:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Algemeen >> OBSCUUR EN VERGETEN #4: THE AMAZING TRANSPARENT MAN
OBSCUUR EN VERGETEN #4: THE AMAZING TRANSPARENT MAN
Type: Algemeen - Datum: 2021-01-27 - Geplaatst door: Didier
OBSCUUR EN VERGETEN #4: THE AMAZING TRANSPARANT MAN

In onze rubriek Obscuur En Vergeten hebben we het over films die de weg naar een dvd-release niet hebben gevonden. Of mocht dat toch zo zijn, dan hebben we het over schijfjes waar je toch een vrij hoog bedrag moet voor neertellen. Spaar ons van de stenen mocht de film in kwestie toch ergens gemakkelijk te verkrijgen zijn, het voornaamste is dat je je amuseert of in dit geval ergert. Daar doen we het voor!

The Amazing Transparant Man is ondertussen publiek domein waardoor je via een eenvoudige klik met de muis hem legaal kan bekijken. Hij verscheen ook op een paar dvd-boxen waaronder één van Mill Creek (regio-gebonden).

The Amazing Transparent Man uit 1960 is eigenlijk te dwaas voor woorden. Saai, idioot, slechte special effects, slecht geacteerd en eigenlijk alles wat er maar negatiefs valt te zeggen over een film en dat is best triest als je weet dat de maker Edgar G. Ulmer is en hiermee één van zijn laatste films maakte. Zo slecht dat je hem moet zien, dus. Die Ulmer was trouwens niet zo maar de eerste de beste. In 1926 trok hij samen met F. W. Murnau naar Hollywood om die te gaan assisteren, en hij was ook de art director van diens klassieker Sunrise uit 1927. Naar eigen zeggen heeft hij ook mee gewerkt aan Der Golem, Metropolis en M maar daar zijn geen bewijzen van.

Hoewel Ulmer volgens kenners met Detour één van de beste film noirs ooit maakte (de film kreeg een Criterion-release) is hij toch één van de koningen van de B-film, ook al was dat ongewild. Zijn eerste film was Damaged Lives uit 1933 en ging nota bene over geslachtsziekten. Een jaar later scoorde hij met The Black Cat (met zo waar Béla Lugosi en Boris Karloff in de hoofdrollen) een gigantische hit. Ulmer was dan ook graag gezien in Hollywood, want The Black Cat bracht heel wat geld in het laatje van Universal maar helaas voor hem (of toch voor zijn carrière) begon hij tevens een affaire met Shirley Beatrice Kassler, die de vrouw was van producer Max Alexander, en dat was dan weer de neef van Carl Laemmle die de baas van de Universal-studio was. Toen Kassler besloot om met Ulmer te gaan trouwen werd die zonder pardon verbannen uit de grote Hollywood-studio’s en zat er voor hem niets anders op dan voor Poverty Row B-films te gaan maken. Nadien maakte hij ook nog wat melodrama’s en regisseerde hij ook nog bijvoorbeeld The Strange Woman met Hedy Lamarr, maar met The Man From Planet X maakte hij alweer sciencefiction-wegwerppulp en dus ook deze The Amazing Transparent Man.

The Amazing Transparent Man werd back-to-back opgenomen met Beyond The Time Barrier, die in datzelfde jaar was uitgebracht. De opnames voor de twee films duurden slechts twee weken, en het is er eerlijkheidshalve ook aan te zien. Het ridicule verhaal draait om een voormalige majoor, Paul Krenner (James Griffith), die van plan is om de wereld te veroveren met een leger van onzichtbare soldaten. Stel er u vooral niet te veel vragen bij, maar ene Dr. Peter Ulof (Ivan Trisault) heeft een machine uitgevonden die levende wezens onzichtbaar kan maken. Het ding staat nog niet helemaal op poten, en Ulof vindt zelf dat zijn uitvinding een gevaar is voor de mensheid , maar de majoor dwingt er hem via de ontvoering van zijn dochter toch toe om de machine te perfectioneren. De nucleaire materialen die Ulof nodig heeft om zijn uitvinding te verbeteren zijn uiterst zeldzaam en worden bewaard in een streng bewaakte brandkast. Om die open te kunnen breken zorgt hij ervoor dat hij Joey Faust (Douglas Kennedy), die bekend staat als één van de beste brandkastkrakers van het land, kan doen ontsnappen uit de gevangenis.

Onnozelheid troef dus, en dan nog vertaald in een allesbehalve goede film die nauwelijks een uur duurt maar voor de kijker toch heel wat inspanningen vergt om niet in slaap te vallen, want The Amazing Transparant Man heeft (op de belachelijke speciale effects na die best wel koddig zijn) geen enkel goed moment.