Peeters
Adjunt-hoofdredacteur DVD Info